Peran Skrevet mandag kl. 06:44 #1 Skrevet mandag kl. 06:44 Hei! Sitter så spent med en skikkelig øm og stinn mage, sliten i kropp og hodet.. i morgen tidlig er første uttak - noen gang.. hva ka jeg forvente? Lest at flere blir veldig susete etterpå, noe som er forståelig med tanke på mengden medisiner.. Jeg har også lurte litt på hva som er behagelig plagg og ha på? Trenger mann truse og bind? Mange tanker som svirrer kan mann si..
HeleneHS Skrevet mandag kl. 07:37 #2 Skrevet mandag kl. 07:37 Hei, Så spennende med første uttak! Mine beste tips: spis noe på morgen før du tar alle smertestillende/kvalmestillende/osv (altså noe skikkelig, ikke en halv yoghurt eller kopp kaffe, men minst to skiver brød med pålegg!). Jeg ble litt svimmel og "rusa" av smertestillende, som er veldig vanlig bivirkning - har du med en støtteperson så er det veldig lurt å få litt støtte (partner, eller hvis du skal bli mamma alene en venninne eller mora?). Selve uttaket er jo fortsatt litt vondt selv med smertestillende, du vil kjenne sting inn i vaginaveggen når de setter lokalbedøvelse og "press" i magen når de punkterer folliklene for å suge ut egg. Et triks er å holde hendene oppå magen for å gi litt motstand - fikk tipset fra en lege som gjorde uttak - du kan trykke ganske hardt! Etterpå er det ømt og jeg kjente litt svie, husk at det er lov å fylle på med paracet etter behov! Også er det veldig viktig å drikke nok væske - vann, saft, elektrolytter, te (jeg syntes varm drikke var ikke så veldig fristende), suppe, etc. Kan også anbefale å ta det rolig rett etter du kan dra fra klinikken - smertestillende virker fortsatt og jeg gikk alt for mye den første gangen (dro på shoppingtur for belønning 😅), droppet shopping neste gangen og heller dro på godt brød og tok meg en kaffe og kake.
Peran Skrevet mandag kl. 07:40 Forfatter #3 Skrevet mandag kl. 07:40 HeleneHS skrev (1 minutt siden): Hei, Så spennende med første uttak! Mine beste tips: spis noe på morgen før du tar alle smertestillende/kvalmestillende/osv (altså noe skikkelig, ikke en halv yoghurt eller kopp kaffe, men minst to skiver brød med pålegg!). Jeg ble litt svimmel og "rusa" av smertestillende, som er veldig vanlig bivirkning - har du med en støtteperson så er det veldig lurt å få litt støtte (partner, eller hvis du skal bli mamma alene en venninne eller mora?). Selve uttaket er jo fortsatt litt vondt selv med smertestillende, du vil kjenne sting inn i vaginaveggen når de setter lokalbedøvelse og "press" i magen når de punkterer folliklene for å suge ut egg. Et triks er å holde hendene oppå magen for å gi litt motstand - fikk tipset fra en lege som gjorde uttak - du kan trykke ganske hardt! Etterpå er det ømt og jeg kjente litt svie, husk at det er lov å fylle på med paracet etter behov! Også er det veldig viktig å drikke nok væske - vann, saft, elektrolytter, te (jeg syntes varm drikke var ikke så veldig fristende), suppe, etc. Kan også anbefale å ta det rolig rett etter du kan dra fra klinikken - smertestillende virker fortsatt og jeg gikk alt for mye den første gangen (dro på shoppingtur for belønning 😅), droppet shopping neste gangen og heller dro på godt brød og tok meg en kaffe og kake. Tusen takk for godt og utfyllende svar! Det blir nok en rolig biltur hjem igjen, og hjem på sofaen ja 😅 har født to barn uten smertestillende før, så får puste meg igjennom, som jeg gjorde med de fødslene! blør mann mye etterpå?
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:44 #4 Skrevet mandag kl. 07:44 Jeg ble veldig døsig av smertestillende, og det varte noen timer, så jeg valgte sofaen hjemme. Mannen tok alltid fri, og var med meg hele dagen - han var også med under uttak, og kjørte fra dør til dør. For meg så betød det veldig mye å føle den tryggheten når man både er litt usikker, har det vondt, og blir litt uklar av medisiner. Ikke noe blod i det hele tatt. Det tror jeg ikke er vanlig i det hele tatt. Det som overrasket mest første gang var at jeg bare ble stinnere, med enda flere stikninger og symptomer, etter uttak... Uka etter uttak var egentlig den mest ubehagelige i hele prosessen. Anonymkode: faa86...d49 1
HeleneHS Skrevet mandag kl. 08:47 #5 Skrevet mandag kl. 08:47 Peran skrev (1 time siden): Tusen takk for godt og utfyllende svar! Det blir nok en rolig biltur hjem igjen, og hjem på sofaen ja 😅 har født to barn uten smertestillende før, så får puste meg igjennom, som jeg gjorde med de fødslene! blør mann mye etterpå? Jeg blødde litt, ja. Fikk bind på klinikken og jeg blødde ikke mer enn 1-2 bind. Men varierte litt fra uttak til uttak.
Irol Skrevet mandag kl. 14:35 #6 Skrevet mandag kl. 14:35 Jeg kjente ingenting(smerte/ubehag), utenom når de satt lokalbedøvelsen. Men jeg fikk beskjed om at jeg hadde fått ekstremt mye smertestillende siden jeg syntes ultralydene i forkant var så vonde. Jeg blødde litt i to dager, men ikke mer enn at jeg i teorien kunne brukt samme bind hele tiden. Jeg fikk ihvertfall tilbud om bind på riksen. Jeg dro også på en liten shoppingtur etterpå og følte meg grei, men sov i 3 timer når jeg kom hjem. Er enig i at dagene/uken etter uttak var den som var mest ubehagelig. Selve uttaksdagen var grei siden jeg var så rusa på smertestillende. Vil også anbefale at du tar noen med deg, og hvis noen har mulighet til å bli med deg hjem/jobbe hjemmefra etterpå, ville jeg anbefalt det også😊 Masse lykke til🥰
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:19 #7 Skrevet mandag kl. 20:19 Jeg skal være ærlig, og min opplevelse av egguttak var helt jævlig. Men vi er alle forskjellige. Var forberedt på det verste, og det var mye verre enn det jeg kunne forestille meg. Jeg er en person som tåler mye smerte til vanlig, men håper virkelig dette var første og siste gang jeg må gjennom det. Selve uttaket klarte jeg meg gjennom. Syns det var veldig smertefullt, men har opplevd verre. Var veldig øm selve dagen, og dagen etter. Dag nummer 2 hadde jeg så store smerter at jeg trodde jeg skulle falle om. Ønsker deg lykke til! Som sagt, alle er forskjellige. Smerte er kun midlertidig, jeg skulle klart det igjen hvis jeg måtte. Anonymkode: 7fe59...80c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå