AnonymBruker Skrevet i går, 16:06 #21 Skrevet i går, 16:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): En gammel venninne fortalte at hun hoppet over julebordet og avlyste samme dagen fordi sjefen ga henne kunn4,5% lønnsøkning og hun har vært der i 10 år. De andre fikk visst mer. Tror ikke jeg ville ha gjort det samme…er ikke greit å skippe julebordet! Hva synes andre - en bør vel stille opp når det er sosiale arrangement? Anonymkode: a443d...ce1 Oppspunnet historie av noen som går livets harde skole og aldri har jobbet. Man får som regel årlig lønnsøkning. Ikke hvert 10ende år. Noe som betyr at. Om hun har vært der i 10år så telles selvsagt ikke det. Om de andre får mer. (Noe som betyr ikke tariff) Så hadde den angivelige arbeidstakeren 1: Antagelig jobbet så dårlig at arbeidsgiver ikke synes arbeidstaker fortjener mer. Og at de andre yter bedre. 2: Ekstremt dårlig i sine egne lønnsforhandlinger. Begge disse tingene er da altså arbeidstakers skyld, og det vet en hver person som faktisk jobber. Anonymkode: 429bb...1ad 3
Regndrops Skrevet i går, 16:10 #22 Skrevet i går, 16:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): En gammel venninne fortalte at hun hoppet over julebordet og avlyste samme dagen fordi sjefen ga henne kunn4,5% lønnsøkning og hun har vært der i 10 år. De andre fikk visst mer. Tror ikke jeg ville ha gjort det samme…er ikke greit å skippe julebordet! Hva synes andre - en bør vel stille opp når det er sosiale arrangement? Anonymkode: a443d...ce1 Det er helt innafor å skippe julebordet. Og din venninne trenger ikke en gang å forklare hvorfor fordi det er frivillig å gå på julebord. At hun nok har meldt seg på gjør egentlig ikke noe heller fordi ting skjer og hun trenger ikke å forklare seg når hun uteblir. Du burde heller støtte din venninne i sitt valg. Ikke gå på KG og mene at det ikke er greit å skippe julebordet.
AnonymBruker Skrevet i går, 16:17 #23 Skrevet i går, 16:17 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oppspunnet historie av noen som går livets harde skole og aldri har jobbet. Man får som regel årlig lønnsøkning. Ikke hvert 10ende år. Noe som betyr at. Om hun har vært der i 10år så telles selvsagt ikke det. Om de andre får mer. (Noe som betyr ikke tariff) Så hadde den angivelige arbeidstakeren 1: Antagelig jobbet så dårlig at arbeidsgiver ikke synes arbeidstaker fortjener mer. Og at de andre yter bedre. 2: Ekstremt dårlig i sine egne lønnsforhandlinger. Begge disse tingene er da altså arbeidstakers skyld, og det vet en hver person som faktisk jobber. Anonymkode: 429bb...1ad Årlig lønnsøkning ja, men private bedrifter har ofte lønnsforhandlinger utenom det også. Og det handler ikke alltid om at arbeidstaker fortjener mindre enn andre, men at man kan være dårlig i egne lønnsforhandlinger kan stemme ja. Det er ikke alle som er så flinke til å snakke for seg, eller til å slikke sjefens ræv, men det betyr ikke at man fortjener mindre lønn enn de som smisker. Jeg har selv diskutert lønn uten å få særlig forhøyelse og det endte med at jeg sluttet, for jeg visste at jeg gjorde en god jobb og hadde kunder som var godt fornøyd. NÅ kan sjefen fortelle meg for en fantastisk ressurs jeg var og at jeg gjerne må komme tilbake, samtidig som jeg får meldinger fra kundene som sier at de savner den gode jobben jeg gjorde. Jeg er ferdig der, og har det så veldig mye bedre nå med folk som faktisk setter pris på meg. Og til TS; det er faktis helt greit å skippe julebord! Anonymkode: 50914...8b3
petterm Skrevet i går, 16:33 #24 Skrevet i går, 16:33 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En gammel venninne fortalte at hun hoppet over julebordet og avlyste samme dagen fordi sjefen ga henne kunn4,5% lønnsøkning og hun har vært der i 10 år. De andre fikk visst mer. Tror ikke jeg ville ha gjort det samme…er ikke greit å skippe julebordet! Hva synes andre - en bør vel stille opp når det er sosiale arrangement? Anonymkode: a443d...ce1 Det er greit å skippe julebordet fordi man ikke har lyst til å delta, men jeg synes ikke det er greit å gi beskjed samme dag uten annen grunn enn at man ikke har lyst, det blir nesten litt barnslig. Det kunne hun gitt beskjed om tidligere, sånn at man slapp å betale for henne! 1
