AnonymBruker Skrevet 1. desember #41 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (På 30.11.2025 den 22.26): Kjæresten min skal selge leiligheten sin og kjøpe seg inn i leiligheten min i løpet av 2026. I den forbindelse har jeg begynt å tenke litt på hva som er rettferdig med tanke på faste utgifter hver måned. - Jeg tjener mye mer enn han gjør (jeg ligger rundt 1,1mill i året, mens han er rundt 650k i året. - han har eid leiligheten sin lenger enn jeg har eid min, og vil nok sitte igjen med rundt 5-600k i EK etter salg. Han har ellers rundt 400k i aksjer, og ingen andre lån. - jeg har 88% belåningsgrad på leiligheten min, som er verdt 3,9 mill. Har 570k i studielån, og 150k i billån. Ingen oppsparte midler (cashet alt inn da jeg kjøpte leiligheten). Jeg føler litt på det at jeg tjener mye mer enn ham, og at jeg muligens burde betale mer av utgiftene hver mnd, men samtidig blir det gjerne feil i og med at han har færre utgifter enn jeg har hver måned, og mer oppsparte midler. Har noen erfaringer eller gode råd til meg/oss i denne situasjonen? Vi er ikke gift, har det noen innvirkning? Anonymkode: 99401...650 Mmmm… jeg cashet leiligheten på 7.6 mill så h»n betaler alt. Anonymkode: 7428f...355
AnonymBruker Skrevet 1. desember #42 Skrevet 1. desember petterm skrev (3 timer siden): Studielån regnes vel som det lånet man bør innfri sist. Lettere med avdragsfrihet hvis det mot formodning skulle bli et behov. Så vidt jeg forstår kan lånet slettes under visse betingelser. Er ikke helt oppdatert, lenge siden jeg hadde studielån. Støtter dette! 👍 Lav rente, lite risiko for store svingninger, osv. Kommer mest sannsynlig bedre ut av å betale det til normal tid og heller investere mer. Skulle hun være så uheldig å bli langtidssykemeldt og så ufør så kan det stanses og slettes. Anonymkode: a576a...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember #43 Skrevet 1. desember Jeg mener man tar utgangspunkt i å dele faste utgifter 50-50. Så blir det en diskusjon etter det der hovedmomentene er: 1. har man en dyrere livsstil koblet mer mot økonomien til den som tjener mer? såfall bør den som tjener mest finansiere en god del av det, kjipt at en part skal sitte bunnskrapet igjen hver måned fordi standarden er knyttet mot høyeste inntekt. 2. uansett levestandard, blir den ene sittende igjen med veldig dårlig økonomi i hverdagen mens den andre har det fritt? Såfall mener jeg den som tjener mest dekker mer (gitt at den andre ikke er en økonomisk sløse). Jeg kunne ikke vært i et forhold hvor det var så ulikhet. Da hjelper ikke prinsipper og teori, da handler det om tosomheten i et forhold. Hvis jeg har brukt en del penger på typen sitter jeg ikke å angrer på det når det evt blir slutt. Det er sånn det er å ha en partner, det er ikke et regnskap som skal nulles ut ved slutten. Selv har jeg tjent mer enn siste to kjærester. Og har da betalt noe mer enn han på turer, middager, oppussing osv, men ellers delt de vanlige regningene 50/50 fordi jeg er nøktern og legger meg på ganske lavt forbruk uansett så det er rimelig å dele det likt. Anonymkode: ce73e...220
AnonymBruker Skrevet 2. desember #44 Skrevet 2. desember AnonymBruker skrev (12 timer siden): Støtter dette! 👍 Lav rente, lite risiko for store svingninger, osv. Kommer mest sannsynlig bedre ut av å betale det til normal tid og heller investere mer. Skulle hun være så uheldig å bli langtidssykemeldt og så ufør så kan det stanses og slettes. Anonymkode: a576a...fa5 Som sagt, jeg vet at det er ulike meninger her, men for min del kommer jeg til å betale ekstra hver måned for å bli kvitt den månedlige utgiften fortere. Jeg har uansett gode uføreforsikringer som gjør at jeg beholder bortimot nåværende inntekt dersom jeg skulle bli ufør el.l. en dag. Anonymkode: 99401...650
SpalteK Skrevet onsdag kl. 10:56 #45 Skrevet onsdag kl. 10:56 Studielån er det "beste" lånet du kan få når det kommer til betingelser. Istedenfor for å betale ned på det fortere burde du heller opprette et globalt indeksfond som er øremerket studelånet, da vil du ha mulighet til å betale ned studielånet når fondet er mer verdt enn restverdien på studielånet, men helst burde du bare betale minimumsum og fortsette å spare på fondet. Skulle du være så uheldig å bli ufør kan lånet bli slettet, studielån er vel også det eneste lånet som slettes hvis du skulle dø. Dette er jo ekstreme "hvis" faktorer som forhåpentligvis aldri skjer, men da har man større spillerom og en ekstra trygghet i hverdagen. Forøvrig når det kommer til kostnadsfordeling i samboerskapet synes jeg det er ryddigst å bidra til forbruksutgifter etter inntekt. Med 1,1m og 650k i lønn vil dette bli en ca 40/60 fordeling. Boliglån og oppussing burde betales etter eierbrøk på leiligheten. Jeg mener ikke at studielån og billån (spesielt da begge har bil) skal ha noe å si på fordelingen av forbruk.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:50 #46 Skrevet onsdag kl. 16:50 Det er jo ikke noe rett og galt her. Da jeg var gift hadde vi regningskonto hvor vi tok alt felles. Så førte vi over et beløp hver. Nå var ikke skjevinntekten så stor som her, men jeg som tjente mest, overførte mer enn hun som tjente ca 100k mindre i året. Sett opp budsjett for egne og felles utgifter, se hvor mye hver av dere har å rutte med. Ha en felleskonto for felles regninger, og overfør slik at begge har penger å leve for. Anonymkode: a581f...2ea
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:30 #47 Skrevet onsdag kl. 19:30 Tilsvarende situasjon her. Jeg tjener ca det dobbelte av han. Vi eier huset sammen, og betaler lån etter eierandel (50/50). Øvrige utgifter betaler vi etter inntekt, dvs 2/3 på meg, 1/3 på han. Egenvalgte utgifter, som treningsstudio eller abonnement betaler den som har det. Jeg har studielån, og derfor høyere månedlige utgifter enn han, men det betaler jeg selv, vi deler ikke på slike individspesifikke utgifter. Jeg synes heller ikke det er et argument at han skal være med å betale mer bare fordi jeg har høyere utgifter enn han pr mnd. Anonymkode: fd7e9...68f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:02 #48 Skrevet fredag kl. 18:02 Hva om dere trekker fra egne faste utgifter før dere sammenligner inntekt? Du trekker fra lån + å han trekker fra lignende utgifter også ser dere da ca. Hva dere ender opp med i mnd. ville også gått ut i fra netto inntekt da det er tilnærma 50% skatt på det du tjener over 700k Anonymkode: bdaa1...04f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:14 #49 Skrevet lørdag kl. 09:14 Kan dere ikke ha litt is i magen nå først. 1. Ordne alt det formelle med at han kjøper seg inn osv. 2. Hvis han har 400’ i oppsparte midler, så kan du spare deg opp samme beløp. 3. Se på hva dere sitter igjen med netto. 4. Nå kan dere se på om du kan betale litt mer enn ham. Anonymkode: 12114...f32
knooters Skrevet lørdag kl. 17:43 #50 Skrevet lørdag kl. 17:43 I dette tilfellet har vel begge råd til å dele alt på midten om de vil det. Inntekt bør selvsagt med i beregningen, men det samme bør formue. Det blir jo sært hvis en person som er belånt til pipa skal betale mer enn 50% dersom den andre parten tjener nada, men er på topplisten i formue i kommunen, for å spissformulere en tenkt situasjon.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:34 #51 Skrevet lørdag kl. 23:34 Dere bør dele 50/50 på boliglån og utgifter til vedlikehold av bolig. Om det skulle blir slutt blir det mest rettferdig at dere har bidratt likt. Når det kommer til andre utgifter har dere cirka "lik inntekt" første året. Siden han får overskudd fra boligsalg. Tenker dere dermed kan betale likt på utgifter. Vet ikke hvor lang nedbetalingstid du har på billånet og studielånet. Men regn over hva det utgjør i året. Hvis du har mye mer utgifter til billån og han har de 400.000 i fond kan dere kanskje betale 50/50 til du har nedbetalt billånet. Hvis han fremdels har 400.000 på bok når du har betalt ned billån kan man kanskje tenke at du skal få samme mulighet å legge opp tilsvarende buffer. Men du kan da ikke ha mye høyere utgifter enn han ellers, må da spare fast. Få hjelå å regne på det. Lag gjerne en plan som går over 2-5 år. Da blir det muligens mest rettferdig. Når dere står likt ift lån og bufferkonto kan dere vurdere å fordele utgifter (ikke lån, men kanskje vedlikehold) utfra inntekt. Hvis du har en krevende jobb som er god betalt og som du har strevd for å få synes jeg ikke at du automatisk skal bidra mye mer. Men la oss si de egentlig utgjør 70/30. Så kunne du kanskje betalt 60/40 eller lignende. Ble langt og innvikla det her, håper noe ga mening Anonymkode: e882d...445
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:36 #52 Skrevet lørdag kl. 23:36 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere bør dele 50/50 på boliglån og utgifter til vedlikehold av bolig. Om det skulle blir slutt blir det mest rettferdig at dere har bidratt likt. Når det kommer til andre utgifter har dere cirka "lik inntekt" første året. Siden han får overskudd fra boligsalg. Tenker dere dermed kan betale likt på utgifter. Vet ikke hvor lang nedbetalingstid du har på billånet og studielånet. Men regn over hva det utgjør i året. Hvis du har mye mer utgifter til billån og han har de 400.000 i fond kan dere kanskje betale 50/50 til du har nedbetalt billånet. Hvis han fremdels har 400.000 på bok når du har betalt ned billån kan man kanskje tenke at du skal få samme mulighet å legge opp tilsvarende buffer. Men du kan da ikke ha mye høyere utgifter enn han ellers, må da spare fast. Få hjelå å regne på det. Lag gjerne en plan som går over 2-5 år. Da blir det muligens mest rettferdig. Når dere står likt ift lån og bufferkonto kan dere vurdere å fordele utgifter (ikke lån, men kanskje vedlikehold) utfra inntekt. Hvis du har en krevende jobb som er god betalt og som du har strevd for å få synes jeg ikke at du automatisk skal bidra mye mer. Men la oss si de egentlig utgjør 70/30. Så kunne du kanskje betalt 60/40 eller lignende. Ble langt og innvikla det her, håper noe ga mening Anonymkode: e882d...445 Tar tilbake det med å fordele utgifter til vedlikehold etter inntekt, bør være etter eierbrøk Anonymkode: e882d...445
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå