AnonymBruker Skrevet 59 minutter siden #1 Skrevet 59 minutter siden En veninne er ufør og begynte å male etter at hun fikk innvilget uførestønad. Hun har blitt flink og de siste to årene har hun solgt kunst for over 200 000,- uten å skatte av det, fordi hun tenkte ikke på det sa hun. Hvordan finner skatteetaten ut at hun burde skatte av det? Hun har vel tjent såpass mye at hun får trekk i pensjonen sin? Hun er redd for at hun blir straffet av Skatteetaten Anonymkode: f0cb3...da3
AnonymBruker Skrevet 50 minutter siden #2 Skrevet 50 minutter siden Man kan tjene penger på hobbyer, både uten å skatte og trekk på uføretrygden. Men husker ikke hvor mye man kan tjene. Anonymkode: 78a08...de9 1
AnonymBruker Skrevet 50 minutter siden #3 Skrevet 50 minutter siden Hun kan bli anmeldt, straffet, bli etterlignet mm. av Skatteetaten og Økokrim. Pluss at NAV vil nok også kreve endel penger Å ikke betale skatt kan straffe seg. Særlig når hun nyter godt av andre sine skattepenger. Enkelte er frekk som faen! Anonymkode: 43f13...726 1 3
AnonymBruker Skrevet 49 minutter siden #4 Skrevet 49 minutter siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun kan bli anmeldt, straffet, bli etterlignet mm. av Skatteetaten og Økokrim. Pluss at NAV vil nok også kreve endel penger Å ikke betale skatt kan straffe seg. Særlig når hun nyter godt av andre sine skattepenger. Enkelte er frekk som faen! Anonymkode: 43f13...726 Herregud slapp av Anonymkode: 2d84a...97f 1
AnonymBruker Skrevet 48 minutter siden #5 Skrevet 48 minutter siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan tjene penger på hobbyer, både uten å skatte Anonymkode: 78a08...de9 6000 i året Anonymkode: 43f13...726
AnonymBruker Skrevet 47 minutter siden #6 Skrevet 47 minutter siden Nå er alle voksne pliktige til å sette seg inn i dette på egenhånd, eller ta kontakt med skatteetaten og spør. Man kan ikke bare ikke tenke på det 🙄🙄🙄🙄🙄Hun kan selvsagt ikke tjene 200.000,- uten å skatte av det. Hun må oppgi det på skatten, og betale det de krever. Mulig dette faller innunder kapitalskatt - ca 25?%? Det er bedre å oppgi noe på feil post og legge ved kommentar , enn å ikke oppgi det i det hele tatt. Ved feil skatt får du da bare korrigering, og må betale riktig prosent. Ellers får du gebyr i tillegg. Hvor mye hun kan tjene før de trekker i trygda vet jeg ikke, men jeg hadde vært mest bekymret for skatten. Skatteunnlatelse er straffbart. Anonymkode: 0485a...802 1 2
AnonymBruker Skrevet 46 minutter siden #7 Skrevet 46 minutter siden Med så mye i inntekt på hobby så er dette å betrakte som næringsvirksomhet, og burde vært innrapportert både til Skatteetaten og NAV for inntektsregulering opp mot trygda. Her ber hun være proaktiv med å melde inn til begge deler, før hun blir tatt. Da sliter hun. Anonymkode: 3527a...89d 2 3
AnonymBruker Skrevet 43 minutter siden #8 Skrevet 43 minutter siden Jeg svarte tidligere, men kom plutselig på MVA også, har hun betalt inn det? Hin bør ta kontakt med skattekontoret snarest og høre hva som er riktig her. Anonymkode: 0485a...802
AnonymBruker Skrevet 41 minutter siden #9 Skrevet 41 minutter siden Når hun selger for såpass mye, er nok gevinsten skattbar. Hun kan trekke fra alle utgifter til utstyr, forbruksmateriell, kurs osv. Da er det ikke sikkert det blir så stort overskudd som beskattes. Anonymkode: da510...3db 2
AnonymBruker Skrevet 40 minutter siden #10 Skrevet 40 minutter siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg svarte tidligere, men kom plutselig på MVA også, har hun betalt inn det? Hin bør ta kontakt med skattekontoret snarest og høre hva som er riktig her. Anonymkode: 0485a...802 Man betaler ikke MVA på salg av egenprodusert kunst. Anonymkode: 6d935...578
AnonymBruker Skrevet 39 minutter siden #11 Skrevet 39 minutter siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hun kan bli anmeldt, straffet, bli etterlignet mm. av Skatteetaten og Økokrim. Pluss at NAV vil nok også kreve endel penger Å ikke betale skatt kan straffe seg. Særlig når hun nyter godt av andre sine skattepenger. Enkelte er frekk som faen! Anonymkode: 43f13...726 Hun sier hun glemte det/tenkte ikke på å melde ifra at hun tente penger på det Ts Anonymkode: f0cb3...da3
AnonymBruker Skrevet 36 minutter siden #12 Skrevet 36 minutter siden Dette er ikke pensjonsgivende inntekt så det har ingenting å si for trygda, men hun må selvsagt skatte av overskuddet. Anonymkode: f0101...db2
AnonymBruker Skrevet 34 minutter siden #13 Skrevet 34 minutter siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man betaler ikke MVA på salg av egenprodusert kunst. Anonymkode: 6d935...578 Ok, dersom du vet det stemmer nok det 😊 Jeg begynte bare å tenke at når det var i såpass stor skala, at hun muligens burde opprette et ENK, og behandle det som en bedrift? Da kan man trekke fra utgifter til produksjon etc. Men da må msn vel også betale mva av produktet, slik man må av egenproduserte nytteprodukter? Men jeg vet ikke om det er anderledes siden dette regnes som kunst. I tvilstilfeller er det uansett best å ta kontakt og spørre fagfolk, jeg kan hvertfall ikke svare helt sikkert her 😊 Anonymkode: 0485a...802
AnonymBruker Skrevet 30 minutter siden #14 Skrevet 30 minutter siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun sier hun glemte det/tenkte ikke på å melde ifra at hun tente penger på det Ts Anonymkode: f0cb3...da3 Ja, jeg tviler ikke på at det er sant , men vet ikke om skatteetaten er like enkel 😊 men hvis hun tar kontakt og oppgir det selv går det nok bra - hun må nok bare betale den skatten hun skylder 😊 tviler på de vil rettsforfølge henne dersom hun tar kontakt selv, etter så relativt kort tid og relativt lite beløp. Men dette er ikke noe å la skure og gå nei, da er det plutselig ikke like enkelt lenger. Anonymkode: 0485a...802
AnonymBruker Skrevet 25 minutter siden #15 Skrevet 25 minutter siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): 6000 i året Anonymkode: 43f13...726 Kilde? (Her skal du slite🤭) Anonymkode: a3919...c98 1
AnonymBruker Skrevet 21 minutter siden #16 Skrevet 21 minutter siden Ja, du må som hovedregel skatte av inntekter fra kunst du lager og selger i Norge, men det avhenger av om det regnes som en hobby eller næringsvirksomhet. Du må også betale en kunstavgift på salg over et visst beløp. Når det er en hobby: Hvis salget er sporadisk og inntektene hovedsakelig dekker utgiftene dine, regnes det som en hobby. Inntekten er da vanligvis ikke skattepliktig. Når det er en næringsvirksomhet: Hvis aktiviteten din er egnet til å gi overskudd over tid, regnes det som en næringsvirksomhet. Du må da betale skatt av overskuddet, på samme måte som med annen inntekt. Skatteetaten ser på omfang, varighet og hyppighet av salget for å vurdere om det er næring. Vil tro din venninne har overskredet grensen hvor hun kan påberope seg at det er hobby (uten jeg vet hvor mye utgifter som er involvert i kunstmaling. Og visst hun har store utgifter så gjelder fradrag til inntekts erverv som gjelder for arbeidsinntekter, altså det vil bli lite netto som hun må skatte av om hun for eksempel startet ett ENK. Anonymkode: e6cc8...434
AnonymBruker Skrevet 12 minutter siden #17 Skrevet 12 minutter siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ok, dersom du vet det stemmer nok det 😊 Jeg begynte bare å tenke at når det var i såpass stor skala, at hun muligens burde opprette et ENK, og behandle det som en bedrift? Da kan man trekke fra utgifter til produksjon etc. Men da må msn vel også betale mva av produktet, slik man må av egenproduserte nytteprodukter? Men jeg vet ikke om det er anderledes siden dette regnes som kunst. I tvilstilfeller er det uansett best å ta kontakt og spørre fagfolk, jeg kan hvertfall ikke svare helt sikkert her 😊 Anonymkode: 0485a...802 Hun er pliktig å betale skatt av overskuddet, ja, men salg av egenprodusert kunst er uansett ikke mva-pliktig, noe et enkelt søk på internett kan fortelle deg, så det er ingen grunn til å spekulere i dette når du ikke har peiling på hva du snakker om. Det er ikke et tvilstilfelle, reglene er temmelig enkle å forstå om man gidder å lese seg opp. Anonymkode: 6d935...578 1
AnonymBruker Skrevet 4 minutter siden #18 Skrevet 4 minutter siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun er pliktig å betale skatt av overskuddet, ja, men salg av egenprodusert kunst er uansett ikke mva-pliktig, noe et enkelt søk på internett kan fortelle deg, så det er ingen grunn til å spekulere i dette når du ikke har peiling på hva du snakker om. Det er ikke et tvilstilfelle, reglene er temmelig enkle å forstå om man gidder å lese seg opp. Anonymkode: 6d935...578 Okei 😂😂 venninnen til ts visste ikke engang at hun måtte betale skatt- men for all del - kjeft på meg for at jeg foreslår at hun skal i undersøke om hvilken prosent hun skal betale , om hun skal betale mva, hva hun kan trekke fra etc. Jeg påstår ikke at jeg vet, jeg bare påpekte ting hun bør sjekke 😊 Jeg gidder da ikke lese meg opp detaljert på ting som ikke angår meg? Vi selger ikke kunst, men egenproduserte bruksting - som det er MVA på. Jeg bare tipset om at det var noe å undersøke. Du får ha en fin kveld 👍 Anonymkode: 0485a...802 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå