Gå til innhold

Høystatus / høykulturell livsstil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skiller dette seg fra vanlig, norsk middelklasse? 

Anonymkode: 9ef14...b8f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest Voltaire på fransk.. Litt stolt av det da. Men selvsagt var det bare fordi jeg tok fransk ett år på universitetet. Men inspirerende likevel å tenke tilbake på. Hvem har ikke lest Greven av Monte Christo?? Alle oss som vokste opp på 80 tallet, og kun hadde NRK, har sikkert det. 

Ellers er det lite høykultur her. Men jeg har lyst å dra til Paris og på Louvre. Men det blir med datteren min, for jeg får ikke mannen med på det. 

Anonymkode: 1dea7...983

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hverken «høy status» eller lever noen «høykulturell livsstil».

Jeg er riktig nok godt bemidlet med en betydelig formue og godt over gjennomsnittlig inntekt/utbytte.

Tenker at livsførsel, interesser osv ikke nødvendigvis henger sammen med hvordan man er stilt økonomisk.

Anonymkode: d9401...833

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hverken «høy status» eller lever noen «høykulturell livsstil».

Jeg er riktig nok godt bemidlet med en betydelig formue og godt over gjennomsnittlig inntekt/utbytte.

Tenker at livsførsel, interesser osv ikke nødvendigvis henger sammen med hvordan man er stilt økonomisk.

Anonymkode: d9401...833

Det er det bare en med penger som kan si🤣. Akkurat som utsagnet: «penger gjør deg ikke lykkelig». Jo da, det henger sammen. 

Anonymkode: 7b34a...ca3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ikke enig i at løping ikke har noe med kultur å gjøre. Løping har en direkte link til velstand og overflod. Tror du de løper for helse og utseende på landsbygda i Ural? I slummen i Delhi? Selvfølgelig ikke. Til og med i norske byer er det ikke særlig utbredt å løpe i områder hvor det bor mange med utenlandsk bakgrunn og kultur, eller med lav inntekt. Løping er kulturelt, og knyttet til inntekt og status.

Anonymkode: f43a6...5e8

Stiene langs Akerselva kryr av løpere hele veien fra Vaterland til Maridalen

AnonymBruker
Skrevet

Oppvokst blant rike. Mye forskjell der, men mange kjører gamle biler, har gamle klokker og spiser wienerpølser på 17 mai. Med god vin og champis til selvsagt.  Mye bestikk. Spiser alt med bestikk. snickers med bestikk liksom...
De har folk som jobber for seg. Gartnere, tjenestepiker, kokk og noen har også sjåfør. De bruker mye penger på comfort. Businessclass og personlige shoppere. Og dyre klær, men ikke logomania. Har sommerhus , landsted i Frankrike/Italia, båter og diverse. Golf, tennis og ridning. Når det gjelder barna deres er det litt mer flashy livsstil på noen, men mange er overraskende diskret, og de deler ikke mye på sosiale medier. 

Anonymkode: aada5...caf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Stiene langs Akerselva kryr av løpere hele veien fra Vaterland til Maridalen

Hva med Anterselva?

Anonymkode: d8cc1...420

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med Anterselva?

Anonymkode: d8cc1...420

Der er det mer lengdeløpsskøyting, men ellers likt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er gradsnivåer. For eksempel dette med løping. Man jogger ikke, man løper. Akkurat denne forskjellen var større for et par år siden, nå har også hvermannsen stort sett sluttet å jogge og begynt å løpe, men det illustrerer godt likevel. 

Det er også ganske tydelig når noen forsøker å diskreditere lista til Rødvinsfilosofen ved å trekke fram at Niko Widerberg er nokså oppbrukt og at de fleste jo uansett har lest Greven av Monte Cristo som tolvåring. På fransk, formodentlig.

Anonymkode: 71f3c...6b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er gradsnivåer. For eksempel dette med løping. Man jogger ikke, man løper. Akkurat denne forskjellen var større for et par år siden, nå har også hvermannsen stort sett sluttet å jogge og begynt å løpe, men det illustrerer godt likevel. 

Det er også ganske tydelig når noen forsøker å diskreditere lista til Rødvinsfilosofen ved å trekke fram at Niko Widerberg er nokså oppbrukt og at de fleste jo uansett har lest Greven av Monte Cristo som tolvåring. På fransk, formodentlig.

