Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

At noen støtter kjæresten her tror jeg muligens sier en del om deres mangel på oppdragelse og sosiale antenner. Når noen gir deg noe eller gjør deg en tjeneste for å være snill og omtenksom, så takker man pent og smiler. Så enkelt er det. Om man mener julekalendere er for barn burde man være stor nok til å vise grunnleggende høflighet.

Selvfølgelig om man f.eks i et parforhold gjentatte ganger mottar en gave fra kjæresten som man egentlig ikke liker, kan man ta det opp. Men det kan gjøres på en ordentlig måte, og ikke som en bortskjemt 10 åring. 

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper/lager ikke kalender til mannen, for jeg vet han synes sånt er teit.

Jeg kjøper te-kalender til meg selv. 

• Liker 1
Skrevet

Det var en veldig hyggelig overraskelse du har stelt i stand til kjæresten din! Skjønner godt du er skuffet over hans reaksjon. Tror jeg ville spurt han rett ut om han så for seg noe annet? Ikke la det passere. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En refleksjon etter å ha lest flere svar.

Er det så uvanlig å snakke om ønsker og forventninger i et forhold? 

Jeg og mannen har gjort det nærmest fra dagen vi traff hverandre. At jeg ikke liker Halloween, at han foretrekker opplevelses-gaver, at jeg ønsker kjøpe kalender til meg selv da jeg er kresen, at om han skal ha noe så er det øl-kalender, at vi ønsker å reise på en SPA helg i januar for å få avbrudd i den mørke måneden... 

Jeg kunne aldri bare kommet hjem med en kalender om temaet ikke hadde vært på bordet en gang. 

Ingen er jo tankelesere i dette livet. 

Anonymkode: 01f7e...a1c

Jeg kunne skrevet dette ordrett selv!

frøkna skrev (6 minutter siden):

Det var en veldig hyggelig overraskelse du har stelt i stand til kjæresten din! Skjønner godt du er skuffet over hans reaksjon. Tror jeg ville spurt han rett ut om han så for seg noe annet? Ikke la det passere. 

Det er hyggelig *for henne*. 
Tydeligvis er ikke kalender noe han synes er hyggelig. Da blir "gaven" bare et bevis på at hun ikke kjenner ham, og i stedet for glede blir det krav til reaksjon og krav til å åpne hver dag og komme med positive reaksjoner hver dag. 

Anonymbruker*** skrev (17 minutter siden):

At noen støtter kjæresten her tror jeg muligens sier en del om deres mangel på oppdragelse og sosiale antenner. Når noen gir deg noe eller gjør deg en tjeneste for å være snill og omtenksom, så takker man pent og smiler. Så enkelt er det. Om man mener julekalendere er for barn burde man være stor nok til å vise grunnleggende høflighet.

Selvfølgelig om man f.eks i et parforhold til gjentatte ganger mottar en gave fra kjæresten som man egentlig ikke liker, kan man da det opp. Men det kan gjøres på en ordentlig måte, og ikke som en bortskjemt 10 åring. 

Hos oss er vi ærlige. Vi later ikke som noe treffer blink for å være høflige, ærlighet er viktigere for oss enn en falsk fasade av takknemlighet. 
Fasade av falsk takknemlighet og høflighet er greit noen ganger, selvfølgelig, men innad i forholdet er vi ærlige. 
Men jeg hadde nok addressert det om jeg var mottaker her. Sagt at jeg satt pris på omtanken som ligger bak, men at jeg håper vi kan finne andre måter å vise omtanke fremover fordi denne type gaver som jeg opplever som krevende å motta er mer stress enn kos for meg. 

Anonymkode: 3da4a...140

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Så trist TS føler med deg ❤️ jeg ville ikke ignorert sånn kalender ☹️

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig om man f.eks i et parforhold gjentatte ganger mottar en gave fra kjæresten som man egentlig ikke liker, kan man ta det opp. Men det kan gjøres på en ordentlig måte, og ikke som en bortskjemt 10 åring. 

Så han skal vente en fem år og fem julekalendere før han tar det opp? 

Da er det jo bare enda vondere. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjøpte gavekalender til kjæresten og fikk ikke et takk engang. Han så ikke på den engang.

Han markerer at han ikke er et barn.

Kjøp drill til ham.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fasade av falsk takknemlighet og høflighet er greit noen ganger, selvfølgelig, men innad i forholdet er vi ærlige. 
Men jeg hadde nok addressert det om jeg var mottaker her. Sagt at jeg satt pris på omtanken som ligger bak, men at jeg håper vi kan finne andre måter å vise omtanke fremover fordi denne type gaver som jeg opplever som krevende å motta er mer stress enn kos for meg. 

Enig i absolutt alt du skriver også.

Vi har det likt i vårt forhold. Selv om vi snakker mye og åpent om ønsker, så hender det jo at det blir bom. 

Det er mye bedre å være ærlig med en gang. For det er veldig vondt å senere få vite at kjæresten er skuffet, og har spilt skuespill. 

Jeg foretrekker som deg å bruke ord. Men ser også at man indirekte viser hva man mener, slik at den andre forstår det, kan være vel så skånsomt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes uansett hva man får sier man takk, og uttrykker glede for at giveren har tenkt på vedkommende, 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (4 minutter siden):

Jeg synes uansett hva man får sier man takk, og uttrykker glede for at giveren har tenkt på vedkommende, 

Og så fortsetter å få kalender år etter år, da man tror at mottaker liker det? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og så fortsetter å få kalender år etter år, da man tror at mottaker liker det? 

