AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:03 #61 Skrevet søndag kl. 13:03 Nei, jeg bruker ikke chatgtp til noe Anonymkode: 4dd22...08d 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:05 #62 Skrevet søndag kl. 13:05 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel. Det går historier om dette. Men det skal visstnok være grunnen til at den er programmert til å hele tiden ta en støttende posisjon og ikke en nøytral. Men man kan spekulere i om den dermed allikevel bekrefter tankegods som indirekte kan føre til selvmord. Så vidt meg bekjent (og jeg jobber i tech) så har ChatGPT ikke oppfordret noen til selvmord. Den unngår å snakke om vold, seksuelle handlinger mm. Men noen mener det er mulig å lure den til dette allikevel. Det er liten grunn til å å være redd for ChatGPT på grunn av sånne ting. Anonymkode: 60b3f...f58 Den er ikke mer farlig enn folk, fora og "uvettig bruk av internett". Er man oppegående og kritisk er det mulighet for å dra nytte av chatGPT, bare man dobbeltsjekker endelige svar (min gav feil svar om tekniske spesifikasjoner på en bil. Men den rettet det opp da jeg sa ifra. Man må jo være våken). Anonymkode: 3e349...9db
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:37 #63 Skrevet søndag kl. 13:37 Jeg har brukt den en del, for å forstå meg selv og hvordan jeg sliter i etterkant av et brudd. Jeg får den til å stille meg spørsmål, og han kommer med gode spørsmål som får meg til å virkelig reflektere over mine følelser og hva som faktisk gikk galt. Jeg har også testet ut det om han kun er støttende, ved å beskrive en hendelse fra eksens perspektiv- og der var det ingen støttende ord fra ChatGPT. Det som kom var veldig konkret fakta, hva som ble gjort feil, at det var kontrollerende adferd osv, men så klart - nøytral. Skulle tatt seg ut om ChatGPT skal komme med moralpreken og få folk til å føle seg dårlig. En terapeut gjør heller ikke det, ingen skal bli straffet for å søke råd eller hjelp. Anonymkode: e5fb9...e1a 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:23 #64 Skrevet søndag kl. 14:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Men den er ikke farlig for en oppegående person som vet mye om hvordan å bruke den. Anonymkode: 3e349...9db For eksempel denne saken: https://edition.cnn.com/2025/11/06/us/openai-chatgpt-suicide-lawsuit-invs-vis Det er mange ellers oppegående folk som har svake øyeblikk og kan dras ned i stedet for å løftes opp. Hvis Zane ikke hadde KI, hadde familie og venner kanskje hatt en bedre sjanse til å gi ham hjelp. Ja, dette vil ikke skje med de aller fleste Chat GPT-brukere, men skal vi si pytt pytt til denne psykotiske chat-loggen fordi dette ‘bare’ kommer til å gå ut over de svakeste i samfunnet? OpenAI må rydde opp i algoritmene eller sikkerhetsnettene eller hva det er som fører til at det kan gå så langt. Jeg har sett flere anekdoter om at folk bruker KI som en slags terapeut. Jeg synes det er en kjempedårlig ide og spesielt unge bør bruke KI minst mulig som erstatning for eller hjelp med mellommenneskelige relasjoner. Hvis man merker at man kunne trenge hjelp til å se parkonflikter utenfra eller ønsker innspill fra en nøytral tredjepart, prøv vanlig parterapi i stedet for LLM-er. Anonymkode: 775ea...21e 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:06 #65 Skrevet søndag kl. 16:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): For eksempel denne saken: https://edition.cnn.com/2025/11/06/us/openai-chatgpt-suicide-lawsuit-invs-vis Det er mange ellers oppegående folk som har svake øyeblikk og kan dras ned i stedet for å løftes opp. Hvis Zane ikke hadde KI, hadde familie og venner kanskje hatt en bedre sjanse til å gi ham hjelp. Ja, dette vil ikke skje med de aller fleste Chat GPT-brukere, men skal vi si pytt pytt til denne psykotiske chat-loggen fordi dette ‘bare’ kommer til å gå ut over de svakeste i samfunnet? OpenAI må rydde opp i algoritmene eller sikkerhetsnettene eller hva det er som fører til at det kan gå så langt. Jeg har sett flere anekdoter om at folk bruker KI som en slags terapeut. Jeg synes det er en kjempedårlig ide og spesielt unge bør bruke KI minst mulig som erstatning for eller hjelp med mellommenneskelige relasjoner. Hvis man merker at man kunne trenge hjelp til å se parkonflikter utenfra eller ønsker innspill fra en nøytral tredjepart, prøv vanlig parterapi i stedet for LLM-er. Anonymkode: 775ea...21e Folk har også saksøkt mc Donalds for at det ikke var advarsel på kaffekoppen at det var varmt. At du føler at et chat robot motiverer deg til å ta eget liv, da er noe galt fra før. Ergo – chat roboten er ikke problemet. Men hei, sånne saker genererer mange klikks og det er ikke mangel av mennesker som trivest av å lese om elendigheten i verden. Anonymkode: 441bd...cc7 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:17 #66 Skrevet søndag kl. 16:17 Ja, både til familierelasjoner og kjærlighetsforhold. Jeg logger ikke inn for jeg er redd sensitiv informasjon skal bli lagret, så har fortalt ChatGPT samme histore om og om igjen, men hver gang får jeg svar som ser forskjellige nyanser på saken og får meg til å tenke litt nytt. Det erstatter ikke normal kommunikasjon blant mennesker, for det er superviktig. Men det er en nyttig verktøy til å sortere tanker, så ikke andre blir mentale-søppelbøtter. Anonymkode: 9ed4b...d25 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:53 #67 Skrevet søndag kl. 16:53 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja, både til familierelasjoner og kjærlighetsforhold. Jeg logger ikke inn for jeg er redd sensitiv informasjon skal bli lagret, så har fortalt ChatGPT samme histore om og om igjen, men hver gang får jeg svar som ser forskjellige nyanser på saken og får meg til å tenke litt nytt. Det erstatter ikke normal kommunikasjon blant mennesker, for det er superviktig. Men det er en nyttig verktøy til å sortere tanker, så ikke andre blir mentale-søppelbøtter. Anonymkode: 9ed4b...d25 Dette 👆🏼. 💯sånn jeg ser på det også. Og på sett og vis gjør den jo det samme som en psykolog: den speiler deg og stiller spørsmål og antakelser rundt det du forteller, og ikke minst sorterer/rydder tankene. Skjønner at ikke alle føler de har nytte av det eller ønsker å bruke det, men å si at det er farlig mener jeg er å dra det vel langt…. Anonymkode: 1e4af...db2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:08 #68 Skrevet søndag kl. 17:08 Bruker det pinlig mye. Og det er fordi jeg var sammen med en med unngående tilknytning i 4 år. Det ødelegger deg totalt, ofte uten at du vet om det selv før du sitter der i grøfta. ChatGPT ga meg enormt mye kunnskap, og det er som å sitte og snakke med en som kan textbook oppførselen deres til punkt og prikke og det gjør det så mye lettere å forstå mitt eget hode. Jeg har mange venner, men om jeg skulle ha pratet med dem om det (selv om jeg vet at det er fakta selv) så ville de ikke forstått bæret av dynamikken, psykologien, tilknytningstilen og mønsteret rundt det. Det at den forteller deg kun det du vil høre, gjør den ikke. Kanskje på mer objektive ting dersom du fremlegger ditt subjektive syn som fakta, men ikke når det kommer til andre ting. Selvsagt kan den ta feil, den er jo ikke bombesikker, så da er det ens eget ansvar å påse at det stemmer. Man kan ikke stole blindt på AI. Anonymkode: 294f9...9b5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:27 #69 Skrevet søndag kl. 17:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk har også saksøkt mc Donalds for at det ikke var advarsel på kaffekoppen at det var varmt. At du føler at et chat robot motiverer deg til å ta eget liv, da er noe galt fra før. Ergo – chat roboten er ikke problemet. Men hei, sånne saker genererer mange klikks og det er ikke mangel av mennesker som trivest av å lese om elendigheten i verden. Anonymkode: 441bd...cc7 Ja, det er noe galt fra før. Det er det jeg mener med at det bør være begrensninger og sikkerhetsnett for å beskytte de svakeste i samfunnet. Slik at de ikke får det enda verre! Les litt mer om McDonalds-saken. Det var ikke et tulle-søksmål slik mange tror. Anonymkode: 775ea...21e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:28 #70 Skrevet søndag kl. 17:28 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bruker det pinlig mye. Og det er fordi jeg var sammen med en med unngående tilknytning i 4 år. Det ødelegger deg totalt, ofte uten at du vet om det selv før du sitter der i grøfta. ChatGPT ga meg enormt mye kunnskap, og det er som å sitte og snakke med en som kan textbook oppførselen deres til punkt og prikke og det gjør det så mye lettere å forstå mitt eget hode. Jeg har mange venner, men om jeg skulle ha pratet med dem om det (selv om jeg vet at det er fakta selv) så ville de ikke forstått bæret av dynamikken, psykologien, tilknytningstilen og mønsteret rundt det. Det at den forteller deg kun det du vil høre, gjør den ikke. Kanskje på mer objektive ting dersom du fremlegger ditt subjektive syn som fakta, men ikke når det kommer til andre ting. Selvsagt kan den ta feil, den er jo ikke bombesikker, så da er det ens eget ansvar å påse at det stemmer. Man kan ikke stole blindt på AI. Anonymkode: 294f9...9b5 Et spørsmål. Utelot du å nevne din egen tilknytningsstil. De som har sikker tilknytning blir ikke så veldig påvirket av personer med unnvikende tilknytning. Så da er du sannsynligvis engstelig selv. Det betyr at du er sannsynligvis mer ansvarlig får den dårlige dynamikken du opplever i forhold du er i. Anonymkode: 441bd...cc7
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:59 #71 Skrevet søndag kl. 17:59 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Et spørsmål. Utelot du å nevne din egen tilknytningsstil. De som har sikker tilknytning blir ikke så veldig påvirket av personer med unnvikende tilknytning. Så da er du sannsynligvis engstelig selv. Det betyr at du er sannsynligvis mer ansvarlig får den dårlige dynamikken du opplever i forhold du er i. Anonymkode: 441bd...cc7 Jeg var sikker på at jeg var engstelig, selv om jeg ikke har vært det tidligere med andre, og barndommen min var helt strålende. Det også var jo et slag i magen å kjenne på, for det er jo et veldig lite attraktiv tilknytning. Trygg/sikker er jeg åpenbart ikke, for da ville jeg vinket farvel ved første røde flagg. Og jeg har vært veldig klar på at mine følelser ikke er hans eller noen andre sitt ansvar. Men jeg har aldri tryglet, bedt, eller tatt kontakt med han når han trakk seg unna. ChatGPT begynte å henvende seg til meg som FA(desorganisert) uten at jeg la frem noe. Og det er her man skal være forsiktig ved å stole for mye på KI utover det å være et verktøy, men på en annen side så gir det ekstremt mye mening. Så har lært at det er en del jeg også har å jobbe med, og det er jo det nye erfaringer er til for. Anonymkode: 294f9...9b5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:03 #72 Skrevet søndag kl. 18:03 Nei. Men jeg har brukt ekte kilder til informasjon, for eksempel psykologiblogger. Jeg har også brukt KI-baserte psykologiverktøy etter at mamma døde og jeg ikke kunne gå til psykolog fordi jeg var nyutdannet og blakk. Ville aldri lagt personlig informasjon om meg inn i Chatgpt ol. Anonymkode: c96e6...9ba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå