AnonymBruker Skrevet søndag kl. 01:23 #41 Skrevet søndag kl. 01:23 Hvorfor tror alle her at de fleste som jobber på apoteket er farmasøyter?? De fleste er faktisk apotekteknikere og det er 3 år på vgs og så får man en autorisasjon. Ikke pokker om disse vet mer enn en lege nei! Og ja, jeg opplever dette problemet stadig vekk og det er skikkelig frustrerende. Jeg har stått fast på en potent sovemedisin i 11 år pga en psykisk diagnose. Og nesten hver gang jeg henter ut (ca hver 3 mnd) så skal de komme med en kommentar om at jeg må passe meg for avhengighet. Altså 11 år på samme medisin og henter på samme apotek, de kan se hvor lenge jeg har brukt den og de ser at det er psykiater som skriver den ut. Alikevel så klarer de bare ikke å holde kjeft. Noen ganger så tror jeg de hater jobben sin så intenst at de gjør det med vilje for å være jævlige. Gleden av å trykke meg ned ved å få meg til å føle meg som en narkoman. Anonymkode: 86abb...892
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 01:30 #42 Skrevet søndag kl. 01:30 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor tror alle her at de fleste som jobber på apoteket er farmasøyter?? De fleste er faktisk apotekteknikere og det er 3 år på vgs og så får man en autorisasjon. Ikke pokker om disse vet mer enn en lege nei! Og ja, jeg opplever dette problemet stadig vekk og det er skikkelig frustrerende. Jeg har stått fast på en potent sovemedisin i 11 år pga en psykisk diagnose. Og nesten hver gang jeg henter ut (ca hver 3 mnd) så skal de komme med en kommentar om at jeg må passe meg for avhengighet. Altså 11 år på samme medisin og henter på samme apotek, de kan se hvor lenge jeg har brukt den og de ser at det er psykiater som skriver den ut. Alikevel så klarer de bare ikke å holde kjeft. Noen ganger så tror jeg de hater jobben sin så intenst at de gjør det med vilje for å være jævlige. Gleden av å trykke meg ned ved å få meg til å føle meg som en narkoman. Anonymkode: 86abb...892 God poeng. Jeg ba selv om hjelp i forbindelse med kosttilskudd fordi jeg ikke ville få i meg for mye d-vitamin. Den ansatte sa da at dette var noe problem, kunne ikke ta for mye av dette, "for det bare tisser du ut". Jeg tror hun blandet c og d-vitamin. Jeg ba da om å få snakke med en farmasøyt. Anonymkode: bd92b...fd1 2
Virrevirrevapp Skrevet søndag kl. 01:41 #43 Skrevet søndag kl. 01:41 Det er fordi apotekansatte har blitt oppmerksom på at en del folk forgifte seg med kosttilskudd, også de som gjør det etter råd fra legen. Men det er såklart forskjell på rådene en farmasøyt kan gi vs de med fagbrev. Leger kan ikke så mye om kosttilskudd/ernæring. Det er ikke en stor del av deres utdanning.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 01:52 #44 Skrevet søndag kl. 01:52 Virrevirrevapp skrev (8 minutter siden): Det er fordi apotekansatte har blitt oppmerksom på at en del folk forgifte seg med kosttilskudd, også de som gjør det etter råd fra legen. Men det er såklart forskjell på rådene en farmasøyt kan gi vs de med fagbrev. Leger kan ikke så mye om kosttilskudd/ernæring. Det er ikke en stor del av deres utdanning. Det er fint, men en farmasøyt, hvis vi går ut ifra at den ansatte er det, har ikke hele bildet. Det er fint å gi råd og opplyse, men det er begrenset hvor mye de kan problematisere. Leger er ikke tjukke i hue, de kan det de bør om "kosttilskudd/ernæring". Anonymkode: bd92b...fd1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 02:27 #45 Skrevet søndag kl. 02:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor tror alle her at de fleste som jobber på apoteket er farmasøyter?? De fleste er faktisk apotekteknikere og det er 3 år på vgs og så får man en autorisasjon. Ikke pokker om disse vet mer enn en lege nei! Og ja, jeg opplever dette problemet stadig vekk og det er skikkelig frustrerende. Jeg har stått fast på en potent sovemedisin i 11 år pga en psykisk diagnose. Og nesten hver gang jeg henter ut (ca hver 3 mnd) så skal de komme med en kommentar om at jeg må passe meg for avhengighet. Altså 11 år på samme medisin og henter på samme apotek, de kan se hvor lenge jeg har brukt den og de ser at det er psykiater som skriver den ut. Alikevel så klarer de bare ikke å holde kjeft. Noen ganger så tror jeg de hater jobben sin så intenst at de gjør det med vilje for å være jævlige. Gleden av å trykke meg ned ved å få meg til å føle meg som en narkoman. Anonymkode: 86abb...892 Du er klar over at det er en farmasøyt som må godkjenne før resepten blir utlevert til kunden? Anonymkode: 663be...649 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 02:36 #46 Skrevet søndag kl. 02:36 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er klar over at det er en farmasøyt som må godkjenne før resepten blir utlevert til kunden? Anonymkode: 663be...649 Jeg skrev ikke dette innlegget, men vil legge til at en farmasøyt ikke godkjenner råd og veiledning. Anonymkode: bd92b...fd1 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:38 #47 Skrevet søndag kl. 06:38 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Husker jeg kjøpte graviditetstest engang og hun i kassa informerte meg om at jeg ikke kunne tisse direkte på pinnen.. Jeg skjønner jo såpass liksom 😅 Kan jo være at de har erfaringer med folk som ikke skjønner dette, men jeg syns det er litt sånn ubehagelig når de skal "blande" seg i alle kjøp. Anonymkode: 88422...021 Dette er ikke noe jeg vet. Jeg hadde jo funnet det ut av pakningsvedlegget, men jeg synes vel ikke dette var noe åpenbart?! Anonymkode: efab7...2bf 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:00 #48 Skrevet søndag kl. 07:00 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor tror alle her at de fleste som jobber på apoteket er farmasøyter?? De fleste er faktisk apotekteknikere og det er 3 år på vgs og så får man en autorisasjon. Ikke pokker om disse vet mer enn en lege nei! Anonymkode: 86abb...892 Syns også det er rart. Her er det en farmasøyt på apoteket, maks. Og vedkommende står ikke i kassa og gir råd, nei. De som er mest ivrige på lange forklaringer og unødig informasjon, er de som har gått kun vgs. Og ja, de er ikke spesielt nøye med om andre hører hva de sier. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du er klar over at det er en farmasøyt som må godkjenne før resepten blir utlevert til kunden? Anonymkode: 663be...649 Her var den eneste på apoteket sykepleier, ikke farmasøyt. Hun ga ut medisin og godkjente den selv. Anonymkode: 97163...088 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:16 #49 Skrevet søndag kl. 07:16 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor tror alle her at de fleste som jobber på apoteket er farmasøyter?? De fleste er faktisk apotekteknikere og det er 3 år på vgs og så får man en autorisasjon. Ikke pokker om disse vet mer enn en lege nei! Anonymkode: 86abb...892 Mange er ikke det engang. Apotekene har problemer med å få tak i apotekteknikere, så de har tilsidesatt utdanningskravet. Anonymkode: 9ad96...2b8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:24 #50 Skrevet søndag kl. 07:24 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor tror alle her at de fleste som jobber på apoteket er farmasøyter?? De fleste er faktisk apotekteknikere og det er 3 år på vgs og så får man en autorisasjon. Ikke pokker om disse vet mer enn en lege nei! Og ja, jeg opplever dette problemet stadig vekk og det er skikkelig frustrerende. Jeg har stått fast på en potent sovemedisin i 11 år pga en psykisk diagnose. Og nesten hver gang jeg henter ut (ca hver 3 mnd) så skal de komme med en kommentar om at jeg må passe meg for avhengighet. Altså 11 år på samme medisin og henter på samme apotek, de kan se hvor lenge jeg har brukt den og de ser at det er psykiater som skriver den ut. Alikevel så klarer de bare ikke å holde kjeft. Noen ganger så tror jeg de hater jobben sin så intenst at de gjør det med vilje for å være jævlige. Gleden av å trykke meg ned ved å få meg til å føle meg som en narkoman. Anonymkode: 86abb...892 Jeg har aldri opplevd at en apotektekniker stiller noe spørsmål, annet enn om jeg vet hvordan jeg skal bruke astmamedisinen. De få gangene det har vært noe annet, er det en farmasøyt som har stilt spørsmålene. Anonymkode: 677f4...6d1 2
Daisy-love Skrevet søndag kl. 07:45 #51 Skrevet søndag kl. 07:45 Jeg bruker litt medisiner og går fast på samme apotek. Jeg får ingen spørsmål om mersalg, og det er få kommentarer. Jeg setter likevel veldig pris på når de snapper opp ting som legen gjerne ikke har sett. De får opp interaksjoner og annet, og det er fint å vite. Går jeg på mer ukjente apotek får jeg ofte mer kommentarer og ofte forsøk på mersalg i tillegg. Jeg skjønner at farmasøyter gir beskjed om ting, fordi det er faktisk en del av jobben deres å ta den ekstra kontrollen, men jeg blir litt lei av hakk i plata, og det slipper jeg med fast apotek. Jeg tenker en bør være glad for den ekstra kontrollen for det har reddet meg mer enn en gang 😊
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:57 #52 Skrevet søndag kl. 07:57 Di gjør jo bare jobben sin, det er helt vanlig at dem spør sånt Hvis man begynner på nye medisiner så tar dem opp bivirkninger og div Kjøper man resept belagtte medisiner med helsekost og di tablettene ikke går sammen har dem en plikt å si ifra Anonymkode: 18ff9...581 3
Kålrota Skrevet søndag kl. 07:58 #53 Skrevet søndag kl. 07:58 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Di gjør jo bare jobben sin, det er helt vanlig at dem spør sånt Hvis man begynner på nye medisiner så tar dem opp bivirkninger og div Kjøper man resept belagtte medisiner med helsekost og di tablettene ikke går sammen har dem en plikt å si ifra Anonymkode: 18ff9...581 Nemlig, og det er jo for sikkerhet. 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:08 #54 Skrevet søndag kl. 08:08 Jeg fikk beskjed om at min medisinliste måtte være unødvendig lang, var helt sikkert noe jeg kunne kutte. Denne personen så ikke alle sykdommene mine som gjør meg avhengig av medisiner. Likevel jeg bestilte meg time hos legen for å spørre om jeg bør kutte ut disse medisinene. Legen ble ganske sur. Jeg har også nå byttet apotek, det er så mange nye ansatte som virkelig ikke kan noen ting, og rådene jeg har fått er farlig. Jeg er usikker på om det er språket som gjør det vanskelig å gjøre seg forstått, for mange av de kan ikke norsk. Nå har jeg byttet til et apotek der de fortsatt har kunnskap og er imøtekommende. Jeg tar gjerne mot råd, men noen av rådene jeg har fått har vært livsfarlige. Anonymkode: 40eb8...780
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:37 #55 Skrevet søndag kl. 09:37 De gjør jobben sin og det er jo bare godt ment. Ingenting å henge seg opp i. Anonymkode: 1e391...1e2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:24 #56 Skrevet søndag kl. 10:24 Jeg har aldri opplevd at noen på apoteket har stilt noen som helst spørsmål. De spør bare etter navn og fødselsdato, for å være helt sikker på at resepter blir utlevert til korrekt person. Anonymkode: 58df0...6dc
tånegla Skrevet søndag kl. 10:41 #57 Skrevet søndag kl. 10:41 Jeg har mer enn en gang blitt gjort oppmerksom på at den og den medisinen svekker effekten av den og den. Det setter jeg veldig stor pris på. Det jeg derimot ikke syntes er greit, er når de påpeker doseringen på 2 av medisinene jeg bruker. Dosen er nøye utprøvd gjennom flere år, og nå fungerer det. Det er ekkelt å si over disken at jo, jeg er klar over det, men det er det eneste som virker. Hadde forøvrig ei heks av ei dame som kjefta på meg fordi jeg skulle ha originalpreparat og ikke generisk bytte. Det er den medisinen jeg har stått lengst på, og vær sikker på at jeg har forsøkt billigvariantene tidligere. Jeg sa til henne at dessverre virket ikke erstatningsproduktet så jeg måtte ha orginalen, hun blåste seg opp og regelrett kjefta på meg. Går ikke dit igjen for å si det sånn. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:44 #58 Skrevet søndag kl. 10:44 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor tror alle her at de fleste som jobber på apoteket er farmasøyter?? De fleste er faktisk apotekteknikere og det er 3 år på vgs og så får man en autorisasjon. Ikke pokker om disse vet mer enn en lege nei! Og ja, jeg opplever dette problemet stadig vekk og det er skikkelig frustrerende. Jeg har stått fast på en potent sovemedisin i 11 år pga en psykisk diagnose. Og nesten hver gang jeg henter ut (ca hver 3 mnd) så skal de komme med en kommentar om at jeg må passe meg for avhengighet. Altså 11 år på samme medisin og henter på samme apotek, de kan se hvor lenge jeg har brukt den og de ser at det er psykiater som skriver den ut. Alikevel så klarer de bare ikke å holde kjeft. Noen ganger så tror jeg de hater jobben sin så intenst at de gjør det med vilje for å være jævlige. Gleden av å trykke meg ned ved å få meg til å føle meg som en narkoman. Anonymkode: 86abb...892 Nei, de ser ikke hvor lenge du har gått på medisiner... De ser den aktuelle resepten og vedtak. Anonymkode: 9136e...521
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:50 #59 Skrevet søndag kl. 10:50 AnonymBruker skrev (17 timer siden): De har også en kontrollfunksjon og vet sannsynligvis mer om medisinene enn legene. Anonymkode: a83e8...dc6 AnonymBruker skrev (17 timer siden): En farmasøyt vet atskillig mer om medikamenter enn leger gjør. Anonymkode: 677f4...6d1 Det hjelper lite når de ikke vet noe som helst om pasienten. Jeg kom hjem med et medikament jeg er allergisk mot en gang, etter farmasøyten overtalte meg til å kjøpe noe annet enn det jeg gikk til kassa med. Anonymkode: 1f518...6f0 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:02 #60 Skrevet søndag kl. 11:02 Jeg har gått på Levaxin i mange år. Jeg har lest meg opp til at den skal taes 30 min før jeg spiser eller tar annen medisiner. Jeg bestilte no medisiner på nettet og fikk sendt det hjemme. Første gangen jeg har sett at det står på lappen fra dem at den skal taes 30 min før alt annet. Så jeg synes det er flott at dem informerer. For det er mange som ikke vet at den skal det. Anonymkode: b3264...742
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå