DesmondMiles Skrevet 6 timer siden #81 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 30.11.2025 den 18.23): Jeg har flytta til et nabolag med høy snittinntekt i Oslo. Men det er ikke som man skulle tro, med flashy biler og logoer. Folk her virker veldig interesserte i kunst, kultur, osv. Og jeg var bare ute etter om noen andre har den erfaringen, at det er nye ting som er "in" for velstående familier nå enn før Anonymkode: 431de...174 Du har bare flyttet inn i et område med forholdsvis velstående trendnisser. Det der er verken høy status eller høykultur. 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #82 Skrevet 6 timer siden "Rikinger" jeg kjenner er utrolig low key. Vanskelig å se at de har så mye penger. Et par av dem grenser til gjerrige vil jeg si. De spiser på de beste restaurantene, men krangler om småsummer når det gjelder mye. Pruter til og med i butikker. Anonymkode: 7034f...367 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #83 Skrevet 5 timer siden Å fortelle andre hva som er «in» og hva som er «ut» er typisk kakseoppførsel Anonymkode: 66383...e9d
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #84 Skrevet 5 timer siden DesmondMiles skrev (49 minutter siden): Du har bare flyttet inn i et område med forholdsvis velstående trendnisser. Det der er verken høy status eller høykultur. Hva er det da, i følge deg? Synes det virker veldig viktig her jeg bor nå å være mest mulig øko- og helseorientert. Ikke snakk om Toro, liksom. Og det virker som de ser litt ned på de foreldrene som har barna i e-sport eller liknende. Anonymkode: 431de...174
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #85 Skrevet 5 timer siden DesmondMiles skrev (1 time siden): Du har bare flyttet inn i et område med forholdsvis velstående trendnisser. Det der er verken høy status eller høykultur. Det finns folk som ER interessert i kunst og kultur. På ekte. Ikke fremstår som. Som ikke følger trender. Som ikke bryr seg om hva andre mener eller status eller fasade. Når ts skriver «det virker som de bryr seg mye om finkultur», så kan det jo hende en del faktisk gjør det. Anonymkode: f068d...6d8
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #86 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det finns folk som ER interessert i kunst og kultur. På ekte. Ikke fremstår som. Som ikke følger trender. Som ikke bryr seg om hva andre mener eller status eller fasade. Når ts skriver «det virker som de bryr seg mye om finkultur», så kan det jo hende en del faktisk gjør det. Anonymkode: f068d...6d8 Enig! Noen av oss er glade i å lese, gå i teater, oppleve kunst og kultur, 8g ønsker at våre barn skal få oppleve disse gledene. Vi elsker også tur i skog og mark, med barn og setter, på ski og på beina. Jeg holder meg unna både golf og seiling, med det er kanskje forfi vi bor i en liten leilighet i Oslo indre Øst. Anonymkode: ccd69...a42 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #87 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er det bare en med penger som kan si🤣. Akkurat som utsagnet: «penger gjør deg ikke lykkelig». Jo da, det henger sammen. Anonymkode: 7b34a...ca3 Mulig du misforstår hva jeg prøvde å si. Ja. Penger kan selvfølgelig ha mye å si for om man opplever lykke eller ikke. Å si at penger ikke har betydning vil være veldig naivt. Det penger gjør for meg som kanskje er nærmest «lykke», er at jeg ikke har noen økonomiske bekymringer på vegne av meg selv eller fremtiden til mine barn. Å slippe bekymringer er i seg selv et steg mot å oppleve «lykke». Poenget mitt var jeg ikke lever noe «høykulturelt liv» fordi jeg har penger. Ikke leser jeg Voltaire, ikke går jeg i teater, ikke bor jeg i Oslo heller. Jeg bor på et gammelt småbruk på landet. Det er ingen ting ved min livsførsel i det daglige som viser at jeg har god råd. Ikke spiller jeg golf, ikke har jeg noe sommerhus eller hytte på Hafjell. Store deler av tiden min bruker jeg på hytta mi i ei lita fjellbygd. Ikke veldig langt fra Hafjell i avstand, men en verden i fra hva hytter og status angår. En hytte farfaren min bygde på begynnelsen av 80 tallet. Ikke innlagt vann og med utedo. Der jobber jeg fra kjøkkenbordet det jeg må. Mens resten av tiden der så er jeg langt til fjells, uten telefon. Kun med bikkja, telt og fiskestang. Det er lykke for meg og en form for lykke jeg ville hatt også uten penger. Riktig nok med mindre tid til å være der antageligvis, men du skjønner poenget. Anonymkode: d9401...833
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #88 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Mulig du misforstår hva jeg prøvde å si. Ja. Penger kan selvfølgelig ha mye å si for om man opplever lykke eller ikke. Å si at penger ikke har betydning vil være veldig naivt. Det penger gjør for meg som kanskje er nærmest «lykke», er at jeg ikke har noen økonomiske bekymringer på vegne av meg selv eller fremtiden til mine barn. Å slippe bekymringer er i seg selv et steg mot å oppleve «lykke». Poenget mitt var jeg ikke lever noe «høykulturelt liv» fordi jeg har penger. Ikke leser jeg Voltaire, ikke går jeg i teater, ikke bor jeg i Oslo heller. Jeg bor på et gammelt småbruk på landet. Det er ingen ting ved min livsførsel i det daglige som viser at jeg har god råd. Ikke spiller jeg golf, ikke har jeg noe sommerhus eller hytte på Hafjell. Store deler av tiden min bruker jeg på hytta mi i ei lita fjellbygd. Ikke veldig langt fra Hafjell i avstand, men en verden i fra hva hytter og status angår. En hytte farfaren min bygde på begynnelsen av 80 tallet. Ikke innlagt vann og med utedo. Der jobber jeg fra kjøkkenbordet det jeg må. Mens resten av tiden der så er jeg langt til fjells, uten telefon. Kun med bikkja, telt og fiskestang. Det er lykke for meg og en form for lykke jeg ville hatt også uten penger. Riktig nok med mindre tid til å være der antageligvis, men du skjønner poenget. Anonymkode: d9401...833 Så utrooolig spennende å høre om livet ditt, men... Dette har jo ingenting med innlegget til TS å gjøre? Anonymkode: 0d94b...8bb
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #89 Skrevet 3 timer siden Alltid slutte på jobb torsdag kl 13 for å rekke langhelg på hytta eller i Marabella. Tilbake tirsdag. Småhunder med stamtavle og velfrisert pels. Eller rasekatt. Til nød reddet Faremo fra dyrebeskyttelsen som nå er tyrannisert gjennom 40 dressurkurs. Med labert resultat. Jakt i oktober, helst i Canada. Eller laksefiske. Anonymkode: 15cff...3de
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #90 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Så utrooolig spennende å høre om livet ditt, men... Dette har jo ingenting med innlegget til TS å gjøre? Anonymkode: 0d94b...8bb Så utrolig uinteressant at du svarer på mitt svar til en annen person. Dette har heller ingen verdens ting med innlegget til TS å gjøre. Anonymkode: d9401...833
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #91 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Når man skriver «lese» og ramser opp forfattere, så virker det jo som om man tror Jeanne d’Arc skrev bøker også. Det gjorde hun ikke. Å lese OM noen pleier man ikke å være så opptatt av om er på «originalspråket». Anonymkode: cfb74...786 Nei, hun skrev ingen bøker, men hun dikterte brev og disse kan du lese. Anonymkode: 51eb5...285
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #92 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, hun skrev ingen bøker, men hun dikterte brev og disse kan du lese. Anonymkode: 51eb5...285 Jeg har ikke lest noe av eller med Jean dArc. Men jeg har vært på Vieux Marché. Det er kanskje ikke høykulturelt nok😊 Anonymkode: d9401...833
Rødvinsfilosofen Skrevet 3 timer siden #93 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg synes fremdeles at de aller fleste i tråden beskriver vanlig, «hvit», middelklasse slik den oppfører seg i Norge på 2020-tallet. Flashy biler, klær med dyre logoer osv er det vel bare en liten gruppe menn med innvandrerbakgrunn som driver med? Synes heller denne tråden beskriver forskjellene mellom etniske nordmenn og og noen grupper av nordmenn med innvandrerbakgrunn, eller forskjellen mellom Oslo øst og vest om du vil. Anonymkode: 9ef14...b8f Fredriksen-tvillingene og Europris-arvingene blir ofte trukket frem som typiske eksempel på norsk «nyrikdom». 💸 Vet ikke om jeg opplever forskjellene som så store mellom steinrike nordmenn VS steinrike asiatere? Fiolin, flygel, ballett, internasjonale skoler, å lære flere språk, «barnepike», dannethet og diskresjon virker å være noen fellestrekk? Det og å mislike steinrike russiske oligarker, arabiske sjeiker og deres ekstremt prangende rikdom. 🤑 Men samme likhetstrekk finner man helt sikkert også på kryss og tvers blant middelklassen i ulike land, og mellom de menneskene som vokser opp i relativ fattigdom, uavhengig av land.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #94 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Så utrooolig spennende å høre om livet ditt, men... Dette har jo ingenting med innlegget til TS å gjøre? Anonymkode: 0d94b...8bb Det står tydeligvis ikke så bra til med leseforståelse blant de som er "god bemidlet". Anonymkode: 28914...457
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå