Thyra Skrevet 16 timer siden #21 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Viljestyrke er en begrenset ressurs. De som får til vektnedgang og trening over lang tid gjør det ofte fordi de gjør disse tingene om til en integrert vane i hverdagen, ikke fordi de lener seg bare på viljestyrken. Man har ikke stor viljestyrke om man pusser tennene eller går på jobb hver dag. Man bare gjør det, på vane. Slik kan sunt kosthold og trening også bli, og det er slik man får det til å bli varig. Anonymkode: 42ce1...a10 Mye enig i det du skriver. Men for noen kan det faktisk kreves enorm viljestyrke å pusse tenner å gå på jobb hver dag. For noen er det faktisk umulig.
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #22 Skrevet 15 timer siden Fordi man reagerer ulikt på ulike stimuli. Noen får mer kick av sukker enn heroisk. Noen mer av niktorin enn orgasme. Noen mer av trening enn å hoppe i fallskjerm. Mennesker er ulike, og det krevers dermed ulike ting for å nå "samme" mål. Jeg veide 150 kilo. Tenkte på mat hele tiden, var så sulten selv om jeg spiste, og var aldri mett eller tilfredsstillt. Så begynte jeg på wegovy som regulerte systemet mitt bedre. Jeg har fremdeles lyst på sjokolade og mer middag, men nå har jeg en følelse av metthet. Jeg merker når har har spist, og å velge vekk sjokolade er mer ety aktivt valg. Det er dermed faktisk viljestyrke som får meg ned i vekt, men det er ikke uten å ha regulert kroppens reaksjon på mat og sukker. Anonymkode: 7fb01...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #23 Skrevet 15 timer siden Thyra skrev (1 time siden): Mye enig i det du skriver. Men for noen kan det faktisk kreves enorm viljestyrke å pusse tenner å gå på jobb hver dag. For noen er det faktisk umulig. Jeg snakker jo ikke om de som har en psykisk lidelse, angst el.lign. Regner med du forsto det. Anonymkode: 42ce1...a10
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #24 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette har null sammenheng med genetikk, men simpelthen med viljen til å klare noe - i tenårene klarte jeg å holde pusten i over 5 minutter, og det er folk som har klart dette mye lenger enn jeg. Fram til 4 minutter gikk det noenlunde greit, men etter dette gikk sekundene svært langsomt, og det gjaldt å holde ut, uansett hvor mye man enn ville puste. Mange ganger måtte jeg gi opp etter 4 minutter, men noen ganger klarte jeg 5. Det samme gjelder folk som driver med idrett og presser seg selv mot nye rekorder; blir en ny verdensrekord satt er det garantert noen som vil slå den før eller senere, til tross for at dette før virket umulig. De du nevner som forsøker å gå ned i vekt eller prøver å slutte å røyke, er simpelthen folk som ikke ønsker det; hadde de virkelig gått inn for dette, hadde de også klart det - det er ingen som har stått med en pistol mot hodet deres og tvunget dem til å spise potetgull eller åpne en pakke sigaretter. Å slutte med heroin er et helvete både fysisk og psykisk, men enkelte klarer det likevel, samtidig som andre mislykkes gang på gang. Viljestyrke handler simpelthen om å virkelig ønske noe, og da mener jeg virkelig; i krisesituasjoner eller krig har det skjedd at folk har klart utrolige fysiske bragder som de aldri hadde klart i en annen sammenheng; rett og slett fordi viljen til å overleve eller redde andre var sterk nok. Anonymkode: 84dd9...725 Spørsmålet er hvorfor noen har denne viljen. Vi er jo enige om at de faktisk har det. Spørsmål: Hvorfor er noen så viljesterke? Svar: Jo fordi de vil noe så sterkt. Herregud. Anonymkode: 452f2...49f
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #25 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Spørsmålet er hvorfor noen har denne viljen. Vi er jo enige om at de faktisk har det. Spørsmål: Hvorfor er noen så viljesterke? Svar: Jo fordi de vil noe så sterkt. Herregud. Anonymkode: 452f2...49f Hvorfor er det så vanskelig å forstå at vilje rett og slett kan være resultatet av et selvstendig og individuelt ønske om å oppnå noe, uten å være påvirket av andre faktorer? At Haaland har en far som spilte på landslaget og at genetikken hadde noe å si her, er det liten tvil om, men for å komme på nivået han er på nå, trengs det sterk vilje til både kondisjon og egentrening; det han presterer idag, er resultatet av utallige treningstimer han brukte på fotballen som barn/ungdom mens andre han kjente, kanskje satt hjemme og gamet foran skjermen - han hadde ikke vært der han er idag om det ikke hadde vært for viljen. Det samme gjelder evnen til å holde pusten; barn kan lære seg å svømme under vann og holde pusten en stund, men for å klare over 5 minutter uten å puste, eller 10 minutter - noe andre har klart - må det vilje til, da det er en god stund siden forferdrene våre var fisk og klarte seg uten oksygen. Anonymkode: 84dd9...725
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #26 Skrevet 5 timer siden Jeg tror det handler vel så mye om miljø å gjøre… ressurssvake mennesker er jo gjerne oppdratt av ressurssvake mennesker, og omgås samme slag. Det samme gjelder jo ressurssterke mennesker! jeg vet dog om flere av de som ender opp med å bli ressurssterke til tross for et ressurssvakt hjem - fremfor de som er ressurssvake og kommer fra et ressurssterkt hjem. jeg tror også økonomi i oppveksten er med på å forme. samme med traumer og opplevelser. eksempelvis kommer jeg selv fra et ressurssterkt hjem, men opplevde mye mobbing og sykdom i barndommen, derfor var jeg mye borte fra skolen - ergo, hvis noen forteller meg at jeg ikke får det til eller at jeg «kanskje burde prøve noe annet», så tror jeg på dem. MEN jeg vet også hva jeg er god på, og gjør mer av det! Ender som regel opp med å bli ganske bra! min mann kommer også fra et ressurssterkt hjem, ikke opplevd noe traumer eller vanskelige tider i livet - og hvis noen forteller han at han ikke får det til eller at han «kanskje burde prøve noe annet», så tenker han «jeg skal faen meg vise dem», og får det til. Anonymkode: 1cc4a...365
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå