AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:17 #1 Skrevet lørdag kl. 16:17 Hei hadde en litt snodig opplevelse på apoteket. Jeg har mangel på vitamin d etter operasjon så sliter kroppen med å ta dette opp. Jeg får eks jern intravenøst. Ok men var på apoteket og skulle hente 2 resepter den ene er på en medisin med både kalsium og vitamin d, den andre er på vitamin d. Den ansatte på apoteket stilte spørsmål ved at jeg fikk begge deler og om at det var nødvendig med begge. Og om at legen min hadde ment jeg skulle ha begge. Jeg påpekte at begge var på blå resept etter vedtak og at det var samme lege som hadde søkt om dette så at ja legen er klar over dette. Tenkte i mitt stille sinn om det var normalt at de stiller spørsmål om slikt. Forstår jo at det kan skje feil men allikevel syntes dette var snodig og litt uprofesjonelt. Anonymkode: 24ecf...839 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:22 #2 Skrevet lørdag kl. 16:22 Har opplevd det flere ganger. Rare spørsmål eller kommentarer om medisiner som jeg henter, gjerne slik at de andre i køen hører. Anonymkode: b7dfb...911 6 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:26 #3 Skrevet lørdag kl. 16:26 Opplever det selv. Tror det har noe med at en del går ut med d-vit forgiftning. Ikke at jeg kjenner noen som har fått det. Ser bare her i huset så har nå alle mangel på d-vit. Så her tar vi d-vit åre rundt. Og vi har på resept. Anonymkode: 4fdc7...6b2 1 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:29 #4 Skrevet lørdag kl. 16:29 Har oppfattelse av at de som jobber på apoteket har stort behov for å sette seg selv «høyere» enn leger. Har opplevd det selv og har hørt fra flere at de endrer på hvordan medisiner skal tas. Anonymkode: 19fa8...575 10
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:53 #5 Skrevet lørdag kl. 16:53 Den eneste gangen jeg har opplevd at ansatte på apotek har kommentert, var da jeg skulle hente ut Xanor til bikkja mi på nyttårsaften. Det kunne da umulig være nødvendig med såpass sterke saker, mente den ansatte Anonymkode: 9ad96...2b8 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:59 #6 Skrevet lørdag kl. 16:59 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hei hadde en litt snodig opplevelse på apoteket. Jeg har mangel på vitamin d etter operasjon så sliter kroppen med å ta dette opp. Jeg får eks jern intravenøst. Ok men var på apoteket og skulle hente 2 resepter den ene er på en medisin med både kalsium og vitamin d, den andre er på vitamin d. Den ansatte på apoteket stilte spørsmål ved at jeg fikk begge deler og om at det var nødvendig med begge. Og om at legen min hadde ment jeg skulle ha begge. Jeg påpekte at begge var på blå resept etter vedtak og at det var samme lege som hadde søkt om dette så at ja legen er klar over dette. Tenkte i mitt stille sinn om det var normalt at de stiller spørsmål om slikt. Forstår jo at det kan skje feil men allikevel syntes dette var snodig og litt uprofesjonelt. Anonymkode: 24ecf...839 Apotek i trondheim? Anonymkode: 1aa71...c83
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:03 Populært innlegg #7 Skrevet lørdag kl. 17:03 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har oppfattelse av at de som jobber på apoteket har stort behov for å sette seg selv «høyere» enn leger. Har opplevd det selv og har hørt fra flere at de endrer på hvordan medisiner skal tas. Anonymkode: 19fa8...575 De har også en kontrollfunksjon og vet sannsynligvis mer om medisinene enn legene. Anonymkode: a83e8...dc6 39 31
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:07 Populært innlegg #8 Skrevet lørdag kl. 17:07 Det gjøres mye rart og feil med medisiner, og f.eks skjer det ofte om flere leger er inne i bildet at de legger til medisiner uten å sjekke godt nok hva pasienten står på fra før så det blir dobbelt opp. Farmasøyten skal være en ekstra sikkerhetssjekk på dette, og har selvstendig ansvar for å sjekke om det er riktig når det noe de reagerer på ved medisinering. Synes det er flott at de er obs og gjør jobben sin Anonymkode: e329b...fa6 49 32
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:20 #9 Skrevet lørdag kl. 17:20 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det gjøres mye rart og feil med medisiner, og f.eks skjer det ofte om flere leger er inne i bildet at de legger til medisiner uten å sjekke godt nok hva pasienten står på fra før så det blir dobbelt opp. Farmasøyten skal være en ekstra sikkerhetssjekk på dette, og har selvstendig ansvar for å sjekke om det er riktig når det noe de reagerer på ved medisinering. Synes det er flott at de er obs og gjør jobben sin Anonymkode: e329b...fa6 Enig med deg. Apoteket gjorde helt riktig, og farmasøytene skal informere og kontrollere dette. Det er verken rart eller tegn på at farmasøyten er uprofesjonell på noen måte, snarere tvert imot. Det er en helsemessig forsikring om at pasienten tar medisinene sine på riktig måte. Generelt: at samme lege har skrevet ut de to medisinene trenger ikke alltid bety at legen har ment at begge skal tas sammen. Anonymkode: 797c1...0df 25 11
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:30 #10 Skrevet lørdag kl. 17:30 Husker jeg kjøpte graviditetstest engang og hun i kassa informerte meg om at jeg ikke kunne tisse direkte på pinnen.. Jeg skjønner jo såpass liksom 😅 Kan jo være at de har erfaringer med folk som ikke skjønner dette, men jeg syns det er litt sånn ubehagelig når de skal "blande" seg i alle kjøp. Anonymkode: 88422...021
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:30 #11 Skrevet lørdag kl. 17:30 Det er ikke snodig, det er det apotekene skal gjøre. Stille spørsmål, avklare at folk har fått riktig informasjon og dobbeltsjekke at det ikke blir feil. Leger flest kan mindre om medisiner enn apotekere flest. Anonymkode: 06893...a3f 15 8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:31 #12 Skrevet lørdag kl. 17:31 Ja, noen ganger kommenterer de ting eller spør om ting, men jeg opplever at de prøver å hjelpe eller de sjekker om det er rett. De har hjulpet meg flere ganger med resepter der legen har gjort feil og sånt. Jeg skjønner at det kan være irriterende om de roper ut ting rundt medisiner som er flaue å ta eller man ønsker litt privatliv rundt medisinbruk Anonymkode: 08db7...aa1 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:33 #13 Skrevet lørdag kl. 17:33 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husker jeg kjøpte graviditetstest engang og hun i kassa informerte meg om at jeg ikke kunne tisse direkte på pinnen.. Jeg skjønner jo såpass liksom 😅 Kan jo være at de har erfaringer med folk som ikke skjønner dette, men jeg syns det er litt sånn ubehagelig når de skal "blande" seg i alle kjøp. Anonymkode: 88422...021 Jeg har aldri sett en graviditetstest utenfor esken engang og trodde man tissa på pinnen. Det er rimelig mange apotekvarer folk ikke kan så mye om før man har behov for de og da er selv den opplagte informasjonen viktig. Anonymkode: 06893...a3f 15 4
petterm Skrevet lørdag kl. 17:33 #14 Skrevet lørdag kl. 17:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei hadde en litt snodig opplevelse på apoteket. Jeg har mangel på vitamin d etter operasjon så sliter kroppen med å ta dette opp. Jeg får eks jern intravenøst. Ok men var på apoteket og skulle hente 2 resepter den ene er på en medisin med både kalsium og vitamin d, den andre er på vitamin d. Den ansatte på apoteket stilte spørsmål ved at jeg fikk begge deler og om at det var nødvendig med begge. Og om at legen min hadde ment jeg skulle ha begge. Jeg påpekte at begge var på blå resept etter vedtak og at det var samme lege som hadde søkt om dette så at ja legen er klar over dette. Tenkte i mitt stille sinn om det var normalt at de stiller spørsmål om slikt. Forstår jo at det kan skje feil men allikevel syntes dette var snodig og litt uprofesjonelt. Anonymkode: 24ecf...839 Farmasøyter er spesialister på medisiner. Hvis leger kunne mer om medisiner enn farmaseutene så hadde det vel ikke vært nødvendig med ukentlige møter mellom leger og farmasøyter på sykehusene. 7 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:34 #15 Skrevet lørdag kl. 17:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har oppfattelse av at de som jobber på apoteket har stort behov for å sette seg selv «høyere» enn leger. Har opplevd det selv og har hørt fra flere at de endrer på hvordan medisiner skal tas. Anonymkode: 19fa8...575 En farmasøyt vet atskillig mer om medikamenter enn leger gjør. Anonymkode: 677f4...6d1 10 8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:37 #16 Skrevet lørdag kl. 17:37 Det er vel nettopp det som er jobben deres. Det er menneskelig å gjøre feil, så leger kan også blingse eller gi pasientene dårlig/feil info om medisinbruk. Farmasøytene på apoteket har ansvaret for at kundene får utlevert korrekt medisin, og skal også gi info om bruk av medisin. De kan ikke bare anta at legene aldri gjør feil eller at kundene har full oversikt over egne resepter og medisiner. La dem gjøre jobben sin, og så kan du heller be dem om å snakke litt lavere dersom du synes det er flaut. Anonymkode: 11d8c...d43 8 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:44 #17 Skrevet lørdag kl. 17:44 Stoler mer på en farmasøyt enn legen når det kommer til medisiner ja. Svigerfar fikk skrevet ut noe som ikke skulle kombineres med noe han gikk på fra før, så legene kan og gjør feil når det kommer til resepter. Anonymkode: dd7af...2c5 12 1
Daria Skrevet lørdag kl. 17:46 #18 Skrevet lørdag kl. 17:46 (endret) Når det gjelder helse og medisin, vil jeg mye heller ha noen spørsmål for mye enn et for lite, fra folk som tross alt har dette som jobb og spesialområde. Jeg trengte ikke hverken råd om dosering av paracet på apoteket eller beskjed fra pleieren på sykehuset om å ta av plasten rundt urinprøvekoppen før bruk (det er mulig jeg lo og kommenterte det siste...), men jeg har også fått nyttige råd og opplysninger, som da det ble nevnt at jeg ikke skulle ta jerntabletter sammen med melk og jeg derfor sluttet å ta dem til frokost. De gjør jo ikke dette for å være vanskelige, ufine eller nedlatende. De gjør det fordi det i en del tilfeller er viktig og nødvendig og det er ikke gitt at de som trenger det mest tør eller tenker på å spørre. Endret lørdag kl. 17:47 av Daria 7 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:47 #19 Skrevet lørdag kl. 17:47 Farmasøyter har enten en bachelorgrad eller en mastergrad i farmasi - legemidler. De kan MYE MER om medisiner enn den gjengse fastlege! Du gjør lurt i å lytte til farmasøyten som gir ut medisinene dine! Hun/han kan faktisk best! Anonymkode: 2b23f...bd4 11 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:53 #20 Skrevet lørdag kl. 17:53 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): De har også en kontrollfunksjon og vet sannsynligvis mer om medisinene enn legene. Anonymkode: a83e8...dc6 Nja, de kan sikkert en del om selve medisinen, men de har nada kunnskap om sykdom, sykdomsprosesser, faktisk påvirkning, symptomuttrykk og kombinasjon av medisiner til ulike sykdommer. Jeg har i likhet med ts opplevd veldig mye rart fra apotek, kommentarer om hvorfor jeg bruker ditt og datt ( har de ingenting med), hvorfor jeg bruker en medisin så lenge og i den styrken (rekvirert av internasjonalt ledende ekspert på feltet), at det er merkelig å rekvirere en såååå sterk smertestillende bare for litt tannverk (jeg hadde abscess i kjevebeinet og ble operert av kjevekirurg to dager etterpå), det har vært himling med øynene mellom de ansatte, og kommentarer om at «det er vel ikke så krise» når det var tomt migreneforebyggende jeg bruker og jeg ingen hadde inne før jeg gikk tom, og mange mange andre hendelser. Jeg bruker også en medisin som dobler effekten av rn annen, ikke en gang på over 15 år har disse som vet mer enn legene klart å informere om det. Pluss på manglende diskresjon når jeg har handlet intimprodukter, så må jeg si at apotekfolk ikke akkurat er det mest profesjonelle helsevesenet har å by p.. Anonymkode: f3bb5...389 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå