AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Jeg stresser en del og vet at jeg stresser på meg sykdom. Jeg tror jeg har vært slik siden jeg var liten jente, det ligger litt i ryggmargen min. Jeg må få kontroll på dette stresset for å bli bedre, så nå stresser jeg med at jeg ikke får til dette og hvordan jeg skal gjøre det. Jeg prøvd mindfullness, yoga, isbading i kulp, tur i naturen, vært hos psykolog også. Jeg får dette ikke til, så nå har jeg fått kronisk stress på at jeg ikke klarer å stresse ned. Ironisk nok. Hvordan få til å stresse ned? Hva er dine tips på dette? Anonymkode: a6943...a18
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Skrevet 9 timer siden Jobbe med det. Små steg i starten. Feks ikke stresse med å gjøre alt raskest mulig, mest effektivt og med en gang, men tillate seg selv å dusje uten å vaske dusjen samtidig, drikke kaffe uten å betale regninger, eller hva det nå enn er du gjør. Bare unne seg selv tretti sekunders pause hvor du bare sitter i ro med øynene lukket og fokuserer bare på å telle og være. Bruke huskelister for å skrive ned ting du stresser med, slik at du kan delegere tid til dem (jeg skriver ned ting jeg må huske på jobb hvis jeg kommer på dem på fritiden). Høres ut som at dine metoder for å håndtere stress bare genererer mer stress. Det blir enda en ting som må gjøres, og som man må finne (mye) tid til i en travel hverdag. Begynn med mikropauser. Legg inn pause-tid i kalenderen. Aktivt velg å bruke de ti minuttene du har her og der før neste oppgave til å roe ned. Ta en laaang time til massasje en gang i ny og ne. Begynn i det små, og gjør det håndterbart. Så øker du etterhvert. Anonymkode: 0f496...cd1 4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jobbe med det. Små steg i starten. Feks ikke stresse med å gjøre alt raskest mulig, mest effektivt og med en gang, men tillate seg selv å dusje uten å vaske dusjen samtidig, drikke kaffe uten å betale regninger, eller hva det nå enn er du gjør. Bare unne seg selv tretti sekunders pause hvor du bare sitter i ro med øynene lukket og fokuserer bare på å telle og være. Bruke huskelister for å skrive ned ting du stresser med, slik at du kan delegere tid til dem (jeg skriver ned ting jeg må huske på jobb hvis jeg kommer på dem på fritiden). Høres ut som at dine metoder for å håndtere stress bare genererer mer stress. Det blir enda en ting som må gjøres, og som man må finne (mye) tid til i en travel hverdag. Begynn med mikropauser. Legg inn pause-tid i kalenderen. Aktivt velg å bruke de ti minuttene du har her og der før neste oppgave til å roe ned. Ta en laaang time til massasje en gang i ny og ne. Begynn i det små, og gjør det håndterbart. Så øker du etterhvert. Anonymkode: 0f496...cd1 Ja, mulig jeg gaper over for stort med engang. At jeg må legge inn små pauser, som er mulige å få til. Ikke dumt råd, det skal jeg prøve. Ts Anonymkode: a6943...a18 1
Nooni Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Har du forsøkt å justere ned forventningene for hva du skal rekke i løpet av dagen? Skriv ned det du skal gjøre, evaluer når dagen har gått. Rekker du bare 50% bør det gi deg en pekepinn på at du legger listen for høyt. Definer for deg selv om det du planlegger er må-oppgaver, bør-oppgaver eller fint-om oppgaver. Kanskje skal en pause med en kopp kaffe/te legges i må-oppgaver? Min erfaring med mennesker som sliter med stress er at de putter mesteparten inn i MÅ-boksen. Hvis du tenker deg godt om, så trenger vel ikke alt ligge der? 1
