Gå til innhold

Medisin uthenting

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet hvorfor apotek gjør det på denne måten?

Legen tul ungdommen på 19 skriver ut medisiner for 1 år og med at en ska kunne hente ut for 3 mnd av gangen. Har da vært fast at vi har da hentet den rundt den i 20 mnd hver 3 mnd. Men når ungdommen henter selv så får ungdommen kun for 1 mnd,  mens henter jeg som mor får jeg får 3 mnd. Ungdommen spurte pent: vi pleier å hente for 3 mnd av gangen så vi slipper å dra hver mnd, og legen har jo skrevet det ska gis ut for 3 mnd. Fikk som svar at det var vanedannende medisiner så de kunne ku  gi for 1 mnd. Altså det er snakk om epilepsi medisiner. Og er jo livsviktig for ungdommens sin del. 

Noen som har tips hvordan en ska løse det. Ungdommen snakket med legen på sykehuset og han sa: er skrevet ut at du ska hente for 3 mnd og 4 ganger i året, slik det altid er gjort. Og han mente det var apoteket som hadde håpløst system. Og som han sa: du har jo lov å hente ut resepter selv på alt fra du er 16. Så han syns det var rart apotekene drev slik på. 

Anonymkode: 53934...f1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøve en annen apotek kjede?

Anonymkode: cc2c0...f86

• Liker 3
Skrevet

Enten må dere ta det opp med apoteket, eller så må dere bytte apotek eller bestille på nett om det går an. 

Apotekene er strenge av en grunn… Jeg syns det høres ut som et sikkerhetstiltak, de gjør det ikke for å være kjipe. Sårbar alder, sårbare medisiner. 

Anonymkode: ef224...109

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enten må dere ta det opp med apoteket, eller så må dere bytte apotek eller bestille på nett om det går an. 

Apotekene er strenge av en grunn… Jeg syns det høres ut som et sikkerhetstiltak, de gjør det ikke for å være kjipe. Sårbar alder, sårbare medisiner. 

Anonymkode: ef224...109

Har tatt opp med de. Og de sier er anderledes når foresatt henter. Sa da: men det er jo regne rullet  om jeg som får hentet ut, selv med skriv, ut fra hvem som sitter der. Nei det vil de ikke svare på 

Har prøvd 2 apotek nå. Og likt . Jeg som foresatt får ut for 3 mnd, ungdommen 1 gang. Ungdommen prøvde å åpne aboment med henting hver 3 mnd og fikk da spørsmål om det var noe vits. Var jo bare å komme 1 gang i mnd. 

Men har tenkt tanken om det er at ved å hente en gang i mnd så må en fort ut med over max sum på levering  så ved å si en gang i mnd må en ut med mer penger. For ved uthenting på samme resept på litt over 500 kr er max

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har tatt opp med de. Og de sier er anderledes når foresatt henter. Sa da: men det er jo regne rullet  om jeg som får hentet ut, selv med skriv, ut fra hvem som sitter der. Nei det vil de ikke svare på 

Har prøvd 2 apotek nå. Og likt . Jeg som foresatt får ut for 3 mnd, ungdommen 1 gang. Ungdommen prøvde å åpne aboment med henting hver 3 mnd og fikk da spørsmål om det var noe vits. Var jo bare å komme 1 gang i mnd. 

Men har tenkt tanken om det er at ved å hente en gang i mnd så må en fort ut med over max sum på levering  så ved å si en gang i mnd må en ut med mer penger. For ved uthenting på samme resept på litt over 500 kr er max

Jeg skjønner ikke hvordan det kan være anderledes når en foresatt henter ut? Det er jo likevel ungdommen som må vise legitimasjon, og be om medisinen? Mener de at så lenge det står en annen voksen ved siden av? Vet de at du tilfeldigvis er moren? Eller henter du ut ved hjelp av fullmakt? 

Anonymkode: d1c85...d88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det skal uansett ikke bli mer enn 520 kroner totalt når resepten er skrevet ut av samme lege på samme dato, som den er. Ved uttak 2 og 3 skal beløpet reguleres og aldri overstige 520 totalt for 3 måneders bruk. 

Alternativet er at ungdommen oppretter fullmakt til deg, så henter du ut. Det er nå tilgjengelig med digital fullmakt som gjør dette enklere. 

Har ungdommen forsøkt farmasiet/apotera? 

Anonymkode: ad864...b89

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2025 den 17.31):

En vanlig 19-åring har ikke foresatte. Vedkommende er myndig. Dette høres utrolig merkelig ut.

Anonymkode: 1757f...acf

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

du vet det går ann og bestille hjem?

Anonymkode: 5dc79...968

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan det kan være anderledes når en foresatt henter ut? Det er jo likevel ungdommen som må vise legitimasjon, og be om medisinen? Mener de at så lenge det står en annen voksen ved siden av? Vet de at du tilfeldigvis er moren? Eller henter du ut ved hjelp av fullmakt? 

Anonymkode: d1c85...d88

Jeg har fullmakt til å hente ut, slik at ungdommen slipper å stresse til tider for å hente ut. Apotekene der vi bor stenger 16 og ungdommen ferdig på jobb kl 15.20 og er da 30 min å kjøre til apoteket fra jobb. Så hvis jeg henter får en ut for 3 mnd, drar ungdommen selv kun for 1 mnd og sier får ikke mer pga de er vanedannende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det skal uansett ikke bli mer enn 520 kroner totalt når resepten er skrevet ut av samme lege på samme dato, som den er. Ved uttak 2 og 3 skal beløpet reguleres og aldri overstige 520 totalt for 3 måneders bruk. 

Alternativet er at ungdommen oppretter fullmakt til deg, så henter du ut. Det er nå tilgjengelig med digital fullmakt som gjør dette enklere. 

Har ungdommen forsøkt farmasiet/apotera? 

Apotek 1 godtar ikke digital fullmakt den har vi. De sier bare den appen er utviklet av vitus 1 og ikke fungerer hos dem. De vil kun ha papir fullmakt med at jeg da må ha med pass eller id korter til ungdommen i tilleg.

Før godtok apotek 1 appen. Men nå nekter i apotekene der vi bor at en bruker den

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Apotek 1 godtar ikke digital fullmakt den har vi. De sier bare den appen er utviklet av vitus 1 og ikke fungerer hos dem. De vil kun ha papir fullmakt med at jeg da må ha med pass eller id korter til ungdommen i tilleg.

Før godtok apotek 1 appen. Men nå nekter i apotekene der vi bor at en bruker den

Nettapotek?

Anonymkode: e103d...840

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer ny digital løsning som vil være i bruk i apotek1 også fra våren 2026.

Da må dere frem til da enten ordne med papirfullmakt en eller to ganger til, alternativt forsøke farmasiet/apotera eller andre nettløsninger. Legen kan også presisere på resepten at det skal tas ut for 3 måneder i gangen (som tekst), eller skrive "etter avtale" på doseringen. Angående maksbeløp 520 så sier dere bare i fra dersom dere har nådd den grensen ved å hente ut månedlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne voksne 19åringen må møte opp på apoteket pg be om å få snakke med en leder som kan redegjøre for hvordan dette opplegget deres er ment å fungere. Gjerne vise lovverket! Hen er 19, myndig. Og spørre hvordan det er mindre vanedannende og mindre problematisk at det hentes ut av deg og gis direkte til denne VOKSNE personen som har full rett til å forvalte egne medisiner. Videre burde hen spørre når hen er gammel nok til å hente ut selv. Må en 40 år gsmmel mann emd epilepsi få sin kone til å hente ut for tre måneder om gangen?

Anonymkode: 7678c...e18

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har fullmakt til å hente ut, slik at ungdommen slipper å stresse til tider for å hente ut. Apotekene der vi bor stenger 16 og ungdommen ferdig på jobb kl 15.20 og er da 30 min å kjøre til apoteket fra jobb. Så hvis jeg henter får en ut for 3 mnd, drar ungdommen selv kun for 1 mnd og sier får ikke mer pga de er vanedannende.

Er apoteket stengt på lørdager?

Anonymkode: 42142...8e2

AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg sendt en mail direkte til apotekkjeden (sentralt altså, ikke til filialen), forklart ståa og spurt om en begrunnelse. Også ville jeg purret daglig til jeg fikk et svar.

19-åringen er ikke mindre myndig enn deg, og medisinsk er de "myndige" fra de er 16, så denne praksisen henger overhodet ikke på greip.

Anonymkode: c3834...56b

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...