Gå til innhold

Høystatus / høykulturell livsstil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spesielt i Oslo, hva tenker du på? Økologisk alt, egen kjøkkenhage, gjenbruk er trender nå synes jeg. Blir ramaskrik om det serveres pepperkaker i barnehagen. Løping. Folk skryter av at de har løpt 1 mil og ikke engang ble slitne. Barna løper også. Som nyinnflyttet i dette type nabolag samler jeg på rare og severdige momenter ved disse familiene.

Anonymkode: 431de...174

Synes ikke det er høystatus med økologisk eller kolonihytter. Synes ikke litteratur er så høystatus..ei heller Porsche - og ikke å løpe heller.

Synes høystatus kan sees på en persons musikksmak, interesse for vin og mat, mye alenetid og frihet til å kunne reise til visse reisemål. 

Anonymkode: abfc6...c99

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nøstebarn fra topp til tå straks det bikker -1 på barnehageungene. 

Anonymkode: 15cff...3de

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha. Gjør du deg vrang med vilje nå, eller?

Anonymkode: 28914...457

Er det ikke lov å være uenig?

Anonymkode: cfb74...786

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (5 timer siden):

Du får ta deg en kalddusj 🥶🚿

Ikke vær så nærtagende da. Litt flaut det med Jeanne d’Arc, såklart, men ellers er vi jo bare litt uenige. Er det så farlig?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du stavet Beltestakk fra Telemark feil :fnise: 

Anonymkode: 42bf7...a5d

…. beltestakk 😅

Anonymkode: fe4d3...f17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes ikke det er høystatus med økologisk eller kolonihytter. Synes ikke litteratur er så høystatus..ei heller Porsche - og ikke å løpe heller.

Synes høystatus kan sees på en persons musikksmak, interesse for vin og mat, mye alenetid og frihet til å kunne reise til visse reisemål. 

Anonymkode: abfc6...c99

Porsche et da ikke høystatus,  men blodharry som faen

Anonymkode: dd04a...2da

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke vær så nærtagende da. Litt flaut det med Jeanne d’Arc, såklart, men ellers er vi jo bare litt uenige. Er det så farlig?

Hva var flaut med Jeanne d'Arc? Går utifra at det var å lese boken av Alexandre Dumas på originalspråket det ble referert til, eller har jeg misforstått noe her 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Svett.svele skrev (4 minutter siden):

Hva var flaut med Jeanne d'Arc? Går utifra at det var å lese boken av Alexandre Dumas på originalspråket det ble referert til, eller har jeg misforstått noe her 😅

Hvilken Dumas skrev om Jeanne d'Arc? Dy eller faren?

Anonymkode: ccd69...a42

AnonymBruker
Skrevet
Svett.svele skrev (17 minutter siden):

Når man skriver «lese» og ramser opp forfattere, så virker det jo som om man tror Jeanne d’Arc skrev bøker også. Det gjorde hun ikke. Å lese OM noen pleier man ikke å være så opptatt av om er på «originalspråket».

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spesielt i Oslo, hva tenker du på? Økologisk alt, egen kjøkkenhage, gjenbruk er trender nå synes jeg. Blir ramaskrik om det serveres pepperkaker i barnehagen. Løping. Folk skryter av at de har løpt 1 mil og ikke engang ble slitne. Barna løper også. Som nyinnflyttet i dette type nabolag samler jeg på rare og severdige momenter ved disse familiene.

TS, det du trenger er et abonnement på Harvest Magazine. Jeg kjøpte abonnement for et år da jeg trodde det var et blad om hvordan leve mer miljøvennlig sånn generelt, men det viste seg å være mer en guide til den livsstilen du beskriver her. Av og for en målgruppe som definitivt ikke er meg. 

Toppsaken nå er en artikkel av en fyr som kritiserer hvite vegger, eller "gipsplatehelvete" som han kaller det. Jeg siterer "Det blir for mye renhet, for pent, for sterilt, for usant. Jeg liker bedre de andre veggene, og mennesker med sprekker og ujevnheter,"

https://www.harvestmagazine.no/

Anonymkode: 71f3c...6b4

• Liker 1
Skrevet (endret)
Rødvinsfilosofen skrev (10 timer siden):

Å ha lest Jeanne d’Arc, Michel Houellebecq, Édouard Louis, osv, på fransk «fordi det de noe eget ved å lese de på orginalspråket».

Å når som helst kunne holde et tre kvarter langt foredrag om karbonsykler, surdeig, sukkeralkoholer, eller hvem som er best av Tolstoj og Dostojevskij.

Å ha 42 i hvilepuls.

Å dusje i kaldt vann.

Å isbade.

Å bestille en flaske 🍾 uten å sjekke om prisen er 1.200,-, 3.000,- eller 5.000,-.

Å aldri lure på om man har dekning på kortet.

Å bake surdeigsbrød hver helg for å unngå ultraprossesert mat.

Å stå opp 05:00 for å «få mest mulig ut av dagen», og ikke fordi man må.

Å feilparkere for å få bot fremfor å betale mer i langtidsparkering.

( Var vanligere før, og ble ryddet mer opp i for noen år siden )

Å snakke om reiser til Zürich, Genève, Brussel, San Sebastian, den Franske Rivieraen, Russland (før krigen), osv. 
på samme måte som andre snakker om en tur på hytta. 

Å snakke om Private Banking-medlemskapsfordeler i DB som andre snakker om Trumf-rabatter.

Å ha gulvstående Nico Widerberg skulpturer både på jobb og på hjemmekontoret.

Hva er egentlig forbindelsen mellom Jeanne d'Arc, Michel Houellebecq og Édouard Louis? De to siste kan jeg skjønne, siden de er forfattere, men Jeanne d'Arc? Katolsk helgen og fransk nasjonalhelt?

Endret av Seff
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (1 minutt siden):

Hva er egentlig forbindelsen mellom Jeanne d'Arc, Michel Houellebecq og Édouard Louis? De to siste kan jeg skjønne, siden de e forfatter, men Jeanne d'Arc? Katolsk helgen og fransk nasjonalhelt?

Mitt spørsmål også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjenbruk og å dyrke egne urter her vært trender lenge. Samme med økologisk. Høystatus for meg og de jeg kjenner med penger er å IKKE flashe med pengene. Ikke merkeklær, men kvalitetsmaterialer og kvalitetsmerker. 

å ha kvalitetstid med barna sine er høystatus, altså å finne på aktiviteter ute, ikke sette dem foran en skjerm. Å sette unger i barneskolealder foran en skjerm og med ubegrenset tilgang til mob er lavstatus blant de høyt utdannede jeg kjenner. 

Anonymkode: d18af...20b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men jobber også fullt. Har ikke vaskehjelp eller fancy bil. Kjører hyundai. Men ja, har etter hvert en betydelig formue og har samlet inn noen millioner i inntekt. Men det tror jeg ingen ville ha gjettet. Sy

Nettop det som kjennetegner mange av de som har mye penger. Det synes ikke. Kjenner til to som har jobbet seg opp og opparbeidet seg en formue nå som gjør at de kan pensjonere seg tidlig. Ingen av dem kjører fancy bil, men en trygg ok kvalitetsbil. 

Anonymkode: d18af...20b

• Nyttig 1
Skrevet
Seff skrev (4 timer siden):

Hva er egentlig forbindelsen mellom Jeanne d'Arc, Michel Houellebecq og Édouard Louis? De to siste kan jeg skjønne, siden de er forfattere, men Jeanne d'Arc? Katolsk helgen og fransk nasjonalhelt?

Lese om og ikke av.
Trodde jeg hadde nevnt Greven av Monte Cristo òg.
(Heller ikke en forfatter🤭)

My bad. 

Skrevet

Haha. Gjør du deg vrang med vilje nå, eller?

Anonymkode: 28914...457

Vedkommende har helt rett i at det er feil å nevne Jeanne d’Arc i en oppramsingen av andre forfattere. 🚨
Stakkars Greven av Monte Cristo ble også glemt. 
Rettet nå.
Har lagt til et om. Og Greven. 

Fremstår for meg som at vedkommende likevel klarte å forstå hva jeg mente, men bare ville leke litt språkpoliti. 🚓

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (3 minutter siden):

Vedkommende har helt rett i at det er feil å nevne Jeanne d’Arc i en oppramsingen av andre forfattere. 🚨
Stakkars Greven av Monte Cristo ble også glemt. 
Rettet nå.
Har lagt til et om. Og Greven. 

Fremstår for meg som at vedkommende likevel klarte å forstå hva jeg mente, men bare ville leke litt språkpoliti. 🚓

For å flisespikke videre så er jo Greven av Monte Christo en spesifikk fransk roman, mens Jeanne d’Arc er en person det er utgitt hundrevis av bøker om på alle språk. 

Skjønner ikke helt at hverken det ene eller det andre er høykultur eller status, men vi omgås sikkert ulike mennesker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

For å flisespikke videre så er jo Greven av Monte Christo en spesifikk fransk roman, mens Jeanne d’Arc er en person det er utgitt hundrevis av bøker om på alle språk. 

Skjønner ikke helt at hverken det ene eller det andre er høykultur eller status, men vi omgås sikkert ulike mennesker.

Språkmektighet er status. Verdenslitteratur (vestlig kanon) er finkultur. 

Anonymkode: f068d...6d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mitt spørsmål også.

Poenget er ikke at det trenger å være en forbindelse her

Anonymkode: d8cc1...420

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Språkmektighet er status. Verdenslitteratur (vestlig kanon) er finkultur. 

Anonymkode: f068d...6d8

Jo da, det stemmer. Men akkurat Greven av Monte Cristo er vel noe man leser som 12-åring. 
Men greit. Jeg opplever kanskje ikke at det er noe spesielt verken ved å lese klassikere eller å kunne fransk, men igjen, jeg bøyer meg for at andre har andre meninger.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...