Gå til innhold

Bonusbarn som lyver og ikke vil følge enkle regler i huset

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har vært sammen i snart 10 år. Vi har 1 barn sammen og han har 2 fra et tidligere forhold.

I lengre tid nå har det ene barnet (13) til samboer bevisst ignorert regler vi har i hjemmet. Han unnskylder seg med at han glemmer seg, men dette skjer flere ganger daglig og har gjort det i månedsvis. Han unnlater også å vaske hendene etter dobesøk hvilket jeg syns er ekkelt, og når vi prøver spør han om han husket det, lyver han og sier ja. Vi har gjentatte ganger opplevd at han påstår at han har gjort det når vi lett kan finne utav at han ikke har gjort det, da han både er helt tørr på hendene og ikke lukter såpe. Han lurer seg unna både dusjing og tannpuss også. Dette har pågått lenge, og istedenfor å gjøre som vi ber om har han begynt å prøve lure oss ved å bløte tannbørsten og hendene i tilfelle vi sjekker. Vi har prøvd å ikke være dømmende, men kun være nysgjerrig på hvorfor gutten ikke vil vaske hendene. Svaret hans er alltid "jeg vet ikke". Og uansett hvor mye vi har prøvd forklare hvor viktige disse tingene er, så endrer ikke oppførselen seg.

Jeg merker at min relasjon til gutten nå er anstrengt. Hans far oppdager ikke oppførselen like ofte som meg, og det virker som han heller ikke syns det er så alvorlig. Han venter på at oppførselen skal endre seg selv. 'Boys will be boys'. Men jeg syns det både er veldig ekkelt at gutten ikke vasker hendene, og jeg setter ikke pris på å bli løyet til og prøvd lurt på nesten daglig basis. For meg har det blitt et stort irritasjonsmoment. 

Er det noen andre som har vært i en lignende situasjon? Noen andre med erfaring eller råd?

Anonymkode: f46fe...53d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere lukter på hendene, og sjekker om vasken er våt?  Hvordan vet du at han bare har bløtet tannbørsten og ikke pusset? Har dere sjekket inni munnen hans også? 

Herlighet, hva med å bare si når han kommer fra do - gå tilbake og vask hendene, i en litt hyggelig tone? 

Anonymkode: e48ca...295

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår problemet. Er selv bonusmor til en tenåring som over år har fortalt mange usannheter om hva h*n har gjort eller ikke. Har ikke hatt samme problemet ift hygiene, men skjønner utfordringen. Det kan være ganske frustrerende å være bonusforelder ift slike ting, særlig hvis biologisk far eller mor ikke ser problemet. 

Tror det er viktig at du får far med på å gjøre som innlegget over sier- "gå og vask hendene med såpe, så spiser vi"- eller enda bedre, vask hendene i vasken på kjøkkenet så dere ser at det skjer. 

Anonymkode: 5b84c...dd8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere lukter på hendene, og sjekker om vasken er våt?  Hvordan vet du at han bare har bløtet tannbørsten og ikke pusset? Har dere sjekket inni munnen hans også? 

Herlighet, hva med å bare si når han kommer fra do - gå tilbake og vask hendene, i en litt hyggelig tone? 

Anonymkode: e48ca...295

Herlighet, tror du ikke vi har prøvd det??

TS

• Liker 1
Skrevet (endret)

Metoden dere/du bruker funker ikke, finn på noe annet.

Når gutten ikke vil så blir det ikke bedre av at dere lukter på hendene hans. Hvordan går dere frem her egentlig? Noe så nedverdigende.

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For en grisunge. Har han diagnoser?

Anonymkode: 396d6...180

Skrevet

Det er nok mange foreldre som er i denne situasjonen ja i visse aldre.

Ditt barn kan og ende opp der en periode.

Det er ikke noe annet å gjøre enn å terpe på normal hygiene og forklare hvorfor. 

Ikke si «ekkelt», men forklar at bakterier fra særlig avføring og annen smitte gjør folk syke. 

Han tenker ikke på alt han tar på. 

Og: forklar at dette også er ekkelt for klassevenner osv. Ikke tannpuss = dårlig ånde. 

Om han ikke kan følge normal hygiene så blir neste påminnelse og kjeft foran venner, og DET er flaut. 

So: wash hands and keep brushing teeth. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Maaaaaange barn/yngre ungdom holder på sånn.

Voksne og, bare observer på flyplasser rundtomkring. Fucking disgusting. 

• Liker 3
Skrevet
Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Metoden dere/du bruker funker ikke, finn på noe annet.

Når gutten ikke vil så blir det ikke bedre av at dere lukter på hendene hans. Hvordan går dere frem her egentlig? Noe så nedlatende.

Det er derfor jeg spør om råd.

Vi har prøvd være imøtekommende og ikke-dømme, men kun nysgjerrige på hvorfor det er utfordrende for gutten å vaske hendene. Vi har prøvd prate med han om det, uten å være anklagende. Men han "vet ikke" hvorfor han ikke liker å vaske hendene, og uansett hvor mye vi har prøvd forklare at det er viktig pga bakterier osv, endrer ingenting seg. Det er tydelig ikke viktig for ham.

Men ja, vi har luktet på hendene hans fordi vi opplever at han lyver til oss. Nedlatende, kanskje ja, men jeg kan jo ikke stole på ham så hva gjør jeg da? Tro på at han snakker sant når jeg vet han mest sannsynligvis ikke gjør det? Bare akseptere at han ikke vasker hendene, og det får være greit??

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, ingen diagnoser.

TS

Skrevet

Problemet ar et dritten en vil unngå ikke synes.

Så da vi for andre gang hadde barnemark tørket jeg barnet med papir, fikk med noen levende mark hold holdt det foran ungene "Dette får dere i rumpa når dere ikke vasker hendene skikkelig". Siden har håndvask aldri vært noe problem.

Så TS, hva med å finne noen skikkelig ekle vider på internett som viser barnemark og annen dritt som skyldes uvaskede hender?

Anonymkode: 80623...3ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så da vi for andre gang hadde barnemark tørket jeg barnet med papir, fikk med noen levende mark hold holdt det foran ungene "Dette får dere i rumpa når dere ikke vasker hendene skikkelig". Siden har håndvask aldri vært noe problem.

Så TS, hva med å finne noen skikkelig ekle vider på internett som viser barnemark og annen dritt som skyldes uvaskede hender?

😂

if all else fails… spre frykt med barnemark. Faktisk ikke så dumt!

Anonymkode: 34309...8b2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg og samboer har vært sammen i snart 10 år. Vi har 1 barn sammen og han har 2 fra et tidligere forhold.

I lengre tid nå har det ene barnet (13) til samboer bevisst ignorert regler vi har i hjemmet. Han unnskylder seg med at han glemmer seg, men dette skjer flere ganger daglig og har gjort det i månedsvis. Han unnlater også å vaske hendene etter dobesøk hvilket jeg syns er ekkelt, og når vi prøver spør han om han husket det, lyver han og sier ja. Vi har gjentatte ganger opplevd at han påstår at han har gjort det når vi lett kan finne utav at han ikke har gjort det, da han både er helt tørr på hendene og ikke lukter såpe. Han lurer seg unna både dusjing og tannpuss også. Dette har pågått lenge, og istedenfor å gjøre som vi ber om har han begynt å prøve lure oss ved å bløte tannbørsten og hendene i tilfelle vi sjekker. Vi har prøvd å ikke være dømmende, men kun være nysgjerrig på hvorfor gutten ikke vil vaske hendene. Svaret hans er alltid "jeg vet ikke". Og uansett hvor mye vi har prøvd forklare hvor viktige disse tingene er, så endrer ikke oppførselen seg.

Jeg merker at min relasjon til gutten nå er anstrengt. Hans far oppdager ikke oppførselen like ofte som meg, og det virker som han heller ikke syns det er så alvorlig. Han venter på at oppførselen skal endre seg selv. 'Boys will be boys'. Men jeg syns det både er veldig ekkelt at gutten ikke vasker hendene, og jeg setter ikke pris på å bli løyet til og prøvd lurt på nesten daglig basis. For meg har det blitt et stort irritasjonsmoment. 

Er det noen andre som har vært i en lignende situasjon? Noen andre med erfaring eller råd?

Hadde satt han og far til å måtte lage middag til alle i husstanden 3 ganger i uka om det ikke ble bedring asap. 

Da må han pent vaske hendene før han begynner å tilberede maten +++ 

Skrevet
AprilLudgate skrev (8 minutter siden):

Det er nok mange foreldre som er i denne situasjonen ja i visse aldre.

Ditt barn kan og ende opp der en periode.

Det er ikke noe annet å gjøre enn å terpe på normal hygiene og forklare hvorfor. 

Ikke si «ekkelt», men forklar at bakterier fra særlig avføring og annen smitte gjør folk syke. 

Han tenker ikke på alt han tar på. 

Og: forklar at dette også er ekkelt for klassevenner osv. Ikke tannpuss = dårlig ånde. 

Om han ikke kan følge normal hygiene så blir neste påminnelse og kjeft foran venner, og DET er flaut. 

So: wash hands and keep brushing teeth. 

Vi har prøvd forklare viktigheten med tanke på bakterier osv, men det hjelper ikke. Han bryr seg tilsynelatende ikke om det.

Og ja, mitt barn kan også det, absolutt. Jeg forstår at dette er et vanlig problem. Men jeg ønsker fortsatt at vi prøver å løse det. Og helst på en fin måte, selvfølgelig. Men nå er jeg litt rådvill.

Jeg/far kan godt påminne han det foran venner, men av erfaring kommer han nok til å si at han har gjort det. Uten at det nødvendigvis er sant. Og da er vi jo like langt, hvis ikke vi skal være "nedlatende" og faktisk sjekke.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for tips. Kan absolutt prøves. Skader ikke, ihvertfall.

TS

Skrevet

Dette er helt vanlig spesielt for gutter, men min pubertets jente på 11 er også til dels slik. 
Det går seg til, min eldste var også sånn. Nå er det dusjing hver dag, pussing av tenner nøye og rene hygienefreak. 
Jeg tenker dette er det minste problemet som bør skape avstand mellom bonus mor og barn? Ditt barn kan også bli slik? 
Vi er nøye på hygiene i huset, de har vokst opp med å vaske og pusse, venner sine barn er også slik når de er i tidlig puberteten. 
Det er latskap, men å møte med å lukte på hender osv er ikke helt greit tenker jeg. 
Jeg sender min gutt tilbake til bade på ny runde helt til jeg "hører" de riktige lydene. 
Jeg sier oi nå må det dusjes, sender han inn i dusjen. Nekter noen ganger, men da sier jeg bare at jeg kommer å vasker håret om det ikke er bra nok. Tenner må pusses, vi har faktisk fått noen tyggetabletter av tannlegen som gjør at tennene får farge om de ikke er pusses godt nok. Noen ganger må de teste en slik. 
Før mat må det inn på badet å vaske, og jeg sjekker ikke. Det kommer av seg selv dette her. 
Mine nevøer er nå i 20 årene, de begge var slik i 13 årsalderen. Jeg tenker jeg er glad det er her utfordringen er størst, ser mange på trinnet både røyker, og ruser seg. 

Anonymkode: ccd1c...c10

• Nyttig 1
Skrevet

Er ikke dette ganske vanlig og noe de fleste vokser av seg? Husker jeg hadde 2 venninner som hadde « dusj « 2 ganger i uken på ukeslisten over plikter for og få ukelønn og at jeg var litt misunnelig på dette og spurte om ikke jeg også skulle få betalt for og dusje 🤦‍♀️ de dusjer i dag. Jeg hadde og en periode jeg ikke ville pusset tennene , mente jeg fikk vond smak i munnen av tannkrem. Det er jo helt uaktuelt og gå ut av døren uten og pusse tennene som voksen. 
det er mange som ikke vasker hendene av ulike grunner , det er nasty, men .. 

synes metoden deres er litt rar . Trodde hi skulle handle om mer alvorlige ting ut i fra overskriften, men det og sjekke og lukte på hendene osv, det var voldsomt mye drama . 

Anonymkode: 2907d...950

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er helt vanlig spesielt for gutter, men min pubertets jente på 11 er også til dels slik. 
Det går seg til, min eldste var også sånn. Nå er det dusjing hver dag, pussing av tenner nøye og rene hygienefreak. 
Jeg tenker dette er det minste problemet som bør skape avstand mellom bonus mor og barn? Ditt barn kan også bli slik? 
Vi er nøye på hygiene i huset, de har vokst opp med å vaske og pusse, venner sine barn er også slik når de er i tidlig puberteten. 
Det er latskap, men å møte med å lukte på hender osv er ikke helt greit tenker jeg. 
Jeg sender min gutt tilbake til bade på ny runde helt til jeg "hører" de riktige lydene. 
Jeg sier oi nå må det dusjes, sender han inn i dusjen. Nekter noen ganger, men da sier jeg bare at jeg kommer å vasker håret om det ikke er bra nok. Tenner må pusses, vi har faktisk fått noen tyggetabletter av tannlegen som gjør at tennene får farge om de ikke er pusses godt nok. Noen ganger må de teste en slik. 
Før mat må det inn på badet å vaske, og jeg sjekker ikke. Det kommer av seg selv dette her. 
Mine nevøer er nå i 20 årene, de begge var slik i 13 årsalderen. Jeg tenker jeg er glad det er her utfordringen er størst, ser mange på trinnet både røyker, og ruser seg. 

Så får jeg legge til at jeg er ikke hysterisk på bakterier, men pga dårlig hygiene så spiser jeg ikke av maten til mine barn, drikker av flaska, eller lar de ta på potetgull, kjeks som de skal gi meg. Det der får de håndtere selv, ellers veldig avslappet på at dette sklir på plass til slutt. 
Og som den over her, min får også "lommepenger" for dusj. 😂

• Liker 1
Skrevet

For å få barn til å samarbeids (dvs: utføre det vi ønsker) ligger brorparten av ansvaret på oss voksne. Hvordan vi formidler beskjeder, når vi formidler beskjeder og hvordan vi på en hensiktsmessig måte følger opp beskjeder vi har gitt. En annen variabel er hva som skal til for å motivere barnet til å både samarbeide, men også å klare å implemetere aktiviteten/handlingen slik at det etterhvert blir en innarbeidet rutine hos barnet. Mange barn lar seg motivere av belønningsskjema. Ikke fordi man skal belønne i bøtter og spann til evig tid, men tilstrekkelig i en periode inntil vanen er satt hos barnet.

Her må dere faktisk begynne med dere voksne. Øve dere på å formidle beskjeder på en god måte og følge det opp på en måte som motiverer barnet. Hint: Kontroll-regime er ofte lite hensiktsmessig.

God beskjed

Anonymkode: 896d3...734

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er derfor jeg spør om råd.

Vi har prøvd være imøtekommende og ikke-dømme, men kun nysgjerrige på hvorfor det er utfordrende for gutten å vaske hendene. Vi har prøvd prate med han om det, uten å være anklagende. Men han "vet ikke" hvorfor han ikke liker å vaske hendene, og uansett hvor mye vi har prøvd forklare at det er viktig pga bakterier osv, endrer ingenting seg. Det er tydelig ikke viktig for ham.

Men ja, vi har luktet på hendene hans fordi vi opplever at han lyver til oss. Nedlatende, kanskje ja, men jeg kan jo ikke stole på ham så hva gjør jeg da? Tro på at han snakker sant når jeg vet han mest sannsynligvis ikke gjør det? Bare akseptere at han ikke vasker hendene, og det får være greit??

TS

Han svarer deg jo! Vet ikke er vel hans sannhet. Jo, du er jo dømmende og du anklager han for og lyve. 

nei, det er faktisk ikke så veldig viktig! Jeg synes det er småkvalmt at fremmede ikke vasker seg på hendene selv, så jeg bruker antibac mye, og noen ganger papir til og åpne dodører osv, men .. de fleste tenåringer vokser det av seg, og de fleste voksne som ikke vasker seg på henda klarer seg helt fint her i livet. Hva skal du gjøre når han begynner og lyve og alvorlige ting og skulke unna viktigere ting? Brukt alt du har på håndvask? Andre lukter på pusten til tenåringene om de har drukket alkohol, du bruke kampen på og lukte på hendene etter såpe? 

Anonymkode: 2907d...950

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...