Natu Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg stresser en del og vet at jeg stresser på meg sykdom. Jeg tror jeg har vært slik siden jeg var liten jente, det ligger litt i ryggmargen min. Jeg må få kontroll på dette stresset for å bli bedre, så nå stresser jeg med at jeg ikke får til dette og hvordan jeg skal gjøre det. Jeg prøvd mindfullness, yoga, isbading i kulp, tur i naturen, vært hos psykolog også. Jeg får dette ikke til, så nå har jeg fått kronisk stress på at jeg ikke klarer å stresse ned. Ironisk nok. Hvordan få til å stresse ned? Hva er dine tips på dette? Anonymkode: a6943...a18 Hva LIKER du å gjøre? Altså, noe du ikke gjør fordi du MÅ, eller noe du gjør for andre. Har du eller har du hatt en hobby? Mindfullness er mye bredere enn man får inntrykk av. Mindfullness kan være hvis du liker å feks. legge puslespill, fordyper deg helt i dette og glemmer hva som er rundt deg. Bli oppslukt i male ett bilde. Gå på tur i naturen med (mobil) kamera og lete etter motiv.Hvis jeg er super stressa er det eneste som hjelper varmtvannsbasseng, i minst en time. 4 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden Ville tenkt tilbake og repetert hva du lærte av psykologen. Det finnes neppe noen god løsning på dette som ikke psykologen allerede har fortalt deg. Men... kommunene rundt omkring har psykisk helse team hvor du kan ta kontakt selv - dette er et gratis tilbud. Har du litt flaks får du en behandler som du matcher godt med og kan "nå inn" til deg, finne alternative løsninger. Noen kommuner har også stressmestringskurs noen ganger i løpet av året, ville prøvd å fått meldt meg på det. Anonymkode: f784e...aed 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg stresser en del og vet at jeg stresser på meg sykdom. Jeg tror jeg har vært slik siden jeg var liten jente, det ligger litt i ryggmargen min. Anonymkode: a6943...a18 Glemte å si dette, men du må legge fra deg ideen om at dette er i "ryggmargen", noe du ikke kan endre. Du har lært noe når du var barn, det er ikke lenger til nytte for deg men skadelig, og det kan du avlære nå når du er voksen. Men du må si deg enig i at det du driver med nå er noe du ikke ønsker og så gjøre endringene som behøves. Anonymkode: f784e...aed 2 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg stresser en del og vet at jeg stresser på meg sykdom. Jeg tror jeg har vært slik siden jeg var liten jente, det ligger litt i ryggmargen min. Jeg må få kontroll på dette stresset for å bli bedre, så nå stresser jeg med at jeg ikke får til dette og hvordan jeg skal gjøre det. Jeg prøvd mindfullness, yoga, isbading i kulp, tur i naturen, vært hos psykolog også. Jeg får dette ikke til, så nå har jeg fått kronisk stress på at jeg ikke klarer å stresse ned. Ironisk nok. Hvordan få til å stresse ned? Hva er dine tips på dette? Anonymkode: a6943...a18 I og med at du skriver at du har vært hos psykolog så vil det si at du ikke går dit lengre? Hvorfor avsluttet du hos psykologen før du ble bedre? Anonymkode: 072c5...062 1
Karnanna Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden En av de tingene jeg liker å gjøre er å gå tur i skogen. Jeg prøver å legge merke til alt jeg ser rundt meg. Ekorn som spretter rundt, fugler som sitter i grantoppen. Mose som vokser på steiner, løvet som har falt av trærne. Studere barken på trærne, stryke langs barnåler på trærne. Bare være i nuet og se, føle og være til stede med hele meg. Ikke skulle fotografere Ikke skulle dokumentere Bare oppleve 2 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden Ikke legg til mer ting du «må» gjøre, som isbading, yogatimer og andre ting du må plotte inn i timeplanen og stresse av gårde til. Øv heller på på å ta pauser: sett på alarmen noen ganger pr dag, og når den ringer skal du ta deg en pause i det du gjør. Hvordan du gjør det må selvsagt tilpasses hva du gjør akkurat da: er du hjemme kan du legge deg ned på gulvet og kjenne at du virkelig lander tungt med kroppen mot underlaget. Er du på jobb kan du stoppe det du gjør, se ut vinduet og studere skyene. Er du med ungene på trening kan du lukke øynene og puste dypt ned i magen. Anbefaler også å få til en skikkelig hvil flere dager i uka hvor du hviler i 15-30 minutter på sofaen eller et sted du ligger godt og varmt ❤️ Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men kan også tipse om at jeg (som er 41 år) fikk mye mindre indre stress etter jeg begynte på hormonbehandling for perimenopause, særlig synes jeg testosteron hjalp mot det. Men det forutsetter jo at du faktisk er i perimenopause da ☺️ Anonymkode: f0152...a89 1
veronica<3 Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Tråden er ryddet for nedsettende innlegg. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden Ja, men du stresser jo med å stresse ned. Du skal nå bare lære deg å gi faen? Gjør du det ved å innføre nok en ting du må fikse? Anonymkode: 07e66...8a3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg stresser en del og vet at jeg stresser på meg sykdom. Jeg tror jeg har vært slik siden jeg var liten jente, det ligger litt i ryggmargen min. Jeg må få kontroll på dette stresset for å bli bedre, så nå stresser jeg med at jeg ikke får til dette og hvordan jeg skal gjøre det. Jeg prøvd mindfullness, yoga, isbading i kulp, tur i naturen, vært hos psykolog også. Jeg får dette ikke til, så nå har jeg fått kronisk stress på at jeg ikke klarer å stresse ned. Ironisk nok. Hvordan få til å stresse ned? Hva er dine tips på dette? Anonymkode: a6943...a18 Du må jobbe med det ett og ett problem om gangen. Og du skal mestre et og et problem før du tar tak i neste problem. Du kan jl ikke strese deg til at dette går over. Isbading etc løsee jo ikke problemene. De er teknikker til å ta deg litt ned. Dine rutiner er i dag basert på stress. Og da må du jobbe inn rutiner uten stress. Du blir ofte ikker raskere av å stresse.og du er bra nok som du er. Du må også tilate deg å gjøre feil. Kartlegg på et ark, hva er årsak til stress, og sett opp hvordan du skal klare det. Eks Problem: klarer ikke sitte på en benk i parken å slappe av. Blir rastløs. Finner ikke indre ro. Løsning, studer fuglene i parken, menneskene, kjenn på lukta, av spenn deg. Altså fokuser innover og ikke på gjøre mål feks Du kamntilpasse tid, logistikk, søvn etc Anonymkode: 8969b...068
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg stresser en del og vet at jeg stresser på meg sykdom. Jeg tror jeg har vært slik siden jeg var liten jente, det ligger litt i ryggmargen min. Jeg må få kontroll på dette stresset for å bli bedre, så nå stresser jeg med at jeg ikke får til dette og hvordan jeg skal gjøre det. Jeg prøvd mindfullness, yoga, isbading i kulp, tur i naturen, vært hos psykolog også. Jeg får dette ikke til, så nå har jeg fått kronisk stress på at jeg ikke klarer å stresse ned. Ironisk nok. Hvordan få til å stresse ned? Hva er dine tips på dette? Anonymkode: a6943...a18 Stressmestring er en av ferdighetene voksne mennesker bør tilegne seg for å ha og opprettholde en god livskvalitet. Selv de som satser på å leve en hverdag som ikke er preget av stress vil påregnelig havne i ekstremt strekåssende situasjoner. Barns sykdom, egen sykdom, økonomiske kriser, foreldre og øvrig slekt sin synåkdom og død etc. Stressmestring er ikke yoga, mindfullness eller noen av de andre tingene du nevner. Det finnes en rekke teknikker, og du må rett og slett bare gå gjennom dem, ta en overdisk vurdering på hvilke som best virker tilpasset deg som person, og så øve på og helt grunnleggende mestre dem en etter en til du finner en eller flere du har nytte av. Og så finpusse den eller de metodene til du er så god som du ønsker eller behøver være. Det er, som med ivaretakelsen av din psykiske og fysiske helse, et arbeid som krever daglig vedlikehold. Skillet mellom deg som er «dårlig» og de som er gode er trolig så enkelt som at noen får slikt vedlikehold modellert i tidlig barndom av foreldre, i ungdom av øvrige omsorgspersoner eller støtet i tidlig voksenliv på voksne som modererer slik adferd. Uten en modell må du lære selv. Men først må du innse behovet for å en adferd du aldri har sett modellert. Og derfor, ikke fordi selve teknikkene er vanskelige, havner du i motbør. Anonymkode: 3876a...980
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå