AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #1 Skrevet 30. november 2025 Har keratosis pilaris over hele armen, brystet, låret, rumpa og øvre del av ryggen, og har slitt med det i over 25 år. Ingenting gjør det bedre. Jeg er så lei av det. Jeg har prøvd alle vanlige reseptfrie hudkremer, men er ingenting som faktisk hjelper. Og det er dyrt. Har prøvd å eksfoliere, men huden blir bare betent og det gjør vondt i flere dager. Fastlegen har ingen hjelp, og bare svarer at jeg må skrubbe huden. Finnes det virkelig ingenting som fastlegen kan skrive ut? Anonymkode: 6e49e...8ab
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #2 Skrevet 30. november 2025 Hvis du virkelig har prøvd alt, ville jeg gått til hudlege. Anonymkode: 398e1...536 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #3 Skrevet 30. november 2025 Alltid like morsomt når folk sier de har prøvd alt, men ikke sier hva de har prøvd. 😁 Glycolic acid (fra the Ordinary), og å følge opp dette med en krem med urea i? Det funker fjell her i alle fall. Anonymkode: 30fc6...74b 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #4 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alltid like morsomt når folk sier de har prøvd alt, men ikke sier hva de har prøvd. 😁 Glycolic acid (fra the Ordinary), og å følge opp dette med en krem med urea i? Det funker fjell her i alle fall. Anonymkode: 30fc6...74b Tenkte det samme, men siden sier hun har prøv alt, så må vi jo nesten bare regne med det. Anonymkode: 398e1...536 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #5 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvis du virkelig har prøvd alt, ville jeg gått til hudlege. Anonymkode: 398e1...536 Fastlegen mener at det er så vanlig å ha det at det er unødvendig å henvise til hudlege. AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Alltid like morsomt når folk sier de har prøvd alt, men ikke sier hva de har prøvd. 😁 Glycolic acid (fra the Ordinary), og å følge opp dette med en krem med urea i? Det funker fjell her i alle fall. Anonymkode: 30fc6...74b Jeg husker ikke alle kremene jeg har prøvd oppgjennom årene, men har prøvd alle de som apoteket tipser om. Husker at jeg har prøvd Canoderm, Miniderm, La Roche Posay, Locobase, CeraVe, Karbaderm, A-derma, Dermica, Decubal. Huden blir jo bløtere av krem, men ingenting minsker mengden Keratosis pilaris og nuppene er like røde. Anonymkode: 6e49e...8ab
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #6 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fastlegen mener at det er så vanlig å ha det at det er unødvendig å henvise til hudlege. Jeg husker ikke alle kremene jeg har prøvd oppgjennom årene, men har prøvd alle de som apoteket tipser om. Husker at jeg har prøvd Canoderm, Miniderm, La Roche Posay, Locobase, CeraVe, Karbaderm, A-derma, Dermica, Decubal. Huden blir jo bløtere av krem, men ingenting minsker mengden Keratosis pilaris og nuppene er like røde. Anonymkode: 6e49e...8ab Da må du gå privat, hvis du er så plaget. Du nevner det ikke her - har du prøv glycolic acid + urea, som en annen her tipser om? Anonymkode: 398e1...536
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #7 Skrevet 30. november 2025 Fastlegen har jo rett. Det er veldig vanlig, og ikke noe å gå til hudlege med, hvertfall ikke på det offentlige sin regning. Det er ingen sykdom. Du kan jo gå privat. Her står det litt om ulike kremer. https://tidsskriftet.no/2023/03/klinisk-oversikt/keratosis-pilaris , de fleste er heldigvis tilgjengelige uten resept. Anonymkode: f3d30...370 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #8 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fastlegen mener at det er så vanlig å ha det at det er unødvendig å henvise til hudlege. Jeg husker ikke alle kremene jeg har prøvd oppgjennom årene, men har prøvd alle de som apoteket tipser om. Husker at jeg har prøvd Canoderm, Miniderm, La Roche Posay, Locobase, CeraVe, Karbaderm, A-derma, Dermica, Decubal. Huden blir jo bløtere av krem, men ingenting minsker mengden Keratosis pilaris og nuppene er like røde. Anonymkode: 6e49e...8ab Du skriver jo bare merker her, ikke hvilken TYPE krem. Er som å svare at du har prøvd Fjordland, Stabburet, Idun og Maarud når noen spør deg om du har prøvd mat med sennep i seg. Prøv disse, spesifikt. https://www.vita.no/the-ordinary/the-ordinary-glycolic-acid-7-exfoliating-toner-100ml Ha denne på en bomullsdott, eller bare på fingrene, og smør på områdene som er utsatt. Gjør dette et par dager i uka. Om du ser at du er sensitiv, så ha det på 20 min før du dusjer. Etter dusj, eller etter at det andre har tørket inn noen minutter, smør på denne kremen. https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/kroppspleie/eucerin-eucerineucerin-urearepair-urearepair-10-urea-intensive-moisturizing-lotion,5114785?experiments=new_cart Eller denne: https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/dagkrem/the-inkey-list-urea-10-moisturizer,5104322?experiments=new_cart Eller min favoritt: https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/kroppspleie/cerave-ceravecerave-sa-sa-smoothing-cream,5023959 Du kan også bruke denne. https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/akne/the-inkey-list-glycolic-acid-exfoliating-body-stick,5112211 Den er litt klissete, men funker VELDIG bra. Anonymkode: 30fc6...74b
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #9 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fastlegen har jo rett. Det er veldig vanlig, og ikke noe å gå til hudlege med, hvertfall ikke på det offentlige sin regning. Det er ingen sykdom. Du kan jo gå privat. Her står det litt om ulike kremer. https://tidsskriftet.no/2023/03/klinisk-oversikt/keratosis-pilaris , de fleste er heldigvis tilgjengelige uten resept. Anonymkode: f3d30...370 Det er mye som ikke er sykdom, men som gir plager og redusert livskvalitet, og som dekkes av det offentlige, ts betaler skatt akkurat som deg. Anonymkode: a610d...8f3 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #10 Skrevet 30. november 2025 Tusen takk for tips. Er det trygt å bruke syre på eksem-hud? Er redd for å gjøre alt enda verre. Anonymkode: 6e49e...8ab 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #11 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Tusen takk for tips. Er det trygt å bruke syre på eksem-hud? Er redd for å gjøre alt enda verre. Anonymkode: 6e49e...8ab Det kan ingen av oss vurdere. Du må enten sette deg ned og gjøre grundige undersøkelser på nett, eller så går du til en privat hudlege. Jeg gjorde begge deler for mine problemer. Anonymkode: 398e1...536 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #12 Skrevet 30. november 2025 Jeg hadde dette på armene før, fra jeg var ung til godt voksen. Men jammen er det borte. Det jeg har endret er at jeg spiser mye renere. Spiser så og si ikke e-stoffer. Husker mormor sa det var avfallstoffer. Mulig hun hadde rett... Anonymkode: 7234e...b26
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #13 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde dette på armene før, fra jeg var ung til godt voksen. Men jammen er det borte. Det jeg har endret er at jeg spiser mye renere. Spiser så og si ikke e-stoffer. Husker mormor sa det var avfallstoffer. Mulig hun hadde rett... Anonymkode: 7234e...b26 Avfallsstoffer? Nei, nå må du gi deg. Anonymkode: 398e1...536 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #14 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Avfallsstoffer? Nei, nå må du gi deg. Anonymkode: 398e1...536 Ikke vet jeg. Borte er det nå uten at jeg har tenkt over det før jeg leste denne tråden. Jeg prøvde «alt mulig» for å bli kvitt det før, uten hell. Eneste jeg har endret er kostholdet mitt. Anonymkode: 7234e...b26
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #15 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke vet jeg. Borte er det nå uten at jeg har tenkt over det før jeg leste denne tråden. Jeg prøvde «alt mulig» for å bli kvitt det før, uten hell. Eneste jeg har endret er kostholdet mitt. Anonymkode: 7234e...b26 La oss heller anta den mest logiske forklaringen, og det er at du er blitt eldre. Det er ikke uvanlig at KP blir mindre framtredende med alderen. Anonymkode: 398e1...536 2 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #16 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for tips. Er det trygt å bruke syre på eksem-hud? Er redd for å gjøre alt enda verre. Anonymkode: 6e49e...8ab Du må jo nesten prøve. Du har jo tydeligvis prøvd alt annet uten å være redd for å gjøre det verre. 😅 Å bruke mekanisk eksfolierende (såpe med skrubb) på eksemhud er i alle fall IKKE bra. Mange bruker glykolsyre på eksemhud og tåler det bra, noen tåler det ikke. Du får enten prøve, eller finne en god privat hudlege og få hjelp. Anonymkode: 30fc6...74b
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #17 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde dette på armene før, fra jeg var ung til godt voksen. Men jammen er det borte. Det jeg har endret er at jeg spiser mye renere. Spiser så og si ikke e-stoffer. Husker mormor sa det var avfallstoffer. Mulig hun hadde rett... Anonymkode: 7234e...b26 Girl, please… delete this. Det kan du ikke som anonym, men dette er pinlig. Det er IKKE avfallsstoffer. Anonymkode: 57bc3...9a1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #18 Skrevet 1. desember 2025 Det koster type 2000 kr for en time med hudlege på Volvat. Det er ikke verre enn noen turer til frisøren. Hvis du er såpass plaget, er det en investering i livskvalitet. Anonymkode: d1465...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #19 Skrevet 1. desember 2025 Takk for råd Jeg skal spørre fastlegen om syre. Har dessverre ikke råd til å gå til privat hudlege eller frisør. Er ufør pga medfødt sykdom så har minstesats og ingen forsikring, så 2000 kr er veldig mye for meg. Anonymkode: 6e49e...8ab
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #20 Skrevet 1. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for råd Jeg skal spørre fastlegen om syre. Har dessverre ikke råd til å gå til privat hudlege eller frisør. Er ufør pga medfødt sykdom så har minstesats og ingen forsikring, så 2000 kr er veldig mye for meg. Anonymkode: 6e49e...8ab Et lite tips til en annen gang er å oppgi riktig informasjon i hi. Du skriver at du har prøvd "alt", men du har tydeligvis ikke forsøkt noe av det som flest har størst effekt av. At du har eksem i tillegg er også relevant. Det nytter ikke å spørre fastlegen generelt om "syre" - du må spørre spesifikt, type og konsentrasjon. Jeg tviler imidlertid på at du får et fornuftig svar. Du bør i tillegg gjøre egen research. Anonymkode: 398e1...536
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå