Gå til innhold

Sparer dere til barna? Og eventuelt hvor mye?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Vi er to foreldre med foreløpig 1 barn. Barnet har ingen besteforeldre (de er døde). Vi sparer til barnet vårt hver måned, men veldig usikker på «hvordan vi ligger an». Hva er vanlig? Føler liksom ikke at dette er et tema jeg kan ta opp i lunsjen. 

Vi sparer barnetrygden + 1000kr, så ca 3000kr i måneden. 

Anonymkode: 6b719...d7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke en krone. 

Anonymkode: 4f4b4...208

• Liker 1
Skrevet

Det må da være bra? Pr i dag sparer vi bare 1000 kr totalt, 500 pr barn. Men, akkurat nå er jeg på AAP, planen er å spare mer når jeg er tilbake i full jobb 😊

Anonymkode: f36fd...11a

Skrevet

Sparer ingenting. Prioriterer å betale ned bolig for å frigjøre midler. Det er langt mer lønnsomt enn penger på konto 

Anonymkode: c5b5f...f61

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi gjorde ikke det. Vi sparte i forskjellige fond og sparekonto, men det var ikke øremerket barna. Etter hvert som de er blitt eldre, har de alle fått økonomisk støtte.

Anonymkode: 71313...cf7

• Liker 7
Skrevet

Sparer 500kr i fond til alle ungene hver mnd. 

Anonymkode: 63b48...d6c

Skrevet

Sparer kun pengegaver til dåp, bursdager og jul på egne kontoer til barnet. Ellers sparer vi generelt til familien, enten i form av nedbetaling av lån eller i fond. Den dagen de blir voksne kommer de nok til å få økonomisk hjelp til førerkort, egenkapital el., men vi øremerker ikke sparingen direkte til dem. 

Anonymkode: f74bf...701

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en BSU ekstra for barnet mitt. Han er 2,5 år og har 14k på den nå. Sparer halve barnetrygden i fond til konfirmasjon, og det som er igjen får han når han er 18. 

Anonymkode: 549be...20f

Skrevet

Vi sparer. Og vi har tenkt å gi barna penger til bolig når den tid kommer. I tillegg vil vi la det meste av arv etter foreldrene våre gå rett til barna. Forhåpentlig vis er det noen år til de dør, så etter hvert må vi ta et familieråd og prate om arv. Mine foreldre har greit med penger og noen utleieleiligheter, og det bør overføres til barnebarna før de dør dersom de lever når barna trenger ek. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har bare spart til meg selv, primært som nedbetaling av lån, det ga meg lavere utgifter og da mulighet for å spare enda mer. Nå har jeg nok til å hjelpe dem med noen hundre tusen hver i egenkapital til første bolig. 

Anonymkode: bc179...4b8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei, 

Vi er to foreldre med foreløpig 1 barn. Barnet har ingen besteforeldre (de er døde). Vi sparer til barnet vårt hver måned, men veldig usikker på «hvordan vi ligger an». Hva er vanlig? Føler liksom ikke at dette er et tema jeg kan ta opp i lunsjen. 

10 000 per måned. Er ufør enslig og vil sikre ungene. Det blir ikke så mye tusenfryd eller dyreparken og mye ofres, men det blir egenkapital til leilighet.

Anonymkode: 7059c...5ca

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, men har alltid spart. 

Så får de evt. få hjelp til førerkort (dvs har fått for de eldste), utstyr når de flytter hjemmefra. Muligens også bidrag til EK til første bolig, om det er gjennomførbart. Har flere barn, så det bør være en viss form for likhet. 

Anonymkode: f2cd9...4e6

Skrevet

Vi sparer barnetrygden, men i mitt navn. Det er mine penger frem til de blir gitt bort. Vi tar av den kontoen til større ting som konfirmasjon, bunad og førerkort. Det som blir igjen, blir en egenkapital når det en dag trengs. 

Anonymkode: d7f54...352

Skrevet

Vi sparer så barna får ca 300 k i egenkapital hver til bolig når de er 18. Pengene er øremerket til dette.

Anonymkode: 9087b...020

Skrevet

Sparer kun 200 kr hver til dem i mnd. Prioriter heller å betale ned boliglån + at jeg har en egen sparekonto til konfirmasjonene.

Anonymkode: aae23...13b

Skrevet

Sparer i mitt navn.  Jeg sparer ca 10 000 pr mnd nå, men bare litt av dette er øremerket (pensjonssparing til meg). Hvor mye av dette jeg etterhvert gir til barna får tiden vise.

Pengegaver gitt til barna (dåp/jul/bursdager/konfirmasjon) settes på sparekonto i barnas navn.

Anonymkode: 6ede3...74c

Skrevet

Sparer ikke øremerket barna, men har rikelig med sparepenger ellers. De vil få økonomisk hjelp når de trenger det. 

Anonymkode: 7820f...43f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, 

En hel del. Ungen har råd til både hus og leilighet når h»n er 18. Ca 100-150k i året + penger hver bursdag og jul + at en av leilighetene står i navnet kiddo allerede 

Anonymkode: fbd05...9b0

Skrevet

Sparer ikke noe til barna spesifikt.

Sparer generelt, og kommer først til å bruke pengene til å oppgradere bolig. Deretter betale ned den + spare i fond om vi klarer.

Min tanke er å bare fokusere på å ha god økonomi selv, med eid bolig og sparepenger. Da har vi råd til å gi barna penger når det trengs eller hjelpe på annen måte. 

Anonymkode: e7430...9ae

Skrevet

Har spesifikke fond i mitt navn som går til barna, fortrinnsvis når de skal på boligmarkedet. Ikke for fri bruk når de blir 18. Vil vel gi de ca 250-300.000 i EK rundt 20-årsalder, hvis ikke fondverdien daler. Ellers betaler jeg ned huslånet med dobbelt så mye som nedbetalingen tilsier, og anser dette som en form for sparing. At da blir jeg selv såpass økonomisk fristilt at jeg kan hjelpe de der det trengs mest. Barnefar sparer også litt men har mindre evne/kapasitet enn jeg har til å legge av penger. Men noe blir det.

Anonymkode: b76b2...16d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...