Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å forstå andres fobi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så mange som ikke forstår/ikke klarer å sette seg inn i andres fobi? Ikke klarer å respektere den?

Uansett hva man sier man har fobi mot, edderkopper, høyder, slanger, mus etc, så skal det tøyses bort. Det skal spøkes med at da skal de virkelig skremme. Eller den andre varianten at de skal bagatellisere det og si at det er jo ikke farlig. Det er ingenting å bry seg om. Nei, det er så lett så. Osv

Mens deres egne fobier, de er viktige de. De er alvorlige og de har det så mye verre enn andre.

Jeg pleier da å si at «om du har det sånn med ….. som jeg har det med …. Så forstår jeg deg godt. Og den er ikke enkel. Forstår godt at all fornuft forsvinner. Skjønner godt for man kan faktisk ikke for hvordan man reagerer da»

Men det er sjelden jeg blir møtt med forståelse. Og innimellom kunne det være godt med en hånd på skuldra og et «ja, jeg forstår faktisk hvordan det er»

Anonymkode: ff593...5ff

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen har bare vanskelig for å sette seg inn i andres situasjon. Disse menneskene er like når det gjelder det meste i livet. Dør min bestefar, så er jo ikke det noe å sørge over. Han var jo så gammel. Dør deres bestefar, så forventes det at alle snur livet sitt opp ned for å hjelpe dem i sorgen.

Dette er mennesker som ikke har empatiske evner.

De som tøyser det bort er bare emosjonelt umodne. De vet ikke hvordan de skal håndtere, eller snakke om ting som er vondt og vanskelig.

Anonymkode: 8525a...1fc

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er litt rart faktisk. Husker jeg var livredd edderkopper, og trodde jo alle var livredd edderkopper. Så skjønte jeg at min venninne ikke var redd edderkopper overhodet, men til gjengjeld livredd for mus. Jeg husker jeg hadde problemer med å skjønne det 😅 (noe som jo her helt teit, siden jeg selv var jo livredd edderkopper..)

Anonymkode: 9ae62...ec6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror vi bare er sånn, jeg er kjemperedd veps, folk gjør narr av meg for det.

men jeg er ikke bedre, jeg syns sosial angst er latterlig og folk som er redd bølger.

Anonymkode: 6b12f...592

AnonymBruker
Skrevet

Fordi fobier er urasjonelt. Det er mye farligere å sette seg i en bil, men det er ingen redd for. I Norge finnes det ikke giftige edderkopper eller slanger, så det er ikke farlig.

Jeg liker heller ikke edderkopper, slanger eller høyder, men klarer å tenke rasjonelt.

Anonymkode: 3c4ef...e92

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi fobier er urasjonelt. Det er mye farligere å sette seg i en bil, men det er ingen redd for. I Norge finnes det ikke giftige edderkopper eller slanger, så det er ikke farlig.

Jeg liker heller ikke edderkopper, slanger eller høyder, men klarer å tenke rasjonelt.

Kan være forskjellige grader av fob vet du😉

faktisk er de folk som går i sjokk av de som du bagatelliserer som rasjonell tenking.

sjokk kan i verste fall føre til døden

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er du en av disse menneskene ts beskriver. En person som forventer at alle skal stå på pinne for din fobi, samtidig som du gjør narr av andres fobier?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ufattelig mange rare fobier, videre er det noe som ofte relativt lett kan kureres.

Folk som fremhever sine fobier slik og lar seg hemme av det i det daglig, virker bare å ha et veldig behov for å bli sett og tatt hensyn til. 

Anonymkode: 6d5c3...c4e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi fobier er urasjonelt.

Dette. Det er litt vanskelig å ta det helt alvorlig når en voksen mann spretter opp, hyler og løper vekk fordi en veps kom litt for nærme... Jeg kan jo ikke forklare eller forstå mine egne irrasjonelle redsler heller, selv om jeg ikke kan overstyre dem. 

Det er sånn det er med veldig mye i livet, man skjønner ikke så lett hva andre føler, opplever og gjennomgår, særlig hvis man ikke har liknende erfaringer selv. Det trenger heller ikke handle om vilje og empati - jeg har møtt mange vennligsinnede, empatiske mennesker som insisterer på at de skjønner så godt hvordan jeg har det, og som i praksis, fra mitt ståsted, er langt ute på feil jorde...

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror vi bare er sånn, jeg er kjemperedd veps, folk gjør narr av meg for det.

men jeg er ikke bedre, jeg syns sosial angst er latterlig og folk som er redd bølger.

Du er en sånn som alle med sosial angst er livredd for å møte med andre ord? Mennesker som har kjempe angst for å presentere noe foran en forsamling. Der sitter personer som deg i salen å syns de er latterlige.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Dette. Det er litt vanskelig å ta det helt alvorlig når en voksen mann spretter opp, hyler og løper vekk fordi en veps kom litt for nærme... Jeg kan jo ikke forklare eller forstå mine egne irrasjonelle redsler heller, selv om jeg ikke kan overstyre dem. 

Det er sånn det er med veldig mye i livet, man skjønner ikke så lett hva andre føler, opplever og gjennomgår, særlig hvis man ikke har liknende erfaringer selv. Det trenger heller ikke handle om vilje og empati - jeg har møtt mange vennligsinnede, empatiske mennesker som insisterer på at de skjønner så godt hvordan jeg har det, og som i praksis, fra mitt ståsted, er langt ute på feil jorde...

Men forventer du samtidig at de samme menneskene skal har empati med din irrasjonelle fobi?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er forskjell på å ikke like og å ha fobi. 

Jeg får puls på 150, svetter, skjelver, klarer ikke snakke, mister følelsen i beina, har absolutt null kontroll. Da går det ikke tenke rasjonelt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du er en sånn som alle med sosial angst er livredd for å møte med andre ord? Mennesker som har kjempe angst for å presentere noe foran en forsamling. Der sitter personer som deg i salen å syns de er latterlige.

Det var ikke poenget med svaret mitt, poenget var at jeg ikke forstår andre sine fobier samme som at folk ikke forstår mine.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men å evne å forstå at det er forskjell på å ikke like noe, og å ha en fobi..

Jeg liker ikke smalahove, men får ikke panikk, tisser på meg, gråter, kaster opp og går i psykose fordi jeg ser det.

Det er forskjellen på å ikke like noe, og å ha en fobi. Da er man forbi det rasjonelle stadiet og deler av hjernen som IKKE står for logisk tenkning, har tatt over..

Anonymkode: 05614...1af

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Frykt er ikke rasjonelt. (Det heter forøvrig irrasjonelt). Jeg er redd edderkopper selv om jeg selvsagt er fullstendig klar over at de ikke er farlige. Fryktrespons har særdeles lite med rasjonell tanke å gjøre.

Det er også forskjell på å ikke like og å ha fobi mot. Jeg liker ikke flått, men jeg klarer å plukke dem. Jeg har fobi mot edderkopper. Det er to helt forskjellige ting.

Anonymkode: 8c032...598

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har fobi mot edderkopper. Han blir helt dyrisk av det. Huset står på hodet til jeg eller sønnen vår har fått fjernet en evt inntrenger. Blir han ovverasket av edderkopp på tv feks så bruker han noen minutter på å roe ned, og er det stor fare for flere edderkopper må vi bytte film.

Kunnskap er nøkkelen til det meste. Leste forskning en gang om at slanger, edderkopper osv en gang var den største trusselen mot oss mennesker. For noen sitter dette genetiske minnet enda hardt i, for noen sitter det litt og andre er ikke redd i det hele tatt. Når det gjelder min samboer så ser jeg jo selv at det er innstinkter som driver han, ikke hans ellers trygge, rasjonelle sider. Vi har alle noe å stri med. Jeg liker ikke edderkopper og unngår de så langt som mulig, men jeg sliter ikke med det. Vi er slik jeg ser det forskjellen på fobi og det å ikke like.

Anonymkode: 902e8...926

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men forventer du samtidig at de samme menneskene skal har empati med din irrasjonelle fobi?

Jeg tror du har for høye forventninger til folks innlevelse og selvinnsikt. De aller fleste av oss tror nok helt oppriktig at vi både er relativt forståelsesfulle og empatiske ovenfor andre og at vi ikke gjør så mye ut av våre egne problemer, og så ser det ikke nødvendigvis sånn ut for alle andre. 

Når Kari hyler at Per må få den vepsen ut av stua den ene dagen og så sier "Men kom igjen, det er jo ikke farlig " når Per ikke vil ta heisen den neste, er det ikke fordi hun er egoistisk og selvopptatt den ene dagen og mangler empati og forståelse den andre, hun er bare mer rasjonell og mindre følelsesstyrt med heiser enn med veps og vil møte Pers frykt med en fornuft hun ikke har tilgang på i møte med sin egen. Hun ser ikke seg selv som uempatisk, snarere tvert imot - hun vil jo hjelpe, og da er det veldig nærliggende å ty til bagatellisering.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det finnes ufattelig mange rare fobier, videre er det noe som ofte relativt lett kan kureres.

Folk som fremhever sine fobier slik og lar seg hemme av det i det daglig, virker bare å ha et veldig behov for å bli sett og tatt hensyn til. 

Anonymkode: 6d5c3...c4e

Ofte kan en fobi ha en årsak. Noe vedkommende har opplevd som utløser dette. En traume. Det er da faktisk ikke så lett å kurere. 
Og sånn så det er sagt, jeg fremhever ikke mine fobier. Men det blir jo innimellom veldig synlig da.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (36 minutter siden):

Det er litt vanskelig å ta det helt alvorlig når en voksen mann spretter opp, hyler og løper vekk fordi en veps kom litt for nærme...

Jeg føler med mannen, jeg. Kanskje fordi jeg reagerer på den samme måten selv da, både når det gjelder insekter og edderkopper. 

Når jeg tenker litt videre, ser jeg samtidig at det ser sikkert komisk ut for dem som ikke er redd på samme nivå.

Anonymkode: cb9ee...76f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg datet en godt voksen mann med agorafobi, og det vil jeg si er den verste fobien jeg noensinne har sett med egne øyne. Full panikkangst hver gang vi nærmet oss en slags usynlig grense av det han mente var for langt unna huset hans (det var snakk om et par-tre kilometer fra huset, etter det slo panikkangsten ut). For meg er det jo helt uforståelig, men om noen f eks inviterer meg til ei hytte hvor det "kanskje er mus", er det regelrett nei fra meg. De få gangene jeg har vært på slike hytter har jeg sittet oppreist i senga med lyset på hele natten med høy puls, på vakt etter lyder og mus hele tiden. Er IKKE redd for mus ute i naturen, synes de er nydelige dyr, men får full panikk med tanken på å ha dem innendørs, krabbende i senger, skuffer og skap. Så jeg forstår hva en fobi er, og unngår selv steder hvor min fobi kan utløses.

Anonymkode: 1cd95...2a0

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...