Gå til innhold

Høystatus / høykulturell livsstil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Turgenev. Og Pusjkin selvsagt.

Anonymkode: f068d...6d8

Alexander Kiljuskin må også nevnes her.

Anonymkode: d8cc1...420

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det sjeldent mye gull!

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Svaret er naturligvis Gogol!

Anonymkode: 51eb5...285

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Pusjkin ❤️ 

Anonymkode: 51eb5...285

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Turgenev. Og Pusjkin selvsagt.

De som vet - de vet 💅🏻 🤭

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I tillegg til det som er nevnt, privilegiet å ha en hjemmeværende forelder (typisk kone) som gjerne har en profesjonsutdanning hun ikke bruker, og isteden starter podcast  eller en ulønnsom butikk for å «stay relevant». 

Bruk av tjenester som au pair/night nanny, vaskehjelp og kokk på private arrangementer.

Brullup i Nice eller ved Comosjøen som koster prisen av en norsk gjennomsnittlig bolig. 

Helgeturer til Chamonix eller St Moritz på vinteren, Frognertrikken til den franske rivieraen på sommeren. 

Anonymkode: cd650...6c1

Haha! Veldig treffende! 😂

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Å ha lest Jeanne d’Arc, Michel Houellebecq, Édouard Louis, osv, på fransk «fordi det de noe eget ved å lese de på orginalspråket».

Denne har jeg faktisk hørt flere ganger! Spesielt av den eldre garde som har pensjonert seg og begynt med litteratur/humaniorastudier på Blindern som fritidssyssel. 

Anonymkode: 431de...174

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Denne har jeg faktisk hørt flere ganger! Spesielt av den eldre garde som har pensjonert seg og begynt med litteratur/humaniorastudier på Blindern som fritidssyssel. 

Jeg studerte med Eva (78) fra Vinderen på litteraturstudie i Oslo i 2013-2014! Hun var lynende intelligent og skarpere enn de andre medstudentene mine. 

Anonymkode: 42bf7...a5d

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Å ha lest Jeanne d’Arc, Michel Houellebecq, Édouard Louis, osv, på fransk «fordi det de noe eget ved å lese de på orginalspråket».

Å når som helst kunne holde et tre kvarter langt foredrag om karbonsykler, surdeig, sukkeralkoholer, eller hvem som er best av Tolstoj og Dostojevskij.

Å ha 42 i hvilepuls.

Å dusje i kaldt vann.

Å isbade.

Å bestille en flaske 🍾 uten å sjekke om prisen er 1.200,-, 3.000,- eller 5.000,-.

Å aldri lure på om man har dekning på kortet.

Å bake surdeigsbrød hver helg for å unngå ultraprossesert mat.

Å stå opp 05:00 for å «få mest mulig ut av dagen», og ikke fordi man må.

Å feilparkere for å få bot fremfor å betale mer i langtidsparkering.

( Var vanligere før, og ble ryddet mer opp i for noen år siden )

Å snakke om reiser til Zürich, Genève, Brussel, San Sebastian, den Franske Rivieraen, Russland (før krigen), osv. 
på samme måte som andre snakker om en tur på hytta. 

Å snakke om Private Banking-medlemskapsfordeler i DB som andre snakker om Trumf-rabatter.

Å ha gulvstående Nico Widerberg skulpturer både på jobb og på hjemmekontoret.

Haha! Her du god. "Å dusje i kaldt vann".

Anonymkode: 28914...457

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spesielt i Oslo, hva tenker du på? Økologisk alt, egen kjøkkenhage, gjenbruk er trender nå synes jeg. Blir ramaskrik om det serveres pepperkaker i barnehagen. Løping. Folk skryter av at de har løpt 1 mil og ikke engang ble slitne. Barna løper også. Som nyinnflyttet i dette type nabolag samler jeg på rare og severdige momenter ved disse familiene.

Kjente meg igjen i dette. Spiser alt økologisk, kjøper mest gjenbruk, dyrker litt selv, skjønner ikke hvorfor barna våre må proppes med billige pepperkaker. Løper også, også sammen med barna. 😂Driver med biohacking og sitter i FAU ja. Syns det er viktig at barna opplever litt kultur, så drar dem med på dyre restauranter og kunstutstillinger innimellom.

Men jobber også fullt. Har ikke vaskehjelp eller fancy bil. Kjører hyundai. Men ja, har etter hvert en betydelig formue og har samlet inn noen millioner i inntekt. Men det tror jeg ingen ville ha gjettet. Syns mye av det som skrives om her rett og slett handler om å være opplyst og ha en bra livsstil? 

Anonymkode: 9a396...083

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjente meg igjen i dette. Spiser alt økologisk, kjøper mest gjenbruk, dyrker litt selv, skjønner ikke hvorfor barna våre må proppes med billige pepperkaker. Løper også, også sammen med barna. 😂Driver med biohacking og sitter i FAU ja. Syns det er viktig at barna opplever litt kultur, så drar dem med på dyre restauranter og kunstutstillinger innimellom.

Men jobber også fullt. Har ikke vaskehjelp eller fancy bil. Kjører hyundai. Men ja, har etter hvert en betydelig formue og har samlet inn noen millioner i inntekt. Men det tror jeg ingen ville ha gjettet. Syns mye av det som skrives om her rett og slett handler om å være opplyst og ha en bra livsstil? 

Ispedd en god dose kulturell kapital.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For meg er høy status og høykulturell livsstil to forskjellige ting, selv om der siste kan gi høy status.

Høykulturell livsstil betyr at man leser mye, går ofte på teater, kino og konserter, bruker biblioteket, er politisk oppdatert og samfunnsmessig engasjert mm. Det samfunnsmessige engasjementet kan uttrykkes gjennom gjenbruk. 

Jeg ser ikke på løping som høystatus, og det har lite med kultur å gjøre.

Anonymkode: ccd69...a42

Ikke enig i at løping ikke har noe med kultur å gjøre. Løping har en direkte link til velstand og overflod. Tror du de løper for helse og utseende på landsbygda i Ural? I slummen i Delhi? Selvfølgelig ikke. Til og med i norske byer er det ikke særlig utbredt å løpe i områder hvor det bor mange med utenlandsk bakgrunn og kultur, eller med lav inntekt. Løping er kulturelt, og knyttet til inntekt og status.

Anonymkode: f43a6...5e8

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Abonnementet på Morgenbladet,  Klassekampen og D1 (D2 eller hva det heter, The New Yorker . Leser Vox , The Atlantic, NRP, Salon m.m. online. Hører på The Daily, this American life, Tiny Desk. 

Anonymkode: dd04a...2da

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Arrangere Polenturer, være håndballtrener og sentralbanksjef eller adm.dir. samtidig. 
Har tatt kajakk-kurs og kjører sous wide.

Anonymkode: d5936...d35

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men jobber også fullt. Har ikke vaskehjelp eller fancy bil. Kjører hyundai. Men ja, har etter hvert en betydelig formue og har samlet inn noen millioner i inntekt. Men det tror jeg ingen ville ha gjettet.

Ofte kan man «plukke opp ting» basert på hva folk også ikke har 🤭

«Subtile gamle penger» VS «prangende ny-rikdom»

Syns mye av det som skrives om her rett og slett handler om å være opplyst og ha en bra livsstil? 

Har man en «komfortabel inntekt og formue» kan man som oftest også velge å leve et mer «komfortabelt liv». 

Man ser at hvor sunt folk velger å leve ofte henger sammen med inntekts- og utdanningsnivå. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tatoveringer, caps, t-skjorter med trykk, merker som vises og neongul sykkeldrakt. Drikker ikke Pepsi Max eller Cola. Kjører elbil. Gjerne leaset. Tjener over en million minimum. Går med armbåndsur. Liker fotturer i fjellet. Handler på Rekoringen. Har au pair fra EU land på minstelønn. Barn i kulturskolen.

Anonymkode: 15cff...3de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arrangere Polenturer, være håndballtrener og sentralbanksjef eller adm.dir. samtidig. 
Har tatt kajakk-kurs og kjører sous wide.

Anonymkode: d5936...d35

Arrangerer hvite busser-turer, korpsturer og cup’er. sous vide, trykkoker, japansk kullgrill og dampovn. Ikke mikro eller airfryer. Aldri brus!   Kajakk. 

Armbåndsur, fottur og kulturskolen også. 
Men au-pairene hos naboene ble holdt skjult, og er borte nå, og vi hadde aldri det. 

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (3 timer siden):

Å når som helst kunne holde et tre kvarter langt foredrag om karbonsykler, surdeig, sukkeralkoholer, eller hvem som er best av Tolstoj og Dostojevskij.

Å ha 42 i hvilepuls.

Å dusje i kaldt vann.

Å isbade.

Å bestille en flaske 🍾 uten å sjekke om prisen er 1.200,-, 3.000,- eller 5.000,-.

Å aldri lure på om man har dekning på kortet.

Å bake surdeigsbrød hver helg for å unngå ultraprossesert mat.

Å stå opp 05:00 for å «få mest mulig ut av dagen», og ikke fordi man må.

Å feilparkere for å få bot fremfor å betale mer i langtidsparkering.

( Var vanligere før, og ble ryddet mer opp i for noen år siden )

Å snakke om reiser til Zürich, Genève, Brussel, San Sebastian, den Franske Rivieraen, Russland (før krigen), osv. 
på samme måte som andre snakker om en tur på hytta. 

Å snakke om Private Banking-medlemskapsfordeler i DB som andre snakker om Trumf-rabatter.

Å ha gulvstående Nico Widerberg skulpturer både på jobb og på hjemmekontoret.

Jeg synes ikke du traff så veldig bra her egentlig.

Jeg vet ikke hva du mener med å «lese Jeanne d’Arc»? Hun har ikke skrevet noe og antas vel å ha vært analfabet.

Nico Widerberg er så masseprodusert at han vel nesten regnes som kitch. Ikke status.

Jeg tror heller ikke det gir noen spesiell status å reise, det gjør jo alle. Samme med isbading. Private Banking- medlemskap er ikke noe man snakker om,

Anonymkode: cfb74...786

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spesielt i Oslo, hva tenker du på? Økologisk alt, egen kjøkkenhage, gjenbruk er trender nå synes jeg. Blir ramaskrik om det serveres pepperkaker i barnehagen. Løping. Folk skryter av at de har løpt 1 mil og ikke engang ble slitne. Barna løper også. Som nyinnflyttet i dette type nabolag samler jeg på rare og severdige momenter ved disse familiene.

Hahahaha nei dette er ikke det jeg vet om Oslo og høystatus hahahahahha men jeg ELSKER at det er folk som tror det arter seg slik 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til Nordberg TS🤣

Anonymkode: 17a8f...541

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du mener med å «lese Jeanne d’Arc»? Hun har ikke skrevet noe og antas vel å ha vært analfabet.

Nico Widerberg er så masseprodusert at han vel nesten regnes som kitch. Ikke status.

Jeg tror heller ikke det gir noen spesiell status å reise, det gjør jo alle. Samme med isbading. Private Banking- medlemskap er ikke noe man snakker om,

Du får ta deg en kalddusj 🥶🚿

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Haha. Gjør du deg vrang med vilje nå, eller?

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...