AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:54 #1 Skrevet lørdag kl. 19:54 Barnet mitt har ME. Hvor mange timer skjermtid får deres barn med ME? Hva er regnet som ok? Barnet greier ikke alltid skole. Fatigue og svekket konsentrasjon Anonymkode: 13f6c...5c5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:25 #2 Skrevet lørdag kl. 20:25 Jeg har ikke barn med ME, men har selv ME. Jeg blir dårligere av skjermbruk, så utifra det, ville jeg sagt lite skjermbruk. Om ditt barn ikke blir utmattet av skjerm, er det selvsagt annerledes, men mange med ME blir det. Anonymkode: 6a6ba...2c3 8 2 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:44 #3 Skrevet lørdag kl. 20:44 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har ikke barn med ME, men har selv ME. Jeg blir dårligere av skjermbruk, så utifra det, ville jeg sagt lite skjermbruk. Om ditt barn ikke blir utmattet av skjerm, er det selvsagt annerledes, men mange med ME blir det. Anonymkode: 6a6ba...2c3 Takk for svar. Da tester vi strengere regler en uke Anonymkode: 13f6c...5c5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:49 #4 Skrevet lørdag kl. 20:49 Hva gjør barnet på skjermen da? Tanketom skrolling på TikTok, eller opprettholde sosiale relasjoner? Spille rolige spill for å opprettholde fokus og trene konsentrasjon, eller se på Reels på YouTube? Skjermtiden bør ha en funksjon, og være bevisst brukt. Anonymkode: 514d5...180 10 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:51 #5 Skrevet lørdag kl. 21:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva gjør barnet på skjermen da? Tanketom skrolling på TikTok, eller opprettholde sosiale relasjoner? Spille rolige spill for å opprettholde fokus og trene konsentrasjon, eller se på Reels på YouTube? Skjermtiden bør ha en funksjon, og være bevisst brukt. Anonymkode: 514d5...180 Spill med gode venner, tik tok og you tube Anonymkode: 13f6c...5c5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:53 #6 Skrevet lørdag kl. 21:53 Ingenting, bortsett fra skolearbeid Anonymkode: 64412...cb5 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:54 #7 Skrevet lørdag kl. 21:54 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingenting, bortsett fra skolearbeid Anonymkode: 64412...cb5 Er redd ensomheten og depresjon ettersom barnet ikke greier annen former for sosial omgang eller aktivitet utenfor huset Anonymkode: 13f6c...5c5 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:10 #8 Skrevet lørdag kl. 22:10 Jeg har selv ME og merker jeg får dårligere hvile og restitusjon av skjerm. Så min første tanke er begrensning. Anonymkode: 3687f...8ea 3 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 00:31 #9 Skrevet i går, 00:31 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barnet mitt har ME. Hvor mange timer skjermtid får deres barn med ME? Hva er regnet som ok? Barnet greier ikke alltid skole. Fatigue og svekket konsentrasjon Anonymkode: 13f6c...5c5 Null, skjerm er virkelig ikke bra når man har ME, bevegelig bilde og lyd, det kommer til å gjøre barnet ditt sykere og sykere 😱 Med mindre du mener at barnet typ leser på nettbrettet, det går nok fint, men ikke noe med bevegelig bilde. Anonymkode: d35e8...aed 5 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #10 Skrevet 18 timer siden Har ikke barn med ME, men har det selv. Ville prøvd å begrense skjerm, spesielt youtube og tiktok. Å la barnet spille med venner en halvtime er ikke noe problem, for det er bra for barnet å være sosial. Kan eventuelt kjøre to halvtimer, men med noen timers mellomrom. Tiktok og youtube kan bli veldig mye, for det er alltid noe nytt å bearbeide, og såklart mye bevegelse, lyd og lys. Dette er ting jeg blir veldig fort utslitt av i hvert fall. Anonymkode: c1aa4...04a 4 3 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ikke barn med ME, men har det selv. Ville prøvd å begrense skjerm, spesielt youtube og tiktok. Å la barnet spille med venner en halvtime er ikke noe problem, for det er bra for barnet å være sosial. Kan eventuelt kjøre to halvtimer, men med noen timers mellomrom. Tiktok og youtube kan bli veldig mye, for det er alltid noe nytt å bearbeide, og såklart mye bevegelse, lyd og lys. Dette er ting jeg blir veldig fort utslitt av i hvert fall. Anonymkode: c1aa4...04a Takk for at du deler erfaringer. Det er så vanskelig å vite hva som er rett. Anonymkode: 13f6c...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Barnet mitt har ME. Hvor mange timer skjermtid får deres barn med ME? Hva er regnet som ok? Barnet greier ikke alltid skole. Fatigue og svekket konsentrasjon Anonymkode: 13f6c...5c5 Det er nok like individuelt som med alt annet. Man må se ann sitt barns tålenivå. Har ME selv, hatt det siden jeg var barn. Tåler mer i gode perioder enn dårlige. I mine dårligste perioder takler jeg svært lite skjerm. Så anbefaler å følge godt med og finne en rutine som passer for ditt barn. Tålegrensen er ikke alltid like god/dårlig. Og for barn så er spilling en god sosial arena når andre alternativer ikke er aktuelle. Anonymkode: 822a7...5aa 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for svar. Da tester vi strengere regler en uke Anonymkode: 13f6c...5c5 Nei, kjære vene. Jeg har også me. Og vi er veldig forskjellige iht å tåle skjerm. Så ikke ta vekk det eneste som kobler barnet ditt til omverdenen. Jeg bruker mye skjerm, og uten den hadde jeg endt opp kraftig deprimert i tilegg. Blir jeg dårlig sv skjerm, da merkes det uansett så godt at man slår av. Jobb heller poditivt med oppgaver og lesing. Finn andre måtee å lese prnsum på om den vanlige måten ikke fungerer. Anonymkode: cb041...0ea 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Skrevet 18 timer siden All forskning viser at skjermbruk er utmattende. For alle. Spesielt sosiale medier, youtube og scrolling. Spill stiller seg noe annerledes, hvis det begrenses. Anonymkode: ca21b...d68 4 6
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #15 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Barnet mitt har ME. Hvor mange timer skjermtid får deres barn med ME? Hva er regnet som ok? Barnet greier ikke alltid skole. Fatigue og svekket konsentrasjon Anonymkode: 13f6c...5c5 Kommer jo sikkert an på, men min blir vesentlig dårligere av skjerm, lys og denne typen lyder. Så i de dårlige periodene har det vært null skjerm, fordi han ikke orker. Har tro på å prøve å skubbe på litt bevegelse og aktivitet, utenom de værste periodene. Har endelig funnet ballansen, der han sjeldnere går helt i grøfta. Og har ikke tro på timevis med skjerm, egentlig ikke for noen, men aller minst for dem med ME. Men... Så prøver vi aktivitetstilpassing, med god støtte av spesialist. Og tror av og til vi har funnet balansen, men så ender vi til slutt opp med at ingenting blir som vi tror. Anonymkode: edaad...649 1 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #16 Skrevet 14 timer siden Tenker jo som så at om barnet har såpass mye overskudd til hjernedød scrolling, så begynner gjerne barnet å bli frisk nok til å presses litt utenfor dørene. Blir ikke frisk av å bli dullet med hjemme av mamma hele dagen. Anonymkode: 2c153...683 3 4
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er redd ensomheten og depresjon ettersom barnet ikke greier annen former for sosial omgang eller aktivitet utenfor huset Anonymkode: 13f6c...5c5 Det høres skadelig for barnets utvikling å velge scrolling på tic tok og YouTube fremfor sosialt samvær. Kan dere ikke heller invitere en venn hjem? Anonymkode: 0db2a...72c 5 1
Daria Skrevet 14 timer siden #18 Skrevet 14 timer siden Gir det barnet noe - sosialt, læring, underholdning, tidsfordriv? Jeg har ikke ME, men fatigue av andre årsaker, og på de dårligste dagene orker jeg ikke skjerm overhodet, mens på bedre dager kan skjermen være hovedkilde til både sosial kontakt, stimulering og glede. Jeg ville sett an hvordan det påvirket ungen fra dag til dag og i forskjellige situasjoner - er form og kapasitet variabel, bør man også ha fleksible regler. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #19 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det høres skadelig for barnets utvikling å velge scrolling på tic tok og YouTube fremfor sosialt samvær. Kan dere ikke heller invitere en venn hjem? Anonymkode: 0db2a...72c Noen tåler bedre «sosialt» digitalt, men tåler dårlig å være med andre, særlig om andre ikke forstår, ikke tar hensyn osv Anonymkode: 77d45...845 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #20 Skrevet 14 timer siden Det kommer jo an på hvor syk og hvor godt/dårlig de tåler skjerm. Jeg tålte det dårlig da jeg var sykere. Nå tåler jeg det bedre, er på mild grad. (Jeg tåler dårlig å være sammen med venner.. fordi jeg da ofte får adrenalin og klarer ikke alltid stoppe i tide/ta hensyn) Anonymkode: 77d45...845 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå