Gå til innhold

Til mine medsøstre som har vært igjennom overgangen/perimeno

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nå 49 og er så plaget av overgangs/perimenoplager at jeg tror jeg dør eller blir gal av dette.

Det jeg lurer på, dere som er ferdig med dette, forblir man sånn man føler seg når det står på som verst eller får man igjen litt livskvalitet når det er ferdig og det har stabilisert seg litt? For hvis dette er den nye normalen så har jeg ikke mye å se frem imot. Da er det bare død og fordervelse :(

Anonymkode: 8aaa5...0a2

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter at jeg ble voksen forsto jeg viktigheten i å ha en kvinnelig lege. KVINNEHELSE!!!

Iallefall, mine to siste fastleger har vært kvinner rundt min alder, ca 50 år. Og begge har uoppfordret spurt meg om menopause og om jeg har prøvd hormoner. Da hun første spurte sa jeg bare nei. Men da hun andre spurte om det samme, våknet jeg. Jeg forsto at disse kvinnene ville dele noe med meg, det føltes som en betroelse og en gave. Så jeg skal prøve det nå. Tenk om det virkelig er sånn at man blir seg selv igjen? Noe mange kvinner sier på legekontoret: jeg føler meg ikke som meg selv, hva er galt med meg. Det er første tegn påmperiomenopause.

Så jeg synes du skal prøve hormoner. Snakk med legen din.

Anonymkode: c9c6d...9a8

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor får du ikke behandling? 

Kom deg til en gyn som har peiling. 

Jeg fikk satt inn hormonspiral, og tar østrogenspray og har fått ett nytt liv. 

Anonymkode: d69df...320

• Liker 1
Skrevet

Dra til lege eller gynekolog og be om hormoner.  Ingen vits i å gå rundt og lide når det finnes hjelp å få. Les deg opp ang hormoner. Er du på instagram kan du søke opp doktor overgangsalder Helena Enger, Hormonfrua osv..

Anonymkode: 0944f...768

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke svare på hvordan det blir ettersom jeg ikke er ferdig med det selv enda - men anbefaler virkelig hormonbehandling hvis du kan gå på det. Jeg ble kvitt hetetokter, leddsmerter og indre uro, og fikk bedre søvn og sexlyst. 

Anonymkode: 6b85e...14b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig vært ganske heldig med plager, men det jeg lurer mest på er om jeg noen gang kan spise et kakestykke igjen uten å sprette opp en kilo som aldri forsvinner. 🤐

Anonymkode: e5451...2ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 7.15):

Hvorfor får du ikke behandling? 

Kom deg til en gyn som har peiling. 

Jeg fikk satt inn hormonspiral, og tar østrogenspray og har fått ett nytt liv. 

Anonymkode: d69df...320

Et lite spørsmål: hadde du noen plager etter at du fikk satt inn hormonspiral? Jeg er postmenopausal og har aldri hatt spiral før, men takket ja til spiral etter anbefaling fra gynekolog. Har nå hatt den i to uker og har hatt en del svake/moderate menskrampesmerter og brun utflod (med litt antydning til lyserødt av og til). Opplevde du dette eller noe lignende? Hvor lenge kan man ha sånne plager før det gir seg?

Har også lest på nett at det anbefales at man kjenner etter om man kjenner trådene, for å sjekke at den er på plass der den skal være. Jeg kjenner ikke trådene i det hele tatt... 

Håper og tror at alt er i orden og at den ikke har flyttet på seg eller at det er noe annet galt. Gidder ikke noe tull når jeg endelig har fått satt den inn! 😅

Anonymkode: 6ae76...971

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...