Pingleton Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden (endret) Hei! Som tittelen sier: Jeg bor alene, og trenger tips fra dere andre som bor alene! Må hele tiden kaste masse mat fra kjøleskapet som har blitt dårlig fordi jeg ikke har rukket å spise det opp. Og det vil jeg virkelig unngå - både økonomisk og for å slippe å kaste så mye mat. Jeg har ingen frys, som jo et en stor del av problemet. Spiser ikke kjøtt. Tips og triks? Har dere foreksempel ideer til retter man kan ha som rester i kjøleskapet over mange dager uten å bli dårlige? Eller tips til hvordan man kan oppbevare matvarer (brød, osv) for at det skal vare så lenge som mulig? Endret 14 timer siden av Pingleton
Abra Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden Lag middag utifra det som ligger i datodisken hver dag.
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden Pingleton skrev (32 minutter siden): Må hele tiden kaste masse mat fra kjøleskapet som har blitt dårlig fordi jeg ikke har rukket å spise det opp. Og det vil jeg virkelig unngå - både økonomisk og for å slippe å kaste så mye mat. Jeg har ingen frys, som jo et en stor del av problemet. Du kjøper for mye. Slutt med det. Anonymkode: 68a2c...d12
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden Det holder seg ikke lenger fordi du lager en rett av det. Du må bare spise det du har. Jeg har alltid bodd alene, men ikke uten frys. Men jeg har heller aldri brukt frysen til rester. Det er bare å ikke handle mer enn du spiser, og se i kjøleskapet før du handler, og spise det du har. Brød har jeg alltid spist opp før det blir dårlig. Spiser du kanskje veldig lite? Da er det jo litt vanskeligere å få spist opp et brød alene. Anonymkode: 1c4b5...9d0
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden kjøpe en liten frys? Det er utrolig praktisk, man kan kjøpe brukt også, og man får frysere som er små, på størrelse med en vaskemaskin. Anonymkode: cdfd0...417 2 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Skrevet 12 timer siden https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap-frysere/fryseboks/logik-fryseboks-lcf95w23e/633644 1500 kr, helt ny Anonymkode: cdfd0...417 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden For det første må du ikke kjøpe mer enn du greier å spise opp. Så får du kjøpe deg en fryser evt større kjøleskap med fryser. Er jo ikke enkelt å gi noen konkrete tips om matretter når du ikke sier hva du pleier å ha for mye av. Men du kan lage en gryte eller suppe av det du har liggende. Anonymkode: dcc6e...f51
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden Som flere allerede har skrevet, ikke kjøp mer enn du spiser. Det er vanskelig å gi råd uten å vite hva slags mat du må kaste. Pålegg - begrens utvalget og hold deg til varer med lang holdbarhet. Grønnsaker - lag grønnsaksuppe eller stuinger og mos der du bruker det du har. Middagsrester - spis kombinert med annen mat du har. Anonymkode: 59a31...f7b
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden Ha alltid tilgjengelig egg. Da kan du lage omelett av rester, slik som grønnsaker, kjøtt, pålegg osv. Rester av kjøtt kan skjæres i skiver og brukes som pålegg til frokost eller lunsj. Ha litt basisvarer som ris, pasta, buljong, krydder, kokosmelk, bønner, hakkete tomater, tomatpure, løk, hvitløk, chilli, lime, sitron. Dette er varer som ikke opptar plass i kjøleskapet, men som kan gi gode og enkle retter. Da kan du enkelt smelle sammen noe enkelt og evt bruke rester som tillegg/garnityr. Feks en suppe av kokosmelk, løk, hvitløk, rester av grønnsaker, karri, lime, chilli og rester av salat kylling (eller lignende) brukt dagen før. Tomatsuppe med egg og evt rester av grønnsaker. Kan toppes med rester av ost, skinke, pasta, kjøtt. Fiskeboller på boks, tunfisk, makrell i tomat holder seg utenfor kjøleskapet, hvis du ønsker å ha litt mer liggende. Prøv å planlegg måltidene litt. Du kan gjerne lage for to dager av gangen slik at du feks handler annenhver dag dersom det går utover plassen. Prov å bruke samme ingredienser i noen av måltidene slik du ikke må handle masse ulike varer. Skal du ha pasta med kjøttboller en dag, kan du bruke 50/50 av kjøttbollene til da, og resten i en grønnsakssuppe eller til potetmos dagen etter. I frysen ville jeg fordelt plassen mellom protein oppdelt i porsjoner (2 fiskekaker, en kyllingfilet, halv pakke kjøttdeig osv) og ulike grønnsaker. Gjerne lapskausblanding og wokblanding. Er man alene kan noen friske grønnsaker raskt bli dårlig, og da er det bedre å ta en porsjon fra frysen. Ville også hatt et brød oppdelt i skiver. Jeg syns brød fort kan mugne og bli tørt. Et tips er å finne ulike måter å tilberede samme varer på. Har man liten plass og derfor bør spise samme matvarer noen dager, så får man likevel variasjon. Feks kan gulrot raspes rå, kokes, wokes, moses, honninglaseres osv. Anonymkode: 5b910...700
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden Pingleton skrev (9 timer siden): Hei! Som tittelen sier: Jeg bor alene, og trenger tips fra dere andre som bor alene! Må hele tiden kaste masse mat fra kjøleskapet som har blitt dårlig fordi jeg ikke har rukket å spise det opp. Og det vil jeg virkelig unngå - både økonomisk og for å slippe å kaste så mye mat. Jeg har ingen frys, som jo et en stor del av problemet. Spiser ikke kjøtt. Tips og triks? Har dere foreksempel ideer til retter man kan ha som rester i kjøleskapet over mange dager uten å bli dårlige? Eller tips til hvordan man kan oppbevare matvarer (brød, osv) for at det skal vare så lenge som mulig? Hva har du for mye mat i kjøleskapet i utgangspunktet. Jeg planlegger alltid middager for en uke og da baserer jeg middagene rundt de samme råvarene. Anonymkode: ca9ba...bdc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå