Gå til innhold

Gratis utlån av hytter - krever litt mye?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en hytte som står en del ubrukt og jeg har derfor meldt meg inn i en Facebookgruppe for gratis utlån av hytte til mennesker som dårlig økonomi. 

Må si jeg har blitt litt overrasket. Ei ville låne ut leiligheten sin midt i Oslo, men personen spurte om hun heller kunne låne den i høstferien. Siste innlegget nå er noen som ønsker gratis hytte i jula til åtte personer. Det er jo okay å ønske seg, men skjønner de ikke hva dette er verdt? Sikkert 20-30.000 avhengig av hytta selvsagt. 

Har skrevet at gratis utlån vil være aktuelt i noen langhelger, men ikke i ferier. Jeg har likevel fått meldinger om lån midt i fellesferien (har sagt vi leier ut da), høstferien, om det er wifi inkludert, om det er noe i fryseren osv. Jeg synes en del er litt frekke rart og slett. Til og med en som spurte om jeg kunne sponse bensin siden de hadde så dårlig råd. 😳 

Er dette noe jeg bare må regne med eller? Har mistet litt lysten. 

Anonymkode: d1b73...cbd

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

🫠 Tror slike grupper tiltrekker seg de verste.

Folk med svært dårlig økonomi har sjeldent en bil å komme seg til en hytte, så man treffer jo ikke helt riktig.

Hadde nok heller prøvd å bare låne bort til bekjente. 

Anonymkode: e0387...880

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er bare å innse først som sist at mange folk er frekkere enn flatlusa.

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk er frekke, så det må du nok regne med.

Anonymkode: 91309...abc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Så kjedelig. 
Vi har lånt ut noen få ganger, men det kom ofte spørsmål om mer så sluttet med det. 
Typ at de fikk en langhelg og så spurte om de kunne komme neste helg også og ta med noen venner. Ikke fordi jeg ville ha en personlig og varm takk, men det føltes bare ikke bra. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre ofte en grunn til at folk havner i en litt krevende livssituasjon. Man har kanskje ikke fått en ordentlig oppdragelse, ikke lært seg å navigere i samfunnet, ikke lært sosiale koder osv. Så baller det på seg gjennom hele livet. Jeg sier ikke at alle er sånn, men mange.

Samme skjer hvis man legger ut gratis ting på Finn. Helt utrolig merkelige og frekke mennesker som tar kontakt. Nesten så man ikke kan tro det.

Anonymkode: 749a4...e87

• Liker 12
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme skjer hvis man legger ut gratis ting på Finn. Helt utrolig merkelige og frekke mennesker som tar kontakt. Nesten så man ikke kan tro det.

Det er dessverre min erfaring også. Så jeg har sluttet å gi bort gratis. Jeg ber om en lav sum, og da er de som tar kontakt gjerne greie.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er nok dessverre sånn en del folk er. Noen er frekke, og andre mangler kunnskap, og summen blir at en del mottakere framstår som krevende/vanskelig. 

Tror en bare får være tydelig på hva en tilbyr og ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme erfaring med hjelp til vanskeligstilte her. Jeg har ikke leid ut hytte, men gitt bort gaver til mange tusen per familie. En god del av dem viste lite eller ingen takknemlighet, og enkelte tok kontakt i ettertid for å be om mer. Jeg har sluttet helt å gi pga dette, da det bygde seg opp en skikkelig avsmak. Veldig synd for dem som faktisk var genuine. 

Anonymkode: 08150...003

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk er ikke vanskeligstilte uten grunn, som regel fordi de er helt ubrukelige folk. Ville heller lånt bort i omgangskretsen.

Anonymkode: a6e01...cb0

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Hulderen skrev (6 timer siden):

Det er dessverre min erfaring også. Så jeg har sluttet å gi bort gratis. Jeg ber om en lav sum, og da er de som tar kontakt gjerne greie.

Donerer heller tingene mine til organisasjoner, slik som ting og tøy. Så kan de tjene penger som går til gode formål, og folk får kjøpt noe billig. 

Men helt klart at man må ta betalt på finn eller lignende markedssteder. 

Det er stygt å si det, men mye av det som gis bort gratis, blir solgt rett etterpå. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
endo skrev (2 minutter siden):

Donerer heller tingene mine til organisasjoner, slik som ting og tøy. Så kan de tjene penger som går til gode formål, og folk får kjøpt noe billig. 

Men helt klart at man må ta betalt på finn eller lignende markedssteder. 

Det er stygt å si det, men mye av det som gis bort gratis, blir solgt rett etterpå. 

Jeg er helt inneforstått med at mye av det jeg gir bort blir solgt etterpå. Slik klarte jeg meg selv økonomisk da barna var små, selv om jeg ofte pusset ting opp før jeg solgte videre. At andre gjør tilsvarende med ting jeg gir bort er helt greit for meg. Det er vinn vinn. Jeg blir kvitt ting, og de som selger videre får gjerne en nødvendig inntekt av det. 

Det er såpass mye innsats med å få og selge videre at jeg ikke tror folk som ikke trenger penger gidder det. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplever også ofte at de som vil ha ting gratis gjerne kan være ganske ufine. Husk at de som faktisk er fattige kan ofte være det av en grunn, kanskje de sliter med rus, ikke klarer å samhandle med andre mennesker og av den grunn ikke klarer å jobbe osv.

Det gjelder å luke ut disse som er frekke, og faktisk finne de som er normale. 

Anonymkode: 4c6f9...eeb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om dere skal gjøre noe hyggelig for andre og ikke tåler at dere ikke får tilstrekkelig takknemlighet, eller riktig takknemlighet gi til organisasjoner? Eller er det behovet for anerkjennelse som er det viktigste? 

Anonymkode: 9e43e...ec7

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Om dere skal gjøre noe hyggelig for andre og ikke tåler at dere ikke får tilstrekkelig takknemlighet, eller riktig takknemlighet gi til organisasjoner? Eller er det behovet for anerkjennelse som er det viktigste? 

Ts her. 
Jeg foretrekker organisasjoner ja og er selv aktiv for Kirkens bymisjon. Å låne ut hytta var bare noe enkelt ekstra jeg tenkte jeg kunne bidra med. 
Anekjennelse er ikke sentralt her og jeg pleier ikke engang å møte dem. Bytter kode på hytta når noen har lånt den. Jeg må få lov å bare lufte anonymt at jeg synes denne utleien har blitt litt kjip. 

Anonymkode: d1b73...cbd

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Man forventer kanskje ikke at folk skal falle på sine knær og tilbe en som en gud?

Bare helt vanlig folkeskikk…?

Legger man ut noe gratis på Finn.no med presiseringen
«Må hentes! Sendes ikke!»

Så får man fort en hel haug av meldinger.

«Kan du sende den til tanta mi? Hun er i Spania nå, men kommer hjem om fjorten dager!!»

«Kan du levere den i Kyrkesæterøa?»

«Kan jeg få med noe mer enn bare den? Det er så langt å kjøre…»

«Kan du sende? Hvis jeg må kjøre helt til deg så kan jeg like gjerne kjøpe ny…»

Kan se for meg at folk som svarer på gratis-hytte-annonser kan finne på å ha samme forventninger 

Endret av Rødvinsfilosofen
  • Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg låner ikke ut hytter, men på finn.no er det forskjellig hvordan folk oppførte seg når noe tilbys gratis. Jeg bor feks sentralt i min by. Har sagt at folk kan hente ting hos meg eller møte meg i sentrum. Har erfart at folk ikke dukker opp eller forventer flere ting, ønsker gratis kjøring langt av sted og slikt. Man blir litt sliten av det.

Jeg har selv hatt midlertidig dårlig råd og tatt imot gratis møbler eller kjøpt brukt billig, da har jeg alltid hentet selv med buss eller hatt noen med med bil. Og ikke takket og bukket men vært høflig. Det er jo snilt å gi bort. 

Jeg har levert ting jeg har solgt men da har det vært tungt og de har betalt + betalt tillegg for levering (penger som jeg da har gitt min sjåfør for å dekke bensin etc). 

Tror det er ofte lurt å mininum ta symbolsk leie/pris for at folk skal ta det mer seriøst. 

Jeg skjønner at å ha dårlig råd kan gjøre at man har mange ønsker og få muligheter men mange som gir bort er jo ikke veldig rike selv men har noe til overs som de vil dele på en grei måte.

Anonymkode: b02c7...bd1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er dessverre ofte en grunn til at folk havner i en litt krevende livssituasjon. Man har kanskje ikke fått en ordentlig oppdragelse, ikke lært seg å navigere i samfunnet, ikke lært sosiale koder osv. Så baller det på seg gjennom hele livet. Jeg sier ikke at alle er sånn, men mange.

Anonymkode: 749a4...e87

Ja, det er nettopp sånn det er for mange. 

Anonymkode: 263c3...c20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper du har utleie forsikring.  Nårvdu leier ut slik må du også sjekke at den dekker gratis utlån. 

Om ikke blir du fort sittende med kostnadene når et vindu ryker, hytta brenner ned eller det oppstår vannlekkasje. 

Anonymkode: 03e6c...a28

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare bare å prøve å være snill. De fleste oppfører seg greit men finnes utrolig mange frekke folk som bare skal ha, skal ha. Som ikke eier oppdragelse eller høflighet dessverre. 

Anonymkode: 133a6...804

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...