Jeg synes fremdeles at de aller fleste i tråden beskriver vanlig, «hvit», middelklasse slik den oppfører seg i Norge på 2020-tallet.  
Flashy biler, klær med dyre logoer osv er det vel bare en liten gruppe menn med innvandrerbakgrunn som driver med? 
Synes heller denne tråden beskriver forskjellene mellom etniske nordmenn og og noen grupper av nordmenn med innvandrerbakgrunn, eller forskjellen mellom Oslo øst og vest om du vil.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes fremdeles at de aller fleste i tråden beskriver vanlig, «hvit», middelklasse slik den oppfører seg i Norge på 2020-tallet.  
Flashy biler, klær med dyre logoer osv er det vel bare en liten gruppe menn med innvandrerbakgrunn som driver med? 
Synes heller denne tråden beskriver forskjellene mellom etniske nordmenn og og noen grupper av nordmenn med innvandrerbakgrunn, eller forskjellen mellom Oslo øst og vest om du vil.

Da tror jeg du og jeg definerer middelklasse forskjellig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da bor sikkert du et slikt nabolag. Ja, det er middelklasse (som er stor i Norge), men mest øvre middelklasse. Og et skille mellom øst og vest også for all del (med lommer på Nordstrand og Kampen når vi snakker om Oslo, samt noen store enklaver i Asker og Bærum). Det er jo det ts merker seg, hun har flyttet. Hun har jo ikke skiftet klasse med adressen. "Alle vet" at folk som er opptatt av finkultur (som opera og teater), også kanskje spiller golf, seiler og ofte er over gjennomsnittet rike. Det som har forbauset meg (men jeg liker) er matvaner (sous vide til hverdags, pølser på 17.mai for eksempel), denne løpingen, langrennsløping, sykling og turgåingen, samt biohacking, og jeg som trodde jeg var belest, kan ikke skryte på meg verken fransk eller tysk litteratur i original. Men jeg kan holde et foredrag om  både sukkeralkoholer og russisk litteratur, og har funnet likesinnede der (her).
Jeg møter alltids en nabo eller tre når vi går i konserthuset. Også nabobarn (eller andre barn man kjenner fra Barratt-Due). Andre enn etnisk-norske finns, forresten. De er tungt representert på piano- og fiolinundervisningen, ballett likeså. Ikke fullt så aktive på barmarkstreningen. 

Anonymkode: f068d...6d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvilken Dumas skrev om Jeanne d'Arc? Dy eller faren?

Anonymkode: ccd69...a42

Faren

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har flytta til et nabolag med høy snittinntekt i Oslo. Men det er ikke som man skulle tro, med flashy biler og logoer. Folk her virker veldig interesserte i kunst, kultur, osv. Og jeg var bare ute etter om noen andre har den erfaringen, at det er nye ting som er "in" for velstående familier nå enn før

Anonymkode: 431de...174

Det er jo det som er sosiokulturell høystatus; ikke biler og båter. De rike prøver jo hele tiden å kjøpe seg kulturell kapial, jf Bourdieu. 

Anonymkode: 558bd...a76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For å flisespikke videre så er jo Greven av Monte Christo en spesifikk fransk roman, mens Jeanne d’Arc er en person det er utgitt hundrevis av bøker om på alle språk. 

Skjønner ikke helt at hverken det ene eller det andre er høykultur eller status, men vi omgås sikkert ulike mennesker.

Anonymkode: cfb74...786

Woop! 🚨 Woop! 🚨

That's the sound of the Språk-Politiet 🚓

Woop! 🚨 Woop! 🚨 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo da, det stemmer. Men akkurat Greven av Monte Cristo er vel noe man leser som 12-åring. 
Men greit. Jeg opplever kanskje ikke at det er noe spesielt verken ved å lese klassikere eller å kunne fransk, men igjen, jeg bøyer meg for at andre har andre meninger.

Jeg har lest Voltaire på fransk.. Litt stolt av det da. Men selvsagt var det bare fordi jeg tok fransk ett år på universitetet. Men inspirerende likevel å tenke tilbake på. Hvem har ikke lest Greven av Monte Christo?? Alle oss som vokste opp på 80 tallet, og kun hadde NRK, har sikkert det. 

Ellers er det lite høykultur her. Men jeg har lyst å dra til Paris og på Louvre. Men det blir med datteren min, for jeg får ikke mannen med på det. 

Anonymkode: 1dea7...983

I en tidsalder hvor «folk flest» har sluttet å lese bøker,
til nød lytter til lydbøker, og da helst krim,
så vil jeg si at det er peak kulturelite
å lese bøker av franske forfattere på fransk.

Noen vil også sikkert mene at man er passe privilegert
som kan lære fransk fordi man vil
og ikke fordi man må 🇫🇷👨🏻‍🎨🥖

Har man vokst opp i et hjem hvor foreldrene kan fransk,
hvor man reiser jevnlig til Frankrike,
har et feriehus i Frankrike,
eller hvor man oppmuntres til å studere f.eks økonomi i Frankrike
- så vil jeg gjette at husstanden også har
en over gjennomsnittlig høy inntekt, formue
og et over gjennomsnittlig antall bøker i bokhylla. 📚🤓

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når man skriver «lese» og ramser opp forfattere, så virker det jo som om man tror Jeanne d’Arc skrev bøker også. Det gjorde hun ikke. Å lese OM noen pleier man ikke å være så opptatt av om er på «originalspråket».

Joda, men alle vet vel hvem Jeanne d'Arc her, så man skjønner jo i sammenhengen at det er snakk om en bok om henne. Og siden Alexandre Dumas skrev en, tenkte jeg at det refererte til at de som er "høystatus" mener at hans versjon på fransk må være den eneste verdt å lese 😆 Men kanskje jeg som tolket feil. Syns uansett ikke det var noe flaut 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Det mange ikke forstår er at den ekte overklassen (old money)  er null interessert i hva andre mener om dem. Det er ikke de som bruker merkeklær og skryter av ferier og hva de har lest. De bryr seg overhode ikke om hva «bønda» mener om dem. De prøver ikke å imponere noen. De tar ikke ansiktsløft eller kjøper Nico Widerberg eller er stolte over å ha hørt om Jeanne d’Arc. De trener ikke som gale eller skryter av surdeigen sin.

De går heller på jakt med setteren sin i den gamle jakka de arvet av farfar. 

De har en trygghet i seg som gjør at de kan føre seg overalt. De er høflige og hjelpsomme og kan konversere.  

Samme med ekte intellektuelle. De er oppriktig interessert i ideer og litteratur og kultur. 

Det som beskrives her virker heller som folk som er opptatt av anerkjennelse og som prøver altfor hardt.

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Svett.svele skrev (13 minutter siden):

Joda, men alle vet vel hvem Jeanne d'Arc her, så man skjønner jo i sammenhengen at det er snakk om en bok om henne. Og siden Alexandre Dumas skrev en, tenkte jeg at det refererte til at de som er "høystatus" mener at hans versjon på fransk må være den eneste verdt å lese 😆 Men kanskje jeg som tolket feil. Syns uansett ikke det var noe flaut 🤷‍♀️

Ja nettopp, alle vet hvem hun er, så det gir ingen status å ha lest en bok om henne, selv ikke Dumas sin. Den regnes ikke som mer høystatus enn andre bøker for øvrig, heller tvert i mot da den i kjent Dumas - stil engasjerende , lettlest og spennende. Så tror ingen skryter av det. (Men hvis din  omgangskrets synes det er status å ha lest den på fransk så skal ikke jeg protestere).

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel også typisk for gruppa som diskuteres her at de er blinde for egne privilegier og tror at de lever et gjennomsnittlig liv. Sikkert lurt, for om de hadde innsett det, måtte de kanskje moralsk sett delt mer av sine goder. 

Anonymkode: eb627...f8a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja nettopp, alle vet hvem hun er, så det gir ingen status å ha lest en bok om henne, selv ikke Dumas sin. Den regnes ikke som mer høystatus enn andre bøker for øvrig, heller tvert i mot da den i kjent Dumas - stil engasjerende , lettlest og spennende. Så tror ingen skryter av det. (Men hvis din  omgangskrets synes det er status å ha lest den på fransk så skal ikke jeg protestere).

Jeg er heldigvis ikke i en omgangskrets hvor folk er opptatt av sånt, eller status av noe slag 😊 Lever et veldig enkelt liv. 

Jeg bare ser for meg at det er sånt de som mener de er "høystatus" liker å skryte av, fordi de tenker at det høres fint og fjongt ut 😆 Derfor jeg kom til den konklusjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...