Brunello Skrevet i går, 16:41 #25 Skrevet i går, 16:41 (endret) superplomme skrev (1 time siden): Ville vært passe uprofesjonelt av sjefen å la manglende oppmøte på julebord (så sant man har meldt avbud på en ryddig måte) gå ut over NESTE ÅRS lønnsøkning? Aldri hørt på maken. Hva slags bedrifter er det dere jobber i, egentlig? Det hevdes vel ikke at grunnen er manglende oppmøte på julebordet eller andre sosiale arrangementer i seg selv. Grunnen er rett og slett at det sosiale har noe å si. For en leder er det lettere å like en han/hun treffer utenfor arbeidssituasjonen. Og lønnsøkning er i stor grad avhengig av at lederen din liker deg. Står to likt faglig, vinner den sjefen liker best. Endret i går, 16:42 av Brunello
AnonymBruker Skrevet i går, 16:50 #26 Skrevet i går, 16:50 Jeg gidder heller ikke julebord i år. Handler ikke om at kollegaer har «skyld i» sin ledelse, men at det på et punkt i inkompetent ledelse blir slik at en melder seg ut. I klartekst: Jeg er på vei bort, rent mentalt. Og så kan jo arbeidsmiljøet bedre seg før arbeidsmarkedet bedrer seg. Men i mellomtiden er min arbeidsplass verdt 0% av min fritid. Inkludert julebord. Din kollega ønsker muligens heller bruke de timene på Finn.no eller på øvrige jobbsøkerprosesser? Anonymkode: c2c0d...ca8 2
Regndrops Skrevet i går, 17:17 #27 Skrevet i går, 17:17 petterm skrev (39 minutter siden): Det er greit å skippe julebordet fordi man ikke har lyst til å delta, men jeg synes ikke det er greit å gi beskjed samme dag uten annen grunn enn at man ikke har lyst, det blir nesten litt barnslig. Det kunne hun gitt beskjed om tidligere, sånn at man slapp å betale for henne! Ikke alle arbeidplasser betaler for at arbeidstaker skal få gå på julebord. Det er uansett mange som melder avbud allerede bare noen timer før et julebord og det er ingen som har krav på å få vite hvorfor. En arbeidsgiver har ikke noe rett i å vite hvorfor like lite som når en arbeidstaker ringer inn syk. Men jeg må betale for å være med på julebordet og jeg skal gå så fremst jeg ikke blir syk. Blir jeg syk så har jeg uansett betalt og det går da til felleskassa uansett.
AnonymBruker Skrevet i går, 17:34 #28 Skrevet i går, 17:34 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror ikke jeg ville ha gjort det samme…er ikke greit å skippe julebordet! Anonymkode: a443d...ce1 Jo, det er selvsagt greit. Jeg hadde riktignok blitt overlykkelig over 4,5% lønnsøkning, men hadde ikke dratt på julebord av den grunn. Anonymkode: 7d1a7...ddd
Puppenlun Skrevet i går, 17:40 #29 Skrevet i går, 17:40 Jeg droppa flere julebord i år, for jeg måtte skaffe skyss i tre mil for å komme dit, delta på leker jeg ikke liker, for så å betale all drikke sjøl, pluss skaffe skyss hjem igjen. På det andre julebordet jobbet jeg.. men jeg får se om jeg deltar på det 3.😂 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #30 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Oppspunnet historie av noen som går livets harde skole og aldri har jobbet. Man får som regel årlig lønnsøkning. Ikke hvert 10ende år. Noe som betyr at. Om hun har vært der i 10år så telles selvsagt ikke det. Om de andre får mer. (Noe som betyr ikke tariff) Så hadde den angivelige arbeidstakeren 1: Antagelig jobbet så dårlig at arbeidsgiver ikke synes arbeidstaker fortjener mer. Og at de andre yter bedre. 2: Ekstremt dårlig i sine egne lønnsforhandlinger. Begge disse tingene er da altså arbeidstakers skyld, og det vet en hver person som faktisk jobber. Anonymkode: 429bb...1ad Nå ja, statistisk sett holder det å ha nedsatt funksjonsevne, fedme, være kvinne eller etnisk minoritet for å tape lønnsmessig. Eller gud forby stygg eller lav mann Anonymkode: 44f43...961
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #31 Skrevet 21 timer siden Da spør jeg deg i HI: Er jeg et fælt menneske som droppet julebordet på nye jobben (begynte i februar) for å være hjemme med hundene mine? Jeg vil påstå nei. Jeg gjorde et valg. Jeg har en samboer som er bortreist og ville ikke «plage» andre med hundene. Julebord er heldigvis helt frivillig og noe man kan velge å delta på. Det sosialt og gir mange veldig mye på jobben, men det er ikke et must. Hvis hun droppet pga. lønnsøkningen som ikke sto til forventningen er det hennes valg. Anonymkode: 13c7b...82b
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #32 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor synes du man bør stille opp? Anonymkode: a9e5e...fca Tenkte mest på hvis de er en liten bedrift med kun 4-6 heltidsansatte, kanskje greit å stille opp. Anonymkode: a443d...ce1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #33 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg gidder heller ikke julebord i år. Handler ikke om at kollegaer har «skyld i» sin ledelse, men at det på et punkt i inkompetent ledelse blir slik at en melder seg ut. I klartekst: Jeg er på vei bort, rent mentalt. Og så kan jo arbeidsmiljøet bedre seg før arbeidsmarkedet bedrer seg. Men i mellomtiden er min arbeidsplass verdt 0% av min fritid. Inkludert julebord. Din kollega ønsker muligens heller bruke de timene på Finn.no eller på øvrige jobbsøkerprosesser? Anonymkode: c2c0d...ca8 Faktisk ja, så sa hun noe i den retning. Mentalt på vei bort..hun søker nok annet men vet ikke hvor raskt det kan gå, da hun et over 40. Tenkte hun burde ha stilt opp likevel, kollegaene er da hyggelige! Anonymkode: a443d...ce1
Rødvinsfilosofen Skrevet 19 timer siden #34 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): En gammel venninne fortalte at hun hoppet over julebordet og avlyste samme dagen fordi sjefen ga henne kunn4,5% lønnsøkning og hun har vært der i 10 år. De andre fikk visst mer. Tror ikke jeg ville ha gjort det samme…er ikke greit å skippe julebordet! Hva synes andre - en bør vel stille opp når det er sosiale arrangement? Anonymkode: a443d...ce1 Hvilken bransje er det snakk om? 😅
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #35 Skrevet 19 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (4 minutter siden): Hvilken bransje er det snakk om? 😅 Kontor / Sikkerhetsbransje Anonymkode: a443d...ce1
Regndrops Skrevet 18 timer siden #36 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Faktisk ja, så sa hun noe i den retning. Mentalt på vei bort..hun søker nok annet men vet ikke hvor raskt det kan gå, da hun et over 40. Tenkte hun burde ha stilt opp likevel, kollegaene er da hyggelige! Anonymkode: a443d...ce1 Kollegaene er hyggelig så hun burde bare stille opp. Alle kollegaene der jeg jobber er hyggelige, men ikke alle stiller opp på julebordet. Ikke alle som melder seg på kommer og sånn er det bare. Du som venninne burde støtte venninnen din. Hun går igjennom noe og trenger ekte venninner som ikke går bak ryggen hennes og skriver på KG. Hun vil mest sannsynlig forstå at det er henne vi skriver om hvis hun er på KG selv. Støtt henne eller la henne være i fred.
Himmelen_91 Skrevet 18 timer siden #37 Skrevet 18 timer siden Sjefen bryr seg ikke om en ansatt kommer eller ikke, da er det en regning mindre å ta 👍🏻😎
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #38 Skrevet 12 timer siden Brunello skrev (14 timer siden): Det hevdes vel ikke at grunnen er manglende oppmøte på julebordet eller andre sosiale arrangementer i seg selv. Grunnen er rett og slett at det sosiale har noe å si. For en leder er det lettere å like en han/hun treffer utenfor arbeidssituasjonen. Og lønnsøkning er i stor grad avhengig av at lederen din liker deg. Står to likt faglig, vinner den sjefen liker best. Kan ikke lederen like en person basert på lunsjen på jobb hver dag..? Det må et julebord til? Anonymkode: a443d...ce1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå