Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne sin mann ble i går hentet i ambulanse. Han hadde ligget med influensa noen dager og isolert seg på rommet. Hun fikk plutselig ikke kontakt med han og ringte 113. På sykehuset ble det konstatert influensa og alvorlig dehydrering.

Og da blir jeg litt sånn oppgitt. Passer ikke folk på hverandre? Når jeg eller min mann har vært alvorlig syk, har alltid den andre kommet inn og passet på at vedkommende får i seg væske. Kjøpt inn næringsdrikk og fylt på med iskaldt vann. 

Anonymkode: 3fbd6...b8c

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du blir oppgitt? 

Over denne voksne mannen som ikke klarer å ytre sine behov og isolerer seg på rommet?

Anonymkode: 50481...582

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Ja, det gjør jeg, selvfølgelig.

Men, vet du at hun ikke passet på da? Var han mottakelig for hjelp? Hun var jo åpenbart bekymret for han siden hun ringte ambulansen. Man kan jo ikke tvinge en voksen mann å drikke, spise osv. Man kan formane og være på, men ofte vil man jo være i fred når man er skikkelig dårlig.

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen er voksne, og går ikke tilbake til barndommen bare fordi vi er syke. Vi vet at væske og næring er viktig. Og vi drar jo på jobb som vanlig, selv om den andre er syk. 

Anonymkode: 7649f...bec

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg og mannen er voksne, og går ikke tilbake til barndommen bare fordi vi er syke. Vi vet at væske og næring er viktig. Og vi drar jo på jobb som vanlig, selv om den andre er syk. 

... og så støtter vi selvfølgelig den andre når det trengs.

Kjøper med det man ønsker fra butikken. Han har i praksis bært meg inn i dusjen og vasket meg under en alvorlig runde Noro-virus. Og jeg har sittet time etter time på legevakten da han fikk en allergisk reaksjon. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet vi jo ingenting om hvorfor dette skjedde. For alt vi vet så har hun satt inn høye stabler med mat og drikke flere ganger om dagen, men at han ikke har klart å spise eller drikke og at hun derfor til slutt ringte etter ambulanse. 

Hjemme hos oss må den som er syk isolere seg på rommet for å unngå å smitte resten av familien. Dette er helt vanlig sunn fornuft. Hvorfor skal alle i hele familien få influensa, dersom man kan begrense det til en person? 

Anonymkode: db72c...4e5

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du blir oppgitt? 

Over denne voksne mannen som ikke klarer å ytre sine behov og isolerer seg på rommet?

Oppgitt over mannfolk som er så stakkarslig under sykdom. Og oppgitt over min venninne som ikke evner å ta vare på mannen sin.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå vet vi jo ingenting om hvorfor dette skjedde. For alt vi vet så har hun satt inn høye stabler med mat og drikke flere ganger om dagen, men at han ikke har klart å spise eller drikke og at hun derfor til slutt ringte etter ambulanse. 

Hjemme hos oss må den som er syk isolere seg på rommet for å unngå å smitte resten av familien. Dette er helt vanlig sunn fornuft. Hvorfor skal alle i hele familien få influensa, dersom man kan begrense det til en person? 

... Og i likhet med den over meg, så støtter jeg partner hvis det trengs. Har ingen interesse av at partneren min vandrer rundt i huset og sprer sykdom som slår ut hele familien. Vi har både en toppidrettsutøver og en med spiseforstyrrelse i hus, og ingen av dem trenger f eks influensa unødvendig. Da vil jeg mye heller komme opp på rommet til partner med mat og drikke. Og jeg har en partner som lett blir dramatisk ved sykdom, så jeg foretrekker at den personen holder seg for seg selv. Det samme når jeg selv er syk, jeg vil bare være i fred. Når det gjelder barna så hadde jeg passet på på en helt annen måte, da barn har langt mindre reserver og selvinnsikt enn voksne.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette. Og man klarer da å hente seg drikke og mat selv om man har influensa eller er forkjølt. Det får da være måte på å være hjelpeløs.

• Liker 5
Skrevet

Mannen min er ikke mottakelig for hjelp når han er syk. Han har gjerne en mening om hva han trenger og det er gjerne det motsatte av hva som hjelper og til og med ting som gjør det værre. Han blir veldig ulogisk og dum... Så det som er beskrevet i HI har vært nære ved å skje her å flere ganger... 

Det er ikke lett å ta vare på noen som ikke vil bli tatt vare på. Vil dulles med ja, men ikke bli tatt vare på...

AnonymBruker
Skrevet

Du vet - evt skriver- for lite om hendelsforløpet til å dømme din vennine. Hvordan vet du at hun ikke har prøvd å få i ham væske?

Anonymkode: e0ec5...67b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oppgitt over mannfolk som er så stakkarslig under sykdom. Og oppgitt over min venninne som ikke evner å ta vare på mannen sin.

Man blir jo stakkarslig om man forventer at andre voksne skal dulle med deg som du er et barn.

Om mannen hadde forventet at jeg holdt meg hjemme og løp skytteltrafikk mellom kjøkken og soverom når han var syk, ville det vært fullstendig uakseptabelt - og sannsynligvis også en dealbreaker for forholdet tidlig i relasjonen. Jeg spør om han trenger noe før jeg drar på jobb, sier at han får sende en melding om han ønsker at jeg skal handle med noe. Og er derfra borte, uten kontakt, i 9-10 timer. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Seff skrev (9 minutter siden):

Dette. Og man klarer da å hente seg drikke og mat selv om man har influensa eller er forkjølt. Det får da være måte på å være hjelpeløs.

Nåvel. Da jeg hadde influensa for noen uker siden ble jeg så dårlig at jeg hadde 39,6 i feber, hadde forferdelige smerter i kroppen og la egentlig bare og sov. Jeg er særdeles glad for at jeg slapp å hente drikke (og det lille jeg klarte å spise) selv. Det handler ikke om å gjøre seg stakkarslig, men influensa kan slå deg skikkelig ut. Influensaen i år har vært ganske hardtslående.

Skal sies at jeg ikke forventet oppvartning, men at mannen min gjorde det av egen fri vilje. Han stakk innom meg før og etter jobb, samt midt på dagen under lunsj, siden han hadde mulighet til det.

Endret av SPOCA
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (8 minutter siden):

Nåvel. Da jeg hadde influensa for noen uker siden ble jeg så dårlig at jeg hadde 39,6 i feber, hadde forferdelige smerter i kroppen og la egentlig bare og sov. Jeg er særdeles glad for at jeg slapp å hente drikke (og det lille jeg klarte å spise) selv. Det handler ikke om å gjøre seg stakkarslig, men influensa kan slå deg skikkelig ut. Influensaen i år har vært ganske hardtslående.

Skal sies at jeg ikke forventet oppvartning, men at mannen min gjorde det av egen fri vilje. Han stakk innom meg før og etter jobb, samt midt på dagen under lunsj, siden han hadde mulighet til det.

Men de som bor aleine klarer merkelig nok å gjennomgå influensa...

Anonymkode: 078cf...d1b

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke våt dynamikk slik som venninna di typen sin. Og vi er ikke sammen hele tiden. Men dersom han ble syk sammen med meg hadde jeg såklart passet på han og tatt vare på han. Han har gjort det for meg mange ganger.

Anonymkode: 9d4e6...50c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars mannen til venninna de, hun er jo helt udugelig. Du hadde sikkert passet mye bedre på han..  🙄🏳

Anonymkode: 18bff...31b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du blir oppgitt? 

Ja det skulle vært ei dame du, da hadde pipa fått en annen lyd og han hadde vært den store djevelen som ikke brydde seg om kona si. Ta en bolle bitterfitte.

Anonymkode: 14f85...02f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, min mann trenger ikke pass om han har influensa. Det sagt så vaksinerer han seg så problemstillingen er ikke helt aktuell, men om har skulle bli så syk at han ikke skjønte han måtte ta til seg vann, tror jeg han hadde vært innlagt for lenge siden.

Anonymkode: 86d87...439

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er klart at vi passer på hverandre. Jeg hadde skikkelig ille influensa noen år tilbake. Var så dårlig at jeg ikke kunne gå. Lå bare i sengen med feberfantasier. Mannen min passet selvfølgelig på at jeg fikk i meg nok veske. Det utviklet seg til streptokokker og han kjørte meg til legen. 

Anonymkode: efb1b...36c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved alvorlig sykdom står jeg på pinne. Min mann har hatt både alvorlig kreft med tøff behandling, pluss et par operasjoner som har gjort at han humpet på krykker. I de tilfellene, har jeg gjort absolutt alt hjemme, og vartet ham opp.

En med forkjølelse eller influensa klarer stort sett å hente seg drikke og en rett i koppen suppe eller nudler selv. Evt be om hjelp til å hente det. Man vet jo at man må drikke. Så må jo den friske gjøre alt annet av husarbeid, handling og snømåking de dagene det tar.

Jeg kan selvfølgelig også dulle litt med min mann om han bare er "vanlig" syk. Spørre om det er noe som frister osv. Men om den ene ligger med influensa, så har gjerne den andre mye ekstra å gjøre, med full jobb og alt i heimen.

Anonymkode: 7bf93...8d2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...