AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #21 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): En venninne sin mann ble i går hentet i ambulanse. Han hadde ligget med influensa noen dager og isolert seg på rommet. Hun fikk plutselig ikke kontakt med han og ringte 113. På sykehuset ble det konstatert influensa og alvorlig dehydrering. Og da blir jeg litt sånn oppgitt. Passer ikke folk på hverandre? Når jeg eller min mann har vært alvorlig syk, har alltid den andre kommet inn og passet på at vedkommende får i seg væske. Kjøpt inn næringsdrikk og fylt på med iskaldt vann. Anonymkode: 3fbd6...b8c Hvordan har det vært da din venninne var syk? Hvis mannen hennes pleier å drite i henne når hun er syk, så kanskje har hun fått nok og latt ham ligge alene og styre sin egen skute. Jeg husker enda hvordan jeg hengte opp klesvask med dobbeltsidig lungebetennelse og feber (noe som tok meg 20 minutter kontra vanlige 5, da jeg var utmattet), hvordan jeg måtte selv komme meg til legevakta med alvorlig blærekatarr og så videre. Dessverre driter mange menn i partnerne sine når de er syke. Og da vil enkelte av oss "return the favour". Min nåværende mann er veldig oppmerksom mot meg når jeg ikke føler meg bra, og jeg er selvfølgelig like oppmerksom tilbake. Det gir meg glede å passe på ham når han er syk, nettopp fordi han er en god person. Anonymkode: b6633...b3b 2 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #22 Skrevet 9 timer siden SPOCA skrev (30 minutter siden): Nåvel. Da jeg hadde influensa for noen uker siden ble jeg så dårlig at jeg hadde 39,6 i feber, hadde forferdelige smerter i kroppen og la egentlig bare og sov. Jeg er særdeles glad for at jeg slapp å hente drikke (og det lille jeg klarte å spise) selv. Det handler ikke om å gjøre seg stakkarslig, men influensa kan slå deg skikkelig ut. Influensaen i år har vært ganske hardtslående. Skal sies at jeg ikke forventet oppvartning, men at mannen min gjorde det av egen fri vilje. Han stakk innom meg før og etter jobb, samt midt på dagen under lunsj, siden han hadde mulighet til det. Det er rart hvordan mange i Norge mener at voksne mennesker verken skal ha støtte, hjelp, forståelse eller oppmerksomhet. De skal ikke feire bursdager siden det er barnslig, ikke julegaver siden jula er for barna, ved sykdom skal de holde seg på rommet og ordne seg selv, har de et problem så må de holde kjeft om det og ikke belemre andre, inkludert partner, med problemet. Hva slags kaldt samfunn har Norge egentlig blitt? Er det slik at når man bikker 18, så kuttes alle støttebånd, og man skal ha 365 grå hverdager i året? Anonymkode: b6633...b3b 3 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #23 Skrevet 9 timer siden Det er jo grader av sykdom. Er kona syk, nær uansett hvor lite eller mye syk, spør jeg jevnlig om jeg kan gjøre noe for henne. Jeg sjekker innom en gang iblant hvis hun holder sengen og tilbyr det jeg kan såfremt jeg er hjemme. Jeg går jo samtidig på jobb som vanlig så lenge hun virker å klare seg selv og gir uttrykk for det selv også. Verden stopper ikke opp med mindre sykdommen er alvorlig, men da stopper den selvfølgelig helt opp. Jeg hadde nok kjent på det hvis kona ble «alvorlig dehydrert» og ikke kontaktbar etter flere dager med økende sykdom. Selvfølgelig hadde jeg sjekket innom flere ganger om dagen hos en som var sengeliggende. Anonymkode: 30b3c...4d6 3 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #24 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er klart at vi passer på hverandre. Jeg hadde skikkelig ille influensa noen år tilbake. Var så dårlig at jeg ikke kunne gå. Lå bare i sengen med feberfantasier. Mannen min passet selvfølgelig på at jeg fikk i meg nok veske. Det utviklet seg til streptokokker og han kjørte meg til legen. Anonymkode: efb1b...36c Du hadde avføring og urinering i sengen da? Anonymkode: c82ec...37b 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #25 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er rart hvordan mange i Norge mener at voksne mennesker verken skal ha støtte, hjelp, forståelse eller oppmerksomhet. De skal ikke feire bursdager siden det er barnslig, ikke julegaver siden jula er for barna, ved sykdom skal de holde seg på rommet og ordne seg selv, har de et problem så må de holde kjeft om det og ikke belemre andre, inkludert partner, med problemet. Hva slags kaldt samfunn har Norge egentlig blitt? Er det slik at når man bikker 18, så kuttes alle støttebånd, og man skal ha 365 grå hverdager i året? Anonymkode: b6633...b3b På samme måte er det like rart at ingen evner å ta skylden for noe selv lengre. Alt skal skyldes på sykdommer og diagnoser. Ingenting er selvforskyldt lengre. Og er det noe, må samfunnet stille opp og hjelpe med det samme. Det er bare å trykke på den røde knappen med en gang. Anonymkode: c82ec...37b
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #26 Skrevet 9 timer siden Men passer hun ikke på ham da? Han ringte jo ikke selv.. Innlegget til ts forteller ikke noe om at hun ikke har sett til ham mens han har vært syk. Noen blir så syke til tross for at de får stell. Anonymkode: 72d16...620 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #27 Skrevet 9 timer siden Herregud har du virkelig så lite å gjøre her i livet at du sitter her og er oppgitt over at din venninne som etter din mening ikke har passet godt nok på partner...? Folk i dag har alt for mye tid til tull og tøys, du svarer for så vidt på eget spørsmål når du sier hun sjekket mannen ikke fikk respons og ringte ambulanse. Hun passet på og du kan komme deg ned fra din høye hest og se utover i verden om du abolutt vil lete frem problemer. Hva skal man med venner egentlig, de gjør jo faen ikke annet enn å lete fram noe de kan ta deg på inne på et jævla forum. Anonymkode: c8dc1...20d 4 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #28 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): På samme måte er det like rart at ingen evner å ta skylden for noe selv lengre. Alt skal skyldes på sykdommer og diagnoser. Ingenting er selvforskyldt lengre. Og er det noe, må samfunnet stille opp og hjelpe med det samme. Det er bare å trykke på den røde knappen med en gang. Anonymkode: c82ec...37b Influensa er ikke selvforskyldt. Det er et virus. Anonymkode: b6633...b3b 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #29 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Influensa er ikke selvforskyldt. Det er et virus. Anonymkode: b6633...b3b Og får man det, må man legge seg og være så syk, så syk. Omtrent død. Anonymkode: c82ec...37b
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #30 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, min mann trenger ikke pass om han har influensa. Det sagt så vaksinerer han seg så problemstillingen er ikke helt aktuell, men om har skulle bli så syk at han ikke skjønte han måtte ta til seg vann, tror jeg han hadde vært innlagt for lenge siden. Anonymkode: 86d87...439 Godt poeng. Her er vi selvfølgelig vaksinert begge to. Sykdom som er selvforskyldt føler jeg at jeg har veldig lite sympati for. Anonymkode: 7649f...bec
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #31 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo grader av sykdom. Er kona syk, nær uansett hvor lite eller mye syk, spør jeg jevnlig om jeg kan gjøre noe for henne. Jeg sjekker innom en gang iblant hvis hun holder sengen og tilbyr det jeg kan såfremt jeg er hjemme. Jeg går jo samtidig på jobb som vanlig så lenge hun virker å klare seg selv og gir uttrykk for det selv også. Verden stopper ikke opp med mindre sykdommen er alvorlig, men da stopper den selvfølgelig helt opp. Jeg hadde nok kjent på det hvis kona ble «alvorlig dehydrert» og ikke kontaktbar etter flere dager med økende sykdom. Selvfølgelig hadde jeg sjekket innom flere ganger om dagen hos en som var sengeliggende. Anonymkode: 30b3c...4d6 Jeg og mannen er tilhengere av å si ting rett ut, ikke spørre- og gjetteleken, som mange er så glad i. (det gjelder også når det kommer til gaver, og til å fortelle om hvordan dagen var). Jeg hadde klikket i vinkel om han drev og løp i døra når jeg er syk. Veldig kjipt å bli vekt av en dør som åpnes akkurat det man døser av. Ønsker jeg vann, og føler meg utslått, så sender jeg han en sms. Samme om jeg vil ha noe på butikken - samt hvor mye det haster. Eller om jeg i det hele tatt bare vil ha litt selskap. Anonymkode: 7649f...bec 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #32 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er rart hvordan mange i Norge mener at voksne mennesker verken skal ha støtte, hjelp, forståelse eller oppmerksomhet. De skal ikke feire bursdager siden det er barnslig, ikke julegaver siden jula er for barna, ved sykdom skal de holde seg på rommet og ordne seg selv, har de et problem så må de holde kjeft om det og ikke belemre andre, inkludert partner, med problemet. Hva slags kaldt samfunn har Norge egentlig blitt? Er det slik at når man bikker 18, så kuttes alle støttebånd, og man skal ha 365 grå hverdager i året? Anonymkode: b6633...b3b For meg så handler det om at man må isolere seg når man er syk, for at ikke hele familien skal bli smittet og sengeliggende over lengre tid. Jeg ble rimelig oppgitt når mannen min ble influensasyk og rigget seg til midt i stua hvor alle barna er hele tiden. Jeg måtte forklare ham med teskje om at ikke bare mente han nå at alle vi andre skulle liste oss rundt i dempet belysning i oppholdsrommene fordi han trengte ro. Men at han nå kom til å smitte hele familien, og at det var vær så god å komme seg opp på soverommet og lukke døra, mens jeg hadde mitt fulle hyre med å organisere hele Familien AS + fulltidsjobb alene, i tillegg til å varte ham opp med mat og drikke flere ganger daglig da jeg ikke ønsket at han skulle spre smittestoffer utover hele kjøkkenet. Anonymkode: db72c...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #33 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For meg så handler det om at man må isolere seg når man er syk, for at ikke hele familien skal bli smittet og sengeliggende over lengre tid. Jeg ble rimelig oppgitt når mannen min ble influensasyk og rigget seg til midt i stua hvor alle barna er hele tiden. Jeg måtte forklare ham med teskje om at ikke bare mente han nå at alle vi andre skulle liste oss rundt i dempet belysning i oppholdsrommene fordi han trengte ro. Men at han nå kom til å smitte hele familien, og at det var vær så god å komme seg opp på soverommet og lukke døra, mens jeg hadde mitt fulle hyre med å organisere hele Familien AS + fulltidsjobb alene, i tillegg til å varte ham opp med mat og drikke flere ganger daglig da jeg ikke ønsket at han skulle spre smittestoffer utover hele kjøkkenet. Anonymkode: db72c...4e5 Men å isolere seg betyr ikke at andre skal drite i personen i flere dager, ikke komme med mat, drikke, sjekke jevnlig hvordan det går og så videre. Og dere blir smittet uansett. Inkubasjonsperioden er opptil tre dager før symptomer bryter ut, så hvis han først har blitt syk, har dere mest sannsynlig vært eksponert for smitte en stund allerede. Vi har for eksempel ikke eget soverom til hver av oss voksne, så hos oss er det ikke mulig å isolere seg på eget rom. Likevel så har vi overlevd på en eller annen måte. P.S. Hvordan gjorde dere med toalett for ham, da, siden han måtte sitte på lukket rom? Fikk han en balje å gjøre sitt fornødne i? Anonymkode: b6633...b3b
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #34 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men å isolere seg betyr ikke at andre skal drite i personen i flere dager, ikke komme med mat, drikke, sjekke jevnlig hvordan det går og så videre. Og dere blir smittet uansett. Inkubasjonsperioden er opptil tre dager før symptomer bryter ut, så hvis han først har blitt syk, har dere mest sannsynlig vært eksponert for smitte en stund allerede. Vi har for eksempel ikke eget soverom til hver av oss voksne, så hos oss er det ikke mulig å isolere seg på eget rom. Likevel så har vi overlevd på en eller annen måte. P.S. Hvordan gjorde dere med toalett for ham, da, siden han måtte sitte på lukket rom? Fikk han en balje å gjøre sitt fornødne i? Anonymkode: b6633...b3b Hvis du hadde lest hva jeg skrev, så går jeg opp til ham flere ganger daglig med mat og drikke. Lager også alltid pannekaker til ham da han elsker det når han er syk. Har aldri blitt smittet, nettopp da vi tar våre forhåndsregler med 3 barn i hus som det virkelig ikke er noe vits i å gjøre syke med vilje. Og vi har stort hus med flere bad, han får sitt eget. Men det går heldigvis flere år mellom hver gang en av oss voksne ryker på ordentlig sykdom. Anonymkode: db72c...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #35 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men å isolere seg betyr ikke at andre skal drite i personen i flere dager, ikke komme med mat, drikke, sjekke jevnlig hvordan det går og så videre. Og dere blir smittet uansett. Inkubasjonsperioden er opptil tre dager før symptomer bryter ut, så hvis han først har blitt syk, har dere mest sannsynlig vært eksponert for smitte en stund allerede. Vi har for eksempel ikke eget soverom til hver av oss voksne, så hos oss er det ikke mulig å isolere seg på eget rom. Likevel så har vi overlevd på en eller annen måte. P.S. Hvordan gjorde dere med toalett for ham, da, siden han måtte sitte på lukket rom? Fikk han en balje å gjøre sitt fornødne i? Anonymkode: b6633...b3b Det er jo bare å bruke ulike bad Mange jeg kjenner går også over til å bruke separate etasjer ved sykdom - særlig ved omgangssyke. Jeg og mannen er ikke hysteriske, som du skriver blir man jo utsatt for smitte før man merker man er syk. Men under sykdom så velger vi ofte gjesterom+gjestebad, for det er ikke så trivelig å leve oppi hosting, snørring eller oppkast. Anonymkode: 7649f...bec
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #36 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): For meg så handler det om at man må isolere seg når man er syk, for at ikke hele familien skal bli smittet og sengeliggende over lengre tid. Jeg ble rimelig oppgitt når mannen min ble influensasyk og rigget seg til midt i stua hvor alle barna er hele tiden. Jeg måtte forklare ham med teskje om at ikke bare mente han nå at alle vi andre skulle liste oss rundt i dempet belysning i oppholdsrommene fordi han trengte ro. Men at han nå kom til å smitte hele familien, og at det var vær så god å komme seg opp på soverommet og lukke døra, mens jeg hadde mitt fulle hyre med å organisere hele Familien AS + fulltidsjobb alene, i tillegg til å varte ham opp med mat og drikke flere ganger daglig da jeg ikke ønsket at han skulle spre smittestoffer utover hele kjøkkenet. Anonymkode: db72c...4e5 Du bryr deg ikke om inkubasjonstid? Det er meningsløst å nærmest totalisolere en som er influensasyk. Det er dråpesmitte, og vedkommende har allerede gått rundt med smitte i familien før symptomene melder seg. Anonymkode: 28dda...a14 1 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #37 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvis du hadde lest hva jeg skrev, så går jeg opp til ham flere ganger daglig med mat og drikke. Lager også alltid pannekaker til ham da han elsker det når han er syk. Har aldri blitt smittet, nettopp da vi tar våre forhåndsregler med 3 barn i hus som det virkelig ikke er noe vits i å gjøre syke med vilje. Og vi har stort hus med flere bad, han får sitt eget. Men det går heldigvis flere år mellom hver gang en av oss voksne ryker på ordentlig sykdom. Anonymkode: db72c...4e5 I alle dager. Man er jo smittsom i inkubasjonstiden. Selv ved Norovirus (omgangssyke) er man smittsom i opp mot 48 timer før symptomer oppstår. Hva slags familieliv lever du egentlig? Her er vi fysiske, glad i en armkrok og en klem på kryss og tvers. Lager mat sammen - smaker. Både jeg og mannen tar ofte over middagsrester, eller et halvspist eple, for å redusere matsvinn. Har ei venninne som er hysterisk på at de tar "hver sin etasje" med omgangssyke. En sjelden gang klarer de å unngå smitte. Anonymkode: 7649f...bec 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #38 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er jo bare å bruke ulike bad Mange jeg kjenner går også over til å bruke separate etasjer ved sykdom - særlig ved omgangssyke. Jeg og mannen er ikke hysteriske, som du skriver blir man jo utsatt for smitte før man merker man er syk. Men under sykdom så velger vi ofte gjesterom+gjestebad, for det er ikke så trivelig å leve oppi hosting, snørring eller oppkast. Anonymkode: 7649f...bec Ikke alle har separate etasjer eller "ulike bad". Har du kun rike folk i omgangskretsen din? Anonymkode: b6633...b3b 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #39 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): I alle dager. Man er jo smittsom i inkubasjonstiden. Selv ved Norovirus (omgangssyke) er man smittsom i opp mot 48 timer før symptomer oppstår. Hva slags familieliv lever du egentlig? Her er vi fysiske, glad i en armkrok og en klem på kryss og tvers. Lager mat sammen - smaker. Både jeg og mannen tar ofte over middagsrester, eller et halvspist eple, for å redusere matsvinn. Har ei venninne som er hysterisk på at de tar "hver sin etasje" med omgangssyke. En sjelden gang klarer de å unngå smitte. Anonymkode: 7649f...bec Ikke rart at folk verken har sex eller ordentlig forhold etter at de blir sammen - de er jo roboter som handler utelukkende ut fra fornuft og det praktiske. Anonymkode: b6633...b3b
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #40 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men de som bor aleine klarer merkelig nok å gjennomgå influensa... Anonymkode: 078cf...d1b Det er mye som går bra når man er alene, men det betyr jo ikke at man trenger å ha en «klar deg selv» attitude når man bor med noen. Jeg hadde overlevd fødsel alene, men jammen var det godt å ha samboer der for å passe på når de ansatte ikke hadde tid, og det er veldig fint å ha noen som kan stelle litt ekstra når man er slått ut av sykdom. For noen kalde forhold noen må ha Anonymkode: 2e592...ea3 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå