Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nå 38 og har slitt med akne siden jeg var 22. Kun på hake egentlig. Utenom det er huden stort sett greit. Får en sjelden gang en kviser her og der. Men det jeg lurer på er hvorfor jeg alltid får symmetriske kviser?? Får jeg en i panna får jeg alltid en i panna på andre siden også. Og dette gjelder på hake og på kinn og. Hva gjør at dette skjer? Og har noen tips til hva som kan fungere? Har egentlig prøvd alt utenom en iso kur.. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er hudrutinen din? 
Bruker du noe form for retinol? 
Har du vært hos legen og spurt om hjelp derfra? Jeg har isotretonin krem som heter retrides som hjelper meg, men jeg har KP og sliter ikke med acne. 
Finnes ikke noe logisk forklaring på hvorfor kvisene dine har et sånt mønster, men ifølge sånne acne kart på nettet er kviser på haka forbundet med for mye fett, sukker eller alkohol i dietten din, mens kicks.no sier det er hormonelt (noe som ville blitt forstyrret av fett, sukker, alkohol…). Det er vanskelig å vite. Anbefaler retrides. Koster 800 kr for en tube på resept. 

Anonymkode: 7314f...9b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får også symmetriske kviser. Har forsøkt iso, det hjalp, men det som gjorde at alt forsvant helt var å kutte melk og meieri. 

Anonymkode: b9edc...d29

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg fikk skinoren krem med legen nå for litt siden. Har ikke brukt det så lenge men føler ikke mye forbedring.

Kostholdet mitt er rimelig bra vil jeg tørre å påstå. Drikker omtrent aldri alkohol å spiser lite sukker å fett.. jeg brukte retinol for noen måneder siden men syns nesten at kvisene ble værre så jeg slutta med det.  

Ellers renser jeg huden hver dag å bruker mye antibakterielle produkter fra dr.schrammek som jeg har fått anbefalt av hudpleier. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt akne på hake, kjeve og litt på kinn siden jeg var 19. Er nå 30 år. Får også veldig ofte symmetriske kviser. Jeg tok en iso-kur som 20åring. Så går jeg på det igjen nå. Jeg vet at mine kviser kommer av hormoner. Det er 100% sikkert fordi at jeg som gravid og ammende hadde plettfri hud. Jeg spiste helt lik kost i graviditeten som jeg gjorde både før og etter. Jeg spurte min hudlege om det var noe jeg kunne hjøre selv. Og hun s at alvorlig akne avsolutt ikke har noe med hverken kosthold, renslighet, vanninntak osv å gjøre. Det er rett og slett noen som har denne hudsykdommen og den påvirkes i stor grad av hormoner. Jeg ville prøvd iso om jeg var deg :) er ikke din feil, og tror ikke at noen hudpleieprodukter vil gjøre noe for deg - jeg har ikke tall på hvor mye jeg har prøvd ut - uten virkning.

Anonymkode: 85325...953

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg får også symmetriske kviser. Har forsøkt iso, det hjalp, men det som gjorde at alt forsvant helt var å kutte melk og meieri. 

Syns det virker så vanskelig å kutte alt av melk og meieriprodukter.   Spiser ganske rent å syns mange planteprodukter er så ultraprosseserte.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det plager deg mye, gå til hudlege. 

Anonymkode: 86235...746

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har hatt akne på hake, kjeve og litt på kinn siden jeg var 19. Er nå 30 år. Får også veldig ofte symmetriske kviser. Jeg tok en iso-kur som 20åring. Så går jeg på det igjen nå. Jeg vet at mine kviser kommer av hormoner. Det er 100% sikkert fordi at jeg som gravid og ammende hadde plettfri hud. Jeg spiste helt lik kost i graviditeten som jeg gjorde både før og etter. Jeg spurte min hudlege om det var noe jeg kunne hjøre selv. Og hun s at alvorlig akne avsolutt ikke har noe med hverken kosthold, renslighet, vanninntak osv å gjøre. Det er rett og slett noen som har denne hudsykdommen og den påvirkes i stor grad av hormoner. Jeg ville prøvd iso om jeg var deg :) er ikke din feil, og tror ikke at noen hudpleieprodukter vil gjøre noe for deg - jeg har ikke tall på hvor mye jeg har prøvd ut - uten virkning.

Dette!

Anonymkode: 86235...746

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, og nei. Hudsykdommen kommer ikke av kosthold og renslighet, men kosthold og renslighet kan påvirke i stor grad. Er du utsatt og har hudsykdommer, så er det mulig du må skifte putetrekk oftere enn den som ikke har problemer. Det betyr ikke at det kommer av hygiene.

Hormonell akne påvirkes ofte av melk og meieri. Det betyr ikke at kosthold er skyld i kviser, men at noen matvarer trigger utbrudd fordi hormonene går i kluss. 

Jeg har brukt iso, jeg har kuttet melk og meieri. Iso har hjulpet meg i stor grad, men jeg får fortsatt kviser hvis jeg spiser melk og meieri. Uten det, helt ren hud. Det er en billig ting å sjekke før iso, for iso kan gi alvorlige bivirkninger. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...