Gå til innhold

Ny trend: Alle "ferske" varer på butikken er nå opptinte varer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at nesten alle varer som består av rent kjøtt som ikke er varmebehandlet, ser ut til å være opptinte varer i disse dager. Det har lenge vært slik for fisk, men nå også for andre kjøttvarer.

Farsemat som pølser, burgere og lignende har gjerne ikke vært frøset, men det er jo fordi det er pumpet fullt av salt og konserveringsmidler.

Jeg så at det var kommet noen kalkunlårfileter i stekepose fra Prior, ferdigkrydret med urter. Jeg tenkte at dette sikkert var et kurant, sunt og lettvint produkt. Så ser jeg etiketten nede i venstre hjørnet: "Opptint vare". Det samme gjelder de andre produktene i serien. Og det ser ut til å være en trend med andre typer produkter. Forskjellig fersk og ferdigkrydret ribbe. 

Jeg synes det er så merkelig hvordan butikkene klarer å ødelegge ALLE produkter i disse dager. Når en vare har vært fryst ned, så forringes kvaliteten av at den tines. Ikke verdens undergang, men, når de har tint den opp så skal man jo helst ikke fryse den ned igjen heller, slik at hvis man som kunde ønsker det, så har man ikke den fleksibiliteten.

Det er helt greit at butikkene har frosne produkter på lager, og på den måten unngår matsvinn og gjør distribusjonen enklere. Men for faen, behold nå varene frosne, da, så folk selv kan velge når de skal tines. Når varen tines så kjøper man en vare som har forringet kvalitet, samtidig som man ikke får den fleksibiliteten som frysingen gir.

Hva skal vi vanlige folk gjøre, når kvalitetsprodukter ikke lengre finnes uten at de på en eller annen måte klarer å føkke det opp? Jeg skulle nesten ønske at de kunne innføre en lov som er slik at hvis en vare skal selges opptint, så han man krav på å få kjøpt den i frossen tilstand også.

Anonymkode: 405f7...d9e

• Liker 6
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik har det da vært i alle år. Kjøtt som ikke er langtidsholdbart har alltid vært fryst en gang. Det er ikke butikken som gjør dette, men produksjonen.

Anonymkode: 4763a...231

• Liker 1
Skrevet

Dette er da ikke noe nytt... Jeg unngår "ferskvarer" fra dagligvaren. Det har som regel vært tint, og/eller ligget lenge i butikk.Det du finner i fiskedisken til Meny er ofte knapt spiselig. 

Jeg kjøper fersk fisk fra kaisalg og på torgdager. Jeg kjøper ferskt kjøtt i sesong rett fra produsent, eller jaktlag. Men det aller meste jeg handler er frosset rett etter slakt, og tines først når jeg skal lage noe med det. 

Anonymkode: eec64...308

Skrevet

Jeg har jobbet i dagligvare i mange, mange år og må ærlig innrømme at jeg visse ikke at kalkunlårfileet hadde vært fryst. Heller ikke ribbe, med mindre vi selger den fryst i butikken. Om pakken er merket med opptint vare så er det sjeldent varer som er opptint i butikken, men hos produsenten. 

Så disse produktene blir ikke sendt fryst til butikken, men de er nok som mye annet fryst på ett lager før det ferskpakkes og sendes ut. Jeg vet at mye av lam ofte har vært fryst på lager før det pakkes og sendes ut som ferskvare, altså kalde varer mellom 0-4 grader. Samme med fisk, og kjøttvarer som kommer langveisfra. 

Men det er veldig få varer som vi mottar fryst som settes ut som tinte varer. Det er strenge regler rundt tining av varer, og om en vare som er ferskvare har blitt fryst ved ett uhell, f.eks at noen har lagt varen i frysedisken, så kan vi ikke tine den og legge den ut igjen. Da må den kastes. 
Pr i dag hos oss er det kun ting som burgerbrød, pølsebrød, polarbrød osv. som tines før det settes ut, men det ser man tydelig da de er datostemplet i butikken. Også kransekake blir opptint i butikken i disse dager. 

Anonymkode: 3bc31...a9e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har jobbet i dagligvare i mange, mange år og må ærlig innrømme at jeg visse ikke at kalkunlårfileet hadde vært fryst. Heller ikke ribbe, med mindre vi selger den fryst i butikken. Om pakken er merket med opptint vare så er det sjeldent varer som er opptint i butikken, men hos produsenten. 

Så disse produktene blir ikke sendt fryst til butikken, men de er nok som mye annet fryst på ett lager før det ferskpakkes og sendes ut. Jeg vet at mye av lam ofte har vært fryst på lager før det pakkes og sendes ut som ferskvare, altså kalde varer mellom 0-4 grader. Samme med fisk, og kjøttvarer som kommer langveisfra. 

Men det er veldig få varer som vi mottar fryst som settes ut som tinte varer. Det er strenge regler rundt tining av varer, og om en vare som er ferskvare har blitt fryst ved ett uhell, f.eks at noen har lagt varen i frysedisken, så kan vi ikke tine den og legge den ut igjen. Da må den kastes. 
Pr i dag hos oss er det kun ting som burgerbrød, pølsebrød, polarbrød osv. som tines før det settes ut, men det ser man tydelig da de er datostemplet i butikken. Også kransekake blir opptint i butikken i disse dager. 

Men hvorfor gjøres det på denne måten, både når det gjelder det som tines hos produsenten eller hos dere? Hvorfor ikke la folk få tine varene hjemme?

Anonymkode: 90c9c...048

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men hvorfor gjøres det på denne måten, både når det gjelder det som tines hos produsenten eller hos dere? Hvorfor ikke la folk få tine varene hjemme?

Jeg spør butikkpersonalet om å få kjøpe frosne pølsebrød. De henter fra lageret til meg, så putter jeg dem rett i fryseren hjemme.

Så det er mulig.

Anonymkode: 664be...d09

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg spør butikkpersonalet om å få kjøpe frosne pølsebrød. De henter fra lageret til meg, så putter jeg dem rett i fryseren hjemme.

Så det er mulig.

Anonymkode: 664be...d09

Ja, noen varer, som en del bakevarer er slik at butikken tiner dem, og setter da på klistremerke for tinedato eller utløpsdato den dagen de tas frem. Da kan man kanskje få dem frossen.

Men ting som kjøttprodukter, virker det som blir liggende på produsentens fryselager, og først når butikkjedene bestiller dem, så blir de tint opp og påført en endelig utløpsdato på vei ut fra lageret. Så kommer de ferdig tint frem til butikkene. Så da har ikke butikken disse varene på sitt eget fryselager.

Anonymkode: 405f7...d9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2025 den 9.07):

Det som tines hos produsenten vet jeg ikke. Det eneste jeg vet er lam ettersom disse har en visse slaktesesong, og for å kunne spe på utover over må varen fryses for å ikke ødelegges. Det er muligens at det fines noe tilsvarende hos andre. 

Når det gjelder pølsebrød, polarbrød o.s.v. så er det fordi kunder gjerne skal ha maten samme dag. Kjøper du en pakke med frosne burgerbrød er de ikke tint før dagen etterpå. Folk ønsker rett og slett ikke å tine varene selv, og de som ønsker det spør oss direkte om vi har de fryst og så henter vi det til dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...