Gå til innhold

Sparer dere til barna? Og eventuelt hvor mye?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Til dere som har tenkt å bare gi penger til bolig, er dere ikke redde for å gjøre barnet deres uselvstendig og uten evne til å ta ansvar? Det bygger karakter å bo trangt og lære seg å prioritere, dette går de lett glipp av om de får servert egen bolig på sølvfat idet de flytter ut.

Anonymkode: 34c30...130

Jeg matchet det hun selv klarte å spare.

Anonymkode: bc179...4b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Vi har betalt ned huslån. Nå sparer vi til pensjonistlivet. Kan kanskje måtte leve 30 år på pensjon, hvem vet. Da må kanskje huset ha dyre reparasjoner, biler byttes, må kanskje betale for praktisk hjelp i alderdommen, må kanskje kjøpe leilighet om vi ikke klarer å bo i huset. Leiligheter er dyrere enn hus her vi bor.

Barna har klart seg helt fint. De er voksne, har tatt gode utdannelser og kjøpt seg hus og hytte begge to. Flinke til å jobbe hardt og spare selv.

Anonymkode: 9876d...3c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du er alenemor med flere barn og er ufør? Hva lever dere av om du sparer 10.000 i mnd? 
mange av svarene her inne er bare tull 

Anonymkode: f3c5b...273

Ikke alle uføre er fattige. Har man nedbetalt bolig har man jo mimdre utgifter enn folk flest. Og har man max uføretrygd, skikkelig uføreforsikring, yrkesskadeforsikring etc, kan man godt ha en respektabel livsstandard. Og kanskje den du siterer også får rikelig med barnebidrag i tillegg og/eller pasientskadeerstatning eller annen type erstatnimg, utbytteaksjer, utleieinntekter...

Men dette var en digresjon.

Anonymkode: 6ede3...74c

Skrevet

Har ikke egen sparing til barna. Men vi betaler ned ca 700 k i boliglån hvert år. Så får vi verdistigning ( eller nedgang, hvem vet) på eiendom som i dag er verdt 40 mill. Så sparer vi i fond utenom, kanskje et par mill i året, men varierer. 

Barna vet ingenting om at vi er godt stilt økonomisk. Det er ingenting ved vår livsstil som tilsier det. De skal også få kjenne på det å ha ingenting og jobbe seg opp fra null før vi bidrar med noe. Men vi har mulighet til å hjelpe ved kriser. 

Anonymkode: 8ae13...c23

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (15 timer siden):

Slapp helt av! 
I Oslo kan man både bo trangt og dyrt!

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=439438743

Leiligheten har plass til seng, det var romslig, får man si. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Til dere som har tenkt å bare gi penger til bolig, er dere ikke redde for å gjøre barnet deres uselvstendig og uten evne til å ta ansvar? Det bygger karakter å bo trangt og lære seg å prioritere, dette går de lett glipp av om de får servert egen bolig på sølvfat idet de flytter ut.

Jeg sparer til støtte til boligkjøp, men det er ikke snakk om at jeg vil klare å spare nok til en hel bolig, så de må betale mye selv uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har en BSU ekstra for barnet mitt. Han er 2,5 år og har 14k på den nå. Sparer halve barnetrygden i fond til konfirmasjon, og det som er igjen får han når han er 18. 

Anonymkode: 549be...20f

BSU er supert, men ofte lurt å vente til barnet har begynt å tene egne penger over frikortkortgrensa slik at han kan få frådrag på skatten

Anonymkode: 56d87...cdc

• Liker 2
Skrevet

10 000 per måned. Er ufør enslig og vil sikre ungene. Det blir ikke så mye tusenfryd eller dyreparken og mye ofres, men det blir egenkapital til leilighet.

Anonymkode: 7059c...5ca

Hvordan i alle dager har du mulighet til det som ufør? Jeg får 15k utbetalt og har ikke råd til å spare. Er ufør

Anonymkode: 48582...0c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei, 

Vi er to foreldre med foreløpig 1 barn. Barnet har ingen besteforeldre (de er døde). Vi sparer til barnet vårt hver måned, men veldig usikker på «hvordan vi ligger an». Hva er vanlig? Føler liksom ikke at dette er et tema jeg kan ta opp i lunsjen. 

Vi sparer barnetrygden + 1000kr, så ca 3000kr i måneden. 

Anonymkode: 6b719...d7b

Dere ligger nok fint ann. Man må nesten spare etter egen evne tenker jeg. 

Vi sparer totalt 4000 i mnd til barna. Noe i fond til hver barn, resten på en felleskonto til barna. Alt i våre navn. 

Anonymkode: 8ce22...bac

Skrevet

Vi sparer 1000 kr per barn i fond i hver sin ASK som står i mitt navn. Men jeg er forberedt på å selge hytta og huset og nedgradere til leilighet når vi blir pensjonister, og frigi kanskje 1 mill hver til barna i den transaksjonen. Vi har et hus i Oslo til 15 + mill nå, og trenger ikke ut med like mye for en leilighet til to gamliser når ungene flytter ut. 

Anonymkode: 4a58a...3ce

Skrevet

Sparer hele barnetrygden i fond. Har egne kontoer i mitt navn, slik at det ikke går utover fremtidig studielån. 

Anonymkode: ea3b3...851

Skrevet

Nei. Ingenting. En på 14 og en på 11. Har vært alene lenge med dårlig råd. Tjener bedre nå men prioriterer å betale ned på lån.

Anonymkode: 949b3...4da

Skrevet

Sparer barnebidraget, halvparten i fond og halvparten på sparekonto. Setter også inn 500 kr hver jul og bursdag på en annen sparekonto som også besteforeldre etc og dåpspenger settes inn på. Den tenker jeg det kan få tilgang til når de blir eldre, vet ikke når enda 😅 Alt i våre navn slik at det ikke påvirker når de evt skal ha bsu og slikt og så vi har kontroll på når og hvordan det skal brukes. Tanken er at det kan brukes feks på førerkort og til egenkapital når de vil inn på boligmarkedet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei, 

Vi er to foreldre med foreløpig 1 barn. Barnet har ingen besteforeldre (de er døde). Vi sparer til barnet vårt hver måned, men veldig usikker på «hvordan vi ligger an». Hva er vanlig? Føler liksom ikke at dette er et tema jeg kan ta opp i lunsjen. 

Vi sparer barnetrygden + 1000kr, så ca 3000kr i måneden. 

Anonymkode: 6b719...d7b

Sparer 4K i måneden. Settes i 2 forskjellige aksjefond. Det blir kanskje 1,5Mnok i EK til bolig. 

Anonymkode: b0a8f...d7e

Skrevet

Opplevde selv å få litt arv da jeg fylte 18, ikke nok til å kjøpe bolig, men en start på å bygge opp egenkapital som motiverte meg til å spare videre selv. håper å lære barna mine de samme verdiene så de kan lære tidlig å jobbe og spare når de blir gamle nok til det.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke egen sparing til barna. Men vi betaler ned ca 700 k i boliglån hvert år. Så får vi verdistigning ( eller nedgang, hvem vet) på eiendom som i dag er verdt 40 mill. Så sparer vi i fond utenom, kanskje et par mill i året, men varierer. 

Barna vet ingenting om at vi er godt stilt økonomisk. Det er ingenting ved vår livsstil som tilsier det. De skal også få kjenne på det å ha ingenting og jobbe seg opp fra null før vi bidrar med noe. Men vi har mulighet til å hjelpe ved kriser. 

Anonymkode: 8ae13...c23

Ingenting som tilsier at dere har god råd når dere har eiendom til 40 millioner. Barna dine er vel ikke blinde. Reiser dere ikke på ferie?

Anonymkode: 16ce4...353

• Liker 2
Skrevet

Sparer ingenting. Prioriterer å betale ned bolig for å frigjøre midler. Det er langt mer lønnsomt enn penger på konto 

Anonymkode: c5b5f...f61

Desidert tryggeste og i mine øyne beste måten å gjøre det på. Kun vinnere her og 1 taper.....og det er banken💪 Senere kan man frigjøre kapital i boligen til å hjelpe barna med å komme seg inn på boligmarkedet!!

Anonymkode: 57308...358

Skrevet

Har en BSU ekstra for barnet mitt. Han er 2,5 år og har 14k på den nå. Sparer halve barnetrygden i fond til konfirmasjon, og det som er igjen får han når han er 18. 

Anonymkode: 549be...20f

Dere er så dumme! Poenget med bsu er skattefradraget. Langtidssparing skal investeres i fond! 

Anonymkode: 3dd50...b39

Skrevet

Har spart 500 i måneden til barna siden de ble født. Angrer på at pengene har stått på konto og ikke i fond. 
Men jeg har arvet noen millioner som barna ikke vet om, så de kommer til å få minst 1 mill hver i egenkapital derfra. 

Anonymkode: d98b0...af0

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samme her. Men setter det i fond så det vokser !

Anonymkode: 947f4...fc2

Men du er også forberedt på at fond kan gå begge veier sant?? Det var dette med alle eggene i en kurv... Jeg regner med du har Global Indeks?

Anonymkode: 57308...358

Skrevet

Jeg spart slik at dem fikk en fin konfirmasjon og førerkort når dem ble 18. jeg sparer 300 kr i mnd nå som jeg tenkte dem skulle få når dem fikk barn. Men no sier begge to at dem ikke ønsker barn. Så da tenkte jeg at dem skulle få det når dem blir eldre og kanskje trenger dem til noe. Vi har kjøpt en leilighet som dem kan ta over en dag. Jeg hadde ikke stor lønn når dem var små. Men det har jeg no. Så har jeg lært dem å spare selv og med økonomi. Er vel den beste gaven jeg kan gi. 

Anonymkode: 0507e...10a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...