Gå til innhold

Hvordan gjorde det det før i tiden når det gikk omgangssyke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva vi diskuterer. Når barnehage ble noe "alle" benyttet seg av, eller om folk henta vann i bekken på 1970-tallet?

Nei, de brukte nok ikke 48-timersregelen i 1970, men de hadde greie på smitte på den tiden. Det eneste som skjedde ved at man ikke fulgte noen 48-timersregel var vel at flere ble smittet da, tenker jeg 😉 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble sendt på skolen så snart jeg sluttet å spy. Dette var på 70-tallet.

Anonymkode: f52e5...a71

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Matforgiftning fra drikkevann var mye vanligere «før i tiden» enn nå. Så ofte når man kastet opp på 1970 eller 1980-tallet (eller 1990-tallet) var det ikke fordi man hadde omgangssyken. Det lokale (ofte ikke engang kommunale, men drevet på slump og dugnad i bygda) vannverket hadde vært litt slepphendte med hygienen. Ut på bygda var uansett «drikkevannet» som oftest en bekk eller kulp eller elv som snirklet seg over jorder med kyr og sauer og … ting havnet i vannet. Og folk kastet opp.

Man var ikke så veldig nøye på hvor lenge det gikk fra oppkast til man oppsøkte folk. Fordi det var MYE vanligere at oppkast skyltes vann eller mat enn det er nå. 

Anonymkode: ec3f9...66c

Vil det si det var mer spying og driting før i tiden? Selv om folk var mye mer herdet da enn nå?

Anonymkode: 2f40d...4c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ble sendt på skolen så snart jeg sluttet å spy. Dette var på 70-tallet.

Anonymkode: f52e5...a71

Hvordan visste de at du faktisk var sluttet å spy?

Anonymkode: 2f40d...4c7

Skrevet

Jeg er født på 70 tallet, og gikk fulltid i barnehage fra jeg var 1 år. Det jeg husker fra barneskolen, er at ved feber og omgangssyke, så var man hjemme 24 timer etter man var blitt bra.

Anonymkode: bd0ed...98d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...