AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:27 #1 Skrevet mandag kl. 07:27 Jeg lurer på hva som skjuler seg bak tallene på blodprøver. Er på venteliste til ny fastlege (han jeg har nå skal pensjoneres har har mistet livsgnisten tror jeg) og han hadde ikke mye kommentarer til siste blodprøvene, så jeg lurer på om noen her kanskje jobber innen helse? prøvesvar: S-Kolesterol 5.7 3.9 - 7.8 P-HDL-kolesterol 1.3 1.0 - 2.7 P-LDL-kolesterol 3.9 2.0 - 5.4 P-Triglyserid 1.41 0.45 - 2.60 B-HbA1c 41 26 - 42 Blodtrykket mitt har vært 120/80 i de to-tre siste årene. Jeg er 51 år og overvektig, har foreløpig gått ned 6 kilo og skal ned 25 til. Setter pris på innspill, hvis noen skjønner tallene Anonymkode: 328dd...eb6
fusetufs Skrevet mandag kl. 07:31 #2 Skrevet mandag kl. 07:31 vært inne på https://www.furstpasient.no/ står ganske godt forklert der 3
fusetufs Skrevet mandag kl. 07:36 #3 Skrevet mandag kl. 07:36 ser ut som du ligger innafor referanseområdet på alle 1
fusetufs Skrevet mandag kl. 07:37 #4 Skrevet mandag kl. 07:37 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): B-HbA1c denne nærmer seg ytterpunkt 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:48 #5 Skrevet mandag kl. 07:48 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg lurer på hva som skjuler seg bak tallene på blodprøver. Er på venteliste til ny fastlege (han jeg har nå skal pensjoneres har har mistet livsgnisten tror jeg) og han hadde ikke mye kommentarer til siste blodprøvene, så jeg lurer på om noen her kanskje jobber innen helse? prøvesvar: S-Kolesterol 5.7 3.9 - 7.8 P-HDL-kolesterol 1.3 1.0 - 2.7 P-LDL-kolesterol 3.9 2.0 - 5.4 P-Triglyserid 1.41 0.45 - 2.60 B-HbA1c 41 26 - 42 Blodtrykket mitt har vært 120/80 i de to-tre siste årene. Jeg er 51 år og overvektig, har foreløpig gått ned 6 kilo og skal ned 25 til. Setter pris på innspill, hvis noen skjønner tallene Anonymkode: 328dd...eb6 Hba1c er langtids blodsukker og ligger helt i grenseland. 41 som du har viser risiko for å få diabetes type 2, og tilsvarer at du har litt forhøyet blodsukker i hverdagen. At du er på vei ned i vekt er positivt, da vil du mest sannsynlig ha lavere måling neste gang. Anonymkode: e3364...0c1 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:56 #6 Skrevet mandag kl. 08:56 I mange tilfeller må blodprøvene ses i kontekst med helhetsbildet som legen gjør av deg. At en verdi er høy trenger ikke ha noe å si som den står alene. Hvis legen ikke sier noe så er det heller ikke noe å bekymre seg over. Anonymkode: 1ad23...b19 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:08 #7 Skrevet mandag kl. 09:08 de sier jo ikke noe så lenge det ikke er avvik og det er det ikke før det er utenfor referanseområdene. Anonymkode: a6869...5ef 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:29 #8 Skrevet mandag kl. 09:29 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): de sier jo ikke noe så lenge det ikke er avvik og det er det ikke før det er utenfor referanseområdene. Anonymkode: a6869...5ef Det kommer an på prøvene og legen. Fastlegen min reagerer hvis kolesterol er litt høyt, selv om det er innenfor referanseområdene feks. Mens andre ting passerer uten kommentar selv om det bare er såvidt innenfor referanseområdene (eller rett utenfor). Anonymkode: 8ffe9...3d9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:30 #9 Skrevet mandag kl. 11:30 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg lurer på hva som skjuler seg bak tallene på blodprøver. Er på venteliste til ny fastlege (han jeg har nå skal pensjoneres har har mistet livsgnisten tror jeg) og han hadde ikke mye kommentarer til siste blodprøvene, så jeg lurer på om noen her kanskje jobber innen helse? prøvesvar: S-Kolesterol 5.7 3.9 - 7.8 P-HDL-kolesterol 1.3 1.0 - 2.7 P-LDL-kolesterol 3.9 2.0 - 5.4 P-Triglyserid 1.41 0.45 - 2.60 B-HbA1c 41 26 - 42 Blodtrykket mitt har vært 120/80 i de to-tre siste årene. Jeg er 51 år og overvektig, har foreløpig gått ned 6 kilo og skal ned 25 til. Setter pris på innspill, hvis noen skjønner tallene Anonymkode: 328dd...eb6 LDL, triglyserider og HbA1c er litt høye, da de bør ligge ned mot nederste tall på referansenivå. LDL er det "dårlige" kolesterolet som bidrar til fettavleiringer i blodårene. Triglyserider kan forårsake hjerte og kar-sykdommer om det er for høyt. HbA1c er som tidligere nevnt langtidsblodsukker. Alle disse verdiene kan endres ved kosthold og økt fysisk aktivitet. Du er godt i gang med vektnedgang, og mesteparten gjør du ved å legge om kosten, samt spise mindre porsjoner. Når du er fysisk aktiv så skal du være så sliten at du ikke klarer å snakke en sammenhengende setning minimum 3 ganger i løpet av økta. Lykke til! Anonymkode: 0aeac...5cc 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:50 #10 Skrevet mandag kl. 12:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): LDL, triglyserider og HbA1c er litt høye, da de bør ligge ned mot nederste tall på referansenivå. LDL er det "dårlige" kolesterolet som bidrar til fettavleiringer i blodårene. Triglyserider kan forårsake hjerte og kar-sykdommer om det er for høyt. HbA1c er som tidligere nevnt langtidsblodsukker. Alle disse verdiene kan endres ved kosthold og økt fysisk aktivitet. Du er godt i gang med vektnedgang, og mesteparten gjør du ved å legge om kosten, samt spise mindre porsjoner. Når du er fysisk aktiv så skal du være så sliten at du ikke klarer å snakke en sammenhengende setning minimum 3 ganger i løpet av økta. Lykke til! Anonymkode: 0aeac...5cc Ldl er jo ikke høy, hen ligger på 3,9. Anonymkode: 24ec8...eb7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:23 #11 Skrevet mandag kl. 15:23 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg lurer på hva som skjuler seg bak tallene på blodprøver. Er på venteliste til ny fastlege (han jeg har nå skal pensjoneres har har mistet livsgnisten tror jeg) og han hadde ikke mye kommentarer til siste blodprøvene, så jeg lurer på om noen her kanskje jobber innen helse? prøvesvar: S-Kolesterol 5.7 3.9 - 7.8 P-HDL-kolesterol 1.3 1.0 - 2.7 P-LDL-kolesterol 3.9 2.0 - 5.4 P-Triglyserid 1.41 0.45 - 2.60 B-HbA1c 41 26 - 42 Blodtrykket mitt har vært 120/80 i de to-tre siste årene. Jeg er 51 år og overvektig, har foreløpig gått ned 6 kilo og skal ned 25 til. Setter pris på innspill, hvis noen skjønner tallene Anonymkode: 328dd...eb6 De tallene jeg har gjort store ovenfor her er dine resultater. De som jeg har gjort fet er referanseområdet. Hvis ditt resultat ligger innenfor referanseområdet så er det som regel ikke noen fare på ferde. Alle dine resultater er innenfor referanseområdet. Blodtrykket ditt er kjempefint, helt ideelt blodtrykk. Anonymkode: 5744f...61e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå