AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Skrevet 16 timer siden Jeg skjønner at dette er et ømtålig tema, og jeg blir sikkert nedstemt nå, men noen må si det: Julepresanger til voksne er blitt et gigantisk sosialt ritual for å bytte penger i skjul. Vi later som om vi driver med generøsitet og omtanke, mens vi i praksis driver et årlig byttemarked av ting ingen egentlig trenger. Er det noen som faktisk blir genuint overrasket? Nei. Vi gir hverandre "koselige" gaver til omtrent samme verdi, fordi alt annet er sosialt risikofylt. Det er som om vi kollektivt har blitt enige om å late som vi ikke ser økonomien i det. "Åh, du brukte 500 kroner på meg? Her er noe til omtrent 500 kroner tilbake." Gratulerer, vi har gjennomført en perfekt sirkel av meningsløs forbrukerøkonomi. Og hva ender vi opp med? Du får en kaffikopp med et sitat du aldri ville valgt selv. En boks med luksussjokolade du spiser opp på tre dager og glemmer. En gadget som havner i en skuff. En krem du ikke liker lukten av. Og vi applauderer hverandre som om vi har gjort noe stort og oppløftende, mens vi egentlig bare kunne overført pengene direkte og spart både tid og emballasje. Det verste er forventningen. Man MÅ gi gaver, man MÅ ha idéer, man MÅ kjøpe "noe". Hele poenget med en gave, at den skal være en frivillig og meningsfull handling, forsvinner når det blir en årlig kamp for å finne nok ubrukelige ting å pakke inn. Voksne mennesker som tjener egne penger trenger ikke en gave; de kjøper det de vil ha. Og det vet vi alle. Jeg sier ikke at man skal slutte å gi til barn eller kutte alt som heter juleglede. Men kanskje vi voksne kan innrømme at vi deltar i et ritual vi har vokst fra? Kanskje julefreden kunne kommet billigere, og med litt mindre stress, hvis vi sluttet å late som om vi trenger flere duftlys og sokker med reinsdyr på. Gaver til voksne er i bunn og grunn valuta med gavepapir på. Det er på tide å rive av innpakningen og se realiteten: Vi driver med barterhandel i gaveform. God jul, og god frigjøring fra gavebytteriet. 🎄 Anonymkode: d6eb9...d82 17 26
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16 timer siden Populært innlegg #2 Skrevet 16 timer siden Hvorfor skal vi snakke om din - for meg absurde - opplevelse av julegaver? Anonymkode: d65bb...594 51 24
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Skrevet 16 timer siden Jeg er fullstendig enig med deg ts! Helt absurd opplegg i våre dager. Anonymkode: 17d79...c54 9 7
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner at dette er et ømtålig tema, og jeg blir sikkert nedstemt nå, men noen må si det: Julepresanger til voksne er blitt et gigantisk sosialt ritual for å bytte penger i skjul. Vi later som om vi driver med generøsitet og omtanke, mens vi i praksis driver et årlig byttemarked av ting ingen egentlig trenger. Er det noen som faktisk blir genuint overrasket? Nei. Vi gir hverandre "koselige" gaver til omtrent samme verdi, fordi alt annet er sosialt risikofylt. Det er som om vi kollektivt har blitt enige om å late som vi ikke ser økonomien i det. "Åh, du brukte 500 kroner på meg? Her er noe til omtrent 500 kroner tilbake." Gratulerer, vi har gjennomført en perfekt sirkel av meningsløs forbrukerøkonomi. Og hva ender vi opp med? Du får en kaffikopp med et sitat du aldri ville valgt selv. En boks med luksussjokolade du spiser opp på tre dager og glemmer. En gadget som havner i en skuff. En krem du ikke liker lukten av. Og vi applauderer hverandre som om vi har gjort noe stort og oppløftende, mens vi egentlig bare kunne overført pengene direkte og spart både tid og emballasje. Det verste er forventningen. Man MÅ gi gaver, man MÅ ha idéer, man MÅ kjøpe "noe". Hele poenget med en gave, at den skal være en frivillig og meningsfull handling, forsvinner når det blir en årlig kamp for å finne nok ubrukelige ting å pakke inn. Voksne mennesker som tjener egne penger trenger ikke en gave; de kjøper det de vil ha. Og det vet vi alle. Jeg sier ikke at man skal slutte å gi til barn eller kutte alt som heter juleglede. Men kanskje vi voksne kan innrømme at vi deltar i et ritual vi har vokst fra? Kanskje julefreden kunne kommet billigere, og med litt mindre stress, hvis vi sluttet å late som om vi trenger flere duftlys og sokker med reinsdyr på. Gaver til voksne er i bunn og grunn valuta med gavepapir på. Det er på tide å rive av innpakningen og se realiteten: Vi driver med barterhandel i gaveform. God jul, og god frigjøring fra gavebytteriet. 🎄 Anonymkode: d6eb9...d82 Hjertens enig. Har frigjort meg for mange år siden. Julegaver er for barn. Anonymkode: 53841...530 3 6
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Skrevet 16 timer siden Jeg er helt enig! Anonymkode: 43ddc...b5c 1 4
Fru Uperfekt Skrevet 16 timer siden #6 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner at dette er et ømtålig tema, og jeg blir sikkert nedstemt nå, men noen må si det: Julepresanger til voksne er blitt et gigantisk sosialt ritual for å bytte penger i skjul. Vi later som om vi driver med generøsitet og omtanke, mens vi i praksis driver et årlig byttemarked av ting ingen egentlig trenger. Er det noen som faktisk blir genuint overrasket? Nei. Vi gir hverandre "koselige" gaver til omtrent samme verdi, fordi alt annet er sosialt risikofylt. Det er som om vi kollektivt har blitt enige om å late som vi ikke ser økonomien i det. "Åh, du brukte 500 kroner på meg? Her er noe til omtrent 500 kroner tilbake." Gratulerer, vi har gjennomført en perfekt sirkel av meningsløs forbrukerøkonomi. Og hva ender vi opp med? Du får en kaffikopp med et sitat du aldri ville valgt selv. En boks med luksussjokolade du spiser opp på tre dager og glemmer. En gadget som havner i en skuff. En krem du ikke liker lukten av. Og vi applauderer hverandre som om vi har gjort noe stort og oppløftende, mens vi egentlig bare kunne overført pengene direkte og spart både tid og emballasje. Det verste er forventningen. Man MÅ gi gaver, man MÅ ha idéer, man MÅ kjøpe "noe". Hele poenget med en gave, at den skal være en frivillig og meningsfull handling, forsvinner når det blir en årlig kamp for å finne nok ubrukelige ting å pakke inn. Voksne mennesker som tjener egne penger trenger ikke en gave; de kjøper det de vil ha. Og det vet vi alle. Jeg sier ikke at man skal slutte å gi til barn eller kutte alt som heter juleglede. Men kanskje vi voksne kan innrømme at vi deltar i et ritual vi har vokst fra? Kanskje julefreden kunne kommet billigere, og med litt mindre stress, hvis vi sluttet å late som om vi trenger flere duftlys og sokker med reinsdyr på. Gaver til voksne er i bunn og grunn valuta med gavepapir på. Det er på tide å rive av innpakningen og se realiteten: Vi driver med barterhandel i gaveform. God jul, og god frigjøring fra gavebytteriet. 🎄 Anonymkode: d6eb9...d82 Beklager om du har fått gaver som ikke har falt i smak, personlig elsker jeg de gavene jeg får 21 3
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Skrevet 16 timer siden Man MÅ ingenting. Din opplevelse av julegaver matcher ikke min. Ikke bruker jeg en formue, ikke kjøper jeg unødige ting. Ikke pakker jeg inn ubrukelige ting. Det jeg derimot gjør er at jeg bruker tid og planlegger hva jeg kjøper til de voksne jeg kjøper ting til. Det er en tanke og en plan på det. Og det å gi noen en oppmerksomhet en dag i året uten om bursdagen ser jeg ikke problemet med. Gavmildhet er en glemt egenskap i dag. Barn skal fader meg ikke få kjøpe/gi/lage gaver til venners bursdag lengre enn gang fordi det er "utdatert" og tidkrevende for foreldre. Ser man på barnas ønskelister er de ofte preget av mye dritt de også, og barna husker knapt hva de fikk til jul 2 uker etterpå. Anonymkode: e45c3...84a 16 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden Jeg er litt todelt her. Jeg kjøper gaver som faktisk passer til den som mottar den, også voksne. For de som har penger selv til å kjøpe det de ønsker, gi jeg heller en boks med hjemmelaget julegodterier, mens de med dårlig økonomi spanderer jeg kanskje litt ekstra på så de kan f.eks. få et nytt ekstra fint klesplagg. Jeg fokuserer lite på at summen jeg bruker skal være lik den som gir meg gave også, for man har jo gjerne forskjellig økonomi. men det jeg irriterer meg litt over, er de som spør meg konkret hva jeg ønsker meg, så sier jeg f.eks. 4 forskjellige ting også svarer de «da kjøper jeg ting nr 1 i grønn farge.» Da er det bytting av penger og jeg kunne like gjerne kjøpt det selv🤣 Anonymkode: 6c047...8f7 4 3
princeofithilien Skrevet 16 timer siden #9 Skrevet 16 timer siden Jeg er ikke enig med deg, jeg elsker julegaver selv om jeg er godt voksen! 🤩 Du glemmer visst litt at ikke alle gir hverandre ting i gaver - for eksempel gir søstra mi ofte gavekort på lange kjøreturer til foreldrene mine, som ikke kjører bil! Jeg har jo også ofte fått gaver jeg aldri ville kjøpt selv, men likevel blir veldig glad for, fordi det kan være ting jeg ikke hadde tenkt på at jeg trengte, eller en bok jeg ikke visste at eksisterte, men som likevel er kjempeinteressant! Elsker å kjøpe gaver til andre også, og leite etter den perfekte gaven til alle jeg er glad i, og kanskje lage noen helt personlige gaver selv. ❤️ 9 2 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Skrevet 16 timer siden Du om det, ts. Gavene jeg får fra andre voksne pleier alltid å være noe som faller i smak for meg. Anonymkode: 96978...04d 10 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #11 Skrevet 16 timer siden Mye mer absurd at de voksne sitter der med kanskje 1 gave hver, mens barna får så sykt mange gaver at de ikke hverken rekker å pakke opp eller å kose seg med gavene. Anonymkode: 2bee1...e90 11 5
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #12 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg skjønner at dette er et ømtålig tema, og jeg blir sikkert nedstemt nå, men noen må si det: Julepresanger til voksne er blitt et gigantisk sosialt ritual for å bytte penger i skjul. Vi later som om vi driver med generøsitet og omtanke, mens vi i praksis driver et årlig byttemarked av ting ingen egentlig trenger. Er det noen som faktisk blir genuint overrasket? Nei. Vi gir hverandre "koselige" gaver til omtrent samme verdi, fordi alt annet er sosialt risikofylt. Det er som om vi kollektivt har blitt enige om å late som vi ikke ser økonomien i det. "Åh, du brukte 500 kroner på meg? Her er noe til omtrent 500 kroner tilbake." Gratulerer, vi har gjennomført en perfekt sirkel av meningsløs forbrukerøkonomi. Og hva ender vi opp med? Du får en kaffikopp med et sitat du aldri ville valgt selv. En boks med luksussjokolade du spiser opp på tre dager og glemmer. En gadget som havner i en skuff. En krem du ikke liker lukten av. Og vi applauderer hverandre som om vi har gjort noe stort og oppløftende, mens vi egentlig bare kunne overført pengene direkte og spart både tid og emballasje. Det verste er forventningen. Man MÅ gi gaver, man MÅ ha idéer, man MÅ kjøpe "noe". Hele poenget med en gave, at den skal være en frivillig og meningsfull handling, forsvinner når det blir en årlig kamp for å finne nok ubrukelige ting å pakke inn. Voksne mennesker som tjener egne penger trenger ikke en gave; de kjøper det de vil ha. Og det vet vi alle. Jeg sier ikke at man skal slutte å gi til barn eller kutte alt som heter juleglede. Men kanskje vi voksne kan innrømme at vi deltar i et ritual vi har vokst fra? Kanskje julefreden kunne kommet billigere, og med litt mindre stress, hvis vi sluttet å late som om vi trenger flere duftlys og sokker med reinsdyr på. Gaver til voksne er i bunn og grunn valuta med gavepapir på. Det er på tide å rive av innpakningen og se realiteten: Vi driver med barterhandel i gaveform. God jul, og god frigjøring fra gavebytteriet. 🎄 Anonymkode: d6eb9...d82 Snakk for deg selv, jeg gir gjennomtenkte gaver og får alltid ting jeg har bruk for. Verdi på gaven regnes ikke i penger. Så det er en glede og både få og gi gaver Anonymkode: 30927...cff 13 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #13 Skrevet 16 timer siden I år var det 2 personer i min nære familie som spurte om vi skulle slutte med julegaver. Jeg ble faktisk lei meg og gråt en skvett for meg selv, for det var som noe vakkert nostalgisk ble tatt bort. En tradisjon som har gledet meg så mye er nå over. En koselig hilsen og omtanke, som viser hvem man står nært. Elsker julegaver, det gjør julaften ekstra spesiell. Trenger ikke koste mer en 100kr, men setter pris på pent papir og kanskje noen koselige ord på en lapp eller kort. Har aldri regnet på verdien av det jeg har fått vs det jeg ga, blir glad om jeg bare får en marsipangris eller en julebrunost med en følelse av kjærlighet. Man blir aldri for gammel for glede og magi ❤️ Anonymkode: 3e132...414 8 15 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden Vel det er ikke abdurd er en fin ting. Men det jeg ikke liker er surmuling fordi noen ikke får og noen ikke kjøper. Det er et press på å bruke masse penger man egentlig ikke har råd til til voksne uten å få noe bedre enn materialisme tilbake. Jeg setter mye mer pris på genuin kjærlighet og samhold! Anonymkode: fb94f...200
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Skrevet 15 timer siden Jeg synes det er utrolig hyggelig med gaver og både gir og får ting vi ønsker oss. Anonymkode: 3a276...1de 6 3 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel det er ikke abdurd er en fin ting. Men det jeg ikke liker er surmuling fordi noen ikke får og noen ikke kjøper. Det er et press på å bruke masse penger man egentlig ikke har råd til til voksne uten å få noe bedre enn materialisme tilbake. Jeg setter mye mer pris på genuin kjærlighet og samhold! Anonymkode: fb94f...200 Bak mine gaver ligger det genuin kjærlighet og omtanke. Synd dine nærmeste er så kjipe . Anonymkode: 30927...cff 8 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Skrevet 15 timer siden Fru Uperfekt skrev (14 minutter siden): Beklager om du har fått gaver som ikke har falt i smak, personlig elsker jeg de gavene jeg får Seffølgeligt elsker vi aslle å få gaver uansett hva lite det er! MEN vi hater presset å måtte kjøpe til voksne blir for overfladisk. Alt skal handle om gaver da. Anonymkode: fb94f...200
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #18 Skrevet 15 timer siden Helt enig med deg ts! I år håper jeg sønnen min lager noe til meg i barnehagen, en tegning, noe han perler selv eller annet gøy de finner på. DET er koselig julegave det ikke går å sette prislapp på 🥰 Alt annet kan jeg stort sett kjøpe selv. Nesten alltid svarer folk at de ikke vet hva de ønsker seg og at de har alt. Anonymkode: 770bf...dcb 1 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #19 Skrevet 15 timer siden Jeg ELSKER både å gi og å få gaver!!!! At det i essensen egentlig er bytting av penger kunne jeg ikke brydd meg mindre om 😁 Og svært, svært sjeldent har jeg opplevd å få kopper med tekst jeg ikke ville valgt selv, eller sjokolade som blir spist og glemt på få dager. Anonymkode: 03e46...981 6 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #20 Skrevet 15 timer siden Jeg elsker julegaver selv om jeg er voksen. Det er noe magisk ved det. Folk er så selvopptatte i våre dager. Viktigheten av omtanke, og å gi, er en viktige egenskaper som man ikke bare bør kutte ut. Anonymkode: fc485...f97 7 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå