Gå til innhold

Hvilken alder mener DU man bør få barn?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da håper jeg ingen blir mobbet…

Jeg ble så mye mobbet og sparket av gutter at jeg ble redd dem. Første kjæreste, som viste seg å være psykopat, fikk jeg ikke før jeg var 22 år. Jeg var ikke i nærheten av å kunne få et barn da. Av de neste kjærestene var det mer «ikke nå»- som gikk igjen. Siste kjæreste fikk jeg ikke før noe over 40. Han sa han ville ha, men det ble ingenting. Jeg avslutter min slektslinje med meg og du aner ikke hvor sårt og tungt det er. 

Anonymkode: 2e9c4...c2c

Da må alle gjøre samme som deg siden du har fasiten. 

Anonymkode: c6fb4...826

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er lurt å få barn i 20 åra hvis en har fast og stabil parter og livet er på plass og modenhet på plass. Man har mer energi og har friskere egg i den alderen. Jeg er 40+ og har voksne barn. Fortsatt ung og sprek 

Anonymkode: c6fb4...826

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke min erfaring fra jobb i bhg 

Anonymkode: 5eb4f...1fa

Skjønner… men igjen barnehage haha .. 

Anonymkode: 1e6ec...871

• Liker 1
Skrevet

20-35

Anonymkode: 702c7...5aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Bare vent til barna blir 10 og skal kjøres på trening flere dager i uken, ha hjelp til lekser, ha overnattinger, cup i helger og krysser fingrene for at ingen har adhd, dysleksi eller andre utfordringer…. Og du er 50 år og har mer ansvar på jobben enn noen gang, begynner å komme i overgangsalderen osv🥳🥳 PS! Jeg er sprek jeg altså, men energinivået er lavere enn da jeg var 40!!! 

Anonymkode: 6dcd3...99f

Håper jo de vil ha mange hobbyer. Høres koselig ut😂Men mer ansvar på jobben tviler jeg at jeg har. Vært i samme jobb i 15 år allerede og er ikke så opptatt av å klatre på stigen. Fornøyd med å gjøre jobben og logge av. Jeg håper å bli som de 60-åringene jeg har gått på gruppetimer med som gjør burpees, snatch og hoppende utfall til svetten pipler😂  Om jeg ikke får tid til sentertrening så i det minste hjemmetrening.

Uansett den "bare vent" greia får man høre om alt. Har allerede hørt det før jeg fikk barn. "BARE VENT". Ok la oss vente men i det minste være positive. Det kan gå bra ❤️

Anonymkode: ba63a...a2b

Skrevet

25-35.

Men alle åra etter tenåra i den fruktbare periode! Gitt at det nye livet får eit godt liv. Mykje skal vere på plass og kapasitet må folk ha.

Anonymkode: 8f755...701

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det høres ut som at dere har hatt en deilig tid som unge foreldre. Det dere ikke hadde i materielle goder hadde dere i kraft av initiativ og kjærlighet.

mange som får barn tidlig opplever jo at forholdet ikke holder og at foreldrene går videre med nye partnere og dertil rotete familieforhold. Det er mitt største ankepunkt mot å få barn tidlig.

Anonymkode: 5dd37...431

Dette gjelder par i alle aldre, og er ikke noe særegent for unge. 

Anonymkode: b697c...3ad

• Liker 1
Skrevet

Jeg personlig syns det var utmerket å starte tidlig og derfor bli tidlig ferdig.. 

Så jeg syns jo det er best. Men folk må jo få barn når de selv ønsker det da.. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke en perfekt alder. Biologisk så er det nok en perfekt alder, men psykologisk så vil jo dette variere mye.

Jeg har fått barn når jeg var 25,27 og 35. Jeg likte å være en yngre mor best, hvert fall fra et fysisk ståsted.

Ellers kjenner jeg damer som har født når de var 19 og 43. Hun som fikk flere barn i 49 årene sier hun aldri kunne tenkt seg barn tidligere i livet.

Jeg har lært at det ikke er noen perfekt alder. Det er fordeler og ulemper i alle aldre tenker jeg. 

Men også fedre. Kjenner en nybakt far på 47år, han sier selv at han merker stor forskjell fra 10 år siden og er redd han ikke skal klare å være god nok pappa pga alder. (Men det klarer han fint, bare stressa 😅)

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2025 den 16.06):

Noen ønsker barn tidlig, andre sent. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Noen møter den rette tidlig i livet, andre senere. Noen ønsker å reise og være «singel og fri», mens andre ikke kan vente på å starte familielivet. Vi er alle forskjellige og har ulikt syn, ulike livssituasjoner og det er helt topp. Jeg skriver dette fordi slike tråder fort kan bli betente. Det er ikke hensikten min med å starte en slik tråd. Vi må kunne godta at vi har ulike meninger rundt dette.

Grunnen til at jeg spør er at det rundt meg er mange som sier jeg bør begynne å tenke på å få barn, mens mange andre sier at jeg ikke må stresse og har god tid. Så litt interessant å høre hva folk tenker her inne. 

Når mener DU det er best å få barn? Har du noen nedre eller øvre aldersgrense?  Jeg tenker selv at det idelle er mellom 29-34, ikke veldig ung og ikke veldig gammel heller. 

Anonymkode: ad07a...0cd

Når man er klar for det tenker jeg men innrømmer jeg syns det er litt tidlig å starte før fylte 25

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2025 den 16.13):

I 20 årene, jeg fikk mitt siste barn som 32 åring for meg var det litt for sent ser jeg i dag over 10 år senere. 

Anonymkode: 20ff3...7bb

Å hvorfor var 32 for sent for siste barnet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2025 den 16.27):

Hvis alt ligger til rette med solid parforhold, ferdig med utdanning, fast jobb, ryddig økonomi og alt på stell for å kunne tilbye et barn en trygg og god ramme om livet, tenker jeg man bør starte tidligst mulig. Venter du for lenge, kan det hende det blir for seint å få barn av helsegrunner eller andre ting som skjer. 

Å få barn etter man er 35 er risikabelt, og om man er 40 år før barna kommer, kan det bli en belastning for barnet når det vokser opp å ha slike oldinger til foreldre. 🙂

Anonymkode: 2d6bf...146

Det er ikke spesielt risikalbelt å få barn etter 35år i Norge. Man har tett oppfølgning og selvom spontanaborter skjer hyppigere så det ikke etn stor fare.

det er også viktig å se på kvinner i familien fordi gener har mye å si.

fertilitet synker allerde etter 25år, men det er ikke før i 40årene den synker så mye at det å bli gravid er vanskelig for de fleste

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2025 den 16.27):

Hvis alt ligger til rette med solid parforhold, ferdig med utdanning, fast jobb, ryddig økonomi og alt på stell for å kunne tilbye et barn en trygg og god ramme om livet, tenker jeg man bør starte tidligst mulig. Venter du for lenge, kan det hende det blir for seint å få barn av helsegrunner eller andre ting som skjer. 

Å få barn etter man er 35 er risikabelt, og om man er 40 år før barna kommer, kan det bli en belastning for barnet når det vokser opp å ha slike oldinger til foreldre. 🙂

Anonymkode: 2d6bf...146

Jøss siste setning var et elendig og veldig fordomsfullt argument. Oldinger? Saklig. 

• Liker 1
Skrevet
Perfume skrev (8 timer siden):

Jeg personlig syns det var utmerket å starte tidlig og derfor bli tidlig ferdig.. 

Så jeg syns jo det er best. Men folk må jo få barn når de selv ønsker det da.. 

Bli ferdig tidlig? Man blir ikke ferdig med å ha barn. Foreldre er man livet ut.. eller er du en av de som tenker at så snart barna har fylt atten så er jobben din over og barna må seile egen sjø så du kan realisere deg selv?

Skrevet
Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Bli ferdig tidlig? Man blir ikke ferdig med å ha barn. Foreldre er man livet ut.. eller er du en av de som tenker at så snart barna har fylt atten så er jobben din over og barna må seile egen sjø så du kan realisere deg selv?

Man er foreldre livet ut, men etter at barna er blitt voksne ,er det meningen at de SKAL seile sin egen sjø, og du i større grad skal kunne realisere deg selv. 

Spesielt med tanke på hvor enormt omfattende og krevende foreldrerollen har blitt generelt Jeg ser på dagens mammapoliti og diskusjoner på KG om barn, og det er ikke en sjangs for at jeg hadde forpliktet meg til å få barn i dag. 

Det nivået av oppofrelse man legger til grunn nå,  hadde ikke jeg og min kone som parforhold tålt. 

Nå er jeg heldig i at jeg har tre barn som alle er fungerende voksne, som har sluttet å amme på foreldrene. Det betyr ikke at det ikke blir slektsjul (den første med 4 generasjoner hos oss), men det handler mere om mine forpliktelse mot foreldregenerasjonen, enn til mine barn.  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette gjelder par i alle aldre, og er ikke noe særegent for unge. 

Anonymkode: b697c...3ad

Nei men den statistiske sjansen for at forholdet ryker ER jo høyere for de som traff hverandre unge. Da er de også yngre når de går fra hverandre og har en del fruktbare år igjen. De som har flere kull (spesielt kvinner) har jo startet tidlig.

Jeg støtter forøvrig at folk før barn tidlig, men er enig i at denne ustabiliteten ofte er et problem.

Anonymkode: 3c4f0...95d

Skrevet (endret)
Maleficenta skrev (1 time siden):

Du skjønte virkelig ikke det?  Jøss..

Bli ferdig som I at de flytter for seg selv og skaper egne familier. Doh. Og Jo. Da kunne jeg realisere meg selv og de klarte seg selv. Utrolig eller? Skaper du små avhengige voksne som ikke klarer seg selv du?? 

Og nei, er ikke "ferdig" med å være mamma, bare med å oppdra dem. Nå venter jeg spent på barnebarn. Gleder meg til det. 

Endret av Perfume
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er glad jeg fikk barnet mitt seint(38, kunne vert litt før men man må ha noen å lage de med og ;)

Da var jeg trygg nok på meg selv til å høre på meg selv og min magefølelse og ikke min mor... Vi er veldig uenig om barneoppdragelse, og det er mulig jeg hadde hørt på henne om jeg hadde fått barn tidligere.

Anonymkode: 4b1ab...8a5

• Liker 2
Skrevet

Vil si etter 35 er lovlig sent. At det er fysisk mulig betyr ikke at det er lurt. 

Mellom 25 og 35 er innafor. Da er man mest sannsynlig ferdig utdannet og klar for ansvaret. 

Anonymkode: d4e94...388

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2025 den 17.14):

Får du barn seint så kommer du i overgangsalder samtidig som du har kranglete tenåringer og skrantende foreldre.

Anonymkode: 3e69a...fc3

Er nok ferdig med overgangsalderen når de blir tenåringer. Hva regner du som sent, om det ikke er rett før overgangsalder? Jeg er overgangsalderen nå, og datteren min er 2 år. Jeg fikk henne sent, altså rett før produksjonsmuligheten stoppet.

Anonymkode: bd55e...a15

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...