AnonymBruker Skrevet 1. desember #21 Skrevet 1. desember Til dere som har tenkt å bare gi penger til bolig, er dere ikke redde for å gjøre barnet deres uselvstendig og uten evne til å ta ansvar? Det bygger karakter å bo trangt og lære seg å prioritere, dette går de lett glipp av om de får servert egen bolig på sølvfat idet de flytter ut. Anonymkode: 34c30...130 1
Mandagsunge Skrevet 1. desember #22 Skrevet 1. desember (endret) Barnetrygda blir sette på ein konto i vente på dei tider når han treng åtte nye skopar i året, men har ingen spesielle ambisjonar om at det er den som skal oppfylle boligdraumen hans. Han har ein aksjesparekonto til pengegåver frå meg og andre. Endret 1. desember av Mandagsunge
AnonymBruker Skrevet 2. desember #23 Skrevet 2. desember Brunello skrev (2 timer siden): Vi sparer. Og vi har tenkt å gi barna penger til bolig når den tid kommer. I tillegg vil vi la det meste av arv etter foreldrene våre gå rett til barna. Forhåpentlig vis er det noen år til de dør, så etter hvert må vi ta et familieråd og prate om arv. Mine foreldre har greit med penger og noen utleieleiligheter, og det bør overføres til barnebarna før de dør dersom de lever når barna trenger ek. Har du ikke søsken? Nå er det ikke slik det fungerer. Er du enebarn vil arven gå til deg. Da velger du å overføre det videre til dine barn. Om en av de dør vil den andre bli sittende i uskiftet bo. Anonymkode: f3c5b...273
AnonymBruker Skrevet 2. desember #24 Skrevet 2. desember AnonymBruker skrev (2 timer siden): 10 000 per måned. Er ufør enslig og vil sikre ungene. Det blir ikke så mye tusenfryd eller dyreparken og mye ofres, men det blir egenkapital til leilighet. Anonymkode: 7059c...5ca Du er alenemor med flere barn og er ufør? Hva lever dere av om du sparer 10.000 i mnd? mange av svarene her inne er bare tull Anonymkode: f3c5b...273 1 1
Trolltunge Skrevet 2. desember #25 Skrevet 2. desember AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi gjorde ikke det. Vi sparte i forskjellige fond og sparekonto, men det var ikke øremerket barna. Etter hvert som de er blitt eldre, har de alle fått økonomisk støtte. Anonymkode: 71313...cf7 Slik har jeg gjort det også. Betalte mest mulig ned i gjeld frem til ok gjeldsnivå, så vi fikk generelt bedre økonomi, og så begynte jeg å spare i fond i mitt navn. Hjelp med egenkapital skal de få likevel, men da har liksom pengene jobbet for oss frem til det. 1
Trolltunge Skrevet 2. desember #26 Skrevet 2. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Til dere som har tenkt å bare gi penger til bolig, er dere ikke redde for å gjøre barnet deres uselvstendig og uten evne til å ta ansvar? Det bygger karakter å bo trangt og lære seg å prioritere, dette går de lett glipp av om de får servert egen bolig på sølvfat idet de flytter ut. Anonymkode: 34c30...130 Nei. Å lære barna å ikke være uselvstendige er noe jeg har vektlagt hele deres oppvekst. Til ek til første leiligheten får de også bare 75000 kr, som de allerede har fått fordi de jobber slik på for fremtiden selv at det er mest en liten startbonus. Resten klarer de selv, eller har klart. En større sum er ikke nødvendig før de stifter familie, og da har de lært det nødvendige. Det har de jo allerede. 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 2. desember #27 Skrevet 2. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Til dere som har tenkt å bare gi penger til bolig, er dere ikke redde for å gjøre barnet deres uselvstendig og uten evne til å ta ansvar? Det bygger karakter å bo trangt og lære seg å prioritere, dette går de lett glipp av om de får servert egen bolig på sølvfat idet de flytter ut. Anonymkode: 34c30...130 Slapp helt av! I Oslo kan man både bo trangt og dyrt! https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=439438743 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember #28 Skrevet 2. desember Ja de har hver sin AKS i mitt navn. Den får de ikke vite om før de skal i budrunde på hus. Ikke aktuelt å blåse de pengene på heisatur til Bali. Anonymkode: 5eeea...a89 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember #30 Skrevet 2. desember AnonymBruker skrev (6 timer siden): Til dere som har tenkt å bare gi penger til bolig, er dere ikke redde for å gjøre barnet deres uselvstendig og uten evne til å ta ansvar? Det bygger karakter å bo trangt og lære seg å prioritere, dette går de lett glipp av om de får servert egen bolig på sølvfat idet de flytter ut. Anonymkode: 34c30...130 Absolutt ikke. Om Man får hjelp til bolig gjør ikke at man blir mindre selvstendig. Selvstendige barn skaper man lenge før de flytter ut. TS. Vi sparer 5000kr til hvert av barna i fond i måneden. Anonymkode: 8e269...58b 1
Brunello Skrevet 2. desember #31 Skrevet 2. desember AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du ikke søsken? Nå er det ikke slik det fungerer. Er du enebarn vil arven gå til deg. Da velger du å overføre det videre til dine barn. Om en av de dør vil den andre bli sittende i uskiftet bo. Anonymkode: f3c5b...273 Søsteren og hennes barn er selvsagt inkludert. Og jo, det er slik det kan fungere. Noe av det mest meningsløse jeg ser er eldre mennesker som sitter på død kapital som ikke er til glede for noen. 1
Brunello Skrevet 2. desember #32 Skrevet 2. desember AnonymBruker skrev (8 timer siden): Til dere som har tenkt å bare gi penger til bolig, er dere ikke redde for å gjøre barnet deres uselvstendig og uten evne til å ta ansvar? Det bygger karakter å bo trangt og lære seg å prioritere, dette går de lett glipp av om de får servert egen bolig på sølvfat idet de flytter ut. Anonymkode: 34c30...130 Dette er bare tull. Barn som gjør lite i oppveksten og får hjelp til bolig kan bli like selvstendige som de som gjør mye og ikke får noe. Det er annet som styrer slikt.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:29 #33 Skrevet tirsdag kl. 08:29 Vi sparer ingenting nå da vi fokuserer på å betale ned lån. Anonymkode: f2421...025 1
Beloved Skrevet tirsdag kl. 08:30 #34 Skrevet tirsdag kl. 08:30 Vi sparer ikke noe. Vi har ikke hatt råd til det, rett og slett. Barnetrygd og alt har gått med i daglige utgifter - slik det egentlig BURDE, det er helt tullete at man får penger fra staten bare for å sette dem på en sparekonto for ungene. Når det er sagt så har vi heldigvis blitt bedre stilt økonomisk ettersom barna ble eldre. Så når den tid kommer at de trenger førerkort, depositum til leilighet og sånne summer, så er det ikke noe problem å spare det opp på noen få måneder. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:58 #35 Skrevet tirsdag kl. 10:58 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi sparer barnetrygden, men i mitt navn. Det er mine penger frem til de blir gitt bort. Vi tar av den kontoen til større ting som konfirmasjon, bunad og førerkort. Det som blir igjen, blir en egenkapital når det en dag trengs. Anonymkode: d7f54...352 Nøyaktig samme løsning her. Og må legge til at ingen av barna vet om disse sparepengene. De kommer heller ikke til å få vite noe før de faktisk begynner å gå på visninger. Jeg ønsker at de skal forvente å måtte stå på egne ben. Anonymkode: bc495...7f6 1
boblevann Skrevet tirsdag kl. 12:54 #36 Skrevet tirsdag kl. 12:54 Sparer 1000kr/mnd i fond per barn. Fondene står i mitt navn og det er sånn sett mine penger. Ungene vet ikke om de og kommer heller ikke til å få vite om de før jeg/vi syns de er modne nok. Pengene skal gå til leilighet eller hus, de skal ikke sløses bort av 18-åringer på russebuss og annet meningsløst svada 😅 Derfor står de i mitt navn, så vi kan bestemme når de er modne nok. Om de er 19 eller 33 år når den tid kommer blir opp til oss 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:01 #37 Skrevet tirsdag kl. 13:01 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Til dere som har tenkt å bare gi penger til bolig, er dere ikke redde for å gjøre barnet deres uselvstendig og uten evne til å ta ansvar? Det bygger karakter å bo trangt og lære seg å prioritere, dette går de lett glipp av om de får servert egen bolig på sølvfat idet de flytter ut. Anonymkode: 34c30...130 Da har man bommet på noe i oppveksten på et mye tidligere tidspunkt. Anonymkode: aaab2...cc2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:04 #38 Skrevet tirsdag kl. 13:04 Sparer til familien, har diversifisert sparing via ASK - det er buffer dersom noe veldig uforutsett skjer, vår pensjon, å kunne kjøpe nye biler kontant, og egenkapital bolig. Låser beløp til egenkapital når den dagen kommer. Og indeksjusterer for neste. Mine gjorde det samme. Og ga heller også mer til de som allerede hadde fått når de så at de hadde mer å gå på. Anonymkode: aaab2...cc2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:12 #39 Skrevet tirsdag kl. 13:12 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Til dere som har tenkt å bare gi penger til bolig, er dere ikke redde for å gjøre barnet deres uselvstendig og uten evne til å ta ansvar? Det bygger karakter å bo trangt og lære seg å prioritere, dette går de lett glipp av om de får servert egen bolig på sølvfat idet de flytter ut. Anonymkode: 34c30...130 Vi kommer til å hjelpe barna våre med egenkapital til bolig, men de får ikke det første gangen de flytter hjemmefra. Er helt enig med deg, først må man stå på egne ben og ta ansvar for egne valg. Ingen har godt av å få alt opp i hendene som 18-20 åring. Anonymkode: f74bf...701
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:17 #40 Skrevet tirsdag kl. 13:17 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei, Vi er to foreldre med foreløpig 1 barn. Barnet har ingen besteforeldre (de er døde). Vi sparer til barnet vårt hver måned, men veldig usikker på «hvordan vi ligger an». Hva er vanlig? Føler liksom ikke at dette er et tema jeg kan ta opp i lunsjen. Vi sparer barnetrygden + 1000kr, så ca 3000kr i måneden. Anonymkode: 6b719...d7b Samme her. Men setter det i fond så det vokser ! Anonymkode: 947f4...fc2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå