Rødstrupa Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Bør flyselskaper kreve ekstra sete for store passasjerer? 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden Hvis man er så stor at man trenger to seter til kroppen sin, ja. Anonymkode: ce669...c4f 26 16
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden Selvfølgelig. Hvorfor skal sidepersonen ha det enda trangere grunnet at det er en som tar større plass. Anonymkode: 5487a...3b5 19 12
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden Jeg vet ikke om jeg synes de bør kjøpe eget sete, men dette rammer sidemannen for de selger jo dette sete også. Så til sist handler det om penger. Så kan vi diskutere om det er greit å lage det så trangt, for det er umenneskelig trangt på fly. Anonymkode: 711e8...453 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet ikke om jeg synes de bør kjøpe eget sete, men dette rammer sidemannen for de selger jo dette sete også. Så til sist handler det om penger. Så kan vi diskutere om det er greit å lage det så trangt, for det er umenneskelig trangt på fly. Anonymkode: 711e8...453 Ja, jeg er 165 og veier 50 kilo og synes de trangeste flyene er ukomfortable. Kan ikke se for meg hvordan det er for andre. Anonymkode: 210d9...6ad 8
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Ja det synes jeg er rett. Jeg har kommet siden av en person som absolutt skulla hatt to setter. Utrolig ubehagelig for meg og den personen som var stor. Heldigvis så var det ikke så lang tur. Men verste reisen jeg noen gang har hatt. Anonymkode: 0d1ea...008 10 4
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden Hvis man selvforskyldt bruker mer plass enn ett sete, i den forstand at man gjør flyreisen markant mer ukomfortabel for naboen, bør man definitivt det. Av to onder, for jeg vil dem ikke vondt, er det helt klart å foretrekke at noen som har spist seg kjempestore må betale for to seter enn at andre skal sitte klemt sammen fordi de altfor store prøver å klemme seg inn et sted de ikke får plass. Anonymkode: c6182...44c 11
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden Noen må ta støyten for at noen er store, og da er det rimligst at den overvektige tar støyten. Sidemannen er jo uskyldig i det hele. Anonymkode: c2920...22b 13 7
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden Dette er ikke noe nytt. Da jeg gikk bookingkurs for jobb i reisebyrå på 80-tallet, lærte vi hvordan vi skulle booke ekstrasete for folk som ikke får plass på det tilmålte setet. Anonymkode: 70b9a...804 3
aksase Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden (endret) At store mennesker trenger mer plass, det er forståelig, men det blir diskriminerende å forlange at de må kjøpe to billetter. Det bør heller være mulig å få nødvendig plass uten pristillegg. De ekstremt overvektige er syke på lik linje med funksjonshemmede og bør ha krav på tilrettelegging og ikke diskriminering. Det er jo allerede krav om tilrettelegging for bevegelseshemmede, synshemmede, døve og andre funksjonshemminger og jeg tenker at overvekt bør håndteres på samme måte som andre funksjonshemminger. Selv er jeg en høy person og sliter med å sitte skikkelig på fly fordi det er for trangt mellom seteradene så jeg blir sittene helt låst med knærne hardt presset i setet foran. Det er smertefullt og ukomfortabelt på lengre turer. Det er heller ikke noe jeg kan noe for eller gjøre noe med, akkurat som blinde ikke kan for at de er blinde, og derfor burde jeg også fått litt tilrettelegging uten ekstra kostnad. Endret 7 timer siden av aksase 7 5
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, jeg er 165 og veier 50 kilo og synes de trangeste flyene er ukomfortable. Kan ikke se for meg hvordan det er for andre. Anonymkode: 210d9...6ad Jeg er 170, og 65 kg. Synes det er komfortabelt å fly. Med mindre sidemannen er stor, eller den foran legger ned sete. Anonymkode: f8bf5...d08 4 4
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden aksase skrev (1 minutt siden): At store mennesker trenger mer plass, det er forståelig, men det blir diskriminerende å forlange at de må kjøpe to billetter. Det bør heller være mulig å få nødvendig plass uten pristillegg. De ekstremt overvektige er syke på lik linje med funksjonshemmede og bør ha krav på tilrettelegging og ikke diskriminering. Det er jo allerede krav om tilrettelegging for bevegelseshemmede, synshemmede, døve og andre funksjonshemminger og jeg tenker at overvekt bør håndteres på samme måte som andre funksjonshemminger. Selv er jeg en høy person og sliter med å sitte skikkelig på fly fordi det er for trangt mellom seteradene så jeg blir sittene helt låst med knærne hardt presset i settet foran. Det er smertefullt og ukomfortabelt på lengre turer. Det er heller ikke noe jeg kan noe for eller gjøre noe med, akkurat som blinde ikke kan for at de er blinde, og derfor burde jeg også fått litt tilrettelegging uten ekstra kostnad. Du kan gjøre noe. Kjøp sete ved nødutganger. Eller helt fremme. Anonymkode: 9e2b6...729 6 5
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden aksase skrev (2 minutter siden): At store mennesker trenger mer plass, det er forståelig, men det blir diskriminerende å forlange at de må kjøpe to billetter. Det bør heller være mulig å få nødvendig plass uten pristillegg. De ekstremt overvektige er syke på lik linje med funksjonshemmede og bør ha krav på tilrettelegging og ikke diskriminering. Det er jo allerede krav om tilrettelegging for bevegelseshemmede, synshemmede, døve og andre funksjonshemminger og jeg tenker at overvekt bør håndteres på samme måte som andre funksjonshemminger. Selv er jeg en høy person og sliter med å sitte skikkelig på fly fordi det er for trangt mellom seteradene så jeg blir sittene helt låst med knærne hardt presset i settet foran. Det er smertefullt og ukomfortabelt på lengre turer. Det er heller ikke noe jeg kan noe for eller gjøre noe med, akkurat som blinde ikke kan for at de er blinde, og derfor burde jeg også fått litt tilrettelegging uten ekstra kostnad. Du kan virkelig ikke sammenligne en selvvalgt tilstand med det å være blind.. Anonymkode: f8bf5...d08 12 8
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden Det er kjempebra Anonymkode: 3ad8e...db2 2 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden aksase skrev (20 minutter siden): At store mennesker trenger mer plass, det er forståelig, men det blir diskriminerende å forlange at de må kjøpe to billetter. Det bør heller være mulig å få nødvendig plass uten pristillegg. De ekstremt overvektige er syke på lik linje med funksjonshemmede og bør ha krav på tilrettelegging og ikke diskriminering. Det er jo allerede krav om tilrettelegging for bevegelseshemmede, synshemmede, døve og andre funksjonshemminger og jeg tenker at overvekt bør håndteres på samme måte som andre funksjonshemminger. Selv er jeg en høy person og sliter med å sitte skikkelig på fly fordi det er for trangt mellom seteradene så jeg blir sittene helt låst med knærne hardt presset i setet foran. Det er smertefullt og ukomfortabelt på lengre turer. Det er heller ikke noe jeg kan noe for eller gjøre noe med, akkurat som blinde ikke kan for at de er blinde, og derfor burde jeg også fått litt tilrettelegging uten ekstra kostnad. Ehhh…nei. Hva med tynne mennesker? Er det ikke diskriminering at de får 60% av setet når de har betalt for hele? Anonymkode: 3ad8e...db2 11 5
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden aksase skrev (19 minutter siden): At store mennesker trenger mer plass, det er forståelig, men det blir diskriminerende å forlange at de må kjøpe to billetter. Det bør heller være mulig å få nødvendig plass uten pristillegg. De ekstremt overvektige er syke på lik linje med funksjonshemmede og bør ha krav på tilrettelegging og ikke diskriminering. Det er jo allerede krav om tilrettelegging for bevegelseshemmede, synshemmede, døve og andre funksjonshemminger og jeg tenker at overvekt bør håndteres på samme måte som andre funksjonshemminger. Selv er jeg en høy person og sliter med å sitte skikkelig på fly fordi det er for trangt mellom seteradene så jeg blir sittene helt låst med knærne hardt presset i setet foran. Det er smertefullt og ukomfortabelt på lengre turer. Det er heller ikke noe jeg kan noe for eller gjøre noe med, akkurat som blinde ikke kan for at de er blinde, og derfor burde jeg også fått litt tilrettelegging uten ekstra kostnad. Du kan ikke i fullt alvor sammenligne overvekt med medfødte funksjonshemninger som blindhet?? Anonymkode: e3d3c...b51 8 4
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden aksase skrev (21 minutter siden): At store mennesker trenger mer plass, det er forståelig, men det blir diskriminerende å forlange at de må kjøpe to billetter. Det bør heller være mulig å få nødvendig plass uten pristillegg. De ekstremt overvektige er syke på lik linje med funksjonshemmede og bør ha krav på tilrettelegging og ikke diskriminering. Det er jo allerede krav om tilrettelegging for bevegelseshemmede, synshemmede, døve og andre funksjonshemminger og jeg tenker at overvekt bør håndteres på samme måte som andre funksjonshemminger. Selv er jeg en høy person og sliter med å sitte skikkelig på fly fordi det er for trangt mellom seteradene så jeg blir sittene helt låst med knærne hardt presset i setet foran. Det er smertefullt og ukomfortabelt på lengre turer. Det er heller ikke noe jeg kan noe for eller gjøre noe med, akkurat som blinde ikke kan for at de er blinde, og derfor burde jeg også fått litt tilrettelegging uten ekstra kostnad. Snakk om å prøve å gjøre seg til martyr her. Nei det er virkelig ikke det samme i det hele tatt. Det er umenneskelig frekt å sammenligne dette. Det skal da ikke gå ut over sidemannen at noen er så tykke og store at de må ha dobble seter. Anonymkode: 14234...7b1 6 4
aksase Skrevet 6 timer siden #18 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du kan gjøre noe. Kjøp sete ved nødutganger. Eller helt fremme. Anonymkode: 9e2b6...729 Det vet jeg, og det kan jeg, men hvorfor må jeg betale ekstra for å sitte like godt som alle andre når jeg ikke kan noe for at jeg er lang i kroppen? Jeg mener at vi skal ha som prinsipp at man ikke skal straffe folk for å være uforskyldt annerledes, enten de er lange, brede, uten bein eller uten syn og hørsel. Samfunnet må ha plass til, og legge til rette for alle. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du kan virkelig ikke sammenligne en selvvalgt tilstand med det å være blind.. Anonymkode: f8bf5...d08 Fedme er ytterst sjelden selvvalgt, det skyldes oftest en sykdom. https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2023/ma-overvektige-bare-ta-seg-sammen.html AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Snakk om å prøve å gjøre seg til martyr her. Nei det er virkelig ikke det samme i det hele tatt. Det er umenneskelig frekt å sammenligne dette. Det skal da ikke gå ut over sidemannen at noen er så tykke og store at de må ha dobble seter. Anonymkode: 14234...7b1 Helt enig i at sidemannen ikke skal lide, og jeg forutsetter at det kan finnes løsninger på det. Men jeg synes heller ikke det er riktig at den overvektige skal bli straffet for å være syk. Det kan som regel ikke den overvektige noe for. Overvektige blir nok mobbet og stigmatisert som det er, om ikke de også skal få begrenset friheten til å reise fordi reiser blir dobbelt så dyrt for dem som for andre. 6 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden aksase skrev (2 minutter siden): Fedme er ytterst sjelden selvvalgt, det skyldes oftest en sykdom. https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2023/ma-overvektige-bare-ta-seg-sammen.html Hvor mange overvektige var det i konsentrasjonsleirene? Anonymkode: f8bf5...d08 4 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Skrevet 6 timer siden Synes menn som skræver så voldsomt at de har hele foten sin over der den andre personen skal sitte også bør betale for ekstra sete. Det verste er å nesten måtte slåss med en slik bølle for å få plassen man har betalt for. Anonymkode: 1eb2f...7d6 4 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå