AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:52 #1 Skrevet mandag kl. 21:52 Første barnet vårt er snart ett år. Vi elsker henne over alt, men tiden etter fødselen var ganske tøff. Jeg hadde mye smerter og klarte nesten ikke å bevege meg, og de første månedene var preget av kolikk. Heldigvis gikk det seg til, og nå har vi en veldig blid og trygg liten jente. Vi trives godt som foreldre. Nå merker jeg at jeg begynner å bli litt verpesyk igjen og har begynt å tenke på søskenforsøk. Til dere som har flere barn, hvordan var aldersforskjellen hos dere, og hvordan opplevde dere overgangen fra ett barn til to? Jeg vurderer egentlig rundt tre-fire år mellom barna, men jeg kjenner også litt på at to år frister. Samtidig er jeg usikker på om det blir for tungt å være gravid mens jeg har en ettåring, og om det blir ekstra krevende med en toåring og en nyfødt i postpartum. Tar gjerne imot erfaringer og tanker fra dere som har vært gjennom det. Anonymkode: bed63...81c
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:00 #2 Skrevet mandag kl. 22:00 Under to år mellom mine. Hektisk, ja, men så ble vi også ferdig med småbarnsårene ganske kjapt. Glad for at vi ikke ventet til vi hadde kommet "ovenpå" mtp søvn og bleieslutt osv - det fristet veldig lite å begynne på ny runde med nattevåk når vi endelig hadde begynt å sove hele netter. Og så er det helt supert å ha to barn så like i alder, de liker det samme, leker med det samme og har samme leggetid og behov samtidig, man slipper å måtte dele seg og gjøre ulike ting med hvert av barna i ferier f.eks. Anonymkode: c7f96...979 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:01 #3 Skrevet mandag kl. 22:01 Vi har fem år mellom første og andre, tre år mellom nr 2 og 3, og fire år mellom nr 3 og 4. Vi hadde ingen plan, men fornøyd med hvordan det ble. Nå er de mellom sju og 19. Eldste har flyttet hjemnefra, og han ser derfor ikke lillesøster så ofte. Anonymkode: 44bb6...731
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Skrevet 20 timer siden 4 år her. Det var egentlig helt perfekt. Anonymkode: cf2ac...2c7
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #5 Skrevet 20 timer siden 21 mnd mellom 1 og 2 her. Gått bra, blir bare 17 mnd mellom 2 og 3. Anbefaler to år, søsknene vil ha mer utbytte av hverandre. https://forum.babyverden.no/threads/få-barn-nr-3-hjelp.2056538/ Her skriver de litt om aldersforskjell, selv om trådstarter spør etter erfaringer med barn 3. Anonymkode: 26600...745
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Skrevet 19 timer siden Vi har 2 år mellom de to første, to jenter, og så gikk det 5 år til sistemann kom. Jentene har alltid hatt det veldig fint sammen fordi aldersforskjellen er ikke så stor. Nå er begge passert 20 år og studerer i samme studentby, langt hjemmefra. De holder sammen og finner på ting sammen. Her en dag drev de med julebakst sammen. Fint å se at de har slik glede og støtte i hverandre. Det ville nok vært annerledes om aldersforskjellen var større, forde de ville vært på veldig ulike steder i livet. Sistemann er langt unna jentene både i alder og interesser i tillegg til at det er en gutt, og han har lite til felles med sine eldre søstre. Som far kan jeg ikke huske at det var noe problem å ha flere små. Selvsagt litt "styrete" en periode, men vi har hatt veldig rolige og "lettstelte" barn, så det har gått fint. Min bror og kona fikk forøvrig tre jenter i løpet av fire år, og det har også gått veldig fint, og de jentene holder også sammen. Jeg tenker at hvis du, TS, har lyst på flere barn, blir det ikke noe lettere siden. Det er bare å køre på og få med seg fordelene det kan være for deres førstefødte å få et søsken som er nær i alder og som kan vokse opp sammen. Anonymkode: 17119...835 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Skrevet 19 timer siden Jeg har 10 år mellom mine og mener det er perfekt, hadde nok gått fint med 7 år imllom også. Godt å ha de på ulike stadier og aldri være sliten. Vi unngikk bevisst skippertaks-år da vi gjerne vil ha det godt hele livet. Skal vi ha enda en så må nr 2 være skolestarter først. Anonymkode: bcc52...eb1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Skrevet 19 timer siden Vi skal ha 3 år mellom våre. Hadde ikke orket å starte før, siden barn mitt trenger mamman sin veldig nå når de er 2 år og all erfaring sier at jeg er utslått når jeg er gravid. Og det stemte denne gangen også. Anonymkode: 6f93f...761
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #9 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har 10 år mellom mine og mener det er perfekt, hadde nok gått fint med 7 år imllom også. Godt å ha de på ulike stadier og aldri være sliten. Vi unngikk bevisst skippertaks-år da vi gjerne vil ha det godt hele livet. Skal vi ha enda en så må nr 2 være skolestarter først. Anonymkode: bcc52...eb1 Fint for dere, men dritt for barna som aldri kommer til å være på samme sted i livet Anonymkode: 26600...745 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #10 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fint for dere, men dritt for barna som aldri kommer til å være på samme sted i livet Anonymkode: 26600...745 Dritt for barna? De er sosiale vesner begge to. Våre barn har det helt fint. Jeg er et levende bevis på at tette søsken ikke nødvendigvis betyr noe. Ingen uvennskap, bare 3 totalt ulike personer som snakkes 2-3 ganger i året. Fei for egen dør. Mulig dine barn har det dritt med tette søsken. Eller har dine barn det helt fantastisk, det er bare andres barn som har det dritt? Jeg kom med min erfaring, ikke en oppfordring eller belæring. Ingen grunn til å begynne å snakke ned meg og barna mine. Anonymkode: bcc52...eb1 1 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Skrevet 18 timer siden Jeg har tre - 1,5 år mellom de to første og 15 år mellom nummer 2 og nummer 3 Det er fordeler og ulemper med alle aldersforskjeller. Det var slitsomt med de to eldste, men de ble også raskt flinke til å leke sammen, og de har hatt veldig mye glede av hverandre gjennom oppveksten. Minstemann (fortsatt baby) blir jo et slags enebarn, men det blir sikkert fint det også. Anonymkode: 4d805...805
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Skrevet 18 timer siden Vi har 2 år i mellom og jeg ville gjort det igjen alle ganger. Blir ferdig med den kjipe tiden og de får mye mer glede av hverandre. Anonymkode: c0127...b0e
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Skrevet 18 timer siden 21 mnd mellom mine to. Nå er de 10 og 12. Helt perfekt for oss 😊Ja, noen intense tider innimellom når de var små, men har vært veldig deilig med like interesser osv opp igjennom. Anonymkode: 0abc4...999
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Skrevet 18 timer siden Vår plan er at nr 1 blir 2,5 når nr 2 kommer, hvis det klaffer (ivf). Anonymkode: a40b4...6bb
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #15 Skrevet 18 timer siden To og et halvt år mellom mine, jente og gutt. Alltid vært gode venner ❤️ Anonymkode: 0585d...4a1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden 2 år mellom mine, syns det er fin forskjell. Har eldre søsken som er 4 og 6 år eldre enn meg, og syns selv det var kjedelig å være "liten" i forhold til de. Har et godt forhold til begge, men vi er ikke kjempetette. Anonymkode: 2579e...5cc
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Skrevet 13 timer siden Maks to år! Hilsen mor med mange barn, og dermed mange ulike aldersforskjeller. Anonymkode: 92268...1af
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden Hvis vi hadde blitt gravide med første IVF søskenforsøk, hadde det blitt rett under to år. Det endte opp med 2 år og 5 måneder. Når jeg ser tilbake på det første året som tobarnsmor, så er jeg egentlig glad det ble såpass med tid. Det skjedde mye med eldste i de fem månedene, hun ble mye mer selvstendig og enkel å ha med å gjøre. Vi har hatt null søskensjalusi, men det trenger ikke ha med aldersforskjell, kanskje mer med eldstes personlighet. Vi rakk ikke å begynne å sove godt mellom barna, for eldste har ikke sovet spesielt godt noensinne, så det var ikke noe vi følte på. Anonymkode: 094cd...7a4
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #19 Skrevet 13 timer siden Har i underkant av tre år mellom mine to barn. Syns det er fint - de er tette nok til å ha glede av hverandre og følge hverandre i oppveksten. Samtidig var det digg at eldstemann kunne prate og være litt selvstendig da hun ble storesøster. Var også godt for meg å få en ordentlig pause mellom ammeslutt og ny graviditet. Ha kroppen min litt for meg selv, liksom. Anonymkode: ee7f0...094
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå