Gå til innhold

Menstruser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Erfaringer med menstruser VS bind? Fordeler, ulemper? Lurer spesielt på dette med lukt, samt komfort da jeg kan få litt gnagsår på sidene av bind. Og hvilket merke anbefales eventuelt?

Anonymkode: 93486...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke veldig mye erfaring, men kan dele min opplevelse. Etter en operasjon kan jeg ikke bruke menskopp som jeg har brukt de siste 10 årene. Og bind er helt jævlig synes jeg 😒 Kjøpte derfor 2 menstruser fra Lindex for å teste, og i dag skal jeg tilbake for å kjøpe flere! 

De sitte på kroppen helt som en vanlig truse. Ingen klumpete eller gnagende følelse som fra bind. Ingen lim som fester seg til hud fordi bindet har vridd seg 😳 

Jeg blør ikke så veldig mye så kan ikke si noe om hvor godt trusen holder tett, men jeg bruker samme truse hele dagen! Det føles aldri vått eller klamt. Den har en litt annen lukt enn vanlig truse, men lukter ikke vondt slik som bind kan gjøre 🤢 

Jeg skyller og gnir menstrusen ren hver kveld og henger den til tørk. Så vaskes de samlet etter noen dager. Fremdeles ingen lukt. Fikk litt nupper på feltet som samler blod etter 4-5 vask, men det kan også ha kommet fra håndduken jeg vasket sammen... Helt fin igjen etter en runde med nuppefjerner. 

Den eneste ulempen jeg ser er det med vaskingen, og at det er en liten økonomisk investering akkurat nå. Men på sikt tror jeg det blir billigere enn å bruke engangsbind. I allefall mye billigere for miljøet 🤩 

Anonymkode: d1cb3...2a9

Skrevet

Jeg bruker truser fra Sereluna og noen fra Libresse. 

Jeg bruker de som ett tillegg til tampong om nettene og uten tampong litt i løpet av dagen, og jeg er blitt mye mer bekymringsfri for lekkasjer på klær og i senga, for det har ikke skjedd etter at jeg gikk vekk fra bind og over til trusene etterpå. 

Det kan lukte litt i det blodet kommer ut, men den lukten blir borte når det trekker seg inn i trusene. Komforten er noe helt annet enn bind, siden trusene er i stoff som er behagelig, så opplever jeg ikke gniss lenger heller. 

Jeg vil virkelig anbefale truser i stedet for bind. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått helt over til menstruser i kombinasjon med tamponger. Mine er fra Lindex.

Første dag må jeg kombinere med tampong, hvis ikke føles det klamt. Jeg har veldig kraftig blødning den dagen, og blør gjennom store tamponger etter to timer. Det lekker likevel ikke ut av menstrusa hvis jeg bare bruker den hele dagen, så jeg er ganske imponert. 

Menstruser sitter mye mer komfortabelt enn bind. Det er som en helt vanlig truse, bare med ekstra polstring.

En negativ ting med Lindex er at det absorberende kunne vært høyere bak. Det er ikke noe problem for meg nå, men jeg frykter det ikke ville vært nok om natten da jeg var tenåring. Hvis nattbind er for korte for deg om natten ville jeg sett etter et annet merke.

Anonymkode: 9f2b7...63e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blr altfor mye med klumper til å kunne bruke det. Men følger tråden for å se hva folk sier i forhild til datter som lurer!

Anonymkode: 25ff9...a67

Skrevet

Jeg var skeptisk i starten, men det funker kjempebra. Lukter ikje og kjennes ikke vått ut. Hvis jeg skal på tur eller noe som går litt over tid på den verste blødningsdagen, bruker jeg både tampong og mensentruse. Da trenger jeg ikke stresse med å blø gjennom! 

AnonymBruker
Skrevet

Har Lindex sine, kjøpte seks stykker da det var 2 for 1 på undertøy. Liker det veldig godt, har helt sluttet med bind og tamponger. Føles ikke klumpete, klamt eller ekkelt. Lukter ikke. Kjennes ut som en vanlig truse med litt ekstra stoff mellom beina. Jeg likte best de som er high waist, føler de sitter best. Jeg kan bruke en i en hel dag, så skyller jeg og bytter på kvelden. Vasker alle sammen samlet når menstruasjon er over. Aldri blødd igjennom. 

Ulempen er jo at det er en noe større investering i starten, men tror det vil lønne seg ganske raskt. Og hvis man venter på tilbud så blir det jo litt greiere. 

Anonymkode: 7b6a4...c9b

AnonymBruker
Skrevet

Liker trusene fra Lindex, men må bruke de med sterke tamponger OG nattbind 3 av dagene. Veldig behagelig som truse. Minus for meg, er at feltet med innfelt bind er for kort (har det med sterkest sugeevne). Skulle gått 3-4 cm lenger opp foran og bak. I tillegg blør jeg så mye, at trusen fanger ikke opp blodet, siden den ikke ligger mer oppi skrittet, slik at det renner ut i kantene, og det kommer på utsiden av trusen 😕 Hvis jeg skulle designet den perfekte trusen, så er Lindex sine utgangspunktet, men med innfelt bind som stikker litt opp og dermed opp i «sprekkene», slik at blod blir fanget bedre opp 🙏🏼😅🙈

Anonymkode: 3872e...8f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Liker trusene fra Lindex, men må bruke de med sterke tamponger OG nattbind 3 av dagene. Veldig behagelig som truse. Minus for meg, er at feltet med innfelt bind er for kort (har det med sterkest sugeevne). Skulle gått 3-4 cm lenger opp foran og bak. I tillegg blør jeg så mye, at trusen fanger ikke opp blodet, siden den ikke ligger mer oppi skrittet, slik at det renner ut i kantene, og det kommer på utsiden av trusen 😕 Hvis jeg skulle designet den perfekte trusen, så er Lindex sine utgangspunktet, men med innfelt bind som stikker litt opp og dermed opp i «sprekkene», slik at blod blir fanget bedre opp 🙏🏼😅🙈

Anonymkode: 3872e...8f7

Apropos det med å lekke ut på sidene, du har ikke prøvd å kjøpe en boksershorts?  Jeg mener Libresse har både shorts og bokser. 

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg likte med mens-trusene fra Lindex var pengene tilbake-garanti. 

Høyt liv var så høyt at de gikk opp til bh'en hos meg. De hadde også en helt merkelig høy skjæring. 

Anonymkode: 03d90...393

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...