Gå til innhold

Høystatus / høykulturell livsstil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke vokst opp med høy økonomisk kapital, men likevel høy kulturell kapital. Jeg prioriterer kulturopplevelser selv om jeg har lav inntekt. Ikke for å oppnå status men fordi det gjør livet rikere. Det er mange, kanskje ofte nyrike som ikke har noe kulturell tyngde. Du merker fort om det er påtatt og ikke genuint. 

Anonymkode: f199a...f2d

Kultur har også en subversiv kraft som kan være gull verdt for arbeiderklassen. Synd den delen er litt glemt i dag. I dag er det gjerne sånn at jo fattigere man er, jo mindre kulturell kapital har man. Da går man fort i ulike forbruksfeller, eller til politiske strømninger som bare er med på å holde en nede.

Anonymkode: 30ac4...4b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er det da, i følge deg? Synes det virker veldig viktig her jeg bor nå å være mest mulig øko- og helseorientert. Ikke snakk om Toro, liksom. Og det virker som de ser litt ned på de foreldrene som har barna i e-sport eller liknende. 

Anonymkode: 431de...174

Som jeg sa, de er velstående trendnisser. Det finnes langt flere av dem i Norge enn faktisk «høykulturelle».

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det finns folk som ER interessert i kunst og kultur. På ekte. Ikke fremstår som. Som ikke følger trender. Som ikke bryr seg om hva andre mener eller status eller fasade. Når ts skriver «det virker som de bryr seg mye om finkultur», så kan det jo hende en del faktisk gjør det. 

Anonymkode: f068d...6d8

Dette er jeg fullstendig klar over. Nå snakket jeg om disse folkene som TS spurte om. De fremstår for meg som velstående trendnisser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har ikke lest noe av eller med Jean dArc. Men jeg har vært på Vieux Marché. Det er kanskje ikke høykulturelt nok😊

Anonymkode: d9401...833

Jeg har heller ikke lest de brevene, jeg bare vet de finnes :) 

Anonymkode: 51eb5...285

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2025 den 18.23):

Jeg har flytta til et nabolag med høy snittinntekt i Oslo. Men det er ikke som man skulle tro, med flashy biler og logoer. Folk her virker veldig interesserte i kunst, kultur, osv. Og jeg var bare ute etter om noen andre har den erfaringen, at det er nye ting som er "in" for velstående familier nå enn før

Anonymkode: 431de...174

Flashy biler og logoer er de trashy nyrike, gamle penger viser det ikke. Helt enkelt, med noen unntak.

Anonymkode: 022e6...ee8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er stor forskjell på økonomisk kapital og kulturell kapital. Syns dette blir litt sauset sammen i denne tråden. Har sett lignende tråder på KG før. Er det ingen sosiologer som kan gi oss en liten forklaring her? 

Anonymkode: dd04a...2da

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tar gjerne noen innspill fra en sosiolog jeg også, men her er mitt inntrykk.

Det er nok mye kulturell kapital i nabolaget til TS, men det henger jo sammen. For eksempel, om man skal ha hus med stor nok hage til å ha egen kjøkkenhage i Oslo, må man ha mye penger. Konserter og teater er dyrt, og skal man holde seg orientert må man gå ganske ofte. Økologisk mat koster, og om man ikke skal holde seg til den lille øko-hylla hos coop, må man handle på Rekoringen og spesialbutikker som Machmanns matmarked som koster både tid og penger. 

Til trening trenger man tid og overskudd, hvis man har dårlig råd og stadig bekymrer seg for penger er det rett og slett vanskeligere å få til. Det skader ikke med godt og riktig utstyr heller, og hva med en hytte der man kan løpe rett ut i naturen?

Anonymkode: 71f3c...6b4

Sjekk ut Magne Flemmen på Instagram. Han snakker om kapital på en lærerik og morsom måte.

Anonymkode: 28914...457

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kultur har også en subversiv kraft som kan være gull verdt for arbeiderklassen. Synd den delen er litt glemt i dag. I dag er det gjerne sånn at jo fattigere man er, jo mindre kulturell kapital har man. Da går man fort i ulike forbruksfeller, eller til politiske strømninger som bare er med på å holde en nede.

Anonymkode: 30ac4...4b3

Ja!!! Punk og tidlig/politisk hiphop ga meg et språk for det å være fra underklasse, dengang jeg var ung

Anonymkode: dd04a...2da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2025 den 1.28):

Synes ikke det er høystatus med økologisk eller kolonihytter. Synes ikke litteratur er så høystatus..ei heller Porsche - og ikke å løpe heller.

Synes høystatus kan sees på en persons musikksmak, interesse for vin og mat, mye alenetid og frihet til å kunne reise til visse reisemål. 

Anonymkode: abfc6...c99

Interesse for litteratur er i høyeste grad høystatus, men det kommer selvsagt an på hvilken litteratur. 

Anonymkode: a8d9b...d5a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er et stort skille når det kommer til mediekåthet og sosiale medier vil jeg si. Høystatus verner om privatlivet. De nyrike  flasher og kjører på med snapchat.

Anonymkode: aada5...caf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...