Gå til innhold

Kan vi snakke om hvor absurd det er med julepresanger til voksne?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da er det i såfall folket selv som har ødelagt magien. Og den kan vi opprette igjen om vi bestemmer oss for det. 

Anonymkode: 30927...cff

Siste gang julen var "magisk" var jeg 10-11 år.

Anonymkode: d6eb9...d82

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men du må da ikke være med på det om du ikke ønsker? Jeg er ganske ung, men voksen, og eier leilighet og bil. Det vil si: jeg har ikke så mye å rutte med. Julen er for meg en ypperlig mulighet å kunne ønske meg ting jeg ikke kan kjøpe meg selv. 

Anonymkode: 1b9f0...b4a

Er du netto-mottaker av gaver?

Skrevet (endret)

Dels enig og dels uenig. Vi er flinke til å dele ønskelister, så får stort sett noe jeg ønsker meg av de voksne vi gir gave til. Men det er slik ts beskriver at beløpet på gavene man gir og får er relativt like, så man kunne jo bare ha kjøpt seg det selv. 

Det er jo ganske mange tråder her inne som beskriver mye stress ved julaften, og gavene er en vesentlig årsak. Så like greit å kutte gaver til voksne og la barna få gavene før middag. 

Endret av Brunello
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du netto-mottaker av gaver?

Ikke meg du spør,  en jeg var netto mottaker frem til jeg var rundt 40 år. Men som trebarnsfar i femtiåra med kone innser jeg nå at mine dager som netto mottaker er talte.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg syns det er hyggelig å gi og få julegaver. Til søsken gir vi bare en liten ting, ikke over 200 kr, ofte under 100-lappen. Vi gir en sjokolade de liker, karameller, en flaske vin, øl eller spekepølse. Eneste kravet oss søken i mellom er at det skal kunne spises opp eller drikkes opp. 

Anonymkode: 02a30...5f1

• Liker 1
Skrevet

For noen år siden sluttet vi å kjøpe julegaver til hverandre. Vi er 10-12 familiemedlemmer som feirer jula sammen, og ingen av oss savner egentlig det å få gaver, eller det stresset som det er å kjøpe gaver til alle sammen.

Tro meg; jula kan være kjempefin også uten julegaver 🎄

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Dels enig og dels uenig. Vi er flinke til å dele ønskelister, så får stort sett noe jeg ønsker meg av de voksne vi gir gave til. Men det slik ts beskriver at beløpet på gavene man gir og går er relativt like, så man kunne jo bare ha kjøpt seg det selv. 
Det er jo ganske mange tråder her inne som beskriver mye stress ved julaften, og gavene er en vesentlig årsak. Så like greit å kutte gaver til voksne og la barna få gavene før middag. 

Og barna trenger ikke få et helt lass med gaver så de blir slitne og grinete av å pakke opp alt.

• Liker 3
Skrevet

Enig i at det fort kan bli mye. Selv har jeg og mannen min liten familie.  Så vi bruker en del på dem. Ikke overdrevent mye, men kjøper noe vi vet de trenger og kunne tenke seg.  Tar selvfølgelig alltid med byttelapp. Gir ikke til venner og andre. Sender julekort og hilsen 🙂. For oss fungerer det bra. Hadde vi hatt svær familie hadde nok ikke alle de voksne fått. Usikker på hvordan vi hadde løst det da.. Latt være helt eller gått for en fellesgave per husstand kanskje? Tenker folk gjør det som er rett for dem. Vi er alle forskjellige og med familier i forskjellige størrelser og sammensetninger 🤷‍♀️.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og barna trenger ikke få et helt lass med gaver så de blir slitne og grinete av å pakke opp alt.

Enig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Siste gang julen var "magisk" var jeg 10-11 år.

Trist for deg, Jeg er 60 år og jeg lever de små gleder og for magien vi kan finne hvis vi er motagelige,

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Trist for deg, Jeg er 60 år og jeg lever de små gleder og for magien vi kan finne hvis vi er motagelige,

Samme her, jeg vil bevare min barnlige juleglede til jeg er 100 år. Håper å finne en mann som er like entusiastisk som meg for jul. Kommer aldri til å slutte med julegaver. Julegaver er livet! 

Anonymkode: 3e132...414

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner at dette er et ømtålig tema, og jeg blir sikkert nedstemt nå, men noen må si det: Julepresanger til voksne er blitt et gigantisk sosialt ritual for å bytte penger i skjul. Vi later som om vi driver med generøsitet og omtanke, mens vi i praksis driver et årlig byttemarked av ting ingen egentlig trenger.

Er det noen som faktisk blir genuint overrasket?

Nei. Vi gir hverandre "koselige" gaver til omtrent samme verdi, fordi alt annet er sosialt risikofylt. Det er som om vi kollektivt har blitt enige om å late som vi ikke ser økonomien i det. "Åh, du brukte 500 kroner på meg? Her er noe til omtrent 500 kroner tilbake." Gratulerer, vi har gjennomført en perfekt sirkel av meningsløs forbrukerøkonomi.

Og hva ender vi opp med?

Du får en kaffikopp med et sitat du aldri ville valgt selv. En boks med luksussjokolade du spiser opp på tre dager og glemmer. En gadget som havner i en skuff. En krem du ikke liker lukten av. Og vi applauderer hverandre som om vi har gjort noe stort og oppløftende,  mens vi egentlig bare kunne overført pengene direkte og spart både tid og emballasje.

Det verste er forventningen.

Man MÅ gi gaver, man MÅ ha idéer, man MÅ kjøpe "noe". Hele poenget med en gave, at den skal være en frivillig og meningsfull handling, forsvinner når det blir en årlig kamp for å finne nok ubrukelige ting å pakke inn. 

Voksne mennesker som tjener egne penger trenger ikke en gave; de kjøper det de vil ha. Og det vet vi alle.

Jeg sier ikke at man skal slutte å gi til barn eller kutte alt som heter juleglede. Men kanskje vi voksne kan innrømme at vi deltar i et ritual vi har vokst fra? Kanskje julefreden kunne kommet billigere, og med litt mindre stress, hvis vi sluttet å late som om vi trenger flere duftlys og sokker med reinsdyr på.

Gaver til voksne er i bunn og grunn valuta med gavepapir på. Det er på tide å rive av innpakningen og se realiteten: Vi driver med barterhandel i gaveform.

God jul, og god frigjøring fra gavebytteriet. 🎄

100% enig med deg!!!

Helt sinnsykt opplegg med gaver til voksne. Hva f er poenget.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du må da ikke være med på det om du ikke ønsker? Jeg er ganske ung, men voksen, og eier leilighet og bil. Det vil si: jeg har ikke så mye å rutte med. Julen er for meg en ypperlig mulighet å kunne ønske meg ting jeg ikke kan kjøpe meg selv. Og det er dessuten ganske koselig med pakker under treet. Uten pakker hadde det vært veldig stusselig. Jula er heller ikke bare for barn. Jeg elsker jul og jeg elsker gaver. Både å få og gi. 

Anonymkode: 1b9f0...b4a

Så du mottar mye mer enn du gir?? Og det er greit i lengden synes du?

AnonymBruker
Skrevet

Synes julegaver var kjekt helt til man ble ferdig med studietiden og har jobb og ordner meste selv. Man har liksom alt man trenger, man trenger ikke mer ting og fleste opplevelsesgaver er dyre. Vil heller at man drar ut sammen og spiser og bruker penger på det enn gaver, eller droppe gaver generelt. Men barn og unge voksne som ikke har mye å rutte med, det er litt kjekt å gi til. Men når alle har alt og det er mer symbolsk? litttt kjedelig.

Anonymkode: 4642a...2ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

100% enig! At voksne mennesker kaller julegaver magisk er helt hårreisende. Muligens samme gjengen som stemmer AP. 

Anonymkode: 04363...4d1

Går det bra med deg, eller? 
Når noen har så sterkt behov for å være nedlatende mot andre, så har de det gjerne veldig vondt inni seg. Kanskje du faktisk trenger noen magiske julegaver, sånn helt plutselig og uventet, fra noen som stemmer AP? :) 

Anonymkode: 58344...07d

• Nyttig 3
Skrevet

I min familie har vi stor glede av å gi hverandre julegaver, og det legges god innsats i å gi hverandre gaver som gleder og er til nytte. 

Så kunne vi jo istedenfor kjøpt det vi trengte selv for pengene vi bruker på gaver, men ærlig talt hadde man antagelig ikke unnet seg det man ender opp med å få i denne fine og spennende byttehandelen, som også er en god mulighet til å vise at man setter pris på hverandre. 

I familier hvor det gis unyttige og tankeløse gaver ville jeg antagelig vært enig, men vi ser det som en fin anledning til å skjemme hverandre litt bort. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
TulleTall skrev (2 timer siden):

For noen år siden sluttet vi å kjøpe julegaver til hverandre. Vi er 10-12 familiemedlemmer som feirer jula sammen, og ingen av oss savner egentlig det å få gaver, eller det stresset som det er å kjøpe gaver til alle sammen.

Tro meg; jula kan være kjempefin også uten julegaver 🎄

Selvsagt kan julen være fin uten gaver, men jeg er glad vi i vår familie gir gaver til hverandre. Jeg syns det er en kjempekoselig tradisjon, og ser ikke på det som stress å handle gaver. Jeg koser meg med å gå i butikker, og plutselig dukker det opp den perfekte gaven til noen. For eksempel er jeg veldig glad i å kunne kjøpe eksklusive mat- og drikkevarer til mennesker som jeg vet liker god mat og drikke. Gjerne lokale varer, for vi er ganske heldig akkurat her jeg bor, med ulike mat- og drikkevarer verdensklasse. 

Og hos barna går det i ønskelister, men det er koselig å handle til dem også, syns jeg. 

Anonymkode: 5c595...e35

• Hjerte 1
Skrevet

Helt enig!

AnonymBruker
Skrevet

Vi gir hverandre bøker og teaterbilletter og lignende. Ikke ting. 

Anonymkode: d9fc1...5d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Julen kan være hyggelig nok den. Men den er ikke som da man var barn og våknet kl 06:30 med forventningene som en klump i magen, og så var det julestrømpe og de faste tv programmene hele dagen før det endelig ble middag, med innlagt røykepause før desserten, så skulle det ryddes opp og kokes kaffe før man ventet på nissen. Det var en magisk dag. Sånn er det ikke lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...