AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden I USA har det i noen år versert en fortelling om at "Julenissen" jobber for å fortrenge andre høytider for å ha jul hele året. Det er en lang fortelling rundt dette, og den inklduerer både påskeharen og andre figurer, men kort fortalt: Denne teorien kom fordi julen har fortrengt Thanksgiving, og nå spiser seg inn på Halloween. Teorien er: Julen er den mest innbringende høytiden for kommersielle krefter, og markedføringsbedrifter har fått i oppdrag fra de som tjener mest på julen om å finne ut hvordan julebedriftene kan forlenge sin mest innbringende sesong. Tidligere markerte Black Friday starten på den kommersielle julesesongen, men de siste 20-25 årene har dette endret seg - nå går det kommersielle startskuddet for julehandel allerede etter Halloween. Black Friday har på mange måter forsvunnet i markedsføringsjungelen, og det er langt mellom de gode tilbudene nå, sammenlignet med hvordan det var før. I USA heter dette fenomenet "The Christmas Creep". Det er et eldre fenomen, men det har virkelig fått fotfeste de senere årene. Julefilmer og julemusikk var tidligere forbeholdt desember, nå starter de allerede i midten av oktober. Det samme opplever vi i Norge. Butikkene sier at de "alltid" har fått inn de første juleproduktene i uke 40 - de glemmer å si at "alltid" i denne sammenhengen er de siste 20 årene. Hvis vi går lengre tilbake i tid kom ikke juleproduktene ut i butikkene før i november. Diverse medier har lansert "Novent" (en kombinasjon av november og advent), som en "før-advents-tid". Det var en svensk blogger som lanserte dette, og medier og butikkjeder hang seg på. Det å pynte i november er ikke noe nytt, det nye er at advent blir blandet inn, slik at vi har fått en forskyvning - advent har kommet til november, julen har blitt hele desember, før den avsluttes til nyttår, som også har blitt en egen kommersiell anledning. Jeg leste en artikkel om en juletreselger i går. Han fortalte at han, overraskende nok, hadde fått sin første bestilling på juletre i midten av november. Tror dere på denne teorien som er uthevet over? Og bare for å ha det helt klart: jeg har ingen mening om hvordan privatpersoner velger å respondere på dette, tidlig handling og pynting er et personlig valg. Det er den kommersielle biten jeg ser på. Anonymkode: 774bb...446 1
thomH Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Hva mener du med "markedskreftene" her? Tilbudssiden, dvs butikkene, hadde ikke gjort dette, dersom ikke etterspørselsiden (dvs oss forbrukere) ønsket dette. Butikkene tilbyr juleprodukter tidlig fordi forbrukerne kjøper dette tidlig. Verre er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden For de som lett lar seg påvirke, som ikke klarer å vente på tur, og velger å pynte til jul i adventstiden, og ha jul i månedsvis, så tror jeg at markedskreftene har et godt grep om disse. Andre har lært seg å vente på tur, la november være november, pynte til advent (ventetiden før jul) og vente med å pynte til jul før det faktisk er jul. Noen lar seg lett påvirke og lede til at alt skal komme umiddelbart. Å vente på noe et fremmed for mange. Men, det er valg man tar..... Anonymkode: d0fab...341 1 1
AnonymBruker Skrevet 38 minutter siden #4 Skrevet 38 minutter siden thomH skrev (20 minutter siden): Hva mener du med "markedskreftene" her? Tilbudssiden, dvs butikkene, hadde ikke gjort dette, dersom ikke etterspørselsiden (dvs oss forbrukere) ønsket dette. Butikkene tilbyr juleprodukter tidlig fordi forbrukerne kjøper dette tidlig. Verre er det ikke. Med "markedskreftene" mener jeg alle som har en økonomisk fordel ved at sesongen blir så lang som mulig. Det er da alt fra produsenter til butikker og markedsføringsbedrifter. Du mener at butikkene tilbyr juleprodukter tidligere fordi forbrukerne vil ha det tidlig. Kan det ikke være motsatt, at forbrukerne handler tidligere fordi varene har blitt tilgjengelig tidligere? Har det blitt skapt et kunstig behov? Anonymkode: 774bb...446 1
thomH Skrevet 33 minutter siden #5 Skrevet 33 minutter siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med "markedskreftene" mener jeg alle som har en økonomisk fordel ved at sesongen blir så lang som mulig. Det er da alt fra produsenter til butikker og markedsføringsbedrifter. Du mener at butikkene tilbyr juleprodukter tidligere fordi forbrukerne vil ha det tidlig. Kan det ikke være motsatt, at forbrukerne handler tidligere fordi varene har blitt tilgjengelig tidligere? Har det blitt skapt et kunstig behov? Anonymkode: 774bb...446 Markedskrefter inkluderer både tilbuds- og etterspørselside. Det betyr at det er et gjensidig forhold. Tilbud skaper etterspørsel, og etterspørsel skaper tilbud. Forbrukerne kjøper juleprodukter fordi butikkene tilbyr det, og butikkene tilbyr juleprodukter fordi forbrukerne kjøper det. Det er ikke noe som heter "kunstig behov".
AnonymBruker Skrevet 29 minutter siden #6 Skrevet 29 minutter siden Jeg har flere ganger, mens jeg scroller Instagram og ser videoer der juletre er "kledd ut som spøkelse", slik at du bare kan ta av lakenet etterpå og så vipps er det jul, tenkt at dette må komme fra et annet sted enn privatpersoner. Eller søte videoer på Facebook, med koselig musikk og en kopp kakao, der teksten på videoen sier "only 40 mondays until Christmas"... Jeg kjenner at jeg ikke bryr meg noe særlig, om menneskeheten vil ha jul hele året så værsågod. Anonymkode: 4d2f6...fa5
aksase Skrevet 28 minutter siden #8 Skrevet 28 minutter siden "Markedskreftene" har jo ikke mer makt enn det vi kunder gir dem. Men det er klart at når så mange av oss løper rundt som hodeløse høner med kredittkortet i handa på jakt etter tilbud på ting vi sannsynligvis ikke har bruk for, da er det ikke rart markedet benytter anlendingen til å herje med oss. 1
AnonymBruker Skrevet 21 minutter siden #9 Skrevet 21 minutter siden Markedskreftene har ALLTID for stor makt. Vi må kjempe imot dem hver eneste dag. Anonymkode: 2b5bb...b60 1
AnonymBruker Skrevet 1 minutt siden #10 Skrevet 1 minutt siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Med "markedskreftene" mener jeg alle som har en økonomisk fordel ved at sesongen blir så lang som mulig. Det er da alt fra produsenter til butikker og markedsføringsbedrifter. Du mener at butikkene tilbyr juleprodukter tidligere fordi forbrukerne vil ha det tidlig. Kan det ikke være motsatt, at forbrukerne handler tidligere fordi varene har blitt tilgjengelig tidligere? Har det blitt skapt et kunstig behov? Anonymkode: 774bb...446 Det stemmer slik du skriver her, det har utviklingen de siste 20-30 årene vist. Var ikke noe Halloween-jippo for 20 år siden f.eks. Det skapes et kunstig behov, og vi forbrukere biter på…. gang på gang. Anonymkode: 778d9...de8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå