AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Skrevet 18 timer siden Spesielt i Oslo, hva tenker du på? Økologisk alt, egen kjøkkenhage, gjenbruk er trender nå synes jeg. Blir ramaskrik om det serveres pepperkaker i barnehagen. Løping. Folk skryter av at de har løpt 1 mil og ikke engang ble slitne. Barna løper også. Som nyinnflyttet i dette type nabolag samler jeg på rare og severdige momenter ved disse familiene. Anonymkode: 431de...174 6 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hæ? Anonymkode: 65e93...cb7 Jeg har flytta til et nabolag med høy snittinntekt i Oslo. Men det er ikke som man skulle tro, med flashy biler og logoer. Folk her virker veldig interesserte i kunst, kultur, osv. Og jeg var bare ute etter om noen andre har den erfaringen, at det er nye ting som er "in" for velstående familier nå enn før Anonymkode: 431de...174 5
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden For meg er høy status og høykulturell livsstil to forskjellige ting, selv om der siste kan gi høy status. Høykulturell livsstil betyr at man leser mye, går ofte på teater, kino og konserter, bruker biblioteket, er politisk oppdatert og samfunnsmessig engasjert mm. Det samfunnsmessige engasjementet kan uttrykkes gjennom gjenbruk. Jeg ser ikke på løping som høystatus, og det har lite med kultur å gjøre. Anonymkode: ccd69...a42 13 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden Vi flyttet til mannen min sitt hjemsted, en liten kommune i vest. Det er så koselig her, men veldig tett. Alle kjenner alle. Føler meg skikkelig inkludert og tatt inn i varmen. Da vi bodde i Akershus, så hadde jeg ikke sett naboen min en eneste gang på de 5 årene jeg bodde i det nabolaget. Folk var opptatt av seg og sitt. Her er folk jordnære og ulike, men "uansett" hva man driver med og hvordan man bor så er man en del av fellesskapet. Egentlig ganske rart å tenke på at man er så forskjellig i samme land. Anonymkode: a9399...419 2 3 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 16 timer siden #6 Skrevet 16 timer siden (endret) Å ha lest om Jeanne d’Arc og om Greven av Monte Cristo, bøker av Michel Houellebecq, Édouard Louis, osv, på fransk «fordi det de noe eget ved å lese de på orginalspråket». Å når som helst kunne holde et tre kvarter langt foredrag om karbonsykler, surdeig, sukkeralkoholer, eller hvem som er best av Tolstoj og Dostojevskij. Å ha 42 i hvilepuls. Å dusje i kaldt vann. Å isbade. Å bestille en flaske 🍾 uten å sjekke om prisen er 1.200,-, 3.000,- eller 5.000,-. Å aldri lure på om man har dekning på kortet. Å bake surdeigsbrød hver helg for å unngå ultraprossesert mat. Å stå opp 05:00 for å «få mest mulig ut av dagen», og ikke fordi man må. Å feilparkere for å få bot fremfor å betale mer i langtidsparkering. ( Var vanligere før, og ble ryddet mer opp i for noen år siden ) Å snakke om reiser til Zürich, Genève, Brussel, San Sebastian, den Franske Rivieraen, Russland (før krigen), osv. på samme måte som andre snakker om en tur på hytta. Å snakke om Private Banking-medlemskapsfordeler i DB som andre snakker om Trumf-rabatter. Å ha gulvstående Nico Widerberg skulpturer både på jobb og på hjemmekontoret. Endret 1 time siden av Rødvinsfilosofen Kranglefanter som trenger presisering av at Jeanne d’Arc ikke er en forfatter 7 5
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Skrevet 16 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (9 minutter siden): Å ha lest Jeanne d’Arc, Michel Houellebecq, Édouard Louis, osv, på fransk «fordi det de noe eget ved å lese de på orginalspråket». Å når som helst kunne holde et tre kvarter langt foredrag om karbonsykler, surdeig, sukkeralkoholer, eller hvem som er best av Tolstoj og Dostojevskij. Å ha 42 i hvilepuls. Å dusje i kaldt vann. Å isbade. Å bestille en flaske 🍾 uten å sjekke om prisen er 1.200,-, 3.000,- eller 5.000,-. Å aldri lure på om man har dekning på kortet. Å bake surdeigsbrød hver helg for å unngå ultraprossesert mat. Å stå opp 05:00 for å «få mest mulig ut av dagen», og ikke fordi man må. Å feilparkere for å få bot fremfor å betale mer i langtidsparkering. ( Var vanligere før, og ble ryddet mer opp i for noen år siden ) Å snakke om reiser til Zürich, Genève, Brussel, San Sebastian, den Franske Rivieraen, Russland (før krigen), osv. på samme måte som andre snakker om en tur på hytta. Å snakke om Private Banking-medlemskapsfordeler i DB som andre snakker om Trumf-rabatter. Å ha gulvstående Nico Widerberg skulpturer både på jobb og på hjemmekontoret. Haha! Herlig! Jeg bor på aller beste vestkant, og kjenner dette igjen! Anonymkode: 3c07a...7ec 3 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Haha! Herlig! Jeg bor på aller beste vestkant, og kjenner dette igjen! Anonymkode: 3c07a...7ec «Kondolerer!» ♥️🤭
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Skrevet 16 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (6 minutter siden): «Kondolerer!» ♥️🤭 Takk! 🤣 alt gjelder heldigvis ikke oss, men de på andre siden av gaten, eller noe sånt 😆 Anonymkode: 3c07a...7ec
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Skrevet 16 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (27 minutter siden): Å ha lest Jeanne d’Arc, Michel Houellebecq, Édouard Louis, osv, på fransk «fordi det de noe eget ved å lese de på orginalspråket». Å når som helst kunne holde et tre kvarter langt foredrag om karbonsykler, surdeig, sukkeralkoholer, eller hvem som er best av Tolstoj og Dostojevskij. Å ha 42 i hvilepuls. Å dusje i kaldt vann. Å isbade. Å bestille en flaske 🍾 uten å sjekke om prisen er 1.200,-, 3.000,- eller 5.000,-. Å aldri lure på om man har dekning på kortet. Å bake surdeigsbrød hver helg for å unngå ultraprossesert mat. Å stå opp 05:00 for å «få mest mulig ut av dagen», og ikke fordi man må. Å feilparkere for å få bot fremfor å betale mer i langtidsparkering. ( Var vanligere før, og ble ryddet mer opp i for noen år siden ) Å snakke om reiser til Zürich, Genève, Brussel, San Sebastian, den Franske Rivieraen, Russland (før krigen), osv. på samme måte som andre snakker om en tur på hytta. Å snakke om Private Banking-medlemskapsfordeler i DB som andre snakker om Trumf-rabatter. Å ha gulvstående Nico Widerberg skulpturer både på jobb og på hjemmekontoret. Faktisk meget bra skrevet Anonymkode: d8cc1...420
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #11 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har flytta til et nabolag med høy snittinntekt i Oslo. Men det er ikke som man skulle tro, med flashy biler og logoer. Folk her virker veldig interesserte i kunst, kultur, osv. Og jeg var bare ute etter om noen andre har den erfaringen, at det er nye ting som er "in" for velstående familier nå enn før Anonymkode: 431de...174 Høykultur/finkultur har da alltid vært viktig for øvre middelklasse. Det er ikke «in» med kunst og kultur, kunst og kultur er der alltid. og flashy biler og logoer er alltid, alltid ut! En trend som brer om seg for tiden er biohacking, da gjerne søvn (i tillegg til løping ja), og da skal man være alkoholfri, og derfor har det kommet mye fancy alkoholfri øl på bordene her i strøket. Men status? Friluftsliv (jakt, fiske, overnattinger ute) er trendy. Men det er også tidløst, ikke «in». Som seiling. Anonymkode: f068d...6d8 5 3
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #12 Skrevet 16 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (27 minutter siden): Eller hvem som er best av Tolstoj og Dostojevskij. Svaret er naturligvis Gogol! Anonymkode: 51eb5...285 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #13 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Svaret er naturligvis Gogol! Anonymkode: 51eb5...285 Turgenev. Og Pusjkin selvsagt. Anonymkode: f068d...6d8 1 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #14 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Turgenev. Og Pusjkin selvsagt. Anonymkode: f068d...6d8 Pusjkin ❤️ Anonymkode: 51eb5...285
endo Skrevet 16 timer siden #15 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): For meg er høy status og høykulturell livsstil to forskjellige ting, selv om der siste kan gi høy status. Høykulturell livsstil betyr at man leser mye, går ofte på teater, kino og konserter, bruker biblioteket, er politisk oppdatert og samfunnsmessig engasjert mm. Det samfunnsmessige engasjementet kan uttrykkes gjennom gjenbruk. Jeg ser ikke på løping som høystatus, og det har lite med kultur å gjøre. Anonymkode: ccd69...a42 Støttes
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #16 Skrevet 16 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (39 minutter siden): Å ha lest Jeanne d’Arc, Michel Houellebecq, Édouard Louis, osv, på fransk «fordi det de noe eget ved å lese de på orginalspråket». Å når som helst kunne holde et tre kvarter langt foredrag om karbonsykler, surdeig, sukkeralkoholer, eller hvem som er best av Tolstoj og Dostojevskij. Å ha 42 i hvilepuls. Å dusje i kaldt vann. Å isbade. Å bestille en flaske 🍾 uten å sjekke om prisen er 1.200,-, 3.000,- eller 5.000,-. Å aldri lure på om man har dekning på kortet. Å bake surdeigsbrød hver helg for å unngå ultraprossesert mat. Å stå opp 05:00 for å «få mest mulig ut av dagen», og ikke fordi man må. Å feilparkere for å få bot fremfor å betale mer i langtidsparkering. ( Var vanligere før, og ble ryddet mer opp i for noen år siden ) Å snakke om reiser til Zürich, Genève, Brussel, San Sebastian, den Franske Rivieraen, Russland (før krigen), osv. på samme måte som andre snakker om en tur på hytta. Å snakke om Private Banking-medlemskapsfordeler i DB som andre snakker om Trumf-rabatter. Å ha gulvstående Nico Widerberg skulpturer både på jobb og på hjemmekontoret. Du glemte to ting; være deltakende i røde kors eller en eller annen humanitær organisasjon Bruke bunad fra et sted du har null tilknytning til som den største selvfølge holtzweiler skjerf Anonymkode: 4200f...747 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du glemte to ting; være deltakende i røde kors eller en eller annen humanitær organisasjon Bruke bunad fra et sted du har null tilknytning til som den største selvfølge holtzweiler skjerf Anonymkode: 4200f...747 Du stavet Beltestakk fra Telemark feil Anonymkode: 42bf7...a5d 6 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #18 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du glemte to ting; være deltakende i røde kors eller en eller annen humanitær organisasjon Bruke bunad fra et sted du har null tilknytning til som den største selvfølge holtzweiler skjerf Anonymkode: 4200f...747 Holzweilerskjerf er gått helt ut på dato. De med ekte kulturell kapital har ikke Oslo-vest-bunad, også kjent som beltestakk fra Telemark. Aldri hørt om noen som er deltakende i Røde kors av denne gjengen, de sitter i fau, er skitrener, kjøper ikke gaver til fattige barn.. Anonymkode: 3c07a...7ec 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #19 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Holzweilerskjerf er gått helt ut på dato. De med ekte kulturell kapital har ikke Oslo-vest-bunad, også kjent som beltestakk fra Telemark. Aldri hørt om noen som er deltakende i Røde kors av denne gjengen, de sitter i fau, er skitrener, kjøper ikke gaver til fattige barn.. Anonymkode: 3c07a...7ec Kjøper gaver, uten ikke. Anonymkode: 3c07a...7ec
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #20 Skrevet 15 timer siden I tillegg til det som er nevnt, privilegiet å ha en hjemmeværende forelder (typisk kone) som gjerne har en profesjonsutdanning hun ikke bruker, og isteden starter podcast eller en ulønnsom butikk for å «stay relevant». Bruk av tjenester som au pair/night nanny, vaskehjelp og kokk på private arrangementer. Brullup i Nice eller ved Comosjøen som koster prisen av en norsk gjennomsnittlig bolig. Helgeturer til Chamonix eller St Moritz på vinteren, Frognertrikken til den franske rivieraen på sommeren. Anonymkode: cd650...6c1 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå