AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #101 Skrevet 6 timer siden mammamia1 skrev (Akkurat nå): Helt enig med ts, heldigvis er min familie det også, så hos oss handler julen om familiehygge, ikke gavehysteri. Må si jeg er litt overrasket over hvor mange voksne som blir furt ved tanken på å ikke holde på med dette vanvittige kjøpehysteriet 😂 Hvorfor kalle noe for "hysteri" bare fordi man selv ikke liker det? Det blir for dumt. Da er det ikke sjanse til å ha en saklig debatt når man legger seg på det nivået. Anonymkode: 3a276...1de 2 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #102 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dere som relaterer julegaver til voksne med «magi» og «omtanke» fremstår svært lite reflekterte. Det faktum at vi etterlater et berg av avfall til fremtidige generasjoner har ingenting med verken «magi» eller «omtanke» å gjøre. Det er vel heller det motsatte. Mennesker genererer over 2 milliarder tonn fast avfall årlig (!), og det er ikke bærekraftig. Slutt å snakke tull! Vi mennesker kan ikke gå rundt å være fornuftig hele tida,vi trenger magi og moro for å veie opp alt det tragiske i verden. Jeg kan bare snakke for meg selv og jeg ønsker meg kun forbuksting,slik jeg bruker opp og har bruk for. Ikke plast eller nips som er brukt og kast. Så jeg vil ha meg frabedt å bli kalla lite reflektert. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Prisen for denne trådens minst reflekterte innlegg går nok til vedkommende som kalte noen «Scrooge» fordi de ikke lenger vil være med på galskapen. Til informasjon skapes reell «magi» gjennom kvalitetstid sammen, ikke via fysiske gjenstander pakket inn i enda mer avfall. Anonymkode: 2958f...265 Jatakk,begge deler! Jeg,og mange andre,har familie langt unna og vi treffes ikke hver jul og da må man tenke på hverandre på andre måter. Anonymkode: 30927...cff 1 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #103 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Når gaver = Vipps, så synes jeg det er feil. Allerede er årets gavebeløp fra svigers vippset inn på mannens konto, og det er opp til oss å fordele pengene og/eller kjøpe gave til oss/barna for de pengene. Kan vi da bare vippse penger tilbake til svigers? Nei, det blir selvsagt feil, for svigers liker fysiske, fine innpakkede gaver under treet, slik som i gamle dager. Vi, altså mannen min og meg, må både vri hjernene våre for å finne julegaver fra farmor og farfar til barna, samtidig som vi må vri hjernene våre for å finne julegaver til farmor og farfar som allerede har et hus fullt av ting - bare fordi de, and I quote: "Synes det er så koselig å ha noen gaver å åpne på julaften". Når premisset for julegaver ikke lenger eksisterer, altså fysiske, innpakkede julegaver begge veier, forsvinner også hele poenget, mener jeg. Jeg kan jo også sitte og vippse i vilden sky - så enkelt og lettvint, og så lite gjennomtenkt. Det lukter ikke LITT juleglede engang. Anonymkode: 414f8...1a3 Akkurat i dette tilfellet her hadde jeg sagt til svigers at hvis vi må bruke tid på å finne gaver til oss selv og våre barn fra dere så må dere bruke tid til å finne gaver til dere selv fra oss. Ønsker dere ikke det er det greit, men da må dere ta jobben med å finne gaver dere ønsker å gi deres sønn, svigerdatter og barnebarn. Anonymkode: e1911...de8 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #104 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei virkelig ikke. Jeg storkoser meg med jul. Her er det fullt julehus allerede. Ungenes gaver er i boks og jeg gleder meg til å pakke dem inn til et glass vin og The Holiday på tv. Det er ikke julegaver mellom voksne som gjør julen for meg. Heldigvis. Anonymkode: 17d79...c54 Da kan vel andre få kose seg på sin måte? Anonymkode: 30927...cff 1 1 1
mammamia1 Skrevet 6 timer siden #105 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor kalle noe for "hysteri" bare fordi man selv ikke liker det? Det blir for dumt. Da er det ikke sjanse til å ha en saklig debatt når man legger seg på det nivået. Anonymkode: 3a276...1de der understreket du virkelig poenget mitt, blir skikkelig furt, og i stedet for å komme med motargumenter prøver du deg på dårlig hersketeknikk, bare latterlig 🤣
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #106 Skrevet 6 timer siden mammamia1 skrev (3 minutter siden): der understreket du virkelig poenget mitt, blir skikkelig furt, og i stedet for å komme med motargumenter prøver du deg på dårlig hersketeknikk, bare latterlig 🤣 Du gjør jo det. Vedkommende spør hvorfor bruke et ord, og du får i personangrep, kaller vedkommende for snurt, med latteremoji, du driver med hersketeknikk. Ser du ikke det? Anonymkode: 52348...1f4 2 1
Blåttvann Skrevet 6 timer siden #107 Skrevet 6 timer siden Trolltunge skrev (10 timer siden): I min familie har vi stor glede av å gi hverandre julegaver, og det legges god innsats i å gi hverandre gaver som gleder og er til nytte. Så kunne vi jo istedenfor kjøpt det vi trengte selv for pengene vi bruker på gaver, men ærlig talt hadde man antagelig ikke unnet seg det man ender opp med å få i denne fine og spennende byttehandelen, som også er en god mulighet til å vise at man setter pris på hverandre. I familier hvor det gis unyttige og tankeløse gaver ville jeg antagelig vært enig, men vi ser det som en fin anledning til å skjemme hverandre litt bort. Har du eksempler på ting du gir og får? Er det ønskelister dere handler fra, eller finner dere på ting som dere tror og håper mottaker liker? Hva når dere bommer? Har dere byttelapp eller tenker dere det er helt ok at folk legger julegavene innerst i boden og kaster dem når de finnes frem igjen om x antall år?
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #108 Skrevet 5 timer siden mammamia1 skrev (11 minutter siden): der understreket du virkelig poenget mitt, blir skikkelig furt, og i stedet for å komme med motargumenter prøver du deg på dårlig hersketeknikk, bare latterlig 🤣 Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Anonymkode: 3a276...1de 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #109 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så bra, men dere er nok i mindretall. Dessverre. Jula var jo tidligere spesiell fordi man ellers i året hadde lite å rutte med. Man brukte store deler av året til å forberede juletiden, som var en ganske mørk, kald og vanskelig tid for de fleste. Man sydde, strikket, bygde eller spikket gaver til hverandre, slaktet dyr, syltet og saltet og forberedte maten man skulle spise flere måneder i forveien. Jula var noe helt eget. I dagens samfunn har vi alt vi trenger til enhver tid. Vi spiser fet og søt mat kostant, i finner alt vi har behov for i butikkene. Jula er bare nok en dag med overdådig sløsing og fråtsing for oss. På mange måter har den dessverre mistet magien. Anonymkode: 61604...f16 Jeg tenker at det i stor grad blir hva man gjør det til, jeg. Man må ikke hive seg på kjøpefesten bare fordi "alle andre" gjør det. Samboer og jeg lever relativt nøkternt til vanlig og har ingen dyre vaner. Selv kjøper jeg gjerne klær og sko brukt f.eks. fra Tise, og samboer, som er datanerd, handler også brukt datautstyr der det lar seg gjøre. Når det gjelder julefeiring, har vi et noenlunde fast og forholdsvis nøkternt budsjett, og bruker mye tid til å finne gaver innenfor budsjett som vi vet mottaker vil sette pris på. Heldigvis er resten av familien også slik, man gir gaver i forhold til det man har råd til, og det er ikke noe press om gaver. Vi handler ikke inn mengder med mat, godter og alkohol til julefeiringen heller. Vi er ikke veldig glade i julemat, og drikker lite alkohol, så julekosen for oss består i stor grad av å ha sene og rolig morgener i pysjen med sen frokost og kaffe, spasere en tur om været tillater det, se en julefilm og besøke eller få besøk av familie. Det eneste jeg skal bake til jul i år, er små porsjoner med peppernøtter og italienske amarettokjeks til å ha på lur til kaffebesøk. Vi pynter heller ikke til jul før lille julaften, for meg er ventingen fortsatt en del av julemagien akkurat som da jeg var barn Anonymkode: 9167e...95b 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #110 Skrevet 5 timer siden katties skrev (29 minutter siden): Jeg liker ikke julegaver eller andre gaver uansett hvis ikke folk har gjort en innsats i å finne ut hva jeg liker. Jeg selv gir ikke tankeløse gaver heller. (...) Får jeg det jeg ønsker meg? Antakeligvis ikke. Da synes jeg egentlig at folk kunne latt være å gitt, for jeg vil egentlig ha enten en gave jeg kan bruke, eller ingen gave i det hele tatt. Søppel er søppel. Ikke fordi det er julegave, men fordi folk ikke har tatt seg tid eller brydd seg om å finne ut om det de gir er nyttig. Samme her. Jeg var den som gikk i så mange butikker som nødvendig for å finne det folk i svigerfamilien ønsket seg. Typ "grøn potteskjuler til 15 cm potter" og "puslespill med 500-2000 brikker", hvis det var det som sto på ønskelisten. Mens gaver til meg kom med forklaringen, "Ja jeg vet det er feil størrelse/farge/mål, men du kan jo bare bytte det..". Altså, de sa uten å si det, at de ikke gadd bruke mer enn 45 sek på meg. Eller "Jeg håper du kan tåle det!?" - altså personen hadde kjøpt noe spiselig til meg, fullt klar over den allergi jeg har, men hadde ikke giddet vende tingen og lese ingrediensene på pakken. Det var ikke en gang en tabbe!? Det gikk ikke mange år før jeg meldte meg ut av julegaver, for å si det sånn. To, tror jeg. Nå er det bare barna som får. Anonymkode: 646c7...0d3 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #111 Skrevet 5 timer siden Jeg kommer fra et annet europeisk land, og blir helt rystet over hvordan mange nordmenn mener at voksne skal leve livet sitt. Vi skal ikke feire bursdager, siden det er barnslig. Vi skal aldri få noen gaver, fordi det er jo "utveksling av penger" og "tullete". Vi skal helst ikke gifte oss eller har bryllup, for hva skal man med det hvis man har samboerskap i 2025? Vi skal ikke be om hjelp, aldri klage og ikke ha noen egne interesser, da vi måååå på absolutt alle foreldremøter, dugnader ++++ i tillegg til full jobb, strøkent hus og så videre. Så, 365 grå dager i året. Så lurer man på hvorfor så mange er deprimert. Anonymkode: 8fc52...bdc 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #112 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Slutt å snakke tull! Vi mennesker kan ikke gå rundt å være fornuftig hele tida,vi trenger magi og moro for å veie opp alt det tragiske i verden. Jeg kan bare snakke for meg selv og jeg ønsker meg kun forbuksting,slik jeg bruker opp og har bruk for. Ikke plast eller nips som er brukt og kast. Så jeg vil ha meg frabedt å bli kalla lite reflektert. Jatakk,begge deler! Jeg,og mange andre,har familie langt unna og vi treffes ikke hver jul og da må man tenke på hverandre på andre måter. Anonymkode: 30927...cff Du har helt rett; Mennesker kan ikke være fornuftige hele tiden. Problemet er at mennesker aldri har vært fornuftige. Vi er egoistiske vesner, som fråtser og kriger året rundt, uten en tanke på hva vi etterlater oss til fremtidige generasjoner. Fremtiden vil dømme oss hardt. Anonymkode: 2958f...265
Gaia Skrevet 5 timer siden #113 Skrevet 5 timer siden Hvis vi voksne ikke skal gi julegaver til hverandre, hvor blir det av kosen på julaften? Skal vi bare spise og drikke kaffe? Gaver er jo et koselig rituale som vi er oppvokst med. Får man noe man ikke er fornøyd med, kan det byttes eller gis videre. Skjønner ikke hva som er så galt med gaver? 4 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #114 Skrevet 5 timer siden Gaia skrev (Akkurat nå): Hvis vi voksne ikke skal gi julegaver til hverandre, hvor blir det av kosen på julaften? Skal vi bare spise og drikke kaffe? Gaver er jo et koselig rituale som vi er oppvokst med. Får man noe man ikke er fornøyd med, kan det byttes eller gis videre. Skjønner ikke hva som er så galt med gaver? Ikke sant? Da kan man la være å invitere hverandre på middag, man driver jo bare og bytter mat med hverandre. Kan man ikke bare spise hjemme hos seg selv, liksom? Anonymkode: 8fc52...bdc 1 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #115 Skrevet 5 timer siden Vi har sluttet med julegaver til andre enn barn og jeg må si det er en stor lettelse. Så mye stress som nå bare er borte. Ikke har vi plass til mer greier og ikke trenger vi noen ting. Bra for miljøet og penger spart. ❤️ Ser noen skriver rett ovenfor her at kan man ikke bare spise hjemme hos seg selv? Det gjør vi også, faktisk. Jeg skal feire hjemme, kun med samboeren. Vi følger da vår egen klokke og gjør akkurat som vi vil. Helt nydelig. Anonymkode: 08a45...d19
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #116 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg kommer fra et annet europeisk land, og blir helt rystet over hvordan mange nordmenn mener at voksne skal leve livet sitt. Vi skal ikke feire bursdager, siden det er barnslig. Vi skal aldri få noen gaver, fordi det er jo "utveksling av penger" og "tullete". Vi skal helst ikke gifte oss eller har bryllup, for hva skal man med det hvis man har samboerskap i 2025? Vi skal ikke be om hjelp, aldri klage og ikke ha noen egne interesser, da vi måååå på absolutt alle foreldremøter, dugnader ++++ i tillegg til full jobb, strøkent hus og så videre. Så, 365 grå dager i året. Så lurer man på hvorfor så mange er deprimert. Anonymkode: 8fc52...bdc Så må man også være veldig forsiktig med hvordan man går kledd og hva slags interiør man har i huset. Man skal ikke gå langt utenfor den lille snevre boksen før man blir kritisert for å være "harry" eller "kjerring". Så har du resten av oss, som ikke bryr oss om disse grinchene som skal være negative til det meste. Vi koser oss slik vi vil med den feiringen vi vil, de klærne vi vil og den julepynten vi vil. Anonymkode: 3a276...1de 1
exictence Skrevet 5 timer siden #117 Skrevet 5 timer siden Man MÅ ikke. Jeg gir kun til de jeg er sammen med på julaften. Så gav jeg til barn som nieser, nevner, fadderbarn til de var 15 år
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #118 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har sluttet med julegaver til andre enn barn og jeg må si det er en stor lettelse. Så mye stress som nå bare er borte. Ikke har vi plass til mer greier og ikke trenger vi noen ting. Bra for miljøet og penger spart. ❤️ Ser noen skriver rett ovenfor her at kan man ikke bare spise hjemme hos seg selv? Det gjør vi også, faktisk. Jeg skal feire hjemme, kun med samboeren. Vi følger da vår egen klokke og gjør akkurat som vi vil. Helt nydelig. Anonymkode: 08a45...d19 Hvorfor gir dere titalls gaver til barn hvert år, da? De trenger ikke en haug med gaver under treet. Tenk på miljøet, og spleis på én større gave, hele slekta. Hvorfor skal barn overlesses med gaver, de er jo bortskjemte nok fra før? Anonymkode: 8fc52...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #119 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så må man også være veldig forsiktig med hvordan man går kledd og hva slags interiør man har i huset. Man skal ikke gå langt utenfor den lille snevre boksen før man blir kritisert for å være "harry" eller "kjerring". Så har du resten av oss, som ikke bryr oss om disse grinchene som skal være negative til det meste. Vi koser oss slik vi vil med den feiringen vi vil, de klærne vi vil og den julepynten vi vil. Anonymkode: 3a276...1de Jeg koser meg også, selv om jeg får skjeve blikk og sladrer bak ryggen når jeg gjør noe "barnslig". Anonymkode: 8fc52...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #120 Skrevet 5 timer siden Gaia skrev (16 minutter siden): Hvis vi voksne ikke skal gi julegaver til hverandre, hvor blir det av kosen på julaften? Skal vi bare spise og drikke kaffe? Gaver er jo et koselig rituale som vi er oppvokst med. Får man noe man ikke er fornøyd med, kan det byttes eller gis videre. Skjønner ikke hva som er så galt med gaver? Kosen er å være sammen, prate, spille brettspill. Ikke pakke opp en ostehøvel. Anonymkode: e4720...be4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå