AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:06 #1 Skrevet lørdag kl. 15:06 Noen ønsker barn tidlig, andre sent. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Noen møter den rette tidlig i livet, andre senere. Noen ønsker å reise og være «singel og fri», mens andre ikke kan vente på å starte familielivet. Vi er alle forskjellige og har ulikt syn, ulike livssituasjoner og det er helt topp. Jeg skriver dette fordi slike tråder fort kan bli betente. Det er ikke hensikten min med å starte en slik tråd. Vi må kunne godta at vi har ulike meninger rundt dette. Grunnen til at jeg spør er at det rundt meg er mange som sier jeg bør begynne å tenke på å få barn, mens mange andre sier at jeg ikke må stresse og har god tid. Så litt interessant å høre hva folk tenker her inne. Når mener DU det er best å få barn? Har du noen nedre eller øvre aldersgrense? Jeg tenker selv at det idelle er mellom 29-34, ikke veldig ung og ikke veldig gammel heller. Anonymkode: ad07a...0cd 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:09 #2 Skrevet lørdag kl. 15:09 Når man er klar for det. Anonymkode: 51293...dee 15 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:10 #3 Skrevet lørdag kl. 15:10 Jeg mener man få barn når det passer. Kroppen setter en naturlig stopper for når det ikke lenger er mulig for individet. Jeg fikk mitt første og eneste barn tidlig i 40-årene. Etter en ekstremt tøff oppvekst valgte jeg å jobbe med meg selv og brukte tid på å velge verdens beste kjæreste og pappa. I følge KG er det for sent, men jeg og min lille familie har det så bra! Anonymkode: 66f11...820 8 13 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:12 #4 Skrevet lørdag kl. 15:12 Jeg fikk barn sent. Min mann og jeg hadde ikke planlagt å få barn, og det kom overraskende da jeg var over førti, min mann noen pr yngre. Det var en stor glede, men anbefaler deg ikke å vente så lenge. Hadde barn vært noe jeg ønsket meg fra tidlig av, så ville jeg lagt det til rundt 30 år. Min helse sviktet rundt 50, og jeg kom også i overgangsalder. Det ble slitsomt. På den annen side hadde vi trygg økonomi, og var trygge på oss selv. Noe jeg ikke var rundt 30... Allikevel heller jeg nok mot at du bør starte snart. 29-34 høres ut som en god plan ❤️ Anonymkode: a17a1...dd4 6 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:13 #5 Skrevet lørdag kl. 15:13 I 20 årene, jeg fikk mitt siste barn som 32 åring for meg var det litt for sent ser jeg i dag over 10 år senere. Anonymkode: 20ff3...7bb 4 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:13 #6 Skrevet lørdag kl. 15:13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mener man få barn når det passer. Kroppen setter en naturlig stopper for når det ikke lenger er mulig for individet. Jeg fikk mitt første og eneste barn tidlig i 40-årene. Etter en ekstremt tøff oppvekst valgte jeg å jobbe med meg selv og brukte tid på å velge verdens beste kjæreste og pappa. I følge KG er det for sent, men jeg og min lille familie har det så bra! Anonymkode: 66f11...820 Så bra du gjorde det når det var rett for deg og ikke når andre kanskje forventet det😀 Anonymkode: ad07a...0cd 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:16 #8 Skrevet lørdag kl. 15:16 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så bra du gjorde det når det var rett for deg og ikke når andre kanskje forventet det😀 Anonymkode: ad07a...0cd Takk! Omsorgsevne er det aller, aller viktigste. Ikke alder. Foreldrene mine var i "perfekt alder", men hva hjalp det... Anonymkode: 66f11...820 3 2 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:17 #10 Skrevet lørdag kl. 15:17 Det er fint i alder 25-35 for de fleste Anonymkode: de51b...8fb 4
Sinsiew Skrevet lørdag kl. 15:18 #11 Skrevet lørdag kl. 15:18 Jeg ble mamma for første gang da jeg var 23. Fikk et barn til da jeg var 26. Mannen er et par år eldre enn meg. Det var helt perfekt for oss. Vi hadde hatt mange gode år sammen allerede, fikk reist litt fra oss, giftet oss og var samstemte i hva som var viktig for oss som individer, som et par og hva vi sammen så for oss som foreldre. Veldig fornøyd med livet slik det er nå. 7
SPOCA Skrevet lørdag kl. 15:19 #12 Skrevet lørdag kl. 15:19 Begynn tidlig, så lenge man har mulighet. Noen av oss begynte tidlig (i 20-årene) og prøver ennå. Det kan ta tid om man er uheldig. 3 4 2
