Gå til innhold

Dere med Asperger / høytfungerende autisme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere med asparges. Liker dere å lese bøker? Forstår dere sitater og filosofi? 

Anonymkode: 8ff2a...445

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 306f4...608

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei.

Ok, hva skal jeg kjøpe til en ung dame i 20 årene med Asperger? 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, hva skal jeg kjøpe til en ung dame i 20 årene med Asperger? 

Hva liker hun å gjøre?

• Nyttig 1
Skrevet

Har du møtt en person på spekteret har du møtt én person på spekteret. Diagnosen er ikke særlig relevant i denne sammenhengen. Helt ærlig ble jeg litt irritert over hele posten, for den vitner om fordommer og kunnskapsløshet. Vi har akkurat like mangfoldige interesser som alle andre. Som AB over her skrev: hva liker hun? Har du prøvd/vurdert å spørre? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mamanodrama skrev (31 minutter siden):

Har du møtt en person på spekteret har du møtt én person på spekteret. Diagnosen er ikke særlig relevant i denne sammenhengen. Helt ærlig ble jeg litt irritert over hele posten, for den vitner om fordommer og kunnskapsløshet. Vi har akkurat like mangfoldige interesser som alle andre. Som AB over her skrev: hva liker hun? Har du prøvd/vurdert å spørre? 

Hun er oppegående, klok og flink. Vi er kollegaer, og hun er i full jobb. Det jeg lurer på er om hun forstår sitater og den slags. For jeg er redd for å tråkke på tær og at hun føler seg ukomfortabel. Derfor jeg spør her inne. 
Det er det sosiale med small talk som er vanskelig, hun har ingen vansker med andre ting. Jeg har ingen fordommer, men jeg har lite kunnskap. Når jeg leser meg opp så er det ofte at de på steketermometer ikke forstår ironi og må ha ting veldig klart. Men hun er høytfungerende og da blir det annerledes? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva liker hun å gjøre?

Jeg vet ikke. Hun er glad i dyr. Men gaven er på ca 200 så usikker hva som kan treffe. 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste autistene (Aspergers) jeg kjenner, meg selv inkludert, elsker å lese bøker. Mange liker filosofi og krydrer språket med sitater og ordtak.

Tenkte du å gi en sitatbok? Da er det tryggere å kjøpe en hvilkensomhelst bestselger fra nærmeste bokhandel. Pass bare på at det er byttekort med. 

Anonymkode: 834e7...f23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet ikke. Hun er glad i dyr. Men gaven er på ca 200 så usikker hva som kan treffe. 

Jeg ville ha spurt henne, men da i en naturlig setting. Så det ikke blir så åpenbart, og at du ikke bommer på gaven.

Anonymkode: b89de...999

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha spurt henne, men da i en naturlig setting. Så det ikke blir så åpenbart, og at du ikke bommer på gaven.

Altså spørre henne om hva hun liker å gjøre/driver med på fritiden

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Til dere med asparges. Liker dere å lese bøker? Forstår dere sitater og filosofi? 

Denne skrivefeilen er for fantastisk til å la den gå upåaktet hen 😂❤️

Men ja, jeg liker å lese bøker og forstår mye. Bruker også et språk andre ofte synes kan være gammeldags eller vanskelig.

Anonymkode: 325df...89f

AnonymBruker
Skrevet

Det er like individuelt som for alle andre.

Jeg er interessert i filosofi, forstår og bruker metaforer mye, har mye sarkasme og ironi i humoren og setter pris på sitater til en viss grad. En ren sitatbok derimot ville nok blitt for kjedelig for meg fordi jeg foretrekker konteksten.

Mannen min derimot er ikke interessert i filosofi, sliter med metaforer og har mindre sarkasme og ironi i humoren sin, mer etter 12 år med meg enn han hadde men alikevel. Han elsker sitater, men bare fra spesifikke individer, filmer, serier og sammenhenger han er interessert i.

Begge er diagnoserte autister og vil kunne kalles høytfungerende om man skal bruke den terminologien.

Anonymkode: 831a9...116

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når jeg leser meg opp så er det ofte at de på steketermometer ikke forstår ironi og må ha ting veldig klart. Men hun er høytfungerende og da blir det annerledes? 

Litt morsomme skrivefeil her 😅

Anonymkode: 6edd4...9b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...