Gå til innhold

Kan vi snakke om hvor absurd det er med julepresanger til voksne?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (35 minutter siden):

Beklager om du har fått gaver som ikke har falt i smak, personlig elsker jeg de gavene jeg får

Samme her! Og så liker jeg å finne flotte gaver til andre og 😊 *gisp!* Tenke seg til at noe slikt går an 😆

Anonymkode: 4a6ff...fcb

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man må jo ingenting da. Så om du er motstander av gaver er det vel bare å gi beskjed om det til din omgangskrets?

Jeg liker julegaver jeg. Men det er viktigere å gi enn å få. Koser meg med å planlegge hva vi skal gi hver enkelt, og leter gaver jeg vet blir satt pris på. Kan heller ikke huske jeg har fått mange gaver jeg ikke har satt pris på. De som gir gaver til meg kjenner meg godt, og gir gaver som passer min smak.

Syns det er mye omtanke og glede i julegaver. Syns de fleste tradisjoner og høytider har blitt så vasket ut - alt har blitt så hverdagslig. Liker at jula fortsatt er litt høytidelig. At man forbereder seg og gleder seg i lang tid, lager god mat, pynter seg og åpne gaver fra de nærmeste - alle man setter mest pris på her i verden. 

Anonymkode: a2238...14c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Herregud for noe tåpelig vas. Du MÅ absolutt ingenting. Du står fritt til å sitte å scrolle på mobilen mens resten åpner og gir pakker og koser seg med det. At DU ikke gidder å ofre de du gir gaver til en tanke, og er selv utakknemlig for det du får betyr ikke at det er slik for alle andre.

Jeg LIKER å glede andre, og følger med på det de sier gjennom året, og flere ganger har folk blitt kjempeglade for det de får fordi det er gjennomtenkt. "Herregud huska du at jeg sa det! Takk! Det var jo akkurat en sånn jeg trengte!"

Jeg har også selv fått ting jeg ikke ante eksisterte (teavana te-brygger feks) som jeg har hatt masse nytte av, pluss at noen har av og til kommet over et kjempebra tilbud på en ting de visste at jeg ønska meg, og da er det jo mye bedre at de kjøper den i stedet for at jeg skal kjøpe den sjøl og betale 3 ganger så mye

Jeg jobber i en butikk slik at jeg får rabatt på varene vi har, dermed kan jeg kjøpe nyttige ting til folk jeg VET de blir glade for og trenger, til en lavere pris enn om de skulle kjøpt tingen til seg selv. Det er ikke bytting av penger.
Noen ganger setter jeg sammen fotoalbum, eller gir dem print av bilder.

Om du tror julegave MÅ være "krus med noe tekst på" så viser du deg selv bare som lat og lite oppfinnsom.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men da har de vel heller ikke råd til å kjøpe gaver til andre.

Anonymkode: d6eb9...d82

Nå vet ikke jeg hva alle andre gjør men jeg har heller ikke så mange å kjøpe til jeg kjøper til mannen og faren min, å siden han tjener mye mer er det ofte jeg får dyrere gaver av hann som for eks skibukse og jakke så vi kunne gå på ski sammen noe han har savnet 

Faren min tjener enda mindre enn meg så han får ofte mat gaver 

Anonymkode: b2d14...0a9

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I år var det 2 personer i min nære familie som spurte om vi skulle slutte med julegaver. Jeg ble faktisk lei meg og gråt en skvett for meg selv, for det var som noe vakkert nostalgisk ble tatt bort. En tradisjon som har gledet meg så mye er nå over. En koselig hilsen og omtanke, som viser hvem man står nært. Elsker julegaver, det gjør julaften ekstra spesiell. Trenger ikke koste mer en 100kr, men setter pris på pent papir og kanskje noen koselige ord på en lapp eller kort. Har aldri regnet på verdien av det jeg har fått vs det jeg ga, blir glad om jeg bare får en marsipangris eller en julebrunost med en følelse av kjærlighet.

Man blir aldri for gammel for glede og magi ❤️

Anonymkode: 3e132...414

Men så modig av dem å faktisk si at de ville slutte med julegaver, det var garantert ikke lett for dem som nok har grudd seg til å si noe som de visste ville skuffe andre. Men skjønner at du synest det er litt skuffende.

