Gå til innhold

Kommenterer resept på apotek

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei, de ser ikke hvor lenge du har gått på medisiner... De ser den aktuelle resepten og vedtak. 

Anonymkode: 9136e...521

Jeg tror de gjør det. Men, om ikke så har jeg henta medisiner på det apoteket i 11 år. Og det er mer eller mindre samme folk som jobber der så de kjenner med garantert igjen.

Anonymkode: 86abb...892

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor tror alle her at de fleste som jobber på apoteket er farmasøyter?? De fleste er faktisk apotekteknikere og det er 3 år på vgs og så får man en autorisasjon. Ikke pokker om disse vet mer enn en lege nei!

Og ja, jeg opplever dette problemet stadig vekk og det er skikkelig frustrerende.

Jeg har stått fast på en potent sovemedisin i 11 år pga en psykisk diagnose. Og nesten hver gang jeg henter ut (ca hver 3 mnd) så skal de komme med en kommentar om at jeg må passe meg for avhengighet. Altså 11 år på samme medisin og henter på samme apotek, de kan se hvor lenge jeg har brukt den og de ser at det er psykiater som skriver den ut. Alikevel så klarer de bare ikke å holde kjeft.

Noen ganger så tror jeg de hater jobben sin så intenst at de gjør det med vilje for å være jævlige. Gleden av å trykke meg ned ved å få meg til å føle meg som en narkoman.

Jeg gikk over til å bestille på nett, av samme grunn. Gratis frakt, hent i pakkeboks.

Anonymkode: 53440...f54

• Nyttig 1
Skrevet

Lurer på om disse som blir så fornærmet for dette er de samme som ikke gidder å høre etter på hygieneinstruksjon hos tannpleier eller tannlege.

«Jeg har pusset tennene mine i 40 år, ikke kom og fortell meg hvordan jeg skal gjøre det!!!»

Anonymkode: 677f4...6d1

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lurer på om disse som blir så fornærmet for dette er de samme som ikke gidder å høre etter på hygieneinstruksjon hos tannpleier eller tannlege.

«Jeg har pusset tennene mine i 40 år, ikke kom og fortell meg hvordan jeg skal gjøre det!!!»

Nei, men vi blir oppgitt over at vi får råd som kan være farlige for oss. Interaksjoner, doseringer og tips som kan være farlige. Det er forskjell på å bli veiledet om at det er viktig å bruke fluor fordi medisin gir økt risiko for karies, kontra å få beskjed om at man bør trappe ned på medisinen din, bruke annen dosering enn hva lege har anbefalt, huske å ta pauser når lege eksplisitt har sagt at man ikke skal gjøre det etc. Og nei, dette er ikke unntak, men et stort problem. Mange er ufaglærte og gir de rådene de ka om medisinen, men vet ikke alt det de ikke kan, og kan derfor ikke vite at deres "ufarlige" råd plutselig kan bli farlige sammen med andre faktorer. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kan bare snakke for meg selv, og for min del handler det om å ha erfaring med å få råd og forslag til er direkte feil og kunne vært farlig. Råd og veiledning er veldig fint, men det må jo for guds skyld være riktig. Det kan i noen tilfeller være vanskelig å avgjøre fordi en farmasøyt ikke har den samme informasjonen som legen har. Jeg synes også det er spinnvilt at ufaglærte ansatte kan gi råd og veiledning.

Anonymkode: bd92b...fd1

Skrevet

Hvorfor tror alle her at de fleste som jobber på apoteket er farmasøyter?? De fleste er faktisk apotekteknikere og det er 3 år på vgs og så får man en autorisasjon. Ikke pokker om disse vet mer enn en lege nei!

Og ja, jeg opplever dette problemet stadig vekk og det er skikkelig frustrerende.

Jeg har stått fast på en potent sovemedisin i 11 år pga en psykisk diagnose. Og nesten hver gang jeg henter ut (ca hver 3 mnd) så skal de komme med en kommentar om at jeg må passe meg for avhengighet. Altså 11 år på samme medisin og henter på samme apotek, de kan se hvor lenge jeg har brukt den og de ser at det er psykiater som skriver den ut. Alikevel så klarer de bare ikke å holde kjeft.

Noen ganger så tror jeg de hater jobben sin så intenst at de gjør det med vilje for å være jævlige. Gleden av å trykke meg ned ved å få meg til å føle meg som en narkoman.

Jeg tror ikke at alle som jobber på apoteket er farmasøyter, men er de ikke farmasøyt så må jo uansett en farmasøyt godkjenne utleveringen av medisinen. Apotekteknikere leverer ikke ut medisiner på egenhånd.

Anonymkode: 11d8c...d43

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke at alle som jobber på apoteket er farmasøyter, men er de ikke farmasøyt så må jo uansett en farmasøyt godkjenne utleveringen av medisinen. Apotekteknikere leverer ikke ut medisiner på egenhånd.

Anonymkode: 11d8c...d43

Har du hentet ut en resept før?

Farmasøyt kommer og klikker på skjermen etter at råd er gitt av apotektekniker. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har gått på Levaxin i mange år. Jeg har lest meg opp til at den skal taes 30 min før jeg spiser eller tar annen medisiner. Jeg bestilte no medisiner på nettet og fikk sendt det hjemme. Første gangen jeg har sett at det står på lappen fra dem at den skal taes 30 min før alt annet. Så jeg synes det er flott at dem informerer. For det er mange som ikke vet at den skal det. 

Anonymkode: b3264...742

Egentlig et ræva råd fra et nettapotek... Levaxin o.l. skal tas til samme tid i forhold til måltid hver dag. Så hvis du allerede tar den til frokost så er dosen tilpasset det. Hvis du da plutselig begynner å ta den på tom mage så kan du få forhøyet opptak og feil dose. 

Fin oppfordring til en som skal starte med levaxin for første gang... men ikke mer enn det! Svært ofte kan menneskelig kontakt og avklaring av riktig bruk være en fordel...

Anonymkode: 64855...ea0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hjelper lite når de ikke vet noe som helst om pasienten.

Jeg kom hjem med et medikament jeg er allergisk mot en gang, etter farmasøyten overtalte meg til å kjøpe noe annet enn det jeg gikk til kassa med. 

Anonymkode: 1f518...6f0

Dem kan umulig vite om du får reaksjoner på di tablettene det kan heller ikke legen vite før man prøver dem 

Jeg har selv blitt anbefalt andre tabletter siden dem var billigere og fikk reaksjoner på dem 

Anonymkode: 18ff9...581

Skrevet

Ja. Og om du nå hadde benyttet seg av flere leger eller hatt en legevikar, kunne det spørsmålet reddet livet ditt..

Det er litt morsomt at folk tror annet helsepersonell har det gøy og vil "overstyre" legene. Om de bare visste hvor mange liv i året som ble reddet ved at andre er observante, ville de tatt imot spørsmålene med takk og ro.

Anonymkode: 5098d...b55

• Liker 1
Skrevet

Jeg skrev ikke dette innlegget, men vil legge til at en farmasøyt ikke godkjenner råd og veiledning.

Anonymkode: bd92b...fd1

Og det sa jeg da heller ikke

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Syns også det er rart. Her er det en farmasøyt på apoteket, maks. Og vedkommende står ikke i kassa og gir råd, nei. De som er mest ivrige på lange forklaringer og unødig informasjon, er de som har gått kun vgs. Og ja, de er ikke spesielt nøye med om andre hører hva de sier. 

Her var den eneste på apoteket sykepleier, ikke farmasøyt. Hun ga ut medisin og godkjente den selv. 

Anonymkode: 97163...088

Dette stemmer ikke da det kun er farmasøyter som har lov til å godkjenne resepter.

Anonymkode: 663be...649

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring.

veronica<3, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...