Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok vaksinen i 2016 og vet det varer i ca 10 år. Jeg blir så ekstremt redd for neste booster som er i 2026! Og jeg sitter her i panikk på grunn av at valpen min på 4 mnd som sist ble vaksinert i oktober beit meg , det ble et bittelitte sår ikke noe dypt, men allikevel så er jeg utrolig redd.. hva skal jeg gjøre? Flere enn meg som er redd for vaksiner?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har blitt bitt nå av hunden din bør du ringe legevakt og forhøre deg om du må komme inn til dem eller om du kan vente til legekontoret ditt åpner i morgen. Du bør få stivkrampesprøyte nå. Det er mange som er redd for vaksiner, men kanskje det kan hjelpe å se hvordan stivkrampe arter seg, for det er så jævlig at det er vel en motivator i seg selv for å få tatt sprøyten. 

Anonymkode: dfb90...c32

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du har blitt bitt nå av hunden din bør du ringe legevakt og forhøre deg om du må komme inn til dem eller om du kan vente til legekontoret ditt åpner i morgen. Du bør få stivkrampesprøyte nå. Det er mange som er redd for vaksiner, men kanskje det kan hjelpe å se hvordan stivkrampe arter seg, for det er så jævlig at det er vel en motivator i seg selv for å få tatt sprøyten. 

dette er en nyvaksinert valp som leka inne, dette er ikke noe dypt sår, blødde så vidt og dette var i går. Men jeg sitter med ekstremt mye angst for å få noen reaksjoner på vaksiner generelt 

AnonymBruker
Skrevet
Theamarie skrev (3 minutter siden):

dette er en nyvaksinert valp som leka inne, dette er ikke noe dypt sår, blødde så vidt og dette var i går. Men jeg sitter med ekstremt mye angst for å få noen reaksjoner på vaksiner generelt 

Det hjelper ikke at valpen er vaksinert. Du kan få denne bakterien via bittet likevel dessverre. Det tryggeste for deg nå er å høre med legevakt, spesielt siden du har gått med det i et døgn allerede. 

Stivkrampevaksinen har du fått mange gang i livet ditt allerede. Du fikk den flere ganger som baby, så i 2. Klasse og så i 10. Klasse. Kroppen din er veldig vant til denne vaksinen og derfor er det også forventet at man får svært lite bivirkninger av denne. Kanskje blir du litt øm i armen samme kveld bare. Har du ikke angst for å få stivkrampe? Altså bakterieinfeksjonen? Hvorfor er du redd for vaksiner, men ikke for sykdommen du vaksineres mot?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nye retningslinjer på legevakten nå. Når du får slike bitt, eller andre sår som kan være infisert med slike bakterier, så skal man ta stivkrampevaksinen om det er 5 år eller mer. 10 år er nå utdatert.

Hvis du skulle få stivkrampe så vil det som regel være for sent å hjelpe deg når du begynner å få symptomer.

Så ring legevakten her og nå!

Jeg tok den for et par år siden, ingen reaksjoner etterpå. En jeg kjenner tok også nettopp samme vaksine, hater vaksiner, men måtte ta den pga. skade, det gikk også helt fint. Ei jeg kjenner tok nylig også stivkrampevaksinen pga. et lite bitt av valp - legevakten sa det var for lenge siden siste vaksine, så hun måtte ta.

Ring legevakten NÅ!

Anonymkode: 0d73e...234

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan si det slik, at det er verre å få stivkrampe, enn å få stivkrampevaksinen. 

Hvorfor er du så veldig redd for akkurat den vaksinen?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du velger jo selv, du må ingenting, bare å veie opp fordeler mot ulemper. 

Anonymkode: dcf8e...526

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok min booster etter at en villkatt bet meg. Gikk fint, ingen reaksjoner på vaksinen eller bittet. 

Anonymkode: efdfc...4ec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Theamarie skrev (3 timer siden):

Jeg tok vaksinen i 2016 og vet det varer i ca 10 år. Jeg blir så ekstremt redd for neste booster som er i 2026! Og jeg sitter her i panikk på grunn av at valpen min på 4 mnd som sist ble vaksinert i oktober beit meg , det ble et bittelitte sår ikke noe dypt, men allikevel så er jeg utrolig redd.. hva skal jeg gjøre? Flere enn meg som er redd for vaksiner?

Mest sannsynlig så gikk det bittet helt fint, men du bør uansett få påfyll av stivkrampevaksinen, da dette er et virus du kan bli eksponert for overalt i verden,  også i Norge. Vaksinen er ikke særlig vond og den har lite bivirkninger. 

Anonymkode: 6e010...72d

AnonymBruker
Skrevet

Cl. Tetani som gir stivkrampe er en helt vanlig jordbakterie og krever et oksygenfritt miljø for å produsere giften som forårsaker stivkrampe. Sår som er i bløtvev, laget av noe  glatt og spisst og lukker seg igjen. Slik at det blir en luftettlomme inne i såret der bakterien kan leve oksygenfritt. Spikertråkk f.eks, 
Sjansen for dette fra en hund er forsvinnende liten. Men du bør uansett ha stivkrampevaksinen oppdatert. Alle bør ha det.
Det er en grunn til at dette er en vaksine som gis gjennom hele barndommen.  
Det er veldig skjeldent noen får stivkrampe i Norge, og oftest (av omtrent ingen) er det uvaksinerte i forbindelse med hagearbeid
- fordi nesten alle har vært gjennom barnevaksineprogrammet, og friske vaksinerte voksne skjeldent utvikler stivkrampe. 

Hunder blir forøvrig ikke vaksinert mot stivkrampe, og det ville uansett bare hjulpet for om de får det eller ikke. 

Anonymkode: e3c30...e49

• Liker 1
Skrevet

Det går så bra atte tok påfyll av stivkrampesprøyte 22.05.2025 

AnonymBruker
Skrevet

Du synes et lite stikk er mer å være redd for enn å få kramper så sterke at de kan knekke ryggen din? Spesielt...

Anonymkode: 16e69...ea3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min gikk ut 2017. Har blitt bitt mange ganger til blods av hunden min. Har ikke skjedd noe som helst. Men tok stivkrampe sprøyte her om dagen. Merket ikke stikket engang. Men ømhet i armen da

Anonymkode: e2165...9fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du synes et lite stikk er mer å være redd for enn å få kramper så sterke at de kan knekke ryggen din? Spesielt...

Kramper så sterke at de kan føre til pustestans og død..

Anonymkode: 1c91c...9cc

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sikkert det er stikket hun er redd for. Jeg er også redd for vaksiner, men det er pga potensielle bivirkninger, ikke stikket. 

Til ts: Det beste rådet jeg har er å ta vaksine, ikke unngå. Hvis du eksponerer deg og opplever at det er trygt vil det bli lettere etter hvert. Stivkrampe er, som de andre skriver, en forferdelig sykdom, og vaksinen er en av de tryggeste vi har, siden den har vært i bruk veldig lenge. Hopp i det! Dette klarer du!

Anonymkode: e9e32...9a2

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe bivirkninger på stivkrampe vaksinen da? Lenge siden jeg tok det sist, men kan ikke huske at det var noe som helst bivirkninger.

Anonymkode: 104be...805

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt stivkrampesprøyte to ganger de siste 10 årene, det er helt udramatisk. I tillegg har du tatt den før og det gikk bra da? Ingen grunn til at det ikke skal gå bra nå. Det er trygg behandling. Følelsene dine tuller litt med deg, bare gå og få tatt den du. ❤️ 

Anonymkode: 42023...b3d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta stivkrampesprøyte om noen dager, Den siste tok jeg i 2017, så vidt jeg husker fikk jeg ingen reaksjon på den. Skal snart til utlandet, så da tenkte jeg det var best å ta den nå. Det er ikke noe å grue seg til.

Anonymkode: 4d081...bfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok den sist gang for to år siden. Da tok jeg den vaksinen som beskytter mot både stivkrampe og flere andre sykdommer. Merket ingenting som jeg kan huske, og om jeg hadde fått skikkelige bivirkninger så hadde jeg husket det. Jeg ble bitt av en katt for et par uker siden, og da er det greit å vite at vaksinen er oppdatert og at jeg ikke behøver å bekymre meg. Stivkrampe er uansett verre enn stort sett alle mulige bivirkninger av vaksinen. 

Anonymkode: 7508d...856

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noe bivirkninger på stivkrampe vaksinen da? Lenge siden jeg tok det sist, men kan ikke huske at det var noe som helst bivirkninger.

Anonymkode: 104be...805

Alle vaksiner kan ha bivirkninger. De fleste av dem er sjeldne.

Anonymkode: ae1cb...dc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...