Gå til innhold

Kan vi snakke om hvor absurd det er med julepresanger til voksne?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men du må da ikke være med på det om du ikke ønsker? Jeg er ganske ung, men voksen, og eier leilighet og bil. Det vil si: jeg har ikke så mye å rutte med. Julen er for meg en ypperlig mulighet å kunne ønske meg ting jeg ikke kan kjøpe meg selv. Og det er dessuten ganske koselig med pakker under treet. Uten pakker hadde det vært veldig stusselig. Jula er heller ikke bare for barn. Jeg elsker jul og jeg elsker gaver. Både å få og gi. 

Anonymkode: 1b9f0...b4a

Du forventer altså å gå i pluss i jula? Dvs kjøpe billige gaver til andre og motta dyre selv? Eller forventer du motta fra andre og ikke gi gaver selv? Det er jo tråder på KG som ranter når gavebeløpene ikke går ca i null. 

Anonymkode: e4720...be4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trudde det stod julesanger jeg...

Anonymkode: 28671...6a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøper kun gaver til de voksne vi feirer med. Har ønskelister på Gifster, så da får man jo som regel noe man ønsker seg og trenger, ikke skapfyll. Men skal innrømme at det ikke er så lett å komme på ting man skal putte på ønskelisten som man ikke bare kunne kjøpt selv istedet.. :fnise: 

Anonymkode: bc8c5...ce2

AnonymBruker
Skrevet

Når gaver = Vipps, så synes jeg det er feil. Allerede er årets gavebeløp fra svigers vippset inn på mannens konto, og det er opp til oss å fordele pengene og/eller kjøpe gave til oss/barna for de pengene. Kan vi da bare vippse penger tilbake til svigers? Nei, det blir selvsagt feil, for svigers liker fysiske, fine innpakkede gaver under treet, slik som i gamle dager. Vi, altså mannen min og meg, må både vri hjernene våre for å finne julegaver fra farmor og farfar til barna, samtidig som vi må vri hjernene våre for å finne julegaver til farmor og farfar som allerede har et hus fullt av ting - bare fordi de, and I quote: "Synes det er så koselig å ha noen gaver å åpne på julaften". 

Når premisset for julegaver ikke lenger eksisterer, altså fysiske, innpakkede julegaver begge veier, forsvinner også hele poenget, mener jeg. Jeg kan jo også sitte og vippse i vilden sky - så enkelt og lettvint, og så lite gjennomtenkt. Det lukter ikke LITT juleglede engang.

Anonymkode: 414f8...1a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig. Med unntak av ensomme og skjøre mennesker som trenger en oppmuntring. Voksne mennesker med sko til et helt statsbudsjett.. nei!!

Anonymkode: faf0e...0ae

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner at dette er et ømtålig tema, og jeg blir sikkert nedstemt nå, men noen må si det: Julepresanger til voksne er blitt et gigantisk sosialt ritual for å bytte penger i skjul. Vi later som om vi driver med generøsitet og omtanke, mens vi i praksis driver et årlig byttemarked av ting ingen egentlig trenger.

Er det noen som faktisk blir genuint overrasket?

Nei. Vi gir hverandre "koselige" gaver til omtrent samme verdi, fordi alt annet er sosialt risikofylt. Det er som om vi kollektivt har blitt enige om å late som vi ikke ser økonomien i det. "Åh, du brukte 500 kroner på meg? Her er noe til omtrent 500 kroner tilbake." Gratulerer, vi har gjennomført en perfekt sirkel av meningsløs forbrukerøkonomi.

Og hva ender vi opp med?

Du får en kaffikopp med et sitat du aldri ville valgt selv. En boks med luksussjokolade du spiser opp på tre dager og glemmer. En gadget som havner i en skuff. En krem du ikke liker lukten av. Og vi applauderer hverandre som om vi har gjort noe stort og oppløftende,  mens vi egentlig bare kunne overført pengene direkte og spart både tid og emballasje.

Det verste er forventningen.

Man MÅ gi gaver, man MÅ ha idéer, man MÅ kjøpe "noe". Hele poenget med en gave, at den skal være en frivillig og meningsfull handling, forsvinner når det blir en årlig kamp for å finne nok ubrukelige ting å pakke inn. 

Voksne mennesker som tjener egne penger trenger ikke en gave; de kjøper det de vil ha. Og det vet vi alle.

Jeg sier ikke at man skal slutte å gi til barn eller kutte alt som heter juleglede. Men kanskje vi voksne kan innrømme at vi deltar i et ritual vi har vokst fra? Kanskje julefreden kunne kommet billigere, og med litt mindre stress, hvis vi sluttet å late som om vi trenger flere duftlys og sokker med reinsdyr på.

Gaver til voksne er i bunn og grunn valuta med gavepapir på. Det er på tide å rive av innpakningen og se realiteten: Vi driver med barterhandel i gaveform.

God jul, og god frigjøring fra gavebytteriet. 🎄

Anonymkode: d6eb9...d82

Jeg liker ikke julegaver eller andre gaver uansett hvis ikke folk har gjort en innsats i å finne ut hva jeg liker. Jeg selv gir ikke tankeløse gaver heller. I år får f.eks. mannen en bok han burde like (jeg vet hva han leser og denne er ikke kjent for omtrent noen som helst, men har fått veldig gode anmeldelser), en t-skjorte med ting barna har tegnet (den er ikke en sånn teit greie med print foran, men tegninger over hele) og pensko man kan bruke hele dagen, uten skolisser og med forsterkning i bakkant, slik at man kan tråkke rett ned i de. 

Til barna er det klatrestativ. Til moren min er det en del helseprodukter hun selv ikke har råd til å bruke penger på og kirsebærsjokolade. Til svigers er det tur på teater. Disse tingene er ting folk faktisk bruker - ikke dill-dall.

Får jeg det jeg ønsker meg? Antakeligvis ikke. Da synes jeg egentlig at folk kunne latt være å gitt, for jeg vil egentlig ha enten en gave jeg kan bruke, eller ingen gave i det hele tatt. Søppel er søppel. Ikke fordi det er julegave, men fordi folk ikke har tatt seg tid eller brydd seg om å finne ut om det de gir er nyttig. 

Endret av katties
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Syns absolutt det ikke er absurd, syns det er koselig med gaver uansett alder. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere som relaterer julegaver til voksne med «magi» og «omtanke» fremstår svært lite reflekterte. Det faktum at vi etterlater et berg av avfall til fremtidige generasjoner har ingenting med verken «magi» eller «omtanke» å gjøre. Det er vel heller det motsatte. Mennesker genererer over 2 milliarder tonn fast avfall årlig (!), og det er ikke bærekraftig. 

Prisen for denne trådens minst reflekterte innlegg går nok til vedkommende som kalte noen «Scrooge» fordi de ikke lenger vil være med på galskapen. 

Til informasjon skapes reell «magi» gjennom kvalitetstid sammen, ikke via fysiske gjenstander pakket inn i enda mer avfall. 

Anonymkode: 2958f...265

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

HI sier egentlig utelukkende noe om hva slags relasjoner du har, og hvor nære de er... 

Anonymkode: 5a541...461

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere som relaterer julegaver til voksne med «magi» og «omtanke» fremstår svært lite reflekterte. Det faktum at vi etterlater et berg av avfall til fremtidige generasjoner har ingenting med verken «magi» eller «omtanke» å gjøre. Det er vel heller det motsatte. Mennesker genererer over 2 milliarder tonn fast avfall årlig (!), og det er ikke bærekraftig. 

Prisen for denne trådens minst reflekterte innlegg går nok til vedkommende som kalte noen «Scrooge» fordi de ikke lenger vil være med på galskapen. 

Til informasjon skapes reell «magi» gjennom kvalitetstid sammen, ikke via fysiske gjenstander pakket inn i enda mer avfall. 

Du har misforstått. Mange gir hverandre ønskelister og kjøper ting de ønsker, dvs ting de hadde kjøpt selv hvis de ikke fikk det til julegave.

Mange kjøper også forbruksartikler som vin, konfekt, lotion osv, ting som også blir brukt.

Du har et særdeles negativt og svart/hvitt-syn på dette med gaver, og det er trist for deg.

Anonymkode: 3a276...1de

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det ene utelukker jo ikke det andre? Vi har mengder med kvalitetstid sammen. Og faste ting vi gjør hver adventstid og jul. 

Vi kjenner hverandre godt, og vet hva som trengs, og hva som blir brukt. Ingenting kjøpes "bare for å kjøpes". Og mye av det som gis er forbruksvarer. Ofte handles det på reise i andre land - gode oljer fra Spania, ull fra Alpene, en god handkrem fra Frankrike. Slike ting viser at man tenker på andre, kjenner dem godt, og genuint ønsker å glede dem - det er hva gaver handler om. 

Jeg og mannen gir dyre gaver, men det er fordi vi "sparer opp" ting vi ellers ville kjøpt, og mulig unner oss litt ekstra.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Seffølgeligt elsker vi aslle å få gaver uansett hva lite det er! MEN  vi hater presset å måtte kjøpe til voksne blir for overfladisk. Alt skal handle om gaver da. 

Anonymkode: fb94f...200

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dine betraktninger. Å få gaver er selvfølgelig hyggelig, men jeg koser meg enda mer med å gi gaver til de jeg er glad i både voksne og barn. I min omgangskrets har det aldri blitt avtalt for hvor mye man kjøper for, og noen ganger får f.eks min søster dyr gave og noen ganger får hun billig gave, det kommer helt an på hva jeg finner som jeg tenker passer henne godt. Vi gir heller ikke ønskeliste da folk faktisk gjør en innsats og finner gaver som passer til mottaker. Personlig får jeg ca 10 gaver til jul, og har enda ikke mottatt en gave jeg har byttet fordi den ble helt feil eller ikke passet. 

Jeg er også sterkt uenig i at gaver kun er for barn som noen har nevnt og det er ikke fordi jeg så inderlig vil ha gaver, men jeg ser det som en stor ulempe hvis barna skal oppleve at fokuset er at kun de skal få gaver. Barn skal få gaver og kose seg med det, men det er også en viktig lærdom å se at ikke alt fokuseres rundt dem og at høytider er like mye til for de voksen som for barna. Barn har rett og slett veldig godt av å se at ikke alt snurrer rundt dem.

Anonymkode: e1911...de8

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du har misforstått. Mange gir hverandre ønskelister og kjøper ting de ønsker, dvs ting de hadde kjøpt selv hvis de ikke fikk det til julegave.

Mange kjøper også forbruksartikler som vin, konfekt, lotion osv, ting som også blir brukt.

Du har et særdeles negativt og svart/hvitt-syn på dette med gaver, og det er trist for deg.

Og hva er da hensikten? Hvorfor skal jeg bli glad for noe jeg får som er plukket fra en ønskeliste og jeg lett kunne kjøpt meg selv? Det er ingen magi i det. 

Anonymkode: 17d79...c54

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hva er da hensikten? Hvorfor skal jeg bli glad for noe jeg får som er plukket fra en ønskeliste og jeg lett kunne kjøpt meg selv? Det er ingen magi i det. 

Så trist det må være å være deg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange som svarer her klarer jo ikke se utover egen navle. Det eneste som kan forsvare julegaver til voksne er der man kjenner mottaker veldig godt, og handler noe på eget initiativ, feks på en reise. Men dere skjønner vel at for de aller aller fleste så er det ikke sånn?? Svært mange hater å kjøper gaver, rasker med seg noe drit som ikke passer til mottaker, eller får en ønskeliste men går utenom liste "for det er jo ikke noen kravliste"!! Og så blir det feil. Skjønner dere ikke at dette er det store flertall, og ikke de få som kjøper gjennomtenkte gaver uten ønskeliste?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så trist det må være å være deg.

Nei virkelig ikke. Jeg storkoser meg med jul. Her er det fullt julehus allerede. Ungenes gaver er i boks og jeg gleder meg til å pakke dem inn til et glass vin og The Holiday på tv. Det er ikke julegaver mellom voksne som gjør julen for meg. Heldigvis. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange som svarer her klarer jo ikke se utover egen navle. Det eneste som kan forsvare julegaver til voksne er der man kjenner mottaker veldig godt, og handler noe på eget initiativ, feks på en reise. Men dere skjønner vel at for de aller aller fleste så er det ikke sånn?? Svært mange hater å kjøper gaver, rasker med seg noe drit som ikke passer til mottaker, eller får en ønskeliste men går utenom liste "for det er jo ikke noen kravliste"!! Og så blir det feil. Skjønner dere ikke at dette er det store flertall, og ikke de få som kjøper gjennomtenkte gaver uten ønskeliste?

Hvordan vet du at det er det store flertallet?

Ellers synes jeg første setning var temmelig morsomt når den kom fra deg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er du netto-mottaker av gaver?

Anonymkode: d6eb9...d82

Nå forstår jeg hvorfor du synes gaver skal avskaffes. At det finnes mennesker som deg som snakker om netto-mottaker av gaver er helt forkastelig, du har i alle fall ikke skjønt noen ting når det kommer til gleden av å gi. 

Anonymkode: e1911...de8

AnonymBruker
Skrevet

Om man er på vei ned det hullet så er ikke livet noen vits lenger... 

Jeg har fått med meg at stadig flere er der. Stress med julepynt, stress å lage god mat, stress å pynte seg. 

Livet og lykke er det innholdet og den meningen man velger å gi det. Jeg føler på en dyp lykke nesten hver eneste dag. Fordi jeg velger å se glede i blant annet tradisjoner. I kveld kommer jeg til å føle dyp lykke når jeg spiller julemusikk, og pakker inn første runde gaver, mens jeg kjenner lukten av hjemmelaget gresskar- og kokossuppe som putrer på ovnen. 

Det å sitte å skrive innlegg på innlegg om hva man mener om andres gavetradisjoner må jo være det dønn motsatte av å føle lykke i sitt liv? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt enig med ts, heldigvis er min familie det også, så hos oss handler julen om familiehygge, ikke gavehysteri. Må si jeg er litt overrasket over hvor mange voksne som blir furt ved tanken på å ikke holde på med dette vanvittige kjøpehysteriet 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...