Hejpådej Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Hei 👋🏼 Jeg er nå halvveis i graviditeten og har egentlig ikke tenkt særlig mye på fødselen frem til nå. Men den siste tiden har jeg begynt å grue meg skikkelig. Synes det begynner å gå veldig fort, svangerskapet altså. Sikkert fordi kvalmen har gitt seg og at jeg fungerer mer normalt. Samtidig vet jeg at vi kvinner er lagd for å føde barnet vårt, men likevel kjenner jeg på skrekken. Har til nå kun gått hos fastlege (1. time svangerskapskontroll) som varte i 15-20 minutter. Pratet ikke særlig mye om ting, tok mest målinger og skrev ut helsekort. Det praktiske med andre ord. Men på den tiden hadde ikke ting helt gått opp for meg heller, tror jeg ikke. Nå derimot - kjenner jeg spark og magen vokser sakte men sikkert. Nylig vært på ordinær ultralyd og forstår at det faktisk er et menneske inn i magen. Og… det må ut, på en eller annen måte 😅 Jeg ønsker veldig å få satt epidural, hvis jeg har behov for det under fødsel. Har ei venninne som hadde skrevet akkurat det ønske i fødselsbrevet, men det ble ikke oppfylt. Har dette skjedd med flere…? Og et annet spm ang epidural: fjerner det smerten fra å kjenne at baby sitter i åpningen/når hodet er på vei ut? Det er den deles jeg gruer meg aller mest til, faktisk. Og så klart toppen av riene. Hilsen ei som gruer seg enormt til fødsel 🤰🏼 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Skrevet 9 timer siden Hvorfor går du ikke til jordmor? De vet så utrolig mye mer om graviditet og fødsel enn fastleger. Anbefaler deg å be om jordmortime, om det er mulig å få det der du bor. Stor forskjell på kvaliteten i oppfølgning. De plukker opp feil, avvik, henviser videre raskere og har mer tid til samtaler. Bli medlem på babyverdenforumet og skriv i termingruppen din. Der får du gode tips og et godt nettverk under graviditeten, med mange hyggelige damer. Det kan gi trygghet å lese om andre sine erfaringer. Når har du termin? Jeg kan finne riktig link til deg Det er forståelig at du gruer deg til fødsel. Du vet ikke hva du går til. Jeg har født to ganger og er gravid med nr 3. Har fått epidural begge gangene, men anestesilegen var ikke særlig hyggelig første gang. Den måtte settes på nytt flere ganger siden hun satte den feil de to første gangene. Det varierer om man kjenner "the ring of fire" når ungen er på vei ut med epidural. Jeg kjente ikke første, men kjente godt andre. Vil også anbefale på det sterkeste å melde deg på fødselsforberedende kurs i området du bor i. Noen arrangerer privat, og noen har det gjennom helsestasjonen. Du kan også se på serier som Jordmødrene og Fødeavdelingen. Dette kan være en god og realistisk forberedelse til fødsel. Anonymkode: 5d0a5...c4c
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Skal ha mitt fjerde barn snart, og gleder meg. Jeg skjønner at du gruer deg, men for de aller fleste går det helt fint. Jeg har aldri fått epidural, så de spørsmålene kan jeg ikke svare på. Fikk lystgass med første, ingenting med nr 2 og tre. Skal ikke ha noe med sistemann heller. Jeg kan forstå at det å presse ungen ut virker som det vondeste, men det har det ikke vært for meg noen av gangene. Det er åpningsriene som er vondets for min del, og når pressingen starter er det en lettelse og et urinstinkt som tar over. Skjønner at det er vanskelig å skulle berolige deg, og hvis du ønsker epidural så skal du be om det. Som hun over meg sier - har du mulighet for jordmor, gå dit, de kan du snakke skikkelig med. Fødselsforberedende kurs er smart også, det hjelper også. Dette kommer til å gå kjempefint! Anonymkode: e5b6a...32f 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Signerer det brukeren over sier. Åpningsriene er verst, selve pressingen er en lettelse i forhold. Jeg skulle ønske jeg visste det da jeg fødte første, det hadde gjort det enklere den gangen. Jeg har født to barn uten smertestillende, ble også klippet uten bedøvelse med den første, da det plutselig hastet mye, men jeg tror de vanligvis setter bedøvelse først. Det kommer til å gå helt fint ❤️ Anonymkode: 139a8...3e1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Alle har ulike opplevelser, og opplevelsene kan (så vidt jeg har skjønt) variere betraktelig fra gang til gang. Jeg har kun født én gang, men det har ingenting med fødsel å gjøre. Jeg syntes det var desidert verst da hodet stod i åpningen, men det var helt overkommelig og gikk raskt over. Jeg fikk satt epidural før de tok vannet. Jeg ble tilbudt det automatisk, og trengte ikke spørre selv. Men det kan ha handlet om at det var definert som en risikofødsel. Fødsel for meg var helt overkommelig. Jeg var nesten sjokkert over at det ikke var verre, med alle historiene man hører. Jeg kjente smertene, for epiduralen tok ikke vekk dem (når det er sagt, kunne jeg bedt om høyere dose, men det slo meg ikke der og da, siden det ikke var helt krise vondt). Smertene var ikke verre enn at jeg tålte det helt fint. Jeg sier det til alle som spør: Jeg kunne lett født 10 ganger til, men jeg ville aldri mer gått gravid, med alt det medførte. Dette kommer til å gå bra! Masse lykke til! Anonymkode: 7fefd...1e9
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Anbefaler kurset positiv fødsel. Anonymkode: 8833c...37d
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden Fødsel varierer ekstremt fra person til person. Og en person kan ha flere totalt ulike fødsler. Les deg opp om fødsel på helsenorge. Det finnes også mange videoer på youtube, og jeg vet mange har sett Fødeavdelingen når de har gått gravidd. Jeg fikk epidural med første. Jeg ble satt i gang på overtid og ungen måtte ut med klipp og sugekopp. Jeg kjente ingenting. Nr 2 rakk jeg ikke epidural da det ble styrtfødsel. Ja, det var jævli vondt men man holder ut av en eller annen merkelig grunn. Syns ikke det at hodet sto i åpninga var verre enn noe annet. Jeg hadde bare vondt og fikk ikke med meg hva som skjedde de siste minuttene. Jeg måtte bli fortalt hva jeg skulle gjøre, for jeg var helt borte. Jeg forberede meg egentlig ikke så mye på noen av fødslene, for ting blir som regel ikke som planlagt. Jeg kunne gjerne tenke meg badekar, men fikk det ikke med første pga epidural og flere ting som skjedde. Med nr 2 var det styrtfødsel og jeg klarte ingenting annet enn å ligge på siden i senga og skrike. Så noe badekar hadde jeg ikke kapasitet til. Jeg hadde også svangerskapsdiabetes og det var litt greier med det. Det som hjalp meg, var å forberede meg på hvordan jeg skulle puste under fødsel. Selv om det også ble vanskelig.. men det hjalp hvertfall veldig mye. Anonymkode: 40852...4d2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden Har født to ganger, uten epidural. Gikk veldig fint! Skal føde igjen neste år og ønsker i utgangspunktet ikke epidural neste gang heller. Det som var værst for meg var nok at første fødsel tviholdt jeg på kontrollen, det gjorde meg veldig redd. Andre fødsel klarte jeg å slippe og lot kroppen jobbe, det ble en helt annen opplevelse. Så anbefaler å jobbe med pusten i forkant, trygg fødsel kurset er også veldig bra. Og ikke minst gå til jordmor videre, der blir det mer snakk om fødsel og det du tenker på. Angående epidural er det ikke alltid anestesilege har mulighet om det skjer andre ting samtidig. Men de tilstreber å få det til. På Haukeland vet jeg det har runder de går, og man kan da få epidural. Men det kan være man må vente på det da også. Om jordmor mener man ikke skal ha epidural er det bare å stå på sitt. Det er noen som er fastgrodde og som mener man ikke skal ha det. Anonymkode: f6b1e...441
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden Det verste er åpningsriene. Fødsel gjør vondt, men det går helst bra. Jeg har født fem ganger, aldri skrevet fødebrev, hvordan ting blir er det umulig å forutse. Anonymkode: f7e38...feb
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden Anbefaler deg å ta kontakt med jordmor, hos henne får du mye mer informasjon og oppfølging 😊. Hun kommer også på barselbesøk etter fødsel hvis ønskelig. Jeg fødte for 10 dager siden og var ikke særlig bekymret egentlig. Jeg visste at dette er en jobb man virkelig må ta med seg pusten inn i. Har praktisert yoga og pusteøvelser i mange år, så det kom godt med. Jeg fødte uten epidural, brukte litt lystgass når jeg var 9-10 cm og pressriene startet. Etter det brukte jeg ingenting. Fødsel varier jo fra person til person, MEN jeg syntes faktisk åpningsriene var verst. Jeg merket ikke antydning til noe smerte under fødselen, kroppen blir jo pumpet full av adrenalin som er smertedempende i seg selv. Jeg lå med åpningsrier i en latentfase fra natt til mandag til onsdag kveld - onsdag kveld gikk vannet, da hadde jeg 6 cm åpning når jeg kom på sykehuset. Etter 20 minutter hadde jeg 9 cm åpning og pressriene startet. Det gjorde ikke vondt, men man må jo presse og føler seg litt desperat på en måte - i hvert fall gjorde jeg det. Hadde en veldig fin fødsel og hun var ute på 3 timer etter vannet gikk. Jeg var førstegangsfødene. Jordmoren min var på barselbesøk her om dagen og også hun sa, at de aller fleste tenker at selve fødselen er verst - men etter man er ferdig så ser man at det faktisk er åpningsriene som er verst. Men som sagt, det varier jo 😊. Fødsel er jo en ting man går igjennom hvor man bare må slippe fullstendig kontroll og la det som skjer skje og følge kroppens signaler (og puste) Anonymkode: 53fbc...488
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå