Gå til innhold

Kan vi snakke om hvor absurd det er med julepresanger til voksne?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Det var en stor lettelse når vi kuttet ut gaver mellom voksne i familien. Unødvendig pengekarusell når alle stort sett kjøper seg det de ønsker seg og trenger, når det passer dem. 

Anonymkode: 7a23f...3d1

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I år var det 2 personer i min nære familie som spurte om vi skulle slutte med julegaver. Jeg ble faktisk lei meg og gråt en skvett for meg selv, for det var som noe vakkert nostalgisk ble tatt bort. En tradisjon som har gledet meg så mye er nå over. En koselig hilsen og omtanke, som viser hvem man står nært. Elsker julegaver, det gjør julaften ekstra spesiell. Trenger ikke koste mer en 100kr, men setter pris på pent papir og kanskje noen koselige ord på en lapp eller kort. Har aldri regnet på verdien av det jeg har fått vs det jeg ga, blir glad om jeg bare får en marsipangris eller en julebrunost med en følelse av kjærlighet.

Man blir aldri for gammel for glede og magi ❤️

Anonymkode: 3e132...414

Ja du sier noe der. Men mangen voksne  familier sliter med å oppføre seg og faktisk respondere fint på billuge gaver under 100 kr. Det er ikke kødd engsng. Noen tullinger gir andre ønskeluster å da blir det surmuling hvis det ikke blir noe på ønskelista. Blir barnsligt.  Folk blir såra når dem får for billige gaver.

Anonymkode: fb94f...200

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

nå er det ikke sånn at alle har råd til å kjøpe ting som man trenger uansett om man er i jobb eller er uføre 

å det finnes noe som heter ønskeliste hvor man kan skrive opp ting man ønsker seg isteden for å få hundre kopper, tøffler, tepper 

jeg selv har ikke så mange og kjøpe til men jeg liker og ordne gaver så jeg kjøper inn for andre som ikke er så glad i å handle

Anonymkode: b2d14...0a9

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg elsker julegaver selv om jeg er voksen. Det er noe magisk ved det. Folk er så selvopptatte i våre dager. Viktigheten av omtanke, og å gi, er en viktige egenskaper som man ikke bare bør kutte ut. 

Anonymkode: fc485...f97

Men folk forlanger jo å få julegaver omtrent. Jeg gir hele året men på julaften synes jeg vi voksne skal bry oss mer om sammhold ikke gavene man elkers får uansett. Og er en fin ting for barna å lære å se at voksne vokser opp og bryr seg mer om aent enn materialisme for å ha det kos. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja du sier noe der. Men mangen voksne  familier sliter med å oppføre seg og faktisk respondere fint på billuge gaver under 100 kr. Det er ikke kødd engsng. Noen tullinger gir andre ønskeluster å da blir det surmuling hvis det ikke blir noe på ønskelista. Blir barnsligt.  Folk blir såra når dem får for billige gaver.

Jeg kjenner heldigvis ingen som utrykker skuffelse for en billig gave. Man kan jo gi beskjed i forkant at man gir små julegaver, men at det ligger masse kjærlighet bak den uansett. Synes også folk bør ta seg noen minutter å skrive noen fine ord på kortet eller" til og fra lappen", for det øker verdien av gaven ❤️ 

Endret av Selkie
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I dagens samfunn synes jeg gaver til både voksne og barn er helt unødvendig. Barn får så mange gaver året rundt, og spesielt i jula, at takknemlighet er helt fjernt for dem. Det bare forventes å få og få. Barn har som regel så mange leker at de sjelden rekker å leke med alt. Det hele er bare absurd.

Anonymkode: 61604...f16

AnonymBruker
Skrevet

Enig, syns det er deilig å slippe å kjøpe så mange julegaver til voksne! Dyrt og stress å finne noe fint. Unntaket er kanskje hvis man har få man gir til generelt

Anonymkode: 1b51a...db5

AnonymBruker
Skrevet

Vi er så liten familie, at å finne fine gaver å gi ikke er et ork i det hele tatt. Jeg er voksen, har voksne barn, og jeg vil gi og få gaver. Det er koselig. 

Det eneste problemet jeg ser i samfunnet nå, er at barna faktisk får alt for mange gaver. Når de ikke rekker å pakke opp mellom juledesserten og sengetid, så er det noe som er riv ruskende galt. 

Kutt ned på gavene til småbarn, og gi heller til voksne som får få gaver 😄

Anonymkode: 9ce4a...153

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

nå er det ikke sånn at alle har råd til å kjøpe ting som man trenger uansett om man er i jobb eller er uføre 

å det finnes noe som heter ønskeliste hvor man kan skrive opp ting man ønsker seg isteden for å få hundre kopper, tøffler, tepper 

jeg selv har ikke så mange og kjøpe til men jeg liker og ordne gaver så jeg kjøper inn for andre som ikke er så glad i å handle

Til og med uføre har råd til å gi søsken en 50-kroners gave med et lite (omså hjemmelaget) kort. Det handler vel egentlig om prioritering av tid. Synes det er trist at man slutter med gaver, men har forståelse at et og annet kan komme i veien for det ett og annet år. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å gi gave er dypt rotet i kulturen man lever i. I forskjellige kulturer har man forskjellige ritualer når det kommer til å gi gaver. At man syns det er en dum ting er vel greit det, man må jo ikke. Men, kultur og tradisjon er noe som binder oss sammen i et samfunn. Noe som gjør at vi passer med de vi vil være sammen med. Noe som skiller oss fra andre og samtidig styrker oss i fellesskap. 

Å feire 17 mai på den måten vi gjør det på er også kultur, og sikkert ser det helt idiotisk ut utenfra. Brødskiver til frokost, lunsj og kvelds er også kultur og idiotisk fra noen. Å feire jul er kultur og tradisjon, og i andre kulturer gjør man ikke det. Så nei, du må ikke gi gaver, men jeg syns i hvert fall det er fin tradisjon vi har og jeg og mine kommer fortsette med denne tradisjonen. Vi velger heller bort et kosthold med base på brødskiver og brunost. 

Anonymkode: fe514...3a6

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I dagens samfunn synes jeg gaver til både voksne og barn er helt unødvendig. Barn får så mange gaver året rundt, og spesielt i jula, at takknemlighet er helt fjernt for dem. Det bare forventes å få og få. Barn har som regel så mange leker at de sjelden rekker å leke med alt. Det hele er bare absurd.

Da er det jo lurt å kutte ut kjøpe festen resten av året og heller bevare julemagien. Det gjør vi både når det gjelder gaver og mat. 

Anonymkode: 30927...cff

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg skjønner at dette er et ømtålig tema, og jeg blir sikkert nedstemt nå, men noen må si det: Julepresanger til voksne er blitt et gigantisk sosialt ritual for å bytte penger i skjul. Vi later som om vi driver med generøsitet og omtanke, mens vi i praksis driver et årlig byttemarked av ting ingen egentlig trenger.

Er det noen som faktisk blir genuint overrasket?

Nei. Vi gir hverandre "koselige" gaver til omtrent samme verdi, fordi alt annet er sosialt risikofylt. Det er som om vi kollektivt har blitt enige om å late som vi ikke ser økonomien i det. "Åh, du brukte 500 kroner på meg? Her er noe til omtrent 500 kroner tilbake." Gratulerer, vi har gjennomført en perfekt sirkel av meningsløs forbrukerøkonomi.

Og hva ender vi opp med?

Du får en kaffikopp med et sitat du aldri ville valgt selv. En boks med luksussjokolade du spiser opp på tre dager og glemmer. En gadget som havner i en skuff. En krem du ikke liker lukten av. Og vi applauderer hverandre som om vi har gjort noe stort og oppløftende,  mens vi egentlig bare kunne overført pengene direkte og spart både tid og emballasje.

Det verste er forventningen.

Man MÅ gi gaver, man MÅ ha idéer, man MÅ kjøpe "noe". Hele poenget med en gave, at den skal være en frivillig og meningsfull handling, forsvinner når det blir en årlig kamp for å finne nok ubrukelige ting å pakke inn. 

Voksne mennesker som tjener egne penger trenger ikke en gave; de kjøper det de vil ha. Og det vet vi alle.

Jeg sier ikke at man skal slutte å gi til barn eller kutte alt som heter juleglede. Men kanskje vi voksne kan innrømme at vi deltar i et ritual vi har vokst fra? Kanskje julefreden kunne kommet billigere, og med litt mindre stress, hvis vi sluttet å late som om vi trenger flere duftlys og sokker med reinsdyr på.

Gaver til voksne er i bunn og grunn valuta med gavepapir på. Det er på tide å rive av innpakningen og se realiteten: Vi driver med barterhandel i gaveform.

God jul, og god frigjøring fra gavebytteriet. 🎄

Anonymkode: d6eb9...d82

Syns det er koslig, så får du gjøre som du vil!

Anonymkode: 66178...7dc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Selkie skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner heldigvis ingen som utrykker skuffelse for en billig gave. Man kan jo gi beskjed i forkant at man gir små julegaver, men at det ligger masse kjærlighet bak den uansett. Synes også folk bør ta seg noen minutter å skrive noen fine ord på kortet eller" til og fra lappen", for det øker verdien av gaven ❤️ 

Jeg svarer meg Helt enig!  Men i min familie er det ikke sånn så vi måtte slutte sånn at  dem skullr begynne å oppføre seg. Aldri noen fine kort var det heller bare surmuling.  Hadde det vært som du skriver kunne vi ha fortsatte med det. Nå er det ikke lenger surmuling for nå har dem forstått at vi må ha en god energi fremfor alt annetså det ble fiksa etter slutt med julegaver. For noen folk er det dom lm verdien på julegavene kan trigge noen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns pris på gaver kan bli voldsomt. Det hadde egentlig vært fint om flere var flinkere å gi en liten oppmerksomhet, men som er personlig/passer mottaker. For en som er glad i en koselig stue kan noen fine stearin eller kubbelys, og pene servietter være noe. For en som er glad i mat kan en god flaske olivenolje være tingen. Voksne lager dessverre stort press selv. 

Anonymkode: 33dbf...fca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjelder ikke alle, men veldig ofte så får barn alt for mange gaver og glemmer hvem de har fått de hos. De svømmer i gaver mens den gamle og generøse tanta sitter omtrent gaveløs og ser på, p.g.a hverken søsken eller tantebarn orket å prioritere en liten hilsen til henne. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, men da har de vel heller ikke råd til å kjøpe gaver til andre.

Anonymkode: d6eb9...d82

• Nyttig 1
Skrevet

Heldigvis kjenner mine nærmeste meg såpass godt at jeg bare får gaver jeg setter pris på!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rart at voksne ikke skal få noe særlig med gaver. Synes det er veldig hyggelig med gaver, men jeg bryr meg ikke om jeg gir en gave til 500 og får en til 200 tilbake. Ikke alle har like god råd. 

Jeg blir glad for gavene jeg får. Jeg har for eksempel ikke barn og kommer heller ikke til å få det, så synes det er hyggelig å få noe, men jeg blir ikke sur for billige gaver. Det er hyggelig å få sjokolade for eksempel og setter pris på det. 

Men jeg hadde også skjønt det om noen hadde lite penger og måtte droppe å gi gaver. Da kan man heller gjøre noe hyggelig sammen eller noe sånt. 

Anonymkode: 3760e...ec2

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det jo lurt å kutte ut kjøpe festen resten av året og heller bevare julemagien. Det gjør vi både når det gjelder gaver og mat. 

Anonymkode: 30927...cff

Så bra, men dere er nok i mindretall. Dessverre.

Jula var jo tidligere spesiell fordi man ellers i året hadde lite å rutte med. Man brukte store deler av året til å forberede juletiden, som var en ganske mørk, kald og vanskelig tid for de fleste. Man sydde, strikket, bygde eller spikket gaver til hverandre, slaktet dyr, syltet og saltet og forberedte maten man skulle spise flere måneder i forveien. Jula var noe helt eget. I dagens samfunn har vi alt vi trenger til enhver tid. Vi spiser fet og søt mat kostant, i finner alt vi har behov for i butikkene. Jula er bare nok en dag med overdådig sløsing og fråtsing for oss. På mange måter har den dessverre mistet magien.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg elsker julegaver selv om jeg er voksen. Det er noe magisk ved det. Folk er så selvopptatte i våre dager. Viktigheten av omtanke, og å gi, er en viktige egenskaper som man ikke bare bør kutte ut. 

Anonymkode: fc485...f97

Jeg er helt enig i essensen av det du skriver, og helt uenig i konklusjonen.

Omtanke og omsorg for andre er viktig, men som representant for standard middelklasse-nordmann vil omtanke for meg bety å ikke fylle boden min med enda flere ting jeg ikke trenger, sånn at jeg må løpe ut og bruke travle desemberkvelder på å finne noe til deg som du heller ikke trenger, og vite at vi i Norge bruker X antall milliarder (og sikkert mye kreditt) på dingser som stort sett er søppel året etter og etterlater et enormt miljøfotavtrykk. Leste en briljant artikkel av George Monbiot om nettopp dette som endte med "Bake them a cake, write them a poem, give them a kiss, tell them a joke, but for God's sake stop trashing the planet to tell someone you care. All it shows is that you don't."

Så mitt ønske til jul er tid med familien, fred og ro, telefoner (eller julekort) til gamle tanter, lange middager, vennebesøk, gode klemmer. Ikke flere ting. 

Anonymkode: 7a23f...3d1

• Hjerte 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...