Selv om jeg forstår deg, så må du også forstå at for enkelte så er julegaver mer stress enn det smaker å gi. For meg som har en dagjobb hver ukedag og bor på bygda, så er det meget stress for meg å hvert år måtte stresse sånn med å rekke å få kjøpt alle julegavene når den eneste gangen jeg har tid er i helgene, og å reise ned til byen på lørdag når kjøpesentra er fulle er det mareritt, og noe jeg ikke har lyst å bruke en halv fridag på. Jeg prøver å ta litt etter jobb de dagene jeg er på kontoret, men da er jeg som regel alt for trøtt og vil dra hjem da jeg pendler et stykke. Jeg prøver å bestille litt på nett for å spare tid, men det er ikke enkelt det heller da man blir usikker på det man bestiller. Når man har masse søsken, tantebarn og fadderbarn så blir det en del gaver som må kjøpes. Vi har faktisk kuttet ut en del gaver til de voksne i familien, og likevel så føles julegavene som mye stress. Og når de først er kjøpt og pakket inn, så det er en egen kabal å få gavene levert i tide også siden man heller ikke lenger treffes så naturlig pga. tidspresset i hverdagen. Og ja, jeg prøver hvert år å begynne tidlig slik at jeg skal slippe dette stresset, men det er utrolig krevende å finne ut lenge i forveien hva man egentlig skal gi folk.

Vil påpeke at synet for julegaver har endret seg mye for meg de siste åra. Før jeg havnet i hamsterhjulet med full jobb og da jeg feks. gikk på ungdomskolen, VGS eller var student så var julegaver noe jeg satt pris på å kjøpe inn, pakke inn og gi. Det var meget hyggelig. Men hele premisset har endret seg for meg når man ikke lenger har tid og det oppleves som en plikt nærmest. Og nå har jeg jo virkelig økonomi til å gi gaver, men gleden mangler når man ikke har tiden.

Det beste med julen for meg nå er egentlig å ha fri og dermed tid til å ikke stresse og spise god mat. Derfor er ikke gaver lenger så viktig for meg.

Kanskje dette svaret kan hjelpe deg med å forstå hvorfor enkelte prøver å kutte ut julegaver? 

Anonymkode: c7aad...ab4

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer, Ts - du er herved utnevnt til årets Scrooge! :blomst:

Anonymkode: 0d664...089

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så bra, men dere er nok i mindretall. Dessverre.

Jula var jo tidligere spesiell fordi man ellers i året hadde lite å rutte med. Man brukte store deler av året til å forberede juletiden, som var en ganske mørk, kald og vanskelig tid for de fleste. Man sydde, strikket, bygde eller spikket gaver til hverandre, slaktet dyr, syltet og saltet og forberedte maten man skulle spise flere måneder i forveien. Jula var noe helt eget. I dagens samfunn har vi alt vi trenger til enhver tid. Vi spiser fet og søt mat kostant, i finner alt vi har behov for i butikkene. Jula er bare nok en dag med overdådig sløsing og fråtsing for oss. På mange måter har den dessverre mistet magien.

Anonymkode: 61604...f16

Da er det i såfall folket selv som har ødelagt magien. Og den kan vi opprette igjen om vi bestemmer oss for det. 

Anonymkode: 30927...cff

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bestemte for flere år siden at jeg ikke kommer til å gi noen julegaver lengre og ønsker ikke å få. En enorm lettelse og slipper stress.  

Anonymkode: 00dfe...e48

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du må da ikke være med på det om du ikke ønsker? Jeg er ganske ung, men voksen, og eier leilighet og bil. Det vil si: jeg har ikke så mye å rutte med. Julen er for meg en ypperlig mulighet å kunne ønske meg ting jeg ikke kan kjøpe meg selv. Og det er dessuten ganske koselig med pakker under treet. Uten pakker hadde det vært veldig stusselig. Jula er heller ikke bare for barn. Jeg elsker jul og jeg elsker gaver. Både å få og gi. 

