Gå til innhold

Deprimert eldre forelder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har noen erfaring med deprimerte eldre? Hva er lurest å gjøre?

Er pårørende til en svært deprimert og til tider aggressiv person. Hen vil ikke oppsøke hjelp, men nå er hen så irrasjonell og sint og innimellom så truer hen selvmord. ( dog det virker som det er mest i affekt)  Kjenner det sitter lang inne å skulle melde bekymring til fastlege, men kanskje er det eneste utvei. Det blir iallfall et rent helvette... Hen er i pensjonsalder og har vel aldri fått noe støtte og oppfølging følelsesmessig før. 

Bor tett på vedkommende, så det er vanskelig å skjerme meg også. Noen som har lignende erfaring og kan dele? 

Anonymkode: 89d59...3aa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville hjulpet vedkommende å komme seg til legen. Ifht alder kan begynnende demens være årsaken også. 

Anonymkode: d3978...261

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ville hjulpet vedkommende å komme seg til legen. Ifht alder kan begynnende demens være årsaken også. 

Anonymkode: d3978...261

Ja, har tenkt litt på det. Men er veldig vanskelig uten tvang. Derfor jeg søker etter tips og råd fra noen i samme situasjon. Her er det stor reaksjon på den minste ting, så ønsker ikke å eskalere noe før jeg har en plan. 

Anonymkode: 89d59...3aa

Skrevet

Vært igjennom dette. Avhengig av situasjonen og relasjonen for øvrig så ville jeg tatt det opp i fredstid. Legg vekt DIN bekymring, unngå å anklage eller påstå noe om den andres følelser. Spør om det er noe personen synes kunne gjort situasjonen bedre. Anerkjenn vedkommendes  følelser og at dette må være vondt. 
hvis dette ikke er mulig eller feiler så ville jeg uten tvil meldt inn til fastlegen.

Skrevet

Det er helt ufarlig å melde fra til fastlege, da det skal svært mye til at noe som helst skjer. Det kan være nyttig hvis/når situasjonen blir verre, da har du det journalført når problemene begynte.

Anonymkode: e9a77...7d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...