Skjønner ikke helt at det ikke er hyggelig med julekalender, men la oss si at du ikke ville ha det hvert år, kan du f.eks si:

Tusen takk, så koselig at du kommer med gave til meg. 

Men du, kan vi ikke avtale at du ikke gir meg julekaldender igjen.  Ønsker å si ifra, ikke for at jeg er takknemlig og glad for det i år, og spesielt når det er fra deg, men jeg føler ikke for at dette er noe som jeg ønsker skal bli tradisjon.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ønsket han seg en gavekallender? Hvis jeg fikk en gave som jeg følte at giveren burde visst bedre så blir jeg mere fornærmet enn glad. Har forsåvidt faket glede. Men kanskje det er feil å gjøre det, jeg lurer på å slutte med det.

Anonymkode: 548d8...cec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper han ble litt overveldet og desperat tenkte inni seg "Å nei, må jeg nå vise overdrevet glede og begeistring hver eneste dag i desember..pinligt"

Anonymkode: be401...3d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (28 minutter siden):

Skjønner ikke helt at det ikke er hyggelig med julekalender, men la oss si at du ikke ville ha det hvert år, kan du f.eks si:

Tusen takk, så koselig at du kommer med gave til meg. 

Men du, kan vi ikke avtale at du ikke gir meg julekaldender igjen.  Ønsker å si ifra, ikke for at jeg er takknemlig og glad for det i år, og spesielt når det er fra deg, men jeg føler ikke for at dette er noe som jeg ønsker skal bli tradisjon.

Det er jo i praksis å si "dette ønsket jeg meg ikke". Kall i alle fall en spade for en spade, så kan dere snakke ut om ting i stedet for å drive å pakke inn ærlige meninger. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjøpte gavekalender til kjæresten og fikk ikke et takk engang. Han så ikke på den engang. Bare: «hmm». Ingen takk, ingen klem. Ingen takknemlighet. 

si i fra til han eller la det passere i stillhet? Skuffet.

Jeg har aldri opplevd han sånn.  

Anonymkode: 465ef...1fa

Voksne folk bryr seg ikke om kalender. Spesielt ikke menn. 

Anonymkode: 2d7ce...02f

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kunne skrevet dette ordrett selv!

Det er hyggelig *for henne*. 
Tydeligvis er ikke kalender noe han synes er hyggelig. Da blir "gaven" bare et bevis på at hun ikke kjenner ham, og i stedet for glede blir det krav til reaksjon og krav til å åpne hver dag og komme med positive reaksjoner hver dag. 

Hos oss er vi ærlige. Vi later ikke som noe treffer blink for å være høflige, ærlighet er viktigere for oss enn en falsk fasade av takknemlighet. 

Man trenger ikke å lyve om at gaven traff blink. Man kan være takknemlig for omtanken det ligger i at giver har brukt tid, penger og krefter på å finne en gave de trodde ville falle i smak. Slik du selv skriver du ville ha formulert deg. Å oppføre seg som ts beskriver sin mann og skylde på at man bare er ærlig og ikke viser falsk takknemlighet er ikke innafor. 

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er jo i praksis å si "dette ønsket jeg meg ikke". Kall i alle fall en spade for en spade, så kan dere snakke ut om ting i stedet for å drive å pakke inn ærlige meninger. 

Vel, tydeligvis er det sånn for deg. Men for meg hadde det vært helt sant; jeg hadde gledet meg over at kjæresten hadde villet gi meg det denne julen, men også kunne sagt at jeg ikke ønsket det fremover

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Å gi en kalender til en voksen mann er latterlig. Hvorfor skal han vise glede over en gave han absolutt ikke vil ha og som krever noe av han hver eneste dag og som etter all sannsynlighet bare inneholder en haug med ræl?

Dere som sier man skal være takknemlig for alt mulig, hadde dere blitt glade hvis kjæresten deres gav dere en eske med spiker eller noe annet dere aldri har uttrykt interesse for eller skjønner hva dere skal gjøre med?

Anonymkode: d1a5f...d88

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (47 minutter siden):

Vel, tydeligvis er det sånn for deg. Men for meg hadde det vært helt sant; jeg hadde gledet meg over at kjæresten hadde villet gi meg det denne julen, men også kunne sagt at jeg ikke ønsket det fremover

Men her gleder jo ikke kjæresten seg over å ha det denne julen. Ikke i det hele tatt. 

Det samme hadde jeg følt om mannen kom med en kalender. Jeg er kresen på hva jeg vil ha. Så det hadde vært skivebom uansett hva han hadde kjøpt. Og da ville jeg blitt frustrert over at han kjenner meg så dårlig, og til og med kastet bort penger på den måten.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en hyggelig ting å gjøre, men her traff du åpenbart ikke TS.

Neste gang avklarer du på forhånd, og ikke tar det som en selvfølge at han vil ha det samme som deg. Stikkordet er kommunikasjon. 

Du har lov til å være skuffet, men vær forsiktig med å tolke dette altfor mye. Du gav en gave, og da ligger det på deg at du ikke traff.

Anonymkode: 6ee5e...ca8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...