Anonymkode: 1b9f0...b4a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har mange ganger vært inne på tanken om å foreslå at vi dropper det, selv om jeg er eneste uten barn i søskenflokken. De andre har tenkt tanken også, men vi synes det hadde blitt stusselig. En god vin, te, kaffe, sjokolade, eller en god bok er mer enn nok, trenger ikke koste skjorta heller. Så vi har droppet gavepresset, men ikke små gaver til hverandre.

Anonymkode: e45ba...749

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper kun til mannen, mamma og søstra mi som er voksne. Og ja barna mine da. For dem er voksen dem å. Alle venninnene mine har vi slutta med for mange år siden. Men jeg elsker gaver. Så jeg kjøper en del til meg selv. Alt det jeg trenger pakker jeg inn til meg selv. 

Anonymkode: 67af3...5f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner at dette er et ømtålig tema, og jeg blir sikkert nedstemt nå, men noen må si det: Julepresanger til voksne er blitt et gigantisk sosialt ritual for å bytte penger i skjul. 

Anonymkode: d6eb9...d82

"Noen må si det"? Trodde du at du var original nå? Det er jo dere grincher som nærmest har tatt over julen, leser daglig om at julen kommer for tidlig, helst skal den vare maks et par dager. Og gaver skal man i hvert fall ikke ha. Julemarked er harry, og man skal kjøpe maks en marsipangris hver til jul, og tidligst lille julaften. 

Anonymkode: a8195...922

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørs. Hvis den er en liten duppeditt du vet de gjerne kunne hatt bruk av - hvorfor ikke kjøpe den som en fin liten julegave? 

AnonymBruker
Skrevet

100% enig! At voksne mennesker kaller julegaver magisk er helt hårreisende. Muligens samme gjengen som stemmer AP. 

Anonymkode: 04363...4d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men du må da ikke være med på det om du ikke ønsker? Jeg er ganske ung, men voksen, og eier leilighet og bil. Det vil si: jeg har ikke så mye å rutte med. Julen er for meg en ypperlig mulighet å kunne ønske meg ting jeg ikke kan kjøpe meg selv. Og det er dessuten ganske koselig med pakker under treet. Uten pakker hadde det vært veldig stusselig. Jula er heller ikke bare for barn. Jeg elsker jul og jeg elsker gaver. Både å få og gi. 

Anonymkode: 1b9f0...b4a

Men gir du ikke julegaver tilbake til andre? Eller får du mye dyrere julegaver enn du selv gir? Hvis ikke, så kunne du bare droppet julegaver, og kjøpt deg det du trenger selv... Ser virkelig ikke poenget med at den nye stekepanna må komme fra tante Olga, når du kunne kjøpt den selv, om du ikke ga tante Olga duftlys og kremer hun uansett ikke trenger... 

Anonymkode: 17d79...c54

Skrevet

Jeg liker ikke å gi gave for å gi. Sånn påtvungne stressende greier. Er sjeldent med påj ulekalendere på jobb  osvog fordi jeg syns det er stressende å måtte tenke ut gave. Derimot liker jeg konseptet å kjøpe noe til andre- men da ikke i en låst setting. Kjøper foreksempel ofte smågaver til folk når jeg er ute å reiser. Liker best å gi gaver når jeg tilfeldig finner noe jeg syns er skikkelig den personen jeg gir gaven til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

100% enig! At voksne mennesker kaller julegaver magisk er helt hårreisende. Muligens samme gjengen som stemmer AP. 

Anonymkode: 04363...4d1

jeg tror nissen finns på ordentlig og jeg kan jeg fortelle. Da besvimer du vel?

Anonymkode: 30927...cff

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig. 

Anonymkode: fc07e...312

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker julegaver. Jeg bytter heller ikke valuta, jeg kjøper ting mottakeren sannsynligvis blir glad for. Jeg bruker tid og kjærlighet i gavene mine, og opplever å få det samme tilbake.

Anonymkode: 5c595...e35

• Liker 1
Skrevet

Personlig synes jeg julegaver er super hyggelig. Jeg elsker å gi og jeg setter absolutt pris på å få også. Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i det TS skriver.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...