Trolltunge Skrevet lørdag kl. 15:20 #13 Skrevet lørdag kl. 15:20 (endret) 25- 35 vil jeg si. Ideelt få siste barnet senest i begynnelsen av 30- årene. Jeg ser egentlig ingen fordeler med å få barn sent. Det vises ofte til å ha bedre økonomi og være mer etablert, men helt ærlig synes jeg ikke det på noen måter veier opp for å få barn så tidlig at man selv frendeles er under utvikling, og er mer leken og utforskende. Barn har det bedre med foreldre som utvikler seg sammen med dem enn som har god økonomi. Godt voksne foreldre er ofte veldig gode ivaretakere, det står ikke på dette, men at de fleste får mindre energi og er mindre lekne og utforskende med årene. Godt voksne foreldre er ofte veldig pedagogisk riktige. Yngre foreldre er mer intuitive og fleksible foreldre. Noe som gir bedre tilpasning til barna man faktisk får og oppdrar enn å lene seg til noe overordnet "riktig ", som fort kan bli feil for individene barna vi får er. Mange venter lenge med barn for å liksom leve litt først. Det er ganske rart, for å være unge foreldre som lever og opplever sammen med barna gir ofte mye bedre opplevelser enn å til det kjedsommelige gjenta det å gå på byen og drikke seg full med venner. Endret lørdag kl. 15:22 av Trolltunge 7 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:21 #14 Skrevet lørdag kl. 15:21 Det ideelle tidspunktet er når man har funnet en å dele livet med. Jeg fikk barn seint, og skulle gjerne hatt før, men man må nødvendigvis ha en mann for å få det til. Noen ganger tar akkurat det litt tid.... Anonymkode: b5347...fc6 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:23 #15 Skrevet lørdag kl. 15:23 Jeg fikk barn rett etter fylte 20. Kjempefornøyd. Hadde aldri i livet orket barn nå når jeg nærmer meg 40 med stormskritt. K37 Anonymkode: c5a22...a24 7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:25 #16 Skrevet lørdag kl. 15:25 Trolltunge skrev (2 minutter siden): 25- 35 vil jeg si. Ideelt få siste barnet i begynnelsen av 30- årene. Jeg ser egentlig ingen fordeler med å få barn sent. Det vises ofte til å ha bedre økonomi og være mer etablert, men helt ærlig synes jeg ikke det på noen måter veier opp for å få barn så tidlig at man selv frendeles er under utvikling, og er mer leken og utforskende. Barn har det bedre med foreldre som utvikler seg sammen med dem enn som har god økonomi. Godt voksne foreldre er ofte veldig gode ivaretakere, det står ikke på dette, men at de fleste får mindre energi og er mindre lekne og utforskende med årene. Godt voksne foreldre er ofte veldig pedagogisk riktige. Yngre foreldre er mer intuitive og fleksible foreldre. Noe som gir bedre tilpasning til barna man faktisk får og oppdrar enn å lene seg til noe overordnet "riktig ", som fort kan bli feil for individene barna vi får er. Mange venter lenge med barn for å liksom leve litt først. Det er ganske rart, for å være unge foreldre som lever og opplever sammen med barna gir ofte mye bedre opplevelser enn å til det kjedsommelige gjenta det å gå på byen og drikke seg full med venner. Jeg observerer det motsatte. At yngre førstegangsforeldre er opptatt av å gjøre ting "riktig" og de godt voksne er mer avslappet og trygge på egne valg og evne til å forstå barnet foran seg. Anonymkode: 66f11...820 8 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:27 #17 Skrevet lørdag kl. 15:27 Hvis alt ligger til rette med solid parforhold, ferdig med utdanning, fast jobb, ryddig økonomi og alt på stell for å kunne tilbye et barn en trygg og god ramme om livet, tenker jeg man bør starte tidligst mulig. Venter du for lenge, kan det hende det blir for seint å få barn av helsegrunner eller andre ting som skjer. Å få barn etter man er 35 er risikabelt, og om man er 40 år før barna kommer, kan det bli en belastning for barnet når det vokser opp å ha slike oldinger til foreldre. 🙂 Anonymkode: 2d6bf...146 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:31 #18 Skrevet lørdag kl. 15:31 Så tidlig som mulig når man har møtt den man ønsker å ha barn med. Anonymkode: 8afb2...0f9 1 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:35 #19 Skrevet lørdag kl. 15:35 Jeg fikk mine når jeg var hhv 29, 31 og 35 år gammel. Mannen min er 5 år eldre enn meg. Ideelt sett så merker jeg godt at vi med fordel kunne ha vært en del år yngre. Neste år fyller mannen min tross alt 50, og vi har en 8-åring... Jeg skulle veldig gjerne ha fått barn tidligere men det var veldig vanskelig å finne en flott mann som var villig til å forplikte seg mens jeg studerte og bodde i Oslo. Jeg tenker jo med gru på at mannen min sikkert tipper 62 år før yngstemann flytter ut. Anonymkode: b2cdd...6b9 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:37 #20 Skrevet lørdag kl. 15:37 I 20-årene. Fikk barn da jeg var 24, 26 og 30. Helt klart tøffere med sistemann. hadde aldri giddet barn nå i 40-årene🙈 Vi var ikke opptatt av at alt skulle være perfekt, men at vi begge skulle være ferdig med utdanning og ha jobbet et år. Vi leide i starten, og kjøpte første hus da første barn var 1,5 år. Gikk helt fint Anonymkode: 0c